Treeniä selkävamman kanssa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Välilevyssä rappeumaa ja sellainen "ilmapallo" on diagnoosin mukaan selkään kohonnut. Leikkausta ei tarvita. Tänään ensitapaaminen fysioterapeutin kanssa ja kotiinviemisinä jumppaohjeet sekä muutama kielto punttisalin puolelle. Eli ei saisi tehdä mitään sellaista liikettä, jossa selkään kohdistuu painoa ja painetta.

Pannassa siis esimerkiksi penkkipunnerrus, punnerrukset käsipainoilla sekä talja. Voi voi.:(

Nyt kysyisinkin, että mitenköhän saliharjoittelusta saisi noista kielloista huolimatta mahdollisimman optimaalista nimenomaisesti hartia -sekä selkätreenin kohdalta??? Eli liikeneuvoja tarvitsen ja todella kovasti.

Off-topickina sellainen kysymys, että milläköhän perusteella fysioterapeutti totesi, että vatsojen staattisessa pidossa parempi vaihtoehto on olla kyynärvarsien varassa "vatsa lattiaan päin"), kuin selällään kyynärvarsien varassa jalat ilmassa pidettynä?

Voisin tästä sherlockkina päätellä että pannassa taitavat olla myös mave, kyykky, kulmasoutu yms. suuret liikkeet?

Saatko vetää leukoja?

itselläkin on tuota rappeumaa ja välilevyn pullotusta...
itse olen kylläkin käynyt normaalisti salilla en kyllä tiedä onko se viisasta.
tosin esim. kyykyt ja mavet yms. ottanut rauhallisesti ja varoen.

taas olisi keväällä tapaaminen lääkärin kanssa, saa nähdä onko huonontunut

oma fysioterapeutti tosin käski vain ottaa pienillä painoilla ja varovasti, joten ei ole paikat sit vissiin yhtä huonona kun sulla

Itellä kanssa välilevy rappeuma, pullistuma, ja ylikaareva selkäranka ollut jo natiaisestaa saakka. Ortopedi sano ettei kannata kyykätä eikä tehä mavee kovaa, kun taas fysioterapeutti salilla sano et paras vaihtoehto on reenata vaan mut maltillisesti. Tottahan tossa on se että pahin vaihtoehto on olla tekemättä mitää, jolloin se vaivaa ja on kipeä satavarmasti. Itsellä toiminut aina parhaiten se, että tekee miltä tuntuu. Elikkä teen käytännössä aina kovat kyykyt, kulmasoudut sun muut, mutta sitkun tuntuu et alaselkä alkaa väsymään liikaa vaihdan liikkeeseen jossa se ei rasitu ollenkaan. Yleensä voi ottaa ainakin yhden kovan sarjan kyykkyä ja kulmasoutua per treeni, mutta onhan sekin parempi kuin olla täysin tekemättä. Vaikeita paranemaanhan ne ovat, mutta itse mieluummin teen ja pidän lihaksiston kunnossa, kuin veän lääkkeitä kipuihin ja olen tekemättä mitään sillä. Eli ei muutakun teet niitä, mutta voinnin mukaan ja aina jos tuntuu pahalta elä tee.

Moveholic: -Mitä todennäköisemmin sillä perusteella että ensimmäiseksi mainitussa versiossa joudut hallitsemaan lantiosi ja keskivartalosi juurikin niiden syvien tukilihasten avulla. Muista vetää tuossa alavatsaa koko ajan sisään ja jännittää myös lantionpohjanlihaksesi. Myös lapojen hallintaan kannattaa kiinnittää huomioita ja palleahengityksen sijasta tulisi hengitää ns. kylkiin.
Jälkimmäisessä versiossa rasitus siirtyy hyvin helposti lonkankoukistajille ja etureisille.

"Off-topickina sellainen kysymys, että milläköhän perusteella fysioterapeutti totesi, että vatsojen staattisessa pidossa parempi vaihtoehto on olla kyynärvarsien varassa "vatsa lattiaan päin"), kuin selällään kyynärvarsien varassa jalat ilmassa pidettynä?"

Voisin tästä sherlockkina päätellä että pannassa taitavat olla myös mave, kyykky, kulmasoutu yms. suuret liikkeet?

Saatko vetää leukoja?

Suurista liikkeistä ei sen kummemmin ollut kieltojen yhteydessä puhuttu. Fysio totesi vain, että "kyllähän sinä itse tiedät ja tunnet missä liikkeissä selkään tulee painetta". Mave kuuluu ainakin siihen, kulmasoutu saattaisi vielä mennä läpi. Häviääkö mun hartiat, jos ei kerran voi perkele millään muotoa niitä kunnolla reenata, ettei painetta tule selälle???:hyper:

:D Tee hartioille tietenkin käsillä seisten punnerruksia.

2 ja 3:s välilevyssä kulumaa,sekä nikama siirtymää sentti. Salihistoriaa takana 9 vuotta, tekniikat olleet hyviä, muitten, sekä opiskelun perusteella lannerankaa tukevia. Jalkatreenien kulmakivenä ollut laitteista johtuen etu tai takakyykky pelkästään. Mavea tein aina selkätreeneissä. Tätä jatkui noin 8 vuotta , jolloin ei mitään kramppaa paikoissa, kunnes viime syksynä (2014) alaselkä kipeytyi käsitämättömästä syystä. Lääkäreillä juoksemiksen jälkeen, diagnoosi oli aloituspostin kaltainen. Panostin venyttelyyn sekä lihashuoltoon vuosien varrella. Selkäni oli aina suora tehdessäni liikkeitä. Lannerangan virheasento voi olla yksi syy, tai kuten itse näen asian, niin isäni oma selkä oli paskana nuorempana, ja hänellä oli selkäkremppaa. Alunperin siis tein "raakoja" etu-sekä takakyykkyjä, sekä Maastavetoa, ja rakastin noita liikkeitä. Nyttemmin selkä paskana teen pelkkää takareisikoukistusta, yhdenjalanprässiä, prässiä, sekä ojennusta ja menee perille. Eniten tässä harmittaa se etten kykene tekemään suorinjaloinmaastavetoa SJMV:tä, joka otti niin hyvin takareiskoihin(ja samalla niin saaatansti takareiskoihin). Olisin huojentunut, jos joku tunnistaisi itsenstä vastaavan kikkailun takaa. ps, vetelen"pakkotoistoja" mielelläni nykyään.

Jalkatreeni tuntuu vajanaiselta, vaikka kuolemaa vastaavat olotilat san tehtyä kyllä prässissäkin ja ojennuksissa. SJMV vaan otti aina alaselkään, vaikka takareiskat huusivat armoa

Back
Ylös Bottom