Treenaaminen pienemmillä painoilla

Tuli loukattua itse sillä tavalla, että jos mielii treenata, niin se olisi tehtävä huomattavasti pienemmillä painoilla. Ajattelinkin kysyä, että onko kokemusta ja minkalaisin tuloksin treenata pienillä painoilla, mutta tehdä sarjoista erittäin hitaita ja pyrkiä hyvään tuntumaan?

Allekirjoitan Orankin puheen täysin. Nimimerkillä välilevyn pullistuma matalilla nikamaväleillä varustettuna. Palasin salille suurinpiirtein heti kun pystyin kävelemään, ja pärjäsin puoli päivää ilman kipulääkkeitä. Urheilulääkäri kielsi menemästä salille enää koskaan, ettei vamma pahene. Siinä vaiheessa olin kuntouttanut selkää jo noin 2 kk. En usko että olisin tässä pisteessä, mikäli olisin jäänyt sängyn pohjalle valittamaan kipuja. Intistä olin vähällä saada vapautuksen suoraan epikriisin perusteella, mutta sanoin lääkärille että se ei ole estämässä mun pääsyä erikoisjoukkoihin. Kävin sitten intin ja tuskaahan se oli, mutta eipä ole sen jälkeen pahemmin vaivannut.

Eli kannustaisin treenaamaan niin lujaa kuin vamma antaa myöten. Ainahan voi treenata eri tavalla kuin ennen. Tuskin siitä haittaakaan on.

Oma kokemukseni on myös se että heti puntille ja liikkumaan ku vamma sen sallii. Muistat tietysti sen että nyt ne kovat punttitavotteet lyöt hetkeks romukoppaan ja annat itselles luvan tehdä pienillä painoilla ja rauhassa omaa kroppaa kuunnellen. Väitän että liikkumalla saavutettava aineenvaihdunnan hyvä ylläpito nopeuttaa myös vammojen paranemista. Ei ku vaa tsemppiä treeneihin ja kuntoutukseen.

Itellä kans ollu välilevynpullistuma reilut 1,5 vuotta ja pikkuhiljaa se rupeaa parantumaan. En usko että olis kuntounu selkä näinkään hyvin ellen olisi vaan puntilla ruvennu käymään. Pitää vaan tiedostaa ja hyväksyä että yhtä kovaa ei pysty kaikkia liikkeitä tehdä ja joitain tärkeitä ja isojakin liikkeitä ei pysty tehdä enään ollenkaan luultavasti ikinä. Ajan kanssa tottuu kyllä treenaamaan vaikeidenkin vaivojen kans.

Itsellä myös selässä neljännessä alanikamassa liukuma, ja jos ei pääse salille 1-2vk tai yleensä urheilemaan niin menee älyttömän jumiin. Pysynyt helvetin hyvänä, vaikka pitikin alottaa mave ja muut alaselälle rasitusta antavat liikkeet "alusta".

Refluksi ja närästys on ruvennut vaivaamaan ja samalla olen ruvennut miettimään uudenlaista treeniä! Tämä lienee sellainen vaiva, että ei pelkkä tauko auta, vaan vaiva on enemmän krooninen.

Itsellä myös selässä neljännessä alanikamassa liukuma, ja jos ei pääse salille 1-2vk tai yleensä urheilemaan niin menee älyttömän jumiin. Pysynyt helvetin hyvänä, vaikka pitikin alottaa mave ja muut alaselälle rasitusta antavat liikkeet "alusta".
Pystytkö nyt tekemään mavea ja kyykkyä ns. täysillä?

Back
Ylös Bottom