Treenaamiseen paluu

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Moro!

Olisi tarkoitus aloitella treenaamista uudelleen, olen viimeksi treenaillut G6 ohjelmalla noin 6kk sitten. Ja lihasmassa on "surkastunut" ja voimatasot laskeneet melko paljon mitä nyt 6kk tauon jälkeen kävin kokeilemassa. Olen kuullut ns lihasmuistista, niin kauanko menee että voimatasot ja lihasmassa palaa suurinpiirtein samalle tasolle kuin ennen taukoa?

Lihasmassaa olisi kesään mennessä tarkoitus hankkia lisää niin paljon kuin mahdollista.
Niin millaisella ohjelmalla aloitella olisiko tuo G6 hyvä? Mitä lisäravinteita suosittelisitte? Paljonko olisi realistista lihasta saada vaikkapa kesäkuuhun mennessä? Treenaan kotisalilla mistä löytyy: penkki, käsipainot, kahvakuulat ja leuanvetotanko eikö näillä pitäisi pärjätä?

Kiitos!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tarkkoja aikoja tai kiloja nyt ei voi kukaan hatusta sanoa, mutta kuuden kuukauden tauosta palautuu kunto melko nopeasti. Ensi kesään mennessä et silti ihmeempiä lihaksia kerää, ainakaan jos et halua olla silloin sikabulkkikunnossa, eli kannattaa asettaa tavoitteet realistisesti ja riittävän pitkälle aikajanalle. Jos nyt ihan alkuvaiheessa ollaan, niin ohjelmaa tärkeämpää on se, että sinne salille kävellään alkuinnostuksen jälkeenkin säännöllisesti ja jaksetaan treenata eli kannattaa valita ohjelma tuossa vaiheessa ihan sen mukaan, mikä itsestäsi tuntuu luontevalta ja motivoivalta. Tulokset tulevat vuosien tähtäimellä ja siinä ehtii kyllä käydä ohjelmia läpi ihan tarpeekseen.

Tosiaan viisaampaa ottaa tavoitteeksi vaikka kesä-2028. Heti mulle kaikki tänne-mentaliteetti ei vaan toimi, varsinkaan lihasmassan hankkimisessa. :whistle:
Ainakaan mulla. 2 vuotta tulee huhtikuussa ja sama nuijapää tuijottaa peilistä.

Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä muiden kanssa. Tuon kaikki mulle heti -asenteen sijaan lähde hakemaan itselle mieleistä treenitapaa ja sitä kautta pysyvämpiä tuloksia, kun niitä pitkiä treenitaukoja ei sitten ainakaan motivaation takia tule.

Jos kyseessä on tavan sohvaperuna, niin ihan sama mitä ohjelmaa teet. Tuloksia kyllä tulee kunhan teet treeneissä annat itsestäsi tarpeeksi, syöt tarpeeksi paljon/vähän ja muistat levätä.

Tosiaan viisaampaa ottaa tavoitteeksi vaikka kesä-2028. Heti mulle kaikki tänne-mentaliteetti ei vaan toimi, varsinkaan lihasmassan hankkimisessa. :whistle:
Jos kahdessa vuodessa ei tapahdu mitään niin en menis muita neuvomaan millää tasolla,sehöän kertoo että teet ite asiat aivan päin seiniä etkä todennäköisesti tiedä asiasta yhtään mitään.

Jos asiat(ruokailu+treeni) laitetaan prikulleen niin täysin natuna voi 6 kuukaudessa saada jopa liki ihmeitä aikaan,jos on vielä palaava eli lihasmuisti niin tapahtuu "käyttää hormooneja"-efekti.Riippuen mikä oli aiempi kunto ja miten alas se on ajettu.Jos 6 kuukaudessa ei saa mitään oikeen aikaan niin silloin ihan kaikki on päin vittua ja sama alkaa pelaan shakkia,laji ei ole silloin bodaus tai voimailu yleensäkään,tuskin mikään muukaan fysiikkalaji.

Perustreeni eli voimien palautus,tehostus,ylimeno ja sitten tovin kevennys,kuuteen kuukauteen saadaan noita settejä mahtumaan 3-4 kiertoa ja siinä tapahtuu vaikka mitä niin voimissa kuin kehonkoostumuksessakin,turhaa kait se on treenata jos ei mitään saa aikaan puolessa vuodessa? Millon se sitten tapahtuu? joka kolmas vuosi ja sen kolmannen vuoden huhtikuussa yhdessä yössä?

Tämähän on loisto tilaisuus tehdä ihmeitä jos aiempi kunto on ollu "kova". Mutta ensin se ruokailu kuntoon,ilman sitä on turha alkaa vetään tuollasta superkiertoa jossa tykitetään parissa kuukaudessa kaikki kierrot,mennään hetkeksi ylikuntoa kolkutteleen ja tiputaan kevyelle jolloin tapahtuu se kehitys ja kehon korjaus,tämä ei toimi "millä sattuu" ruokailulla.Ja se taas on yksilöllistä millä se toimii ja se vaatii kokemusta omasta kehosta.

Viimeksi muokattu:
Jos kahdessa vuodessa ei tapahdu mitään niin en menis muita neuvomaan millää tasolla,sehöän kertoo että teet ite asiat aivan päin seiniä etkä todennäköisesti tiedä asiasta yhtään mitään.
Hyvin sanottu. Näinhän se varmaan on.
Pitäis varmaan muuttaa jotain ja opetella treenaamaan niin ois jo ens kesänä kunnolla pattia ja sixpäkki.
Tosi hienoo että kaiken mulle tänne voi sittenkin saada heti! (y)
Voinks mä saada myös finninaamaisen nuoren hormonitasot kun oikein tikistän?

Jos ei kahdessa vuodessa saa isoa muutosta aikaan niin tekee kyllä hommat päin persettä. Vai voiko oikeasti olla niin huonot geenit ettei eroa huomaisi?

Itse pidin 7 vuoden tauon. Joskus kesällä aloitin reenit, pieniä taukoja, varmaan 10revähdystä/venähdystä tähän mennessä, hieman sairasteluja ja reenit omasta päästä ilman mitään järkevää progressiota. Silti painoa tullut 6-7kg ja vyötärön ympärys edelleen sama. Joka paikkaan tullut senttejä ja reenipaidatki pitäny vaihtaa isompiin. Enkä edes ota tätä tosissaan kun on muitakin harrastuksia ja melko kuluttava työ.

Väitän että kahdessa vuodessa voi tehdä melko paljon lihasta jos kunnolla panostaa hommaan.

Jos ei kahdessa vuodessa saa isoa muutosta aikaan niin tekee kyllä hommat päin persettä. Vai voiko oikeasti olla niin huonot geenit ettei eroa huomaisi?

Väitän että kahdessa vuodessa voi tehdä melko paljon lihasta jos kunnolla panostaa hommaan.
Mitäs se maksimi lihasmassa/vuosi oli noin keskimäärin? 1,5kg? Mun mielestä se ei ole paljon. Roinapellet sitten erikseen.
Ja nuoret miehet. 50-kymppisellä asia on eri?

Ja kyllä mä muutosta olen saanut aikaan, pientä tosin. Ehkei se näy tuolta silavan alta. Ehkä karrikoin liikaa sanomalla että ei mitään tapahdu.:whistle:
Pieniä muutoksia, ehkä. Vaikea olla objektiivinen itseä kohtaan.

Ja tosiaan; se lihasmassan kartuttaminen ei ole mulla ykkösprioriteetti. Terve ja vahva kroppa on. Toki lisä lihasmassakin olisi suotavaa, se kantaa sitten vanhuksena eteenpäin. Kohottaa omaa elämänlaatua.
Voimatasot on kyllä kahdessa vuodessa noussu huimasti, oman mittarin mukaan.

Edit: siis ei kahdessa vuodessa. Kuten sanoin aiemmin, huhtikuussa 2019 tulee 2 vuotta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minä en tiedä paljonko oikeasti voi lihasta saada vuodessa. Tuntuis että tuo 1,5kg on melko alakanttiin koska niin isoja muutoksia osa tekee vuodessa. Sitte on niitä jotka reenaa vuosia samalla salilla eikä näkyvää muutosta tule.

Varmaan vihjailit että olen kerännyt lähes pelkkää läskiä, mutta en oikeen usko. Varsinkin pohkeet ja forkut mulla on aina melko kuivat ja silti molempiin tullu pari senttiä lisää ympärykseen. Reisiin tietysti enempi ja varsinkin rinnan ympärykseen. Myös olkapäät on pyöristynyt paljon kesästä. Keskikroppa sama kuin kesällä. Minun mielestä näkyviä muutoksia saa tosi lyhyessä ajassa kun löytää sopivan tyylin reenata.
Osa lihaksista mulla oli sellaisia että ne oli niin kireät ettei reeni menny edes kunnolla perille. Sitte kun ne sa pehmitettyä niin alkoi reeni mennä paremmin perille.
Vaikka en ole näin alkuun mitään järkevää progressiota jaksanu noudattaa liikkeissä niin yrittänyt reenata ennemmin liian vähän kuin liikaa. Ainakin omalla kohdalla todella helppo reenata liikaa ja sillä tavalla en kehity ja varsinkaan voimat ei nouse.

Minä en tiedä paljonko oikeasti voi lihasta saada vuodessa. Tuntuis että tuo 1,5kg on melko alakanttiin koska niin isoja muutoksia osa tekee vuodessa. Sitte on niitä jotka reenaa vuosia samalla salilla eikä näkyvää muutosta tule.

Varmaan vihjailit että olen kerännyt lähes pelkkää läskiä, mutta en oikeen usko. Varsinkin pohkeet ja forkut mulla on aina melko kuivat ja silti molempiin tullu pari senttiä lisää ympärykseen. Reisiin tietysti enempi ja varsinkin rinnan ympärykseen. Myös olkapäät on pyöristynyt paljon kesästä. Keskikroppa sama kuin kesällä. Minun mielestä näkyviä muutoksia saa tosi lyhyessä ajassa kun löytää sopivan tyylin reenata.
Osa lihaksista mulla oli sellaisia että ne oli niin kireät ettei reeni menny edes kunnolla perille. Sitte kun ne sa pehmitettyä niin alkoi reeni mennä paremmin perille.
Vaikka en ole näin alkuun mitään järkevää progressiota jaksanu noudattaa liikkeissä niin yrittänyt reenata ennemmin liian vähän kuin liikaa. Ainakin omalla kohdalla todella helppo reenata liikaa ja sillä tavalla en kehity ja varsinkaan voimat ei nouse.

En vihjannut kenenkään läskeistä mitään, se ei ollut tarkoitus.
Näin nöösinä hieman perehdyin asiaan lisää ja itse tässä on ilmeisesti ollu väärässä luulossa.

Lihasta voi ilmeisesti saada reilumminkin vuodessa, on monen osatekijän summa. Ikä, geenit, treeni, lepo, syöminen, kehonhuolto jne.
Kaikkien osiensa summa. Ilmeisesti geenit ja ikä kyllä asettaa ne ensimmäiset rajat?
Lihaksen kokoon vaikuttanee suuresti myös lihaksessa oleva neste, sen lihasmassan ohella?

Eli luultavimmin muutaman vuoden sisällä löydän sen itselle optimaalisen tavan treenata, kaikki ollaan yksilöitä. Syöminen on jo hanskassa. Samoin lepo. Kehonhuoltoon voi panostaa enemmän.
Ja treenausta tässä vielä opetellaan. Ikää ja geenejä en voi muuttaa. :D

En vihjannut kenenkään läskeistä mitään, se ei ollut tarkoitus.
Näin nöösinä hieman perehdyin asiaan lisää ja itse tässä on ilmeisesti ollu väärässä luulossa.

Lihasta voi ilmeisesti saada reilumminkin vuodessa, on monen osatekijän summa. Ikä, geenit, treeni, lepo, syöminen, kehonhuolto jne.
Kaikkien osiensa summa. Ilmeisesti geenit ja ikä kyllä asettaa ne ensimmäiset rajat?
Lihaksen kokoon vaikuttanee suuresti myös lihaksessa oleva neste, sen lihasmassan ohella?

Eli luultavimmin muutaman vuoden sisällä löydän sen itselle optimaalisen tavan treenata, kaikki ollaan yksilöitä. Syöminen on jo hanskassa. Samoin lepo. Kehonhuoltoon voi panostaa enemmän.
Ja treenausta tässä vielä opetellaan. Ikää ja geenejä en voi muuttaa. :D

Lahjakas naturaali voi alkuvaiheessa saada 10kg vuodessa. Siis ensimmäisenä vuotena. Tai jotain tuohon suuntaan, jos tekee asiat oikein. Joku toinen taas 3kg jne. Keskimäärin varmaan puolet tuosta kympistä on realistinen. Ikäkään ei kyllä ole niin merkittävä tekijä tässä kuin yleinen genetiikka. Hyvillä geeneillä voi saada tuloksia vielä 5-kymppisenä, kun lahjaton ei kehity parikymppisenä aloittaessa kummoisesti.

Jos asiat(ruokailu+treeni) laitetaan prikulleen niin täysin natuna voi 6 kuukaudessa saada jopa liki ihmeitä aikaan,jos on vielä palaava eli lihasmuisti niin tapahtuu "käyttää hormooneja"-efekti.Riippuen mikä oli aiempi kunto ja miten alas se on ajettu.Jos 6 kuukaudessa ei saa mitään oikeen aikaan niin silloin ihan kaikki on päin vittua ja sama alkaa pelaan shakkia,laji ei ole silloin bodaus tai voimailu yleensäkään,tuskin mikään muukaan fysiikkalaji.

Perustreeni eli voimien palautus,tehostus,ylimeno ja sitten tovin kevennys,kuuteen kuukauteen saadaan noita settejä mahtumaan 3-4 kiertoa ja siinä tapahtuu vaikka mitä niin voimissa kuin kehonkoostumuksessakin,turhaa kait se on treenata jos ei mitään saa aikaan puolessa vuodessa? Millon se sitten tapahtuu? joka kolmas vuosi ja sen kolmannen vuoden huhtikuussa yhdessä yössä?

Tämähän on loisto tilaisuus tehdä ihmeitä jos aiempi kunto on ollu "kova". Mutta ensin se ruokailu kuntoon,ilman sitä on turha alkaa vetään tuollasta superkiertoa jossa tykitetään parissa kuukaudessa kaikki kierrot,mennään hetkeksi ylikuntoa kolkutteleen ja tiputaan kevyelle jolloin tapahtuu se kehitys ja kehon korjaus,tämä ei toimi "millä sattuu" ruokailulla.Ja se taas on yksilöllistä millä se toimii ja se vaatii kokemusta omasta kehosta.

Henkilökohtaisesti tein kyllä päin helvettiä kaiken alkuvuosina ja siksi silloin nekin keskinkertaiset beginner gainssit viivästyi, mitä näillä geeneillä oli saatavissa. 4 vuotta meni, että 140kg penkkasin. Silti uskon, että 250kg pystyn ottamaan vuoden parin sisään. Nyt olen treenannut 12,5 vuotta. Pisin totaalitauko kuukausi. Ja joo onhan se peilikuvakin muuttunut, tai muuttui ensimmäisen kerran rajummin kun alkoi parikymppisenä syödä enemmän kuin tarpeeksi. Mutta niin on meitä, joilla on paska lähtötaso ja hidas kehitysnopeus, mutta pitkällä aikavälillä saa lähtötasoon nähden ihan kohtuullisia tuloksia aikaan. Että en katso näiden vuosien tällä sali-elämäntyylillä menneen hukkaan, vaikka harrastus/lajivalinta olisi joku muu, jos voisin palata ajassa 10v taaksepäin. Onneksi sitä ei silloin niin realisoinut, että mitkä kortit on saanut. Tykkäsi vaan treenata salilla jne. Harvalle tässä hommassa on pikavoittoja jaossa, mutta jos on hyvät kortit jaettu, niin ehdottomasti silloin kannattaa ne pikavoitot ottaa. Keskiverrolle suomimiehelle ei tuu kun paha mieli, jos niitä pikavoittoja tavoittelee, kun se ei ole realismia. Mitään vuotta tai kahta vuotta lyhempiä kehitystavotteita tai suunnitelmia ei itseni ainakaan kannata tässä vaiheessa tehdä. Slow progress is better than no progress, vai miten se meni. Toki alkuvaiheessa kehittyy keskinkertaisuudetkin hyvin, jos tekee asiat oikein ensimmäiset 1-2 vuotta.

^Nimenomaan tärkeintä on tehdä sitä mistä tykkää. Ja kuten sanottu mulla se lihaskasvu ei ole ykkösprioriteetti.
Treenaaminen ja treenaamisen opettelu on haastavaa, mielenkiintoista itsensä haastamista.
Ja ohessa saa pidettyä itsensä kunnossa, joka on mulle se pointti tässä hommassa kuitenkin. Ylläpitää omaa hyvinvointia.

Tietty olis suotavaa saada sitä lihasmassaakin, mutta ei mulla kiire ole. Mun aika meni jo. :D

Teen nyt oletuksen että jos viimeksi on treenattu G6 niin kehitystaso on vielä aika alussa koska yleensä tuo ohjelma on aloittelijoille suunnattu. Et kertonut voimatasoista joten sinne ei oikein voi antaa mitään neuvoja.

Jos nyt meininkinä on ensikesänä näyttää mahdollisimman lihaksikkaalta biitsillä niin maksimaalisen lihasmassan hankkimisen sijaan keskittyisin rasvan pudottamiseen. Siellä läskin alla on kuitenkin olemassa jotain lihaksia jotka on helpompi saada näkyviin laihduttamalla kuin yrittää tehdä lisää lihasmassaa jotta ne näkyisivät läskien läpi.

Noilla kotikuntosalivehkeillä en lähtis pelkästään kuntoa edistämään, esim. jalat on noilla mahdoton tehdä.

Zone-sarja -42%
Jos oikein innostut uudelleen ja treenaat nousujohteisesti, niin varmasti saat kesäkuuhun mennessä entisen kunnon takaisin ja ehkä vähän ylikin.

Nuo välineet kyllä on ihan riittävät yläkropan treenaamiseen, kunhan saat niihin tarpeeksi painoa. Ja jaloille erilaisia yhdenjalan kyykkyjä niin hyvä tulee.

Itse aloittaisin 2-jakoisella treenaamaan niin pysyy motivaatio paremmin, kun voi treenata useampana päivänä ja voi pitää treenit mukavan pituisina.

Kannattaa ensin lähteä treenaamaan ja kun saa rutiinit päälle nii miettii sitten niitä lisäravinteita.

Kyllähän vaan 6kk tauosta lihasmuistilla palaudutaan 6-8 viikossa. Ihan natikkana siis. Just salilla tuttu 9kk täystauon jälkeen niin 2kk ja entiset raudat ja massat alkaa olla 95% takaisin. Ja ihan 40v natikkatreenari on.

Kyllähän vaan 6kk tauosta lihasmuistilla palaudutaan 6-8 viikossa. Ihan natikkana siis. Just salilla tuttu 9kk täystauon jälkeen niin 2kk ja entiset raudat ja massat alkaa olla 95% takaisin. Ja ihan 40v natikkatreenari on.

Noissakin eroja laidasta laitaan. Minä tein 3-vuorotyötä 3kk, joka pistää kropan itsellä totaalisen sekaisin. Treenasin kyllä sillonkin, mutta vähemmän loppukesästä kun oli jatkuvaa syöksykierrettä niin lihasmassan kuin voiman suhteen. 5kk panostamista irtisanoutumisesta niin alkaa massat ja voimat lähennellä sitä mitä keväällä oli ennen sitä työsuhdetta. Jotta onnekas on, jos 6-8 viikossa saa. Tietysti riippuu myös siitä, miten paljon sen oman luontaisen (treenaamattoman) lihasmassan ja voimatasojen yläpuolella on aiemmin käynyt. Mulla menis varmasti 1-2 vuotta palautua 6kk totaalitauosta. Mutta kuulunkin tähän "poikkeuksellisen jyrkät alamäet ja hitaat nousut" -ihmistyyppiin.

Eroja tosiaan on. 6kk on pitkä aika varsinkin jos ei ole tehnyt yhtään mitään. Itsellä menee useampi kuukausi voimien palauttamiseen jo 2kk tauon jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom