Treenaus ilman selkeää ohjelmaa tarkoituksella, mielipiteitä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu
Pyranha sanoi:
No tuohan on jo ihan normaali koko kroppa kerralla ohjelma.
Tässä kait haettiin systeemiä jossa treenataan ne lihakset mitkä tuntuvat parhaiten palautuneilta sitten kun siltä tuntuu.

Itseasiassa homma menee niin että tarkoituksena on todellakin treenata koko kroppa kerralla, mutta lähes joka kerta joku paikka jää treenaamatta. Eli vaikka treenais muuten koko kropan, saatan jättää esim. ojentajat väliin. Mielestäni treeni on vain puoliruokaa ja yhtä oleellinen puoli tätä ohjelmaa on palautuminen hyvällä ravinnolla ja levolla. Joustot ovatkin suurimmaksi osaksi juuri tällä puolella. Mutta koska systeemini ei "kelvannut" täysin vapaaksi humanistipitkätukan harjoitusohjelmaksi, on se kuitenkin jotain sieltä päin:)
Koska jos ei ole olemassa tiettyä harjoittelupäivärytmiä tai ohjelmaa, ei mielestäni voida puhua "ihan normaalista koko kroppa kerralla ohjelmasta".
Huomenna taas salille, eikä oo hajuakaan mistä aloittais...sen kun tietää vasta siellä salilla.

Carhart sanoi:
Itseasiassa homma menee niin että tarkoituksena on todellakin treenata koko kroppa kerralla, mutta lähes joka kerta joku paikka jää treenaamatta. Eli vaikka treenais muuten koko kropan, saatan jättää esim. ojentajat väliin.

Eli siis treenataan kaikki paikat läpi paitsi se joka ei tunnu sinä päivänä kivalta? En jaksa mitenkään uskoa että tällainen treeni tuottaa nousujohteisia tuloksia sen jälkeen kun salilla on käyty ensimmäiset 2-3 kuukautta. Koska jos treenataan tosissaan niin silloin lihakset treenataan hapoille. Ja jos treenataan joka kerta 90% lihasryhmistä läpi niin silloin 90% lihaksista on treenin jälkeen hapoilla. Eihän tästä voi palautua mitenkään jos treenataan vaikka 3 kertaa viikossa.

Väitän siis että edellä mainitun treenisysteemin lopputulos on se että muutaman kuukauden jälkeen 90% lihaksista treenataan enää puolella teholla:

"Nyt ei oo enää kivaa. Mä en treenaakkaan tänään käsiä ja jalkoja kun ne kaikki on hapoilla edellisestä treenistä. Mä teen tänään pelkästään selkää ja vatsalihaksia."

Pari juttua:

1. Mitä oon protsku sun kirjoituksia tällä palstalla lukenut, niin sulle ilman ohjelmaa treenaus ei sovi. Mutta älä sillä perusteella ala julistamaan totuuksia sen toimivuudesta muille.

2. Ei todellakaan ole aloittelijoille sopiva menetelmä. Siis nimenomaan sanoisin, että toimii silloin, kun jo tietää mitä omassa kropassa on meneillään. Se kuinka kauan tähän menee, niin on ihan yksilöllistä.

3. Itsellä toimii paremmin kuin ohjelman kanssa treenaus, enkä aio enää tiukkaan ohjelmaan palata, mutta välillä voin jonkun rungon ehkä väsätä...

4. Keskimäärin 4 kertaa viikossa tulee käytyä salilla, lihasryhmiä kerralla korkeintaan puolet kropasta (eli 2,5-jakoinen ;)). Progressiivisuus treeneissä säilyy.

viiniksi sanoi:
Mitä oon protsku sun kirjoituksia tällä palstalla lukenut, niin sulle ilman ohjelmaa treenaus ei sovi. Mutta älä sillä perusteella ala julistamaan totuuksia sen toimivuudesta muille.

Keskimäärin 4 kertaa viikossa tulee käytyä salilla, lihasryhmiä kerralla korkeintaan puolet kropasta (eli 2,5-jakoinen).

Carhart loihti lausumahan että treenataan n.90% lihasryhmistä läpi joka kerta. Minusta tämä ei ole järkevää minkään tason treenaajalle.

Sinä kerrot sitten että treenataan n.50% lihasryhmistä läpi ja esittämäsi 2-jakoinen ohjelma vaikuttaa varsin järkevältä.

P.S. Yleinen suositus aloittelijoille on että haetaan tuntumaa kaikkiin lihasryhmiin ensimmäiset pari kuukautta ja ruvetaan sitten tekemään 2-jakoista tms.

protsku sanoi:
Carhart loihti lausumahan että treenataan n.90% lihasryhmistä läpi joka kerta. Minusta tämä ei ole järkevää minkään tason treenaajalle.
Kyllähän esimerkiksi 3 kertaa kroppa läpi viikossa on ihan varteenotettava vaihtoehto minkä tason treenajalle tahansa.

viiniksi sanoi:
Kyllähän esimerkiksi 3 kertaa kroppa läpi viikossa on ihan varteenotettava vaihtoehto minkä tason treenajalle tahansa.

Juuri näin, oikein suunniteltuna ja toteutettuna koko kropan ohjelma on täsmälleen yhtä hyvä ja toimiva, kuin mikä tahansa muukin. Oletko, Protsku, koskaan kuullut esim. HST:stä? :)

Tosissaan treenaaminen ei muuten myöskään välttämättä tarkoita "hapoille" treenaamista...

ite treenaan nykyään aikalailla fiiliksen mukaan. tietyt pääsuunnat on olemassa, mutta en pidä tiettyjä treenipäiviä sisältöineen, koska ne vaihtelevat palautumistason ym. mukaan. silti saa kyllä mukaan tulla, jos kevyeksi treenejä luulee :D. viikossa tulee tähän aikaan vuodesta keskimäärin 10 leikkikertaa.

gillyanne huomautti hyvin, että jos kovaa treenataan, ei hapoilla tarvi välttämättä edes käydä. näin siis voimatreeneissä. oletankin siis, että protsku on bodari (?). silloinhan asia on toisin. (tosin lihas ei ole monen päivän päästä "hapoilla", vaan elimistö poistaa suurimmatkin maitohapot itsekseen tunnissa. se korjattakoon.)

mortal:
sun kantsii olla aika tarkka sen paitahomman kans, niinku ollaan joskus juteltukin. se vie helpolla varsinkin ojentajat yli. sä voisit syklittää sitä vaikka muutaman viikon satseissa, niin saa raw-tasot pidettyä ja nivelet ja jänteet lepoa. koska se sun paitakisa on? saanko mä sut houkuteltua kokeileen sen jälkeen sitä solttupenkkiin suuntautuvaa voimakestävyysjuttua? :D

Itekin vetelen treeniä fiiliksen mukaan, mutta kuitenkin katon että kaikki paikat tulee treenattua. Treenaamisesta katoaisi kaikki hauskuus jos joutuis ohjelman mukaan treenailemaan. Koko kroppa täytyy kans vetää aina läpi, koska ei yksinkertasesti pysty
jättämään väliin mitään lihasryhmää :D

Minua jäi tässä nyt kaivelemaan se, että tokihan KOKO kroppa voidaan treenittää järkevästi 3 krt/vk, mutta että jos mennään vaan lentotuntumalla salille niin siinä voi jäädä jotain välistä. Voi esimerkiksi käydä niin. että jäävät olkapäät väliin ja jalat saavat rääkkiä niidenkin edestä. Tiettyhän tämä on vähän omaperäistä spekulaatiota, mutta näinkin voi käydä. Tällöin kehitys hidastuu olkapäissä ja se taas luo epätasapainon. Mutta mikäli näin ei voi käydä, eli on edes sen verran tietoinen omasta "ohjelmastaan", ei tällä viestillä ole paljoa arvoa.

Kyllä mä ainakin ohjelman tarvitsen ja sitä noudatan, mutta mihinkään viikonpäiviin en ole treeniäni vuosiin sitonut enkä sitä kenellekään suosittele. Pääsääntöisesti treenaan joka toinen päivä tuolla 2-jakoisella, joskus tarpeentullen ylimääräinen lepopäivä ja hyvin tuntuu näin toimivan.

Ei toimi paskan vertaa tollanen fiilispumppailu. Kroppaa tulee kuunnella joo, mutta ei kehitystä tule ellei välillä puske väkisin kovempaa. Kyllä mäkin treenaan 3 kertaa viikossa koko kropan ja alussa oli aika masentavaa lähtee vetään treeniä kun jokanen lihas vielä hillittömän kipee. Pikkuhiljaa siihenkin tottuu ja nyt menee ihan mukavasti, lihaskipu kadonnut jo lähes täysin päivässä ja salifiilis on loistava. Ehkä sitten myöhemmin vois pistää vielä neljännen treenipäivän viikkoon.

Eikä sitä osaa kehittyä ellei ole joku ohjelma mitä noudattaa. Tulee sitten pumppailtua vaan aina samoilla romuilla tuntuman perässä. En voisi kuvitellakaan kehittyväni ilman treenipäiväkirjaa ja orjallista ohjelman noudattamista.

Onpas tämä nyt vaikeeta. Eli mikään ei estä ettei tätä koko ruhoa voi treenata joka kerta . Mutta jos esim. tekee fyysistä työtä missä joutuu koko ajan nosteleen jotain 8h päivässä, niin silloin voi ehkä jättää sen selän väliin sinä reenipäivänä.
Treeniä on nyt takana 12vuotta ja homma toimii kuin junan vessa. Ja en väitäkään että homma toimi kaikilla näin, itse oon vaan saanut homman toimimaan ja olen tyytyväinen kehitystasoon joka sillä saavutetaan. Esim. voisin mainita 20kg:n kehityksen penaykkösessä puolessa vuodessa. Ei mielestäni paha tahti. Tämän kaltaista fiilistelyä ei voi harrastaa jos ei ole repinyt punttia jo vähän pitemmän aikaa. Ei kannata lähteä tuomitseen jos ei ole itse hommaa kokeillut.

enpä usko, että kukaan voi tuomita toisen toimivia juttuja. tässäkin threadissa nämä mutu-treenaamisen kritisoijat nyt varmaan on ihan samoilla linjoilla yleensä treenaamisesta, mutta tarkottavat tällä fiilishommalla enempi sellasta "kunhan meen ja jotain höntsäilen ja naisia kattelen" -touhua. sehän ei tietenkään vie mihinkään.

yllättävän suuri osa voimailijoista ja muistakin urheilijoista treenaa vailla ehdottoman tarkkaa ohjelmaa ja saa silti erinomaisia tuloksia. tää ei kuitenkaan tarkota, että hapuiltais pimeässä vaan että ollaan jatkuvasti hollilla siitä, minne suuntaan mennään, mutta ne keinot ei ole ennakkoon määriteltyjä niin tarkasti kuin joillain toisilla.

kuten aina sanottua: kaikki on yksilöllistä ja tutkimusten mukaan jo ihmistyypistäkin kiinni; jotkut vaatii äärimmäisen tarkkaa ohjelmaa, että saavat mitään aikaan ja toiset taas menevät tuntemusten mukaan. kumpikin tapa on yhtä hyvä, jos vaan sattuvat oikean ihmisen käyttöön.

semmonenkin juttu pitää muistaa, että on erittäin vaikeaa tehdä tarkka (!) ohjelma pitkälle aikavälille, sillä suorituskyky muuttuu ja vaihtelee ja parhaimmillaan kehittyy koko ajan. vaikka niitä itsekin teen, pyrin tän seikan ottamaan huomioon.

oletetaan, että X saa penkissä 5*150kg perusjakson alussa ja ois tarkotus sen perusteella tehdä perustreeniä 3kk. tuskin käy niin, että X:n toistomaksimi tippuu juurikaan, vaan päinvastoin. tällöinhän määrättyyn tulokseen perustuva ohjelma ei olisi ajan tasalla suurelta osin aikaa. ohjelman pitää antaa elää. tätä ainakin itse toitotan oman "navetan" nostajille :D

mortal:
sun kantsii olla aika tarkka sen paitahomman kans, niinku ollaan joskus juteltukin. se vie helpolla varsinkin ojentajat yli. sä voisit syklittää sitä vaikka muutaman viikon satseissa, niin saa raw-tasot pidettyä ja nivelet ja jänteet lepoa. koska se sun paitakisa on? saanko mä sut houkuteltua kokeileen sen jälkeen sitä solttupenkkiin suuntautuvaa voimakestävyysjuttua? :D[/QUOTE]

Vajaan kolmen viikon päästä olis ne kisat. Pitäis vielä ottaa pari treenii paidalla ennen sitä. Ja varmaan kokeiltava jotain toista paitaakin jos vaikka toimis mulla paremmin. Mä oon yrittäny treenata silleen et paidalla maanantaina ja sit torstaina raw, mut rawia tehny vaan 5x5x75-80% kun on tuntunu et paikat ois tukossa. Joku tässä vaan nyt mättää kun toi paita homma ei loksahda kohdalleen, paras nosto edelleen se 252.5kg 7 viikkoo sitten ja en tiedä vaikka raw olis tippunu sekin. Kisojen jälkeen meinasin tiputtaa painoa jokusen kilon ja treenata myös kyykkyy ja vetoo, jos sais kaikki kakosella alkavaks. Tota solttupenkki juttuu kyl pitää kans kokeilla, mutta kannattaaks se kokeilla tossa muuten vaan vai esim, ens keväänä ennen joukkue kisaa?

pistäs sun 8 viime vkon paitatreenit tulemaan, niin vilkasen. laita kans, oliko kuinka tiukka kulloinkin. samoin se, missä kohtaa jumittaa, jos niin tekee. laita mailia, ellet täällä haluu kirjotella.

hellitä kakkostreeniä. joku 6*2*70-75 vois antaa aikaa palautua. täs vaihees sä et enää rakenna mitään, vaan pyrit optimoimaan palautumisen.

solttuun sen voimakestävyysjakson voit ihan hyvin alottaa vaikka viikko kisan jälkeen. se käy peruskuntona sitten taas seuraavalle perusvoimajaksollekin.

en ole. joku mut on vipauttanut. syytä en tiä. kivaahan se on olla Vanha Inisijä Pelle. :kippis1:

...kun alkaa vielä kersatkin kuittailemaan... no onhan maailmassa hyttysen ininälle tilaa ;)

ace-oo- sanoi:
:offtopic:
Totta se kaivoi eläkepussista sen verta kolikoita :lol2:

:offtopic: eläkepussi tai ei mutta kovaa se salilla vetää,meikäläisen kaltaiset "nuoret" seurannu monesti suu auki että mikäs jätkä toi on :D

Back
Ylös Bottom