Treeni & Keliakia / erikoisruokavalio

Esim. Lihaa ja keitettyä parsaa, tomaattia ja kurkkua ..vai??

Miksei tärk+prot samaan aikaan? Ja Miksi hedelmät aina tyhjään mahaan aikä esim jälkiruuaksi?

Siis millaisia r.sulatusentsyymejä, mistä saa - apteekista?

- Joo liharuokien kanssa kannattaa syödä tärkkelyksettömiä hiilareita esim. parsakaali, kukkakaali, pinaatti, kurkku, tomaatti, paprika.
Perunassa, bataatissa ja porkkanassa on valitettavasti tärkkelystä. Jos näitä syö lihan kanssa kannattaa ottaa lisäksi entsyymejä. Entsyymejä saa luontaistuote ja terveyskaupoista. Apteekeista en tiedä kun en niitä kannata. :D
- hedelmät kannattaa syödä sen takia tyhjään mahaan koska ne imeytyy nopeammin kun vatsa on tyhjä ja hedelmäsokerit menee nätisti läpi, sulavat vajaassa puolessa tunnissa. Jos erehtyy ruoan päälle syömään jotain hedelmää niin ne ei imeydy vaan jää käymään mahaan ja siitäkös vasta kivat oireet tuleekin. Joten aina kannattaa katsoa että edellisestä ruokailusta on se 2-3 tuntia ja seuraavaan ruokailuun se puoli tuntia. Näin hedelmät sulaa parhaiten ja niistä saa parhaimman hyödyn irti.
- tärkkelykselle ja proteiineille on omat ruoansulatusentsyyminsä mahalaukussa ja jos molempia ruoka-aineita menee mahaan samaan aikaan mahan entsyymit ns. neutraloi toisensa ja ruoka ei sula kovin tehokkaasti ja saattaa jäädä mätänemään mahaan todella moneksi tunniksi. Seurauksena turvonnut olo, närästystä ym. ikävää.

Kannattaa kokeilla omakohtaisesti niin huomaa eron. :)
Kun ruoka sulaa hyvin niin vitamiinit ja mineraalitkin imeytyy paremmin suolistosta. Pilkkoontumattomasta ruoasta suolistossa ei ole kauheesti hyötyä.

Kertokaas mistä kaikesta voi keittää gluteenitonta puuroa? Mun maha tuntuu menevän sekaisin myös (aito)kaurapuurosta vaikka keliaakikon pitäis käsittääkseni sietää sitä kuitenkin jonkun verran? Oon kokeillut keittää puuroa tattarista mutta ei tullu kovin hyvää, sekä riisistä mutta sekin maistuu ihan pöölle. Aamupuuron pitäis valmistuakin suht nopsaan joten olis plussaa jos ei tarttis haudutella tuntikausia.

Millaista puuroa tulee kvinoasta? Ostin tänään pussillisen kvinoahiutaleita vaikka en edes tiedä mihin niitä käytetään. Taidan tehdä iltapuurokokeilun. :D

Niin ja tuosta tuli mieleeni että onko olemassa joku semmonen haudutussysteemi että vois laittaa ryynit ja kiehuvan veden illalla sekaisin ja aamulla olis haudutettu puuro valmista ilman että yön aikana syttyy tulipalo (ts. levyn ei tarvitse olla koko yötä päällä)? Eikö ostos-tv:ssä kaupattu jotain styroksilaatikkoa joskus aikanaan?

Kertokaas mistä kaikesta voi keittää gluteenitonta puuroa? Mun maha tuntuu menevän sekaisin myös (aito)kaurapuurosta vaikka keliaakikon pitäis käsittääkseni sietää sitä kuitenkin jonkun verran? Oon kokeillut keittää puuroa tattarista mutta ei tullu kovin hyvää, sekä riisistä mutta sekin maistuu ihan pöölle. Aamupuuron pitäis valmistuakin suht nopsaan joten olis plussaa jos ei tarttis haudutella tuntikausia.

Millaista puuroa tulee kvinoasta? Ostin tänään pussillisen kvinoahiutaleita vaikka en edes tiedä mihin niitä käytetään. Taidan tehdä iltapuurokokeilun. :D

Niin ja tuosta tuli mieleeni että onko olemassa joku semmonen haudutussysteemi että vois laittaa ryynit ja kiehuvan veden illalla sekaisin ja aamulla olis haudutettu puuro valmista ilman että yön aikana syttyy tulipalo (ts. levyn ei tarvitse olla koko yötä päällä)? Eikö ostos-tv:ssä kaupattu jotain styroksilaatikkoa joskus aikanaan?

Kokeile laittaa termariin :)

^Voiski kokeilla keittotermosta, kiits vinkistä! :)

Kokeilin tuota kvinoahiutalepuuroa ja tein samalla kaavalla ku kaurapuuronkin. Tuli ihan pehmeä puuro mutta maistuu oudolta. Mun suomalainen suu ei ole tottunut eksoottiseen makuun niin piti tämä eka satsi syödä marjojen kanssa. Totuttelua siis edessä, on tuo kuitenki ravintoarvoiltaan parempi kuin pikariisipuuro joten taidan alkaa syömään sitä aamuisin.

Voithan sä laittaa puuron valmistumaan jo edellisenä iltana, niin että se on valmista aamulla? :) Mä tein just eilen ensimmäistä kertaa omena-tattaripuuroa uunissa, resepti löytyy tuolta "aamupuuron aineksesi" -ketjusta. Tässä myös yhden (raaka)tuorepuuron ohje, jota voi soveltaa omien mieltymysten mukaan. Itse ainakin meinaan kokeilla, ja aion tehdä tuon blendauksen lopussa - veikkaan että tulee aika nannaa :)

Tein tattaripuuroa kattilallisen ja tuoreena sitä kyllä söi, mutta seuraavana päivänä se oli ihan kuivahtanutta jankkia. Ei auttanu ees lämmitys. Pitää kokeilla tuota sun ohjetta, jos sillä onnistuisin paremmin. :)

Ja kiitos tuosta raakapuuron linkistä, kuulostaa niin hyvältä että kokeilen heti! :)

Sattuuko löytymään mitään vinkkejä palautumisjuoman tekoon tai treeniboosteria?
Ei saisi sisältää sokeria (tai ainekin mahd vähän)... Pitäisikö väsätä itse ja ostella "puhtaita" jauhoja, luulen että valmiit palkkarit ei tässä tilanteessa sovi. Olisi hienoa jos palkkari-ongelma korjaantuisi.. :)

hyvä threadi! tuli mieleen tosta keliakiasta kun itsellänikin sellanen on. olen hoikka juu, mutta vatsa saattaa turvottaa kivikovana joskus niinkin paljon, että tuntuu kuin se repeäisi. ihan desin verran veden juominenkin saattaa paisuttaa mahaa. onko se vaa tää keliatikon vika? .. toinen mitä oon miettiny, että olisinkoha laktoosillekkin allerginen.. jonkinnäkösiä oireita tullut mutta en osaa yhtään sanoa, voiko se paisuttaa mahaa?

awenye:

Olethan tarkalla gluteenittomalla ruokavaliolla? Keliakiasta johtuvien oireiden tulisi käytännössä hävitä, jos ruokavalio on kunnossa (siis todella gluteeniton). Ruokavaliosta ei pidä lipsua ja lisäksi pitää huomioida mahdolliset vahinkokontaminaatiot: omat leikkuulaudat, leivänpaahdin jne... Toivottavasti sulla on nämä asiat tarkasti kunnossa.

Koska sulle on tehty diagnoosi? Jos suoli ei ole vielä ehtinyt kokonaan parantua, voi oireet johtua siitä. Jos suolinukassa on vaurioita tai tulehdus päällä, ei laktaasientsyymi yleensä erity normaalisti -> laktoosi-intoleranssi, joka kuitenkin gluteenittomalla ruokavaliolla "häviää" ajan kulussa itsestään. Yleensä kun vatsaoireita lähdetään tutkimaan, poissuljetaan ensin ilmeisimmät eli laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Jos sulle ei ole tehty laktoosirasituskoetta, kannattaa se tehdä.

Puuroista...
...mitä vaan puuroja voi tehdä uunissa, tulee tosi hyvää. Esim. tattarista, hirssistä, riisistä tai puhdaskaurasta. Kokonaiset suurimot on parhaita uunipuuroihin. Huuhtele ja laita kevyesti voideltuun vuokaan pari desiä. Nesteeksi litra maitoa, soija-/kaura-/ tms. maitoo, mehua tai vettä. Uuniin 175C, reilu tunti. Sen näkee sitten kun puuro on valmista. Oheen raejuusto ja valinnaiset hedelmät tai marjat.

Jos on kylmälaatikko, niin se eristää tietenkin lämpöä toisinkinpäin. Eli puuron voi hauduttaa loppuun siinä.

Gluteenittomat viljat maistuvat usein aluksi oudolta, mutta usko vaan, siihen tottuu. Kaura on miedoin. Mutta tattarin makuun kun pääsee, voi sitäkin rakastaa. Kokeile tosiaan tattariuunipuuroa kokonaisista suurimoista, mun mielestä tattari on siinä oikeestaan parhaimmillaan :haart: (tattarihiutalepuurosta en niin paljoo tykkää).

Mulla turvottaa aika usein enkä ole vielä osannut selvittää mistä se johtuu. Keliakia ja laktoosi-intoleranssi tutkittiin toissa talvena eikä niitä ollut. Ei kuitenkaan noin pahoja vaivoja ole mitä moni muu täällä on kuvaillut :wtf: (tyyliin kouristeluja yms.). Mutta kyllähän tuo aika lailla tympii, kun maha on välillä kuin ilmapallo.

Asiaan liittyen tällainen kysymys, että onko kukaan huomannut vatsaoireiden johtuvan jostain muusta kuin ruokavaliosta? Mulla tuntuu nimittäin välillä, että liikunta aiheuttaa turvotusta ja tämä on mielestäni täysin käsittämätöntä :eek: Eikö sen pitäisi olla enemmänkin toisin päin...? Vai liekö ongelma se, että on syömisestä liian vähän aikaa kulunut kun alkaa liikkumaan ja maha reagoi siihen?

Onko täällä muuten muita joilla ruoka sulaa TODELLA hitaasti, lähinnä iltaisin? Lenkille voi mennä aikaisintaan 3 tuntia syömisen jälkeen, muuten ei tule hommasta mitään... Aamulla taas on aamupalan jälkeen jo melkeinpä tunnin päästä hirveä nälkä :jahas:

Ruoansulatus on ihmeellinen asia :D

Sattuuko löytymään mitään vinkkejä palautumisjuoman tekoon tai treeniboosteria?
Ei saisi sisältää sokeria (tai ainekin mahd vähän)... Pitäisikö väsätä itse ja ostella "puhtaita" jauhoja, luulen että valmiit palkkarit ei tässä tilanteessa sovi. Olisi hienoa jos palkkari-ongelma korjaantuisi.. :)

Itse käytän palkkarina fastin maustamatonta heraa ja sinne ripaus vaniljasokeria (pulverimaista) joukkoon makua antamaan. Lisäksi banaania hetken päästä kun hera on lähtenyt imeytymään mahasta.
Paras treeniboosteri ikinä on macajauhe. :worship: Voi ostaa erinäisistä nettikaupoista.
Kannattaa googlettaa maca niin löydät varmasti mielenkiintoista tietoa siitä.

awenye:

Olethan tarkalla gluteenittomalla ruokavaliolla? Keliakiasta johtuvien oireiden tulisi käytännössä hävitä, jos ruokavalio on kunnossa (siis todella gluteeniton). Ruokavaliosta ei pidä lipsua ja lisäksi pitää huomioida mahdolliset vahinkokontaminaatiot: omat leikkuulaudat, leivänpaahdin jne... Toivottavasti sulla on nämä asiat tarkasti kunnossa.

Koska sulle on tehty diagnoosi? Jos suoli ei ole vielä ehtinyt kokonaan parantua, voi oireet johtua siitä. Jos suolinukassa on vaurioita tai tulehdus päällä, ei laktaasientsyymi yleensä erity normaalisti -> laktoosi-intoleranssi, joka kuitenkin gluteenittomalla ruokavaliolla "häviää" ajan kulussa itsestään. Yleensä kun vatsaoireita lähdetään tutkimaan, poissuljetaan ensin ilmeisimmät eli laktoosi-intoleranssi ja keliakia. Jos sulle ei ole tehty laktoosirasituskoetta, kannattaa se tehdä.

keliakia on ollu todettuna jo monta vuotta, ja noudatan ruokavaliota täydellisesti, että öö..

hyvä threadi! tuli mieleen tosta keliakiasta kun itsellänikin sellanen on. olen hoikka juu, mutta vatsa saattaa turvottaa kivikovana joskus niinkin paljon, että tuntuu kuin se repeäisi. ihan desin verran veden juominenkin saattaa paisuttaa mahaa. onko se vaa tää keliatikon vika? .. toinen mitä oon miettiny, että olisinkoha laktoosillekkin allerginen.. jonkinnäkösiä oireita tullut mutta en osaa yhtään sanoa, voiko se paisuttaa mahaa?

sun kannattaa kokeilla laaktositonta dieettiä vähän aikaa ja kattoa häviääkö oireet. eli jätät siis kaiken laktoosin pois vaikka pariks viikoks, ja jos ei muutosta tapahdu suosittelen että käyt lääkärissä, vatsavaivat on nimittäin varmaan kaikista inhottavimpia vaivoja :(

mun yhdellä kaverilla on todettu keliakia vuosia sitten, eikä se mihinkään ole hävinnyt, vaikka hän noudattaa gluteenitonta dieettiä todella tarkasti. itselläni on todettu maitoallergia kanssa vuosia sitten, jotkut sanoo että siitäkin voi "parantua" jos noudattaa tarkasti dieettiä, mutta ei mulla oo mihinkään parantunu...oon kuullu joskus että jos keliakia tai maitoallergia todetaan vasta nuoruus/aikuisiässä, siitä harvemmin paranee. mutta kaiken kanssa sitä oppii elämään :)

seuraile noita sun vatsaoireita ja kato mihin päin ne lahtee kehittymään. toivottavasti syyt selviää ja oireet vähenee :thumbs:

mun yhdellä kaverilla on todettu keliakia vuosia sitten, eikä se mihinkään ole hävinnyt, vaikka hän noudattaa gluteenitonta dieettiä todella tarkasti. ...jos keliakia tai maitoallergia todetaan vasta nuoruus/aikuisiässä, siitä harvemmin paranee.

Tarkennan vielä, että keliakia on krooninen autoimmuunisairaus, josta ei parane, vaan ainoa hoito on elinikäinen gluteeniton dieetti.

Keliakiaan liittyvä laktoosi-intoleranssi saattaa sen sijaan helpottua, kun ohutsuolen toiminta normalisoituu tarkan gluteenittoman ruokavalion myötä.

Ettei jää väärinkäsityksiä. Mut kaikkeen sopeutuu ja tottuu ja erityisruokavalionkin kanssa voi elää ihan normaalia mukavaa elämää. Toivottavasti mystisiin vatsaoireisiin löytyy apu itse kullekin.

kai sitä laktoositonta ruokavaliota pitäis kokeilla, mutta ei oikeen innostais ottaa enempää ees ajatuksissaan lisää ruoka-allergioita ku niihi kuuluu jo gluteeni, väriaineet, säilöntäaineet, suklaat ynnä muut ja sitte siihe vielä laktoosi, niin vaikeeta tulee.

toinen outo oire mitä mulla on ollut on sellanen, että mulla on nyt 2 kertaa menny illalla maha tosi, tosi kipeeks. sellanen tunnen ku ois alkamassa ripuli tai oksennustauti... se kipu on todella sietämätön ja ei mulla varmaan oo maha koskaan niin paljon sattunutkaan. sitä saattaa kestää pari tuntia ja ku kerran käyn vessassa niin maha saattaa olla vähän sekasin, ja se kipu häviää saman tien eikä jatku minkäänlaisia oireita? ekalla kerralla kun tuo kipu tuli, olin syönyt täytekakkua ja jotakin ruokaa, en muista mitä.. mutta myös tyttöystäväni oli syönyt samoja ruokia, eikä hänelle mitään oireita. tollon ne kivut oli järkyttävät ja monen tunnin jälkeen yöllä heräsin todella polttavaan kipuun ja vessaan..
toinen kerta tapahtu eilen, mut ei kestäny niin kauvaa tai sattunut niin paljon, seki meni kerralla ohi ihan täysin. olin syönyt muusia ja nakkikastiketta.

rupesin sitten miettimään, että aiheuttaako iso määrä laktoosia mulle mahdollisesti ton? kipua ei tuu hirveen usein ja tosiaan vasta 2 kertaa. juon joka päivä teen ja kahvin kanssa maitoa, juon isoja määriä maitoa muutenkin.. varmaan lähelle paria litraa päivässä, mutta ei mulla tollasia oireita tule? muusissa kuitenkin on paljon maitoa, samoin kakun päällä oli kermavaahtoa. oon iha avuton tän kans kyl.

kai sitä laktoositonta ruokavaliota pitäis kokeilla, mutta ei oikeen innostais ottaa enempää ees ajatuksissaan lisää ruoka-allergioita ku niihi kuuluu jo gluteeni, väriaineet, säilöntäaineet, suklaat ynnä muut ja sitte siihe vielä laktoosi, niin vaikeeta tulee.

toinen outo oire mitä mulla on ollut on sellanen, että mulla on nyt 2 kertaa menny illalla maha tosi, tosi kipeeks. sellanen tunnen ku ois alkamassa ripuli tai oksennustauti... se kipu on todella sietämätön ja ei mulla varmaan oo maha koskaan niin paljon sattunutkaan. sitä saattaa kestää pari tuntia ja ku kerran käyn vessassa niin maha saattaa olla vähän sekasin, ja se kipu häviää saman tien eikä jatku minkäänlaisia oireita? ekalla kerralla kun tuo kipu tuli, olin syönyt täytekakkua ja jotakin ruokaa, en muista mitä.. mutta myös tyttöystäväni oli syönyt samoja ruokia, eikä hänelle mitään oireita. tollon ne kivut oli järkyttävät ja monen tunnin jälkeen yöllä heräsin todella polttavaan kipuun ja vessaan..
toinen kerta tapahtu eilen, mut ei kestäny niin kauvaa tai sattunut niin paljon, seki meni kerralla ohi ihan täysin. olin syönyt muusia ja nakkikastiketta.

rupesin sitten miettimään, että aiheuttaako iso määrä laktoosia mulle mahdollisesti ton? kipua ei tuu hirveen usein ja tosiaan vasta 2 kertaa. juon joka päivä teen ja kahvin kanssa maitoa, juon isoja määriä maitoa muutenkin.. varmaan lähelle paria litraa päivässä, mutta ei mulla tollasia oireita tule? muusissa kuitenkin on paljon maitoa, samoin kakun päällä oli kermavaahtoa. oon iha avuton tän kans kyl.

Ei oo välttämättä maidosta... tai sinuna seuraisin oireita ja jos mitään tolkkua ei tule - menisin lääkäriin (gastroenterologille). TK-lääkäri ei osaa todenäkösesti sanoo yhtikäs mitään.
Itsellä todettiin pari kk:tta sitten tulehduksellinen krooninen suolistosairaus. Silloin en pystynyt syömään mitään. Enkä vieläkään viljoja, sokeria, perunaa, maitotuotteita, mitään teollisesti tehtyä yms.
Keliaakikon ruokavalio on lastenleikkiä verrattuna tähän...

Itsellä todettiin pari kk:tta sitten tulehduksellinen krooninen suolistosairaus. Silloin en pystynyt syömään mitään. Enkä vieläkään viljoja, sokeria, perunaa, maitotuotteita, mitään teollisesti tehtyä yms.
Keliaakikon ruokavalio on lastenleikkiä verrattuna tähän...

OT, mutta mikä tuo todettu sairaus lopulta oli? Muistan kertomuksesi oireilusta ja kun itselläkin on noita ongelmia mahan kanssa ollut, aihe kiinnostaa. Millä keinoilla todettiin ym.?

se voi johtua maidosta, tai voi olla että ei johdu. se selviää vaan kokeilemalla tai sit lääkärissä laktoosirasituskokeessa. maitoallergia näkyy verikokeestakin, jos se sitä nyt sattuisi olemaan. ymmrrän kyllä ettet haluaisi kuvitellakaan itsellesi lisää allergioita, mutta kaiken kanssa oppii elämään. maitotuotteet on tosi helppo korvata nykypäivänä, ei tartte paljosta jäädä paitsi.
Tiedän tapauksia, joissa laktoosi-intolerantikko saattaa kestää maitoa, mutta ei esim. just kermavaahtoa. perunamuussissakin on yleensä voita ja kermaa maidon lisäksi, eli voi olla että noin suuret pitoisuudet pistää sun mahan tosi sekasin ja aiheuttaa kipua.
kannattaa siis joko itse kokeilla sitä laktoositonta dieettiä tai sit mennä suoraan lääkäriin. pidemmän päälle noi oireet ei välttämättä oo edes turvallisia, ja ne saattaa ajaa sut vielä pahempiin allergioihin, jos allergisoivasta aineesta ei luovu. tsemppiä!

OT, mutta mikä tuo todettu sairaus lopulta oli? Muistan kertomuksesi oireilusta ja kun itselläkin on noita ongelmia mahan kanssa ollut, aihe kiinnostaa. Millä keinoilla todettiin ym.?

Crohnin tauti, menin gastroenterologille joka teki colonoskopian (tähystyksen) ja niin se todettiin. Kortisoni ja yks toinen lääke kuurina. Oireet (ripuli,kipu) loppu ku seinään. Dietti ei oo helppo muttei oo tää tautikaan ja lopun elämän riesa.
Taudin puhkeamiseen ei ole varsinaista syytä, eri tekijät vaikuttaa...

http://www.crohnjacolitis.fi/cms/Crohnintauti.10.0.html

Tk-puolella otettiin keliakia ja laktoosi-testit ja lopulta tehtii gastroskopiakin (monen kk:n odottelun jälkeen) joka oli jo siinä vaiheessa täysin turhaa kun toinen diagnoosi+lääkitys oli selvitetty yksityisellä puolella. SIKSI ei ole kovin uskoa julkiseen terv. huoltoon näillä kokemuksilla.

Loppu hyvin, melkein kaikki hyvin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom