Treeni & Keliakia / erikoisruokavalio

Mietin tässä (jälleen kerran) ravinnon merkitystä treeniin ja tuli kaikenmaailman ongelmat mieleen...
Itselläni ollut on/off -vaivaa suoliston suhteen ja tuntuukin että ne yleistyvät muillakin jatkuvasti. Itseäni kiinnostaa millaisia oireita kullakin on ollut ja kuinka toimitte tämmöisien ongelmien suhteen, pre ja post lääkärin.
Erityisesti ne kenellä on todettu keliakia tmv., vaatiiko tämä erityistoimempiteitä treenin/ravinnon suhteen?! Olisi mielenkiintoista kuulla myös kisaavien kommentteja asiaan...

Keliakiaa on tutkittu, mutta ei todettu. Vatsan kanssa ollut ongelmia muutaman vuoden. Pari kertaa ollut dietillä, ja molemmilla vatsaongelmat on korostunut. Syytä ei ole löytynyt.
Perunaa ja pastaa en voi syödä juuri lainkaan, dietin aikana. Riisi taas menee hyvin.
Nyt menossa dietti, ja ruokavalio aika suppea juuri syystä ettei vatsa paljon kestä vaihtelua.
Offilla voin syödä perunaa/pastaakin (jos voisin niin en muuta söis.. :kuola:) mutta usein alkaa kouristukset vatsassa aika pienestäkin määrästä. Myös leipä (etenkin vaalee), aiheuttaa ongelmia...
Dietti onnistuu kyllä, täytyy syödä sitä mitä pystyy. (kokeilemalla löytyy) Tosin enpä tiedä miten sitten onnistuis,jos olis vielä suppeampaa syöminen... näin mullA.

jep, keliakia, soija-allergia, pähkinäallergia ja laktoosi täysin pannasa..Lisäksi tuo stressivatsa, eli aina vatsa reagoi kaikkeen ekana. Mutta allergioiden kanssa tulen jo toimeen, alku oli tietty aina vaikeeta, kauppareissullaki vierähti muutama tovi=) Mutta kaikkeen tottuu..Harmittaa vaan kun esim protskupatukoita ei pysty minkäänlaisia syömään(kaikissa AINAKI pähkinää..). ja niitä pähkinöitä ois mukava muutenki syödä. Nii jasit kun on noita laktoosittomia kaura ym tuotteita, niin neki on sit soijapohjasia. Mutta vois olla asiat vielä pahemmin, onneksi KALAA ja KANAMUNIA saa vielä ainaki syödä ;)

Sama täällä, keliakia löytyy ja sen lisäksi punaista lihaa en ole syönyt mies- anteeksi naismuistiin. Elimistö menee vaan jotenkin tukkoon siitä.

Onneksi saan syödä kauraa, maitotuotteita, kanaa ja kalaa, joten minulla on vielä todella helppoa!! Yleensä vaan tuntuu, että kaikki kauhistelee tyyliin "Ethän sä voi syödä mitään?!?!". Mitään?MITÄÄN? Maailmahan on täynnä ravintoa. Se on vain valinnoista ja sopeutumisesta kiinni. Kaiken kanssa oppii elämään ja vaihtoehtoja löytyy. Täytyy vaan uhrata hiukan aikaa ja vaivaa löytääkseen niitä.

Aikaa siihen saattaa kulua, että löytää juuri sen sopivan ratkaisun treenin kannalta. On inhottava treenata puoliteholla tai käydä lenkillä ja huomata puolessavälissä heikotuksen tunteen, mutta edelleen kokeilemalla löytyy. Toivottavasti löydät balanssin treenailun ja ruokavalion kanssa:) On mukavampi liikkua, kun löytyy energiaa!

Ja täytyy ontaa pienet :worship: Herneelle, sillä tiedän, ettei ole helppoa! Asenteesta kuitenkin pisteet kotiin! Kananmunaa, soijaa ja pähkinäjäämiä (kaikkia näistä tai vaan yhtä) on aika suuressa osassa (valmiita) elintarvikkeita. Siskon pienellä tytöllä nimittäin oli kananmuna, soija, pähkinät, sitrukset, suklaa, mansikat, maitotuotteet ja muutama muu kiellettyä. Onneksi itse leipomalla saa minkälaista haluaa:D

Mulla on monia ruoka-aineallergioita, jotka pahenevat etenkin näin kesäaikaan (esim. paprika). Tämän lisäksi maito ei sovi (ei edes laktoosittomat tuotteet, sukuvika), eikä esim. ruisleipä tunnu sopivan. Olen vasta hiljattain jättänyt maitotuotteet ja ruisleivän pois, koska viime viikkoina (kuukausina?) jo ennestään herkkä vatsa on heittänyt häränpyllyä entisestään. Tuo maidon ja ruisleivän poisjättäminen auttoi hurjasti kyllä, soijatuotteet korvaa maidon hyvin ja jos ei tee vaaleaa leipää mieli syödä niin olen vaan vedellyt kaurapuuroa. :kuola: Ja sekaan soijarouhetta. Palkkarin oon korvannu soijallaproteiinilla, koostumus ei oo mikään maailman miellyttävin mutta mehun kanssa menee ok, vedellä en oo vielä uskaltanu kokeilla.

Mie taas olen vegaani, eli rajoitetta löytyy. Syitä veganismiini on monia, ja ainakin toistaiseksi (en ole vielä pitkään ollut) tämä on tuntunut todella hyvältä ja minulle sopivalta valinnalta. Miun maha tulee todella helposti kipeäksi aika monesta ruuasta, sokerista käytännössä aina ja samoin lihasta. Punaista lihaa en ole koskaan voinut syödä tulematta sairaaksi. Vegaanina olo on hyvä. Ja hassua kyllä, syön vapaammin kuin koskaan aiemmin. En varsinaisesti punttaa, tai käyn kyllä salilla, mutta pääpaino on kestävyysharjoittelussa, joten ruokavalioni on tuntunut sopivalta. Energiaa riittää hyvin, ja mielestäni lihaksetkin on pysyneet yhtä hyvin kuin sekasyöjänä. Tuntuu, että kroppani pystyy paremmin käyttämään hyväkseen kasvisruokaa. Inhottaa, kun ihmisten reaktio on aina: "Ethän sie voi syödä tätä etkä tota etkä tuota jne." Ei pidä ajatella mitä ei "saa" syödä, kun tarjollahan on vaikka mitä mukavaa! Ja loppujen lopuksi (vaikka oikeat tiukat vegaanit tästä aina suuttuvatkin), niin vieraisille mennessä en viitsi nipoilla. Miulla on muitakin periaatteita kuin veganismi, esim. se, että haluan olla kohtelias muille ihmisille. Tosin punaista lihaa ei kukaan saa miuta syömään.

Uskon, että kaikille maailman ihmisille ei mitenkään voi käydä samanlainen ruokavalio. Miusta tuntuu, että olen löytänyt itselleni sopivan.

Yksi ruoka-aineongelmainen ilmoittautuu myös täällä. Keliakiaa ei todettu, mutta silti perusviljat ei vaan tykkää musta. Ruokavalio on pääsääntösesti ainakin laktoositon, gluteeniton ja soijaproteiiniton. Palkkarissa on nykyään neljää eri jauhetta, joista kananmunanvalkuaisproteiinin tilaan ulkomailta. Malto ei sovi, joten syön 1-2 banaania roheiinijuoman ohessa.

Jemelyn: Yritäpä metsästää kaupasta täysjyväriisipasta (100% Wholemeal Rice-pasta), se oli löytö! Tuo ainakin itellä mukavaa vaihtelua normiriisiin :).

Mielenkiintoisia kohtaloita...
Itsellä laktoosi-intoleranssi (itse diagnosoitu), eikä esim. ruisleipä käy ollenkaan. Viimeisen kahden vko:n aikana ei oo käyny mikään muukaan vaan kaikki koskee mahaan. Kauheita kramppeja ja vessaan on aikaa mennä tasan 10sekuntia - huolestuttavaa. Lääkäri kutsuu -- taas.
Mietin mitähän sitä sitten söis jos ei mitkään maitotuotteetkaan kävis... :/

En osaa suositella mitään tiettyä merkkiä, mutta..

Palkkarista kannattaa tehdä laimea - reilusti siis vettä.
Samoin palkkari kannattaa nautiskella hiljakseen, vaikka koko satsi puolen tunnin aikana, ei nopeammin.
Heti rankan treenin päälle vatsa voi olla herkempänä kuin tavallisesti.

Onko olemassa "vatsa-ystävällistä" palkkaria??

En oo vielä itse testannut, mutta UFS:n Phase3 sopii kuulemma herkkävatsaisemmillekin :)

Phase3 on 30 minuuttia harjoituksen jälkeen nautittava perinteinen palautusjuoma. Tuote sisältää palautumisen kolmannessa vaiheessa tarvittavia ravintoaineita optimaalisessa suhteessa.
Phase3 nopeuttaa palautumista ja nostaa insuliini–hormonin tuotantoa juuri silloin kun se on alkanut laskea Phase2 –tuotteen käytön jälkeen. Phase3 sisältää erittäin vahvan sekoituksen heraproteiini-isolaattia, maltodekstriiniä, kreatiinimonohydraattia ja l-glutamiinia. Phase3 on markkinoiden ylivoimaisesti tehokkain perinteinen palautusjuoma.

Sisältää ainoana proteiinilähteenä patentoitua CFM® heraproteiini-isolaattia.
Sisältää ainoana hiilihydraattilähteenä maltodekstriiniä, jossa alhainen DE-luku.
Sisältää maailman puhtainta saksalaista l-glutamiinia.
Sisältää maailman puhtainta patentoitua Creapure® kreatiinimonohydraattia.
Erittäin korkea proteiinipitoisuus ja ihanteellinen aminohappokoostumus.
Runsaasti bioaktiivisia peptidejä.
Erinomainen sekoittuvuus ja imeytyvyys.
Lähes rasvaton, kolesteroliton ja laktoositon jauhe, joka sopii herkkävatsaisille käyttäjille.
Laktoosipitoisuus alle 0,2 %

Ravintosisältö per 100 g:

1385 kJ / 331 kcal energiaa
38 g hiilihydraatteja (josta 0,2 g laktoosia)
45 g proteiinia
<0,5 g rasvaa

Yksi annos (80 g) sisältää:

35 g heraproteiini-isolaattia (CFM®)
33 g maltodekstriiniä
5 g kreatiinimonohydraattia (Creapure®)
5 g l-glutamiinia (lisättyä l-glutamiinia). Kokonaisglutamiinimäärä on 11,5 g per annos.

Mulla todettiin ärtynyt paksusuoli. Ongelma ehti äityä jo aika pahaksi ennen kuin pakotin itseni lääkäriin. Onneksi meninkin sitten lopulta, sillä en olisi varmaan kestänyt enää kauaa; maha turposi melkein joka päivä, vatsaa kouristeli koko ajan, alavatsa oli kosketusarka ja pahimpina hetkinä jopa oksetti.

Diagnoosini on vielä aika tuore ja tällä hetkellä vielä oikeastaan kaikki ruoka koskee vatsaan, enemmän tai vähemmän. Pikkuhiljaa on tästä tarkoitus alkaa muokkaamaan ruokavaliota siihen suuntaan, että vaivan kanssa pystyy elämään. Lisänä lääkitys tarvittaessa. Jos joku yhtään epäilee, että voisi kärsiä ärtyneestä paksusuolesta, kannattaa käydä lekurilla, sillä ainakin itseni kohdalla viivyttely vain pahensi ongelmaa ja lisäsi väsymystä sekä pahaa oloa - ihan turhaan.

Hyvä puoli tässä on se, että säännöllinen liikunta auttaa vaivaan! :)

Kysytäänpäs tässä samalla ku en viitsisi uuden otsikon alle laittaa...
Minulla on jo jonkin aikaa mennyt maha ihan sekaisin melkein heti syönnin jälkeen. Esim. joku Mäkki on jo melkein mahdoton tapaus. Hyvä, jos syödä ennättää kun pitää juosta jo vessaan. Mikähän minussa voisi olla vikana? Jonkinlaiset allergiatestit otettiin tuossa joku aika sitten, mitään kummallista ei löytynyt. Kellään samanlaista? Voisiko olla tuota keliakiaa? :(

Mulla todettiin ärtynyt paksusuoli. Ongelma ehti äityä jo aika pahaksi ennen kuin pakotin itseni lääkäriin. Onneksi meninkin sitten lopulta, sillä en olisi varmaan kestänyt enää kauaa; maha turposi melkein joka päivä, vatsaa kouristeli koko ajan, alavatsa oli kosketusarka ja pahimpina hetkinä jopa oksetti.

Diagnoosini on vielä aika tuore ja tällä hetkellä vielä oikeastaan kaikki ruoka koskee vatsaan, enemmän tai vähemmän. Pikkuhiljaa on tästä tarkoitus alkaa muokkaamaan ruokavaliota siihen suuntaan, että vaivan kanssa pystyy elämään. Lisänä lääkitys tarvittaessa. Jos joku yhtään epäilee, että voisi kärsiä ärtyneestä paksusuolesta, kannattaa käydä lekurilla, sillä ainakin itseni kohdalla viivyttely vain pahensi ongelmaa ja lisäsi väsymystä sekä pahaa oloa - ihan turhaan.

Hyvä puoli tässä on se, että säännöllinen liikunta auttaa vaivaan! :)

Mitenkäs lisä-ravinteiden käytölle käy..?

Voisiko olla tuota keliakiaa? :(

Voi olla keliakiaa tai mitä muuta tahansa tai olla olematta.

Epämääräisten vatsaoireiden kanssa ainoa oikea osoite on lääkäri. Ensin poisuljetaan allergiat Prick-testillä / ihopistokokeella, laktoosi-intoleranssi laktoosirasituskokeella ja keliakia verikokein. Jos mitään näistä ei löydy, tarkemmin tutkii gastroenterologi.

Varmaan tullut jo useammassakin ketjussa sanottua, että vatsan kanssa ei kannata kärvistellä, vaan hankkia hoitoa ajoissa. Elämänlaatu paranee kummasti, kun vatsa ei vaivaa. Ei välttämättä ole mitään vakavampaa, vaan monesti pärjää ruokavaliohoidolla. Toisaalta, esim. hoitamattomaan keliakiaan voi liittyä hedelmättömyyttä, suoliston pahanlaatuisia solumuutoksia (= SYÖ-PÄ), osteoporoosia, ym. joten kannattaa ihan oikeasti motivoitua tarkempiin tutkimuksiin. Foorumeilla diagnoosia on hankala tehdä.

Mitenkäs lisä-ravinteiden käytölle käy..?

Jaa-a, en vielä oikein tiedä, että mitä pystyn jatkossa syömään. Kunhan tämä vatsa tästä nyt rauhoittuu, niin sitten täytyy alkaa ajan kanssa rakentamaan yksi ruoka-aine kerrallaan sellaista ruokavaliota, mikä sopii mulle. Tällä hetkellä pahimmat oireet saa aikaa suuri määrä hiilareita.

Vaikka syönkin jo nyt aika tarkasti ja orjallisesti niin silti vaikeinta tulee olemaan kahvin pois jättäminen. Maanantaiaamu tulee varmaan olemaan aika tuskaa... :eek:

Vaikka syönkin jo nyt aika tarkasti ja orjallisesti niin silti vaikeinta tulee olemaan kahvin pois jättäminen. Maanantaiaamu tulee varmaan olemaan aika tuskaa... :eek:

Mäkään en voi juoda kahvia kuin silloin tällöin pieniä määriä... kofeiini tekee "tärinää" ja pumppu alkaa hakkaa! Joskus taas voi juoda esim. latten ilman että tulee kauheen pahaa oloa. Mahakaan ei tietenkään tykkää...
Ei kyl sinällään haittaa kun en oo mikään aamu-kaffen juoja ollu ikinä muutenkaan..paitsi jos ihana mies keittää mulle :D

Itse käytän lisäravinteina (tällä hetkellä) Phase 2:sta ja eilen meni 30min sitä lipittäessä kun pelotti et alkaa vatsa reagoida..sekotin sen viel varmuudeks 0,7dl:aan vettä et oli laimee mix... ihan ok meni! :)

Voi olla keliakiaa tai mitä muuta tahansa tai olla olematta.

Epämääräisten vatsaoireiden kanssa ainoa oikea osoite on lääkäri. Ensin poisuljetaan allergiat Prick-testillä / ihopistokokeella, laktoosi-intoleranssi laktoosirasituskokeella ja keliakia verikokein. Jos mitään näistä ei löydy, tarkemmin tutkii gastroenterologi.

Varmaan tullut jo useammassakin ketjussa sanottua, että vatsan kanssa ei kannata kärvistellä, vaan hankkia hoitoa ajoissa. Elämänlaatu paranee kummasti, kun vatsa ei vaivaa. Ei välttämättä ole mitään vakavampaa, vaan monesti pärjää ruokavaliohoidolla. Toisaalta, esim. hoitamattomaan keliakiaan voi liittyä hedelmättömyyttä, suoliston pahanlaatuisia solumuutoksia (= SYÖ-PÄ), osteoporoosia, ym. joten kannattaa ihan oikeasti motivoitua tarkempiin tutkimuksiin. Foorumeilla diagnoosia on hankala tehdä.

Vaikka tietenkään foorumeilla ei voi diagnooseja tehdä on ihana huomata kuinka ihmiset, ihanat sellaiset, jaksaa auttaa ja jakaa vinkkejä toisten "ongelmiin". Aplodit kaikille teille!:worship:

Anteeksi :offtopic:

Oi, maha on mun suurin kirosana. :) Oon monta kertaa miettiny että elämä olis helpompaa jos mulla ei olis mahalaukkua ja suolistoa ollenkaan...

Njoo, vakavasti puhuen (oon tästä kyllä jo tänne kirjoitellut muistaakseni ennenkin) mulla on ollut mahavaivoja jo useita vuosia, ja vaivat tuntuvat pahenevan vuosi vuodelta. Oon käynyt lääkärillä useampaan kertaan, ensin yths:llä jossa mulle määrättiin viisi lääkekuuria Somacia (mahahapon erityksen salpaaja) "stressivatsaan", ja totta varmaan onkin että yths:n asiakaskunnasta suurimmalla osalla nämä yleiset mahavaivat johtuvatkin opiskelustressistä. Lääke ei kuitenkaan auttanut, joten viimein sain tarpeekseni ainaisesta ripulista ja piereskelystä ja hakeuduin työterveyshuoltoon jossa pääsin heti verikokeisiin ja sain lähetteen gastroenterologille mahalaukun tähystykseen. Mitään ei kuitenkaan löytynyt. Suvussa on keliaakikkoja, joten kokeilin gluteenitonta ruokavaliota ja mahavaivat helpottivat. Gluteenittomassa ruokavaliossa on kuitenkin hankala pysyä koska lääkärin mukaan olen terve. Gluteenitonta ruokavaliota noudattamalla myös hemoglobiiniarvot ovat kohonneet pohjamudista terveen tasoihin ja perusominaisuuksinani pitämäni väsymys ja flegmaattisuus ovat kaikonneet. Viikonlopun juhlissa söin seisovassa pöydässä vahingossa pastasalaattia (makaronit oli naamioitu majoneesikastikkeeseen ja salaatti oli nimetty "rapusalaatiksi") ja aamupalalla yhden siivun leipää sillä gluteenitonta leipää oli niin pieni määrä tarjolla ja sunnuntaina kaasuttelin oikein urakalla ja kärsin mahakivuista ja löysästä mahasta vielä tänäänkin. Terve mikä terve. :rolleyes:

Keliakia diagnosoidaan koepalalla, ja olenkin miettinyt että mitä jos ohutsuolen nukan tuhoutuminen on pitkäaikainen prosessi, eli itse sairaus ja tulehdus on olemassa jo kauan ennenkuin nukka tuhoutuu ja keliakia voidaan diagnosoida? Sukuni keliaakikoista nuorin diagnoosin saanut oli 27-vuotias ja vanhin yli 60 vuotta.

Paras vaihtoehto olisi altistaa elimistö gluteenille ja käydä parin vuoden välein tähystyksessä mutta jatkuva väsymys on inhottavaa ja mahavaivat varsin kiusallisia. Toisaalta täysin gluteenitonta ruokavaliota on vaikea noudattaa kun luulen olevani luulosairas kun tähystyksessä ei mitään vauriota löytynyt. Argh. :) Enkä tiedä riittääkö "altistukseen" pieni määrä lakritsia/vehnäjauhoja silloin tällöin vai pitäisikö syödä reilusti leipää ja ruispuuroa. Tästäkin tuntuu olevan monta mielipidettä.

Olen itseopiskellut näitä maha-suolikanavan oireiluja ymmärrettävistä syistä jonkun verran ja tässä ketjussa ei vielä ole väläytetty hiivasyndroomaa. Onko sitä edes olemassa: http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00218&p_haku=Hiivasyndrooma
...vaikka moni siihen tuntuu uskovan: http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/terveys/hiivasyndrooma-totta-vai-tarua Ehkä tiettyjä ruoka-aineita välttämällä mahavaivat helpottavat.

Treeniin hoitamaton keliakia vaikuttaa varmasti paljon, ravintoaineet eivät imeydy ja ei yksinkertaisesti jaksa treenata. Syön normaalisti isompia kalorimääriä kuin melkein 30kg painavampi avomieheni ja olen pysynyt silti hoikkana. Nyt gluteenittoman (tai gluteenittomamman) ruokavalion ansiosta kuvittelen että rasvakerrokseni on kasvanut. Ainakin viikko sitten avokki "hölskytteli" hyllyvää vatsaani kotisohvalla köllötellessäni. :D Tämä siis vain positiivinen asia, sillä jos energiaa kertyy rasvaksi niin sehän on merkki siitä että lihaksellakin olisi paremmat mahdollisuudet kasvuun jos vaan saisi itsensä treenaamaan. :rock:

Aiheen tarkkailu jatkuu, joku mun mahaa vaivaa mutta kukaan ei varmasti tiedä että mikä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom