Treenaus ja pituuskasvu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
35
Eli pituuskasvu ja lihaskasvu molemmat vaativat energiaa. Jos treenaa kasvavassa iässä, vaikuttaako tämä pituuskasvuun? Jos kyllä, minkälaisia määriä kaloreita tulisi saada päivässä, jotta pituuskasvu ei kärsisi ja lihaksetkin kasvaisivat?

Äitini pyysi selvitystä joka perustuu tieteellisiin pohjiin, joten jos esimerkiksi Jhulmi, Anssi ja muut voisivat selittää jotain tieteellisiä taustoja.

Ja sitten vielä ihmisten kokemuksia asiasta. Itse olen kasvanut 1cm kuussa tahtia, mutta äitini silti epäilee treenin vaikuttavan pituuskasvuuni, varsinkin nyt kun olen harkinnut voimanostoseuraan liittymistä.

Kommentteja, kokemuksia ja asiapuhetta. Kiitos!

fish sanoi:
Pyh ja pah. Aloitin sinun ikäisenä, pituutta on yli 2m.
Pyh ja pah. Alotin vuosi sitten ja olin sentin lyhyempi :jahas: Ennuste oli yli 1.85. Tosin oon tehny raskaita maastaveto- ja kyykkysarjoja heti alusta. Mutta kaipa nuilla ennusteilla voi pyyhkiä persettä.

Onko kreatiinilla vaikutusta pituuskasvuun? Joku sanoo, että on, joku kieltää kautta kiven ja kannon? Mikä on _virallinen_ kanta?

Hei tästä olikin just puhetta tuttujen kans. Vaikuttaako nuorena treenaaminen vanhempana johonkin hormoneihin? Pari tyyppiä väitti kivenkovaa että vaikuttaa. Sitten ne puhu kans pituuskasvun pysähtymisestä. Mä oon sitä mieltä että pituuskasvuun voi vaikuttaa mutta entä sitten muu? Onko muka jotain muitakin vaikutuksia? Mun mielestä kyllä niiden jutut oli :anssi:

Liian kova treenaaminen aiheuttaa hormoonitasapainoa ja sitä kautta pituuskasvun hidastumista. Jos osaa treenata järkevästi, hommasta ei pitäisi olla kuin hyötyä.

-edit- luulisin...

Tidus sanoi:
Liian kova treenaaminen aiheuttaa hormoonitasapainoa ja sitä kautta pituuskasvun hidastumista. Jos osaa treenata järkevästi, hommasta ei pitäisi olla kuin hyötyä.

Hormoonitasapaino on sekaisin jo valmiiksi teini-iällä.

Omien kokemusten mukaan pituuskasvua se ei heti lopeta, hidastaa korkeintaan. Mitään ongelmia ei ole vielä tullut, vaikka on tässä jo vähän Hack-kyykkyä väännettyä.

Tietysti jos on jo ennestään jokin juoksulaji alla niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa jos tekniikat on kunnossa.

Jos jollain on esittää tutkimus, jossa on havaittu painoharjoittelun vaikuttavan pituuskasvuun, niin mielellään sellaisen luen. Itse en ole sellaista löytänyt, koska sellaista ei liene olemassakaan.

Joo ois pitäny taas käyttää searchia... :wall:

Hyvää faktaa löytyi...

Mutta sitten vielä sellainen kysymys:
Jos olen vanhan voimanostajakonkarin opetuksessa kyykyssä ja mavessa, eihän pitäisi olla mitään ongelmaa pituuskasvun hidastumisen suhteen?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
TomBombadil sanoi:
Joo ois pitäny taas käyttää searchia... :wall:

Hyvää faktaa löytyi...

Mutta sitten vielä sellainen kysymys:
Jos olen vanhan voimanostajakonkarin opetuksessa kyykyssä ja mavessa, eihän pitäisi olla mitään ongelmaa pituuskasvun hidastumisen suhteen?

Jotain semmosta puhetta oon kyllä kuullut, että kyykkyä ei kasvuikäisen kyllä kannattaisi tehdä? Tai jos tekee niin sit todella kevyesti, parempaa tietoa löytyy varmaan mm. aiemmin threadiin postatuista linkeistä.

TomBombadil sanoi:

Pääsyy, miksi niitä kyykkyjä ja maveja ei kannata tehdä on se, että reisiluut ja alaselkä rasittuu niissä. Ne on aika hauraat luut, kun ne on kasvavia isoja luita/luuryhmiä. Että jos kevyesti pumppaat, niin sitten homma toimii. Että ei mitään yhden toiston sarjoja.

nii noh..kyllä mä mielummin olen parikymmentä senttiä leveempi ku 5 senttiä pidempi.vaikkakin sitä leveyttä toki saa myös vanhempana mutta tuskin läheskään niin nopeasti/helposti mitä nuoremmassa iässä(huom!ilman roinia!!)..ja henkilökohtaisesti olen tyytyväinen pituuteeni. joten nyt vaan sitä leveyttä :rock:

Kride sanoi:
Pääsyy, miksi niitä kyykkyjä ja maveja ei kannata tehdä on se, että reisiluut ja alaselkä rasittuu niissä. Ne on aika hauraat luut, kun ne on kasvavia isoja luita/luuryhmiä.

Reisiluut on aika hauraat luut... :jahas: :rolleyes: :david: Kehosta ei löydy sitä vahvempia luita, vaikka henkilö olisikin kasvuiässä.

Ja alkuperäiselle kysyjälle: kyykkäämään vaan, etenkin jos saat tekniikkaohjausta, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. Pituuskasvu voi hidastua korkeintaan silloin, jos et syö tarpeeksi.

MKS sanoi:
Reisiluut on aika hauraat luut... :jahas: :rolleyes: :david: Kehosta ei löydy sitä vahvempia luita, vaikka henkilö olisikin kasvuiässä.

Jaajoo, siis tarkoitin kasvavia kohtia, jotka ovat hauraita. :nolo:

MKS sanoi:

Eikös en kehon vahvimmat luut löydy tuolta säärestä? Näin sanottiin ainakin Olipa Kerran Ihminen- piirretyssä:) Toki reisiluu on paksumpi.

Sukulaku sanoi:
Eikös en kehon vahvimmat luut löydy tuolta säärestä? Näin sanottiin ainakin Olipa Kerran Ihminen- piirretyssä:) Toki reisiluu on paksumpi.

No mulla on lähes yhtä luotettava lähde... olen joskus lukenut ainakin Guinnessin ennätyskirjasta, että reisiluu kestää eniten vääntöä ja eri suunnista tulevia voimia ja on näin ollen kehon vahvin luu.

Hape sanoi:
nii noh..kyllä mä mielummin olen parikymmentä senttiä leveempi ku 5 senttiä pidempi.vaikkakin sitä leveyttä toki saa myös vanhempana mutta tuskin läheskään niin nopeasti/helposti mitä nuoremmassa iässä(huom!ilman roinia!!)..ja henkilökohtaisesti olen tyytyväinen pituuteeni. joten nyt vaan sitä leveyttä :rock:
En ota kantaa pituuskasvun/bodauksen yhteyteen vaan kommentoin tätä heittoa:
Eli olet valmis uhraamaan pituuskasvun (ja kyllähän siinä leveyttäkin kasvaa + luonnollinen lihaskasvu) sen vuoksi että saat aloittaa pari vuotta aikaisemmin hardcore treenit?
Voisin vannoa että pituuskasvun huippuaikana, jolloin jotkut kasvaa sen lähes 5-10 senttiä vuodessa, tulee luonnollista leveyttä enemmän kuin millään bodauksella samassa ajassa.

Kyykkyjen sun muitten luulis vahvistavan reisien luita. Voimaharjoittelu ehkäisee osteoporoosiotakin.

Itse en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata kysymykseen. joulun jälkeen ois tarkotus alottaa mave tai/ja kyykky. Mutta tuli mieleen kysymys kun jotkut toitottaa että kyykky ja mave on niitä ehkä-kasvua-häiritseviä liikkeitä niin kumpi näistä sitten on pahempi? Luulisi meinaan kyykyn olevan koska siinä, varsinkin isoilla romuilla sen luulisi "painavan selkää kasaan?" Vai onko ihan :anssi: ?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom