Treenaatko vaikka lihakset jumissa?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Joo eli sellanen kysymys tässä askarruttaa mieltä, että onko ihan älyvapaata treenata jumissa?

Mulla on tätänykyä jokaviikkoisen crossfit-torturen jälkeen usein alakerta niin jumissa, että kävely on monta päivää sen jälkeen tyylillä halko haarojenvälissä.
Jalkapäivä on ollut tähän asti perjantaisin, mutta jotenkin se vanha sananlasku "lähtee sillä millä on tullutkin" ei jotenkin kuulosta toimivalle.. Vai kyykkäättekö te vaan menemään vaikka jalat olis vielä kipeät edellisestä treenistä?
Toi crossfit on tuonut mun kropan jumeihin aivan uusia ulottuvuuksia...

En mä ainakaan malta odotella. Joskus oon kuullut, että ei olis hyötyä vetää punttia uudestaan ennen kuin lihakset ei oo enää kipeet. En osaa sanoa, onko mitään perää tai mistä kuulin.

Treenaan. Nykyisin tulee treenattua 1-jakoisella ohjelmalla kolme päivää putkeen, jonka jälkeen pari lepopäivää. Pientä jumia pukkaa, mutta ihan hyvin pystyy kolme päivääkin kyykkäämään putkeen, kuhnan treenit ei mitään hd-jumppia ole.

Onko se niin, että jos lihakset on kipeät niin ne ei ole palautuneet kokonaan -> kipeillä lihaksilla treenaaminen vie tehoa lihaskasvun/kehityksen kannalta pois?

Onko se niin, että jos lihakset on kipeät niin ne ei ole palautuneet kokonaan -> kipeillä lihaksilla treenaaminen vie tehoa lihaskasvun/kehityksen kannalta pois?
Mitään tähän en osaa tieteellisesti alkaa pätemään, mutta itselläni on melkein aina jokin paikka hellänä, mutta ei se menoa haittaa.. Esimerkiksi selkäpäivän jälkeen selkä on koko viikon todella treenatun oloinen ja hellä/jumissa.. En usko, että se siis tarkoittaa sitä, että ei olisi palautunut, koska eikös se palautuminen tapahdu muutamassa päivässä..

Tehoa se ei vie, kunhan et peräkkäisinä päivinä sitä samaa lihasta veivaa! :)

Ei tuo lihasten kipeys kerro siitä palautumisesta välttämättä mitään. Proteiinisynteesi on koholla sen 24-48h treenin jälkeen, mutta tämänkin jälkeen ne lihakset saattaa olla vielä muutaman päivän hellinä. Ja tuota palautumiskykyäkin pystyy parantamaan hiljalleen treenifrekvenssiä tihentämällä.

Treenaan. Nykyisin tulee treenattua 1-jakoisella ohjelmalla kolme päivää putkeen, jonka jälkeen pari lepopäivää. Pientä jumia pukkaa, mutta ihan hyvin pystyy kolme päivääkin kyykkäämään putkeen, kuhnan treenit ei mitään hd-jumppia ole.

Aaa, mielenkiintosta. Mä oon tässä harkinnu jotakin tän tyylistä hommaa seuraavaksi, kun aikoinaan tuli saatua niin hyviä tuloksia selkään 5 kertaa viikos treenaamal. Ootko jo pidempään veivannu ja miten toteuttanu? Ootko muutenkin käyttänyt samoja liikkeitä niin kuin nyt kyykkyä ainakin? Mulla oli ajatuksena tehdä 3 erilaista koko kropan treeniä, niin liikkeiltään kuin muutenkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Teräväpiirto jumppaa :D that's intresting.

Mutta joo itellä ainaki menee yleensä edellisen viikon ennätykset rikki vaikka oiski lihakset vähän kipeät. Kannattaa vaan lämmitellä ja venytellä ne niin että ei enää varsinaisesti ole kipeät. Sit lähtee rauta liikkeelle.

Kyllä treenaan eikä tuota mitään ongelmia kun osaa ottaa kevyesti. Käytössä on nyt fiksu nelijakoinen, ja siinä on kova jalkapäivä tiistaina ja kevyt jalkapäivä perjantaina. Ja joka ikinen perjantai on vielä kintut arkana, mutta 3 sarjaa kevyttä etukyykkyä/askelkyykkyä kyllä menee ja tekee jopa ihan hyvää jumiintuneille jaloille :)

Viivästynyt lihaskipu (doms) on pitkälti seurausta hermostollisesta rasituksesta, eikä välttämättä kerro etteivät lihakset ole palautuneet. Esimerkiksi uudella tyylillä treenatessa saattavat lihakset mennä alussa hyvinkin kipeiksi, vaikka harjoituksissa käytettävät painot olisivatkin naurettavan pieniä.

Aaa, mielenkiintosta. Mä oon tässä harkinnu jotakin tän tyylistä hommaa seuraavaksi, kun aikoinaan tuli saatua niin hyviä tuloksia selkään 5 kertaa viikos treenaamal. Ootko jo pidempään veivannu ja miten toteuttanu? Ootko muutenkin käyttänyt samoja liikkeitä niin kuin nyt kyykkyä ainakin? Mulla oli ajatuksena tehdä 3 erilaista koko kropan treeniä, niin liikkeiltään kuin muutenkin.
Lihasten kehitykseen 1-jakoinen ohjelma (etenkin kolmena päivänä peräkkäin) on yksi huonoimmista vaihtoehdoista muilla kuin aloittelijoilla, vaikka voimapuolella se saattaisi toimiakin.

Jos lihas vähän kankea tai jumissa, niin sitten ei ongelmaa, mutta jos liikkeen aikana tuntuu vähänkään kipua niin sitten stoppi.

En ole älyttömän pitkään vielä toteuttanut tätä 1-jakosta. Aikaisemmin on kyllä tullut treenattua esim. 2 jakosella 6 kertaa viikossa, joten tavallaan tämä ei uusi juttu ole.

Tarkkaa sääntöä tehtävistä liikkeistä ei ole, mutta tässä esim. viimeisen kolmen päivän treenit:

1: Vinopenkki, Maastaveto, Leuanveto vastaotteella, Voimapyörä
2: Kyykky, Pystypunnerrus istuen, Rintatuettu kulmasoutu, Kyljet käsipainoilla
3: Kapeapenkki fatbarilla, Etukyykky, T-kulmasoutu, Vatsa ylätaljassa

Tänään lepäsin, ja huomennakin olisi lepoa vielä, mutta sen verran vetreä olo on, että varmaan jo huomenna tulee reenaamaan mentyä.

Sääntönä siis vain, että tehdään yksi kova alakroppaliike, punnerrus, ja jonkin yläselkäliike. Kahta täysin samanlaista treeniä ei kumminkaan putkeen tehdä.

Suositut

Back
Ylös Bottom