Treenaus jääkiekkoon panostaen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja deleted4
  • Aloitettu Aloitettu
JaN- sanoi:
Minä haluan tietää mitä jääkiekkoilija tekee penkkituloksilla?! :david:

Poikittaiseen mailaan. :D

Onhan tuo hyvä yleisliike rinnalle, olkapäille ja käsille. Kannattaa se treeniohjelmaan ottaa vaikkei se kiekkoilijan tärkein liike olekaan.

Hämmer sanoi:
lauantai: Juoksuvedot, mäkijuoksu tai porrasjuoksu. Tämän kuuluu olla todella rankkatreeni.

Jäi vähän mulle epäselväks miten toi (räjähtävyys) reeni pitäis suorittaa.. Eli jos tehdään esimerkiksi tota mäkijuoksu treeniä, niin kuinka kauan tai kuinka monta vetoo pitäis tehdä? Jos mäki nyt ei mikään pitkä oo... about 50m tai joku sellanen. Portaita ei mulla oo oikein käytettävissä. Mutta tietysti sitten toi ihan 100m-300m vetojen otto urheilukentällä on yks vaihtoehto, mites monta niitä kannattais ottaa? Kun eipä oo tullu ennen reenattua kesällä lätkää varten kun punttia ja vähän lenkkiä :lol2: Mutta noihan on ihan ehdottomia noi lajinomaiset reenit :)

Yksinkertaisin räjähtävän voiman treeni jaloille lienee vauhditon pituushyppy. Tai vaikka maksimaalinen hyppy ylöspäin. Sitten palautellaan ja otetaan uusiksi.

Jos lontoon murre taipuu niin tässä yksi linkki

Hämmer sanoi:
Kannattaa kyhätä itselleen aidat vaikkapa jostain muoviputkesta. Teet vaikka 10-15 aitaa ja hypit niitten yli yhteensä 10-30 kertaa treenissä (siis 100-300 hyppyä). Aitojen hyppimisestä on todella paljon hyötyä lätkässä. Niillä saat lisää kimmoisuutta, ponnistusvoimaa, nopeusvoimaa sekä myös voimakestävyyttä, kun toistoja tulee riittävän monta kerralla.

Käykö ton tilalle että teen itse aidat niin kävisin urheilukentällä hyppimässä oikeiden aitojen yli? Koska ei ole oikeen mitään mistä voisin aidat tehdä!

PR91 sanoi:
Käykö ton tilalle että teen itse aidat niin kävisin urheilukentällä hyppimässä oikeiden aitojen yli? Koska ei ole oikeen mitään mistä voisin aidat tehdä!

Ööö, ei käy, pitää olla juurikin omatekoiset aidat.... :jahas:

No totta helvetissä käy, ihan pikkasen saa itsekkin miettiä, mutta ei kysyvä tieltä eksy :thumbs:

replay sanoi:
Kerrotko miksi jääkiekkoilijan pitäisi juosta noin hirveesti? Jääkiekko ei ole kestävyyslaji. Toki jonkinlainen perusta pitää olla, mutta hankkisin sen kyllä jotenkin muuten kuin juoksemalla.

Kyllä juokseminen parantaa yleiskuntoa, kestävyyttä (jota sitäkin tarvitaan) sekä hapenottokykyä siinä määrin, että juokseminen on aivan olennaista. Ei mitää maraton-lenkkejä ole tarkoitus kovin usein ottaa, vaan ihan lyhkäsiä 5-10km pyrähdyksiä. Ja ehkä minä olen vaan sen verran vanhanaikainen tässä asiassa, että olen sitä mieltä, että juokseminen - edes jossain määrin - on jääkiekkoilijalle "välttämätöntä".

Toki osan juoksemisesta voi korvata pyöräilyllä, rullaluistelulla ja pallopeleillä, mutta väitän, että ihan rehdillä juoksemisellakin tulee olla paikkansa ohjelmassa.

Ja kuten Vanek sanoi, yhden miehen rugby voi olla aika koomillista. :lol2:

pikku mies sanoi:
Jäi vähän mulle epäselväks miten toi (räjähtävyys) reeni pitäis suorittaa.. Eli jos tehdään esimerkiksi tota mäkijuoksu treeniä, niin kuinka kauan tai kuinka monta vetoo pitäis tehdä? Jos mäki nyt ei mikään pitkä oo... about 50m tai joku sellanen. Portaita ei mulla oo oikein käytettävissä. Mutta tietysti sitten toi ihan 100m-300m vetojen otto urheilukentällä on yks vaihtoehto, mites monta niitä kannattais ottaa? Kun eipä oo tullu ennen reenattua kesällä lätkää varten kun punttia ja vähän lenkkiä Mutta noihan on ihan ehdottomia noi lajinomaiset reenit

Siis nuo mäkivedot eivät ole tarkoitettu räjähtävyys-, vaan pikemminkin nopeuskestävyystreeniksi. Vetojen tulee olla niin pitkiä, että niillä on mahdollista saada jalat kunnolla hapoille. Eli yli 50m. Jos kyseessä on tasainen alusta, matka tuleee (noin) tuplata.

Itse olen useana kesänä juossut säännöllisesti nopeuskestävyystreeninä 100-200 metrin vetoja noin 1,5-2 min palutuksilla 5-7 vedon "sarjoja". "Sarjojen" välissä pieni venyttely ja hölkkä (noin 5-10 min). Yhteensä 3 sarjaa, eli vetoja tulee noin 15-20.

Räjähtävyyteen tuli hyvät vinkit replaylta.

JaN- sanoi:
Minä haluan tietää mitä jääkiekkoilija tekee penkkituloksilla?!

Ei sillä tuloksella mitään teekkään, kuten ei millään muullakaan tuloksella (punttisalilla tai juoksuradalla). Penkki nyt vaan sattuu olemaan aika munakas liike rinnalle, olkapäille ja ojentajille. Kyllä sitä yläkroppaakin on ihan järkevää treenata jo ihan tasapainon säilyttämisenkin vuoksi.

pr91 sanoi:
Eli mimmosta ruokavaliota tolle treenimäärälle pitäisi tehdä.

Syöt vaan monipuolisesti paljon proteiinia sekä hitaita hiilihydraatteja. Hyvillä rasvoilla sitten täydennät kolrisi sinne 3000 kcalin paikkeille.

Ruokaa täytyy olla tuolla treenimäärällä paljon koneessa, muuten olet pian ylikunnossa. Been there, done that, got the scars to prove it.

Palautusjuoman hankintaa voit harkita, jos isi ja äiti sen maksaa. Mikään välttämättömyys se ei kuitenkaan missään nimessä ole, kunhan huolehtii treenin jälkeisestä ateriasta.

;)
Hämmer sanoi:
Syöt vaan monipuolisesti paljon proteiinia sekä hitaita hiilihydraatteja. Hyvillä rasvoilla sitten täydennät kolrisi sinne 3000 kcalin paikkeille.

Ruokaa täytyy olla tuolla treenimäärällä paljon koneessa, muuten olet pian ylikunnossa. Been there, done that, got the scars to prove it.

Palautusjuoman hankintaa voit harkita, jos isi ja äiti sen maksaa. Mikään välttämättömyys se ei kuitenkaan missään nimessä ole, kunhan huolehtii treenin jälkeisestä ateriasta.

Ok, kesän aikana ajattelin myöskin saada sixpackinkin näkymään ;)
Ja haittaako nyt paljonkin jos jätän ton saliharjottelun pois ja aloitan sitten joukkueen kanssa kun ne sen alottaa?

Että kantsiiko sillon noin paljon noita kaloreita ottaa jos siitä tulee vain läskiä?
Korvaisin salin vedoilla ja lihaskuntoa olis 3* viikossa (vatsat,selät,punnerrukset,kyykyt).

PS. Kohta 10km lenkille lähdössä ;)

Edit: Ja mitä ruokia pitäisi syödä : esim rahka ja tuommoiset. Tonnikala ei oikein mene alas mutta raejuusto menee hyvin. Tarvitsisin noihin neuvoja koska en oikein ymmärrä että mitkä olis hyviä ruokia!

Meikäläinen vetää tällä hetkellä tämännäköstä juoksuohjelmaa:

100m-200m-400m-800m-400m-200m-100m vedot n.80 % teholla.Aina juostun pätkän jälkeen kävely takasi lähtöpaikkaan ja siitä taas uus veto.

Toinen reeni tehään sitten niin,että vähennetään vetojen pituutta puolella,mutta teho nousee 90 prosenttiin.
Sitten allekirjoittanut vetää vielä pari 6-8 km hölkkälenkkiä per viikko.

Hyviä ohjeita jo tullut, vähän vielä jatkaisin. Noita vetoja painottaisin edelleen, meillä ne kuuluvat olennaisena osana perustreeniin.

Tappotreenien ohjelma; alle hölkkää 2.5km jonka jälkeen vedot 200m, 100m, 80m, 60m, 40m, ja 20m. Palautuksina rauhallinen kävely lähtöpaikalle. Näiden vetojen jälkeen 800m kevyttä hölkkää ja sama uudestaan, pisin veto vain jätetään pois. Taas 800m kevyesti ja vedot (taas pisin pois). Tätä en ihan alkuun suosittele mutta esimerkki kohtuu kovasta treenistä (omasta mielestä).

Esimerkkejä loikka-ohjelmasta, joko tasamaa (aluksi riittää) tai ylämäki;
-suorat loikat eteenpäin (pyri kimmoisaan, korkeaan loikkaan)
-luisteluhypyt (sivulle, ponnistus alhaalta)
-yhden jalan loikat (ja taas suunta suoraan ylös)
-tasajalka (purista perseellä eli mahd kyykkyyn josta tehokas ponnistus)

Noiden loikkien jälkeen kaveri reppuselkään ja veto samaan mäkeen, seuraavaksi kottikärrykävelynä sama mäki. Palautustauko ja sama uusiksi (yht kolmekertaa).

Lisäksi meidän porukka tekee kuntopiiriä (vatsat, selät, punnerrukset, kyykyt, kaverin kannot tms) joiden välissä juostaan aina kilometri tms. Aitoja, erilaisia pallopelejä, hölkkälenkkejä (meillä juoksulenkit max 4 kilometriä kerralla). Omalla ajalla sitten sali ja laukomistreenit. Mielestäni laadukkaita ja tehokkaita treenejä vaikka sarjatasomme ei korkea olekkaan (eivät paljoa häviä ylempien tasojen treeneille, vierailijoiden mukaan).

Itsekin olen myöhemmin aloittanut ja taidoissa en saa kaikkia kiinni joten olen panostanut voimaan ja kuntoon. Meitä vääntäjiäkin siellä kentällä tarvitaan ;)

BTW jos on rahaa ni rullaluistimet on ERITTÄIN hyödyllinen ostos.
edit. ja ihan näin offtopicina kysyn että mis pelaat? ei tietenkään pakko vastata.

Back
Ylös Bottom