Treenaamisesta lyhyeksi?!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen 14 vuotias poika ja olen alkanut käymään salilla, mutta aloin kuitenkin miettimään ettei pituuskasvu voi tälläisestä kärsiä?

Tietoa minusta: Olen 175cm pitkä poika ja käyn salilla 3 kertaa viikossa. Kasvupyrähdys selvästi alkanut (kasvoin vuoden aikana 12cm) Olen käynyt salilla vähän yli kuukauden.

Treeniohjelma: Penkkipunnerrus käsipainoilla 5x16 (10KG käsipainot)
Hauiskääntö 3x15 alhaalta puoleenväliin, 3x15 puolestavälistä ylös, 3x15 alhaalta ylös (10kg tanko)
Ranskalainen punnerrus 3x30 (5kg tanko)
Ylätalja 3x12 (35kg vastus)
Jalkaprässi 5x20 (30kg paino)

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksita, ja jos jotain jäi epäselväksi niin kysykää!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Ruokaa vaan naamaan. Itse kasvoin 12 vuotiaana yli 29 cm about vuodessa ja paino ei noussut yhtään...

20cm siis.... :D

Opettele/pyydä että joku OSAAVA opettaa oikeat suoritustekniikat,sillä jos opettelet ne alusta asti oikein ei niitä tarvitse jälkeenpäin lähteä korjaamaan,mikä on ihan törkeän vaikeaa,kun väärät tekniikat on syöpyneet lihasmuistiin.Näin et myöskään rasita vielä herkkiä niveliäsi tarpeettomasti.Ja muista, lihakset kasvaa hitaasti.Lihasmassan kasvatus on pitkä prosessi.Kaikki Bodylehtien etusivuilla pullistelevat ukot ovat käyneet salilla säännöllisesti vuosia.Eli malttia ja kärsivällisyyttä vaatii,mutta lopputulos palkitsee.

Kiitos vastauksista! Tiedän, että mun pitää syödä paljon ja painan 57.5kg
Taidan kuitenkin pitää ton treeniohjelman samana "kultaisena kuusikkona" Oon kuullut että maveja ei sais tehdä kun tossa 15v.

Sulle ekas postis linkattii hyvä ohjelma, eli se käyttöön ja panosta suoritustekniikkaan ensin äläkä isoihin painoihin ni pituuskasvu ei kärsi.

Saa mavettaa, mutta ei paskalla tekniikalla (mikä ei tietenkään ole koskaan suositeltavaa). Jormaa lainatakseni "Opettele/pyydä että joku OSAAVA opettaa oikeat suoritustekniikat". Itse tekee alkuun aivan helvetisti virheitä ihan tajuamattaan, joten parempi hoitaa homma kotiin alusta lähtien.

Oma neuvoni tähän on, että harrasta monipuolista liikuntaa, ei pelkkää salia. Oot sen ikänen, että on erityisen tärkeää keholle antaa riittävästi erillaista kasvuärsykettä sille. Jotkut palloilulajit on oivia saleilun kylkeen, jos sellaiset vaan yhtään sattuu kiinnostamaan.

Kiitos vastauksista! Tiedän, että mun pitää syödä paljon ja painan 57.5kg
Taidan kuitenkin pitää ton treeniohjelman samana "kultaisena kuusikkona" Oon kuullut että maveja ei sais tehdä kun tossa 15v.

Miksei saisi tehdä? Kuka tuollaista on sanonut? Kyllähän painonnostoa harrastetaan jo 8-vuotiaana kun siellä on tekniikat kohdillaan. Rohkeasti vaan nykäise isoa miestä hihasta ja pyydä opettamaan maastaveto. Ja ei mitään enkkarautayrityksiä sitten! Kyykky myös mukaan ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Haluuks joku viel kertoa, että millä painoilla toi "mavettaminen" kannattais aloittaa ja olis mun ikäselle kasvavalle nuorelle hyvä?

Sen huomaa parhaiten itse mikä paino on hyvä. Aloita vaikka pelkällä tangolla ja laita kiekkoja päihin kunnes tuntuu hyvältä. Samalla oppii kuuntelemaan omaa kroppaansa mistä on jatkossa paljonkin hyötyä ;)

Puntin vääntäminen on hyvä harrastus ja hyvää liikuntaa. 14- vuotiaana kannattaa salilla lähteä liikenteeseen jostain muusta, kuin kehonrakennuksen pumppitreeneistä. En sano, että esim. prässiä tulee välttää, mutta suosittelisin silti sen vaihtamista toiseen liikkeeseen (valakyykyt, erilaiset askelkyykyt, hypyt eri suuntiin, etukyykyt, takakyykyt jne.) Etenkin, jos liikuntaa tulee muuten vähänlaisesti. Nuorena kannattaa hakea nopeutta, koordinaatiota ja voimaa!

Jos tulee muuten liikuttua monipuolisesti, niin tottakai Arskan ohjelma on ihan hyvä siihen päälle. Jos liikunta on kokonaan sen raudan varassa, niin monipuolisempaa tekemistä. Kts. esim. painonnoston harjoitteita, toiminnallisia harjoitteita, crossfittiä ym.

"Haluuks joku viel kertoa, että millä painoilla toi "mavettaminen" kannattais aloittaa ja olis mun ikäselle kasvavalle nuorelle hyvä?"
1 kuukausi harjoittelua raudalla takana ja ikää 14 vuotta. Suosittelisin aloittamaan mavettamisen rinnallevedon harjoittelemisesta.

Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin!

Ruoka on ihan äärettömän tärkeää kun tuossa iässä treenataan. Tarvitset ruokaa ja energiaa kasvamiseen ja jos energia menee liikunnasta ja salitreeneistä palautumiseen niin sitä ei riitä kasvuun. Joten sun pitää syödä enemmän kuin kulutat.

Kiitti kaikille ja vastaajille ja syön kyllä tarpeeksi! ;) Jos vaihtaisin ton jalkaprässin vaikka taka-ja etukyykkyyn? Onks toi millimetri kiloa kohden oikeesti totta? :D PS. Treeniohjelmaa en ole vaihtamassa.

Kiitti kaikille ja vastaajille ja syön kyllä tarpeeksi! ;) Jos vaihtaisin ton jalkaprässin vaikka taka-ja etukyykkyyn? Onks toi millimetri kiloa kohden oikeesti totta? :D PS. Treeniohjelmaa en ole vaihtamassa.

Ei todellakaan oo totta. Se viesti taisi olla sitä ns. sarkasmia. Miksi ihmeessä et vaihda treeniohjelmaasi, koska tuo ei kovinkaan hyvä ole.

E: Siis kultainen kuusikko on ihan ok. Toi alotuspostin ohjelma ei.

Kiitti kaikille ja vastaajille ja syön kyllä tarpeeksi! ;) Jos ovaihtaisin ton jalkaprässin vaikka taka-ja etukyykkyyn? Onks toi millimetri kiloa kohden oikeesti totta? :D PS. Treeniohjelmaa en ole vaihtamassa.

Laskepa huvikses kalorilaskuri.fi:stä (google auttaa) paljonko syöt päivässä kaloreita. Uskon että yllätyt vähyydestä. Sun pitäisi syödä vähintään 3000 kaloria päivässä järkevistä lähteistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom