SUPERCARB 1kg -40%

Treenaavat äidit (myös tulevat) ja vauvat

Meitä treenaavia äitejä taitaa olla tällä palstalla aika paljon, mutta en löytänyt mistään omaa vauvaketjua! Tänne voisi koota kuulumisia, juttuja ja kysymyksiä vauvoihin ja raskauteen liittyen. Mut hei, ei mitään vauvalehden keskustelupalsta-meininkiä vaan keskustelua noista ihanista pirpanoista hyvässä hengessä. Olemmehan kaikki kuitenkin, vaikka erilaisia olemmekin, ihanien pienten lapsosten äitejä <3

Meillä on neiti, 8kk, joka yrittää kovasti jo konttailla ja temperamentti alkaa puskea esiin pikku hiljaa.. Tavaroiden heittely esim. syöttötuolissa on alkanut. Miten tähän pitäisi suhtautua? Kun lelun antaa käteen niin se lentää saman tien lattialle. Oletteko antaneet lelun jäädä lattialle vai nostelleet sitä uudestaan ja uudestaan?

Mä päivittelen vauvan kuulumisia tonne omaan blogiin (http://jonna1983.blogspot.com) ja kuviakin sieltä aina välillä löytyy. Nykyään neitokainen vaan ei suostu olemaan paikoillaan niin kauan, että siitä mitään järkevää kuvaa saisi otettua :D

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Meillä on neiti, 8kk, joka yrittää kovasti jo konttailla ja temperamentti alkaa puskea esiin pikku hiljaa.. Tavaroiden heittely esim. syöttötuolissa on alkanut. Miten tähän pitäisi suhtautua? Kun lelun antaa käteen niin se lentää saman tien lattialle. Oletteko antaneet lelun jäädä lattialle vai nostelleet sitä uudestaan ja uudestaan?

Täällä ei vielä ole vauvaa mahassa eikä matolla, mutta suunnitelmissa ;)

Eiköhän tuo tavaroiden jatkuva heittely lattialle ole sitä, että pikkuinen on vain niin riemuissaan kun huomaa että pystyy laittamaan äidin tekemään jotain (konttimaan lattialla :D) uudestaan ja uudestaan. Itse varmaan vastaavassa tilanteessa nostaisin tavaran pari kertaa ja sitten sanoisin tyyliin "senkin höpsö, ei tavaroita saa heitellä lattialle" ja nostaisin esineet kätösten ulottumattomiin.

Odotan ensinmäistä. Ihan alussa kylläkin vielä. Treenaamaan en ole päässyt varmaan kuukauteen, kun syke on noussut niin älyttömän korkeksi, henkeä ahdistaa ym. Ahdistaa jo hieman kun ei pysty edes yksinkertaista kävelylenkkiä tekemään tukehtumatta. En tiedä onko astman pahenemisvaihe päällä vai raskaudesta johtuvaa. Lääkärissä on kyllä sydänfilmis ja verikokeis rampattu.
Väsyttääki niin älyttömästi että hyvä ku kolmeen päivään on jaksanu ees jääkaapille könytä, ja tästä johtuen sitten kokoajan oksettaa kun ei saa mitään syötyä. :(

Mutta silti olen superonnellinen tulevasta vauvasta.

Yleensä nostan pari kertaa jonka jälkeen sanon etten enään anna, kun tahallaan heittelee. Menee monesti änkyröimiseksi, mutta kyllä se siitä :) Tulee myös vaihdeltua lelua tai sitten muuten vaan yritän jutella tai ilveillä yms.

Meillä poika on nyt n.1v 2kk

Väsyttääki niin älyttömästi että hyvä ku kolmeen päivään on jaksanu ees jääkaapille könytä, ja tästä johtuen sitten kokoajan oksettaa kun ei saa mitään syötyä. :(

Mutta silti olen superonnellinen tulevasta vauvasta.

Kuulostaa tutulta! Noita väsymysvaiheita tulee aina välillä, mutta niitä seuraa myös äärettömän energiset jaksot. Vauvan kehitys se on siellä mikä väsyttää. Pikku katkarapu kasvaa kuule nyt kauheaa vauhtia!

- - - Updated - - -

Yleensä nostan pari kertaa jonka jälkeen sanon etten enään anna, kun tahallaan heittelee. Menee monesti änkyröimiseksi, mutta kyllä se siitä :) Tulee myös vaihdeltua lelua tai sitten muuten vaan yritän jutella tai ilveillä yms.

Meillä poika on nyt n.1v 2kk

Kyllä se meidänkin tytöllä huomaa, että tahallaan tekee tai mistäpä noista tietää. Ehkä siitä vaan on hauskaa nähdä kun lelu tippuu lattialle. Syöttötuolissa istuessaan sille on sama antaa mitä vaan käteen, kaikki lentää lattialle samalla sekunnilla. Mäkin olen pari kertaa jaksanut nostella ja sitten todennut että neiti on sit vaan ilman kun ei kelpaa.

Hei, miten teillä ihmiset muuten onnistuu natiaisen hampaiden pesu? Meillä kun on sen asian kanssa vaikeuksia ja paljon!

Kiva ketju :)

En ehdi nyt kirjoittelemaan kaikkea, mitä mielessä olisi (lapset kuuluu heräilevän päikkäreiltä JUURI kun istuin kahvikupin kanssa tähän koneen ääreen...).
Mutta tuohon hampaidenpesuun: meillä se oli ihan kamalaa tappelua vaikka kuinka kauan. Tytön ollessa reilun vuoden ikäinen tajuttiin sitten ostaa lasten sähköhammasharja, ja sitten helpotti. Tyttö pesee ensin itse, ja sitten aikuinen "viimeistelee". Poika on nyt 1v 2kk ja pitäisi varmaan sillekin ottaa sähköharja käyttöön, kun tavallisella harjalla pesee itse, mutta ei anna aikuisen auttaa ei sitten millään. Joku hammaslääkäri suosittelikin sähköhammasharjaa ihan pienestä pitäen, koska tavallista lasten harjaa on vaikea mahtua liikuttelemaan lapsen suussa tehokkaasti.

En tiedä toimiiko muilla mutta meillä onnistuu parhaiten jos hampaat pesee silloin kun lapsi makaa selällään. Itsekin on silloin helpompi harjata hampaita kun näkee paremmin suuhun eikä niin helposti tökkäse harjalla suuta kipeästi. Kannattaa myös kokeilla niin, että laittaa lapsen harjausasentoon ja antaa sille käteen jonkun tosi ihanan (= normaalioloissa kielletyn tavaran, esim. kiiltävän korun) jota se sitten voi tarkastella kun huomaamattomasti peset hampaat samalla. Meillä ainakin toimii parhaiten tämä.
Ja tosiaan, meillä tyttö 1 v 3 kk.

Makuultaan me ollaan tytön hampaita nyt pestykin. Sähköhammasharjaa en taida viitsiä kahden hampaan takia ostaa :D Leluja olen nyt antanut käteen ja välillä peilin josta näkee itsensä. Kyllähän noi kaksi hammasta vielä joten kuten saa pestyä mut entäs siiten kun tulee enemmän? Varmaan täytyy sitten kokeilla sitä sähköversiota. Kyllä hän itse osaa harjan suuhunsa tunkea kun sen käteen antaa, mutta kaikki mahdollinen tungetaan eteen jalkoja myöten kun minä otan harjan. Jospa kokeilis hommata toisen harjan ja antaa ensin tytön "harjata" itse hampaitaan ja siinä samalla sohin itse hampaita puhtaiksi :)

Meidän neiti 9kk aloittelee tuettaseisomisharjoituksia... Siksi olenkin lähinnä wannabepunttimimmi ;) Aika menee tytön perässä juoksemiseen. Meillä on kaksi hammasharjaa käytössä, välillä tyttö pureskelee omaansa, välillä ujutan toisen suuhun. Kieli tulee vaan aika tehokkaasti eteen :D

Meillä lähti tyttö viime maanantaina konttaamaan ja keskiviikkona jo nousi pystyyn tukea vasten. Nyt saakin olla vahtimassa koko ajan! Vahtimisesta huolimatta muksahduksia sattuu useampi päivässä... Tänään hän otti jo muutamia askelia tuen kanssa. En voi kun kauhistella tuota kehityksen vauhtia!

Meillä on 4 päivää vajaa kolmevuotias kotona ja toinen tulossa puolivälissä raskautta. Nyt oon päässyt taas treeniin kiinni, kun ekat kolme kuukautta meni 24/7 pahoinvoidessa. Ihanaa on, vaikka painot aika radikaalisti pienempiä. Ongelmana on nyt vaan treenivaatteet, kun vanhoista rupee napa vilkkumaan ja miehen T-paidat ei houkuta. Pitääkö mun vaan ostaa jättikokosia toppeja raskauden ajaksi vaikka niillä ei mitään enää sit teekään kun bebe on pihalla?

Meillä sujuu jo tuo hampaiden pesu aika hyvin ja siihen auttoi kirjastosta lainattu "Hammaspeikkojen juhlat"-kirja. Siinä kerrottiin miksi pitää pestä hampit ja mitä käy jos ei pese. Nyt jos meinaa tulla ongelmia niin sanotaan vaan naperolle, että muistatko miten Viljamille kävi ja jo suu aukeaa...

Mulla meni normipaidat pidempään, kun laitoin paidan alle sellaisen mahatuubin, joka ylsi rintojen alta lantion yli. Eivät kyllä tainneet edes olla varsinaisesti mahatuubeiksi tarkoitettuja, vaan tavallisia tuubitoppeja. Kun valitsee housujen tai paidan värisen, niin ei edes pahasti pistä silmään. Heti alkuraskaudesta ostin muutaman löysemmän treenipaidan, jotka sitten noiden tuubien kanssa meni koko raskauden ajan.

Mä ostin raskauden aikana Ginasta ja hennesiltä semmosia pitkiä toppeja joita virittelin sit treenipaitojen alle. Topit ylettyy jonnekin reisiin asti niin eipä napa vilkkanut :) Mahatuubeja mä en käyttänyt ollenkaan. Muutamalla tollasella pitkällä topilla pärjäs aika hyvin läpi raskauden!

Mä ostin raskauden aikana Ginasta ja hennesiltä semmosia pitkiä toppeja joita virittelin sit treenipaitojen alle. Topit ylettyy jonnekin reisiin asti niin eipä napa vilkkanut :) Mahatuubeja mä en käyttänyt ollenkaan. Muutamalla tollasella pitkällä topilla pärjäs aika hyvin läpi raskauden!

Sama täällä :) Ja lopussa pidin sit vaan noita pitkiä toppeja eikä mitään treenipaitaa päällä. Silloin usein oli esim. avonainen hihaton huppari tms päällä ettei tullut liian naku olo :)

Mä löysin Intersportista sellaset pökät, joissa on tosi korkea vyötärö. Niiden tarkoitus on kait muotoilla tms. mut ne on aika hyvät näin raskausaikana, kun tulee reilusti yli navan. Niiden kanssa pystyy vielä ainakin käyttää peruspaitaa. Noi masutuubit ja pitkät topit on hyvä idea, mut eks siinä meinaa paistua jos on toppi ja sit vielä treenipaita siinä päällä?

Meidän poika on ihana kun se varmistelee aina jommankumman lähtiessä salille, että ethän nosta montaa punttia? Eihän se satu käteen? Ei oo poikanen oikeen piiskuriainesta :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mä taisin kulkea koko raskausajan salilla ja vapaa-ajalla Betterin collareissa :D Ilmankos ovat nyt aika löysät...

Meillä poika 5kk ja tohina sen olosta, ettei hirveesti kauaa mee kun jo ryömii tai konttaa.. Saa sitten pikkasen juosta perässä, kun nyttenkin toi olis jo lähdössä sylistä johonkin mutta ku ei pääse millään :D. Ja alkaa olla jo edellytys käydä salilla ku painookin pojalla on se n 9kg, huoh! Miten ootte saanu t säännöllisiä päiviäunia lapsillenne? Kun meillä on vähän se ongelma että nukahtaa kyllä päivällä ja suht samoihin aikoihin, mut herää aina n. 30min kuluttua..olis kiva saada yhdet tai kahdet pidemmät päikyt kun 3-4 lyhyttä pätkää..

Meillä poika alkoi nukkumaan päiväunet vasta 10kk iässä, kun loppui imetyskin. Enne sitä torkahti muutaman kerran päivässä vartiksi, jos sitäkään. Tuo päiväuni homma alkoi onnistua sillä, ettei poika enään nukahtanut aamupäivällä kärryreissulla. Eli yöunien jälkeen aamupalat ja toiminnot, ulkoilulenkki, minkä jälkeen lounastelu n. puolenpäivän aikoihin, sen jälkeen pikku leikit (jos jaksaa) ja unille. Alussa nuo unet saatto kestää tunnin, mutta on siitä pidentyny kahteen tuntiin joskus jopa kahteen ja puoleen.

Pidin unimääristä ja ajoista alusta asti kirjaa ja muutaman kuukauden jälkeen unen tarve pojalla vuorokaudessa näytti olevan +-13h. Yöllä nukkuu sen 11h ja päivälle jää 2h, tuosta rytmistä olen pitänyt kiinni ja hyvin näyttää toimivan. Toki nukahtamisesta monesti väännetään, mutta kyllä poitsu aina kuitenkin näytää sinne sängynpohjalle kellahtavan, kun maltaa tohinoiltaan.

Toimivinta on jokin ihan selkeä kaava mitä noudattaa ja se, että on tiedossa mikä on unen tarve vuorokaudessa (ainakin meillä). Joskus voi poiketa kaavasta, mutta muutama perättäinenkin poikkeus muuttaa sujuvaa rytmiä. Lisäksi ennen päivä- ja yöunia tehdään jotain tiettyjä samoja toimia, mistä lapsi aavistaa, että nämä toimet johdattaa sinne unille.

Muistaakseni kitenkin vauvan ollessa 6kk tai oliko se nyt 8kk unia voi enempi ohjata, eli sitä ennen on aika lailla omanlainen rytmi vauvalla. Voi sitä onnen päivää tälläkin kotiäidillä, kun poika alkoi ottaa niitä yhtäjaksosia päiväunia ja sai hengähtää tuon ikiliikkujan kanssa :)

Ajattelinkin, että ei vielä ole hätää jos 5kk ei nuku tasaisia päikkäreitä. Tuntuu vaan välillä kun lukee joitain näitä vauvapalstoja ja siellä on jotkut superäidit hehkuttamassa ja kummastelemassa kun jonkun lapset ei nuku "vieläkään" pitkiä päikkäreitä.. Mutta kiva kuulla, että näin ei oo :). Yöt meillä menee suht tasasesti, eikä oo oikeestaan ikinä herännyt kun syömään vaan *kopkopkop*. Ja eiköhän toi päiväuni hommakin tosta lähe vakiintuun, kun poika lähtee kunnolla möyrimään tuolta ja alkaa kuluttaan energiaakin enemmän :D

Suositut

Back
Ylös Bottom