Travellerin tyhmät kysymykset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mahoney
  • Aloitettu Aloitettu
Millaisia reppuja olette saaneet survottua Norwegianin käsimatkatavaroihin ja millaisin täyttein?
Tarkoitus on tehdä kuun vaihteen reilu viikon reissu pelkin käsimatkatavaroin ja koska yöpymisolot sun muut ovat aika autenttiset, aion kantaa omaisuuteni selässäni, enkä ota matkalaukkua.
Reppu pitää ostaa joka tapauksessa ja helpostihan nuo reppujen mitat selville saa, mutta mitenköhän on testikehikkoon mahtumisen laita repun ollessa täynnä tavaraa...

Mitään testikehikkoja ei ole norwegianilla tullut vastaan, varmaan ongelma käsimatkatavaran koossa tulee vain jos siitä tulee ongelma. Itsellä mennyt isompi putkikassi mukana ja ei kukaan sanonut mitään, mikäli siitä tulee ongelma niin sit voi olla että joudut maksamaan ylimääräisiä (muistaakseni 20e/suunta) että sai kassin ruumaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millaisia reppuja olette saaneet survottua Norwegianin käsimatkatavaroihin ja millaisin täyttein?
Tarkoitus on tehdä kuun vaihteen reilu viikon reissu pelkin käsimatkatavaroin ja koska yöpymisolot sun muut ovat aika autenttiset, aion kantaa omaisuuteni selässäni, enkä ota matkalaukkua.
Reppu pitää ostaa joka tapauksessa ja helpostihan nuo reppujen mitat selville saa, mutta mitenköhän on testikehikkoon mahtumisen laita repun ollessa täynnä tavaraa...

Mulla on ollut erikseen carry on (perässä vedettävä) ja sitten suurin piirtein saman kokoinen olkalaukku (jonka paino tyhjänä jo 3 kg). Ei ole koskaan sanottu mitään, Norwegianilla tulee hyvin usein matkustettua.
 
Suunnitelma vähän muuttui, mutta mulla olisi ollut (on vieläkin) reissussa mukana vain tasan yksi laukku, ei siis erillisiä käsilaukkuja tms., joten siksi kaikki pitää saada matkustamoon mukaan. Koko henkilökohtainen omaisuus kulkee yhdessä pakaasissa. Varsinaiset matkalaukut ja kaikki käsissä kannettava oli pois suljettua, koska majoitus jo pelkästään olisi ollut sellainen, että kuljettaminen olisi ollut hankalaa. Käsien pitää lisäksi olla vapaat. Reppu tai rinkka on siis oikeastaan ainoa vaihtoehto. Mahdollisimman vähillä, kevyillä ja yksinkertaisilla kantamuksilla aion selvitä.

Mulla on karvaita (ja vähemmän karvaita) kokemuksia sekä noista testilokerikoista että punnitsemisista, joten siksi vähän huolettaa.
Rinkkaa ei viitsis tällä kertaa ottaa, koska se menee automaattisesti ruumaan, ja viimeksikin olisin selvinnyt vähemmällä tavaramäärällä, plus etten halua ottaa extralaukkua, kuten käsilaukkua, mukaan.

edit. Lentoyhtiö kuitenkin vaihtui Norwegianista Finskiin, joten käsimatkatavaralle salitaan vähän reilummat mitat ja ruumaankin sais ilman lisämaksua laukun. Norwegianilla käsimatkatavaralle sallittu painohan on 10 kg ja koko 55 x 40 x 23 cm. Tuohon ois pitänyt omaisuuden mennä, mut about samoissa nytkin. Pitää kai katsoa reppu sillä tavalla, että antaa pituussuunnassa myöten, jotta jos tuo 23 cm syvyys pakattuna ylittyy, saa repun silti survottua sinne telineeseen...
 
Sulla on käynyt sitten erittäin huono tuuri, sillä mulla ei muistaakseni ikinä ole punnittu/mitattu matkustamoon tulevaa laukkua (poislukien koiran kantokassi) ja oon kuitenkin yli 200 kertaa lentänyt matkustajana.
 
Sulla on käynyt sitten erittäin huono tuuri, sillä mulla ei muistaakseni ikinä ole punnittu/mitattu matkustamoon tulevaa laukkua (poislukien koiran kantokassi) ja oon kuitenkin yli 200 kertaa lentänyt matkustajana.

Kyllä ainakin noilla halpalentoyhtiöillä on tapana mitata jopa kaikki vähänkään epäilyttävät laukut... naamalla ei ole merkitystä kun pieni tyttö heittää laukusta tavaraa roskikseen, että saa sen mahtumaan käsimatkatavarana ja ei tarvitse maksaa extraa laukusta. Nimim. nähty on
 
Itsekin olen tosiaan sekä kokenut että nähnyt ja kuullut noitakin tarinoita riittävästi.

Viimeksi punnittiin sekä ruumaan menevä rinkka, että käsimatkatavarana kulkenut käsilaukku syys-lokakuussa. Edellisestä lokerikkon ahtamisesta kokemukset ovat jo vuoden takaa, en saanut putkikassia matkustamoon, eikä todella paljosta ollut kiinni. Ehkä viisi senttiä hädin tuskin jäi yli. Mulla myös perheenjäsen asuu sekä Suomessa että tuolla eteläisemmässä Euroopassa, plus työmatkat ja lopun perheen kulkemiset, joten tätä lentosuhaamista on ihan jatkuvasti.
Melkeinpä siis itse väittäisin, että sulla Alexandrantonia, on vain käynyt poikkeuksellisen hyvä tuuri, ei niinkään, että minulla huono :)
 
Huvikseni laskin omat lennot viimeisen kolmen vuoden ajalta ja luku on 80-100 välillä. Täytyy kyllä yhtyä alexandrantonian kokemuksiin, koskaan ei ole käsimatkatavaroita mitattu/punnittu, välillä ollut reippaasti yli sallitunkin. Satunnaisia Ryanair, Flybe ja Aer Lingus-lentoja sisältyy tuohon.
 
No viimeisimpänä kun tulin Floridasta Norwegianilla niin mulla oli käsipakaasissa varmaan yhteensä 20-25kg. Norwegianilla on sääntönä ainakin mannertenvälisille lennoille, että matkustamoon saa ottaa yhden laukun XX x YY x ZZ, joka saa painaa AAkg, jonka lisäksi saa ottaa yhden henkilökohtaisen esineen (käsi-/läppärilaukku tms.), jonka tulee mahtua edessäolevan istuimen alle. Jos siis rinkka ei täysinäisenä mahdu niin tunget sen verran vaatetta muovikassiin ja se on sun henkilökohtainen esine. Mä vetäisin tossa ilmailusäädökset ja lentokoneen mass&balance- laskut mukaan, koska mä noine 20kg pakaaseine olen joka tapauksessa alle sen, minkä mukaan matkustajien ja niiden käsipakaasien painot lasketaan.

E. Floridasta siis tammikuussa ja sen jälkeen pariin kertaan lennetty myös Norwegianilla. Kohta pääsee työn puolesta testaamaan Ryanairiakin.
 
Euroopan sisäisillä halvimmilla Norwegianin low fare-lennoilla saa mukana olla "käsimatkatavara (kokoa max 10 kg - 55 x 40 x 23 cm) ja yhden henkilökohtaisen tavaran (esim. pc-laukku tai pieni käsilaukku). Henkilökohtainen tavara täytyy helposti mahtua edessä olevan istuimen alle".

Rinkka ei tuohon sovi millään, ja siinä kohtaa kun mukana ei ole kuin yksi reppu, ilman vaihtoehtoisia kuljetusvälineitä, ei viitsis ottaa riskiä siitä, että joutuu maksamaan ekstraa ja laittamaan tavaransa ruumaan kameroineen kaikkineen. Rinkan koko nyt ei muutenkaan kovasti kutistu, vaikka muovikassillisen vaatetta ottaisi poiskin (eikä mun mukana olevien vaatteiden yhteismääräkään oikeastaan täytä muovikassillista...).
Olisi varmasti jo heti alkuun pitänyt selittää, että minä lennän halvalla, enkä majoitu ns. kiinteästi yhdessä paikkaa, noin yleensäkään, vaan suhaan julkisen liikenteen varassa pitkin poikin milloin missäkin. Hotellissakaan en ole ollut yhtäkään yötä moneen, moneen vuoteen.

Kyllähän mäkin voisin vedota omaan suht alhaiseen ruumiinpainooni, mutten jaksa uskoa, että ongelmatilanteessa se kiinnostaisi kenttävirkailijoita kovinkaan paljoa...

Yhtä kaikki, tätä ei nyt tarvikaan miettiä ihan niin paljoa, kun lentoyhtiö ja lippu vaihtuivat toiseen ja toisenlaiseen.
 
Jälkikäteispäivitystä:
Finskillä tulin takaisin ja BCN:n kentällä check innissä vaativat punnita käsimatkatavarat (8 kg raja), vaikka kokonsa puolesta ois hyvin mennytkin.
Yli meni reilulla parilla kilolla ja laukku sai lähteä ruumaan, objektiivit omaa tyhmyyttäni vähän turhan heppoisesti pakattuina.
Menomatkalla kukaan ei kysellyt ja lähtöselvityskin automaatilla, mutta takaisin tullessa taas sen sadannen kerran käsimatkatavaratkin tsekattiin.
Näin on käynyt ainakin SAS:lla, Turkish Airlinesilla, Lufthansalla, Finnairilla ja KLM:lla, eikä isoista matkalaukuista tai painon ylityksistä ole ollut koskaan kyse.
KLM:lla oli joskus myös (ruumassa kokonsa puolesta matkannut) koira hyvin vähällä jäädä mannerten välisen lennon välilaskulla Amsterdamiin, kun lähtömaassa sopivaksi katsottu lentoboksi ei Damissa sikäläisten arvioijien mukaan täyttänytkään korkeusvaatimuksia (12 cm yli pää pystyssä seisovan koiran korvan kärkien vai mitä lie oli...), mutta koska oli isoin saatavilla oleva valmiskoko, antoivat sitten jatkaa Suomeen.

Loppukesäksi tilaukseen Piquadron reppu, maksakoot, mutta tuleepahan tarpeeseen.

Terv.,
Reilu 50 kg huonoa lentokarmaa :)
 
Norwegian

Sisältääkö Norwegianin kokonaishinta oikeasti kokonaishinnan? Esimerkiksi nyt kun katson Floridaan lentoja, niin valitsemalla lennot oikeaan reunaan tulee Kokonaishinta (sis. kaiken). Kyseessä siis LowFare+ hinta, joka sisältää laukun ruumaan, ruuan ja istumapaikan valinnan. Onko tuohon odotettavissa jotain veroja tms. vielä päälle?

Edit. Verot on ilmoitettu kokonaishinnan alapuolella ja sen takia ihmetyttää onko tuo kokonaishinta vai veroton kokonaishinta.
 
Sisältääkö Norwegianin kokonaishinta oikeasti kokonaishinnan? Esimerkiksi nyt kun katson Floridaan lentoja, niin valitsemalla lennot oikeaan reunaan tulee Kokonaishinta (sis. kaiken). Kyseessä siis LowFare+ hinta, joka sisältää laukun ruumaan, ruuan ja istumapaikan valinnan. Onko tuohon odotettavissa jotain veroja tms. vielä päälle?

Edit. Verot on ilmoitettu kokonaishinnan alapuolella ja sen takia ihmetyttää onko tuo kokonaishinta vai veroton kokonaishinta.

Kannattaa näissä aina mennä ostoskorissa sinne viimeiselle sivulle asti ennen vahvistusta. Siellä näkyy sitten 100% varmasti se lopullinen hinta. Mitäänhän ei tietenkään tapahdu kun et vahvista ostoa.
 
Sisältääkö Norwegianin kokonaishinta oikeasti kokonaishinnan? Esimerkiksi nyt kun katson Floridaan lentoja, niin valitsemalla lennot oikeaan reunaan tulee Kokonaishinta (sis. kaiken). Kyseessä siis LowFare+ hinta, joka sisältää laukun ruumaan, ruuan ja istumapaikan valinnan. Onko tuohon odotettavissa jotain veroja tms. vielä päälle?

Edit. Verot on ilmoitettu kokonaishinnan alapuolella ja sen takia ihmetyttää onko tuo kokonaishinta vai veroton kokonaishinta.

Mun lippu Floridasta Osloon maksoi pelkkänä lippuna 159€ ja siihen tuli kai n. satanen päälle noita laukkuja ja ruokia (tulin kahdella matkalaukulla, siksi noin paljon lisää). Ei se oikeasti ole sen kalliimpi. Verot sisältyy siihen hintaan jos siinä on verot eritelty.
 
Kannattaa näissä aina mennä ostoskorissa sinne viimeiselle sivulle asti ennen vahvistusta. Siellä näkyy sitten 100% varmasti se lopullinen hinta. Mitäänhän ei tietenkään tapahdu kun et vahvista ostoa.

Taitaa se hinta olla verojen kanssa kun loppuun asti menin. Ennen sai One Worldin lennot noin 600 €:lla Floridaan, mutta ei enää. Norwegianilta saa jopa tuon alle kun varaa ajoissa.
 
Finnairin lennoilla euroopan sisällä pitää lähtöselvitys olla tehtynä ja ruumaan menevien matkatavaroiden tulee olle selvitetty 45min ennen lennon lähtöä. Lähtöselvityksen voi tehdä netissä etukäteen, mutta kuinka paljon aikaa tuohon matkatavaroiden jättämiseen pitäisi varata? Bussilla pääsisin kätevästi lentokentälle siten, että olisin lentokentällä 70min ennen lennon lähtöä. Olettaen, että bussi pysyy aikataulussa.
 
Matkatavaroiden jättö on yleensä ihan nopea juttu, kunhan on vain tehnyt sen lähtöselvityksen. Itse olisin kentällä noin 1-1,5h aikaisemmin.
 
Minne porukka suosittelisi matkustaa tammikuussa pakoon suomen pimeyttä suht edullisesti. Kanaria kovasti houkuttais,mutta kelit vähän epäilyttää,että onko rantakelejä. Vinkkejä/mielipiteitä erikohteista otettaisiin mielellään vastaan.
 
Menin sitten varaamaan lennot Singaporeen Pariisin CDG:n kautta ja vaihtoaikana 1h 30min :eek:
AF:n lentoja molemmat. Helsingistä saapuu 2D terminaaliin ja Singaporeen lähtee 2E terminaalista.
Minkälainen hoppu tällä vaihdolla tulee, selviääkö ilman juoksuaskelia?
Ja mielellään kuulisin vähän tarkemmin ohjeistuksen kuin "seuraa kylttejä", koska tälläisiä ohjeita sain jo googlettelemallakin :)

Ilmeisesti vielä joudun passintarkastuksen tekemään CDG:n kentällä, koska lähtevä lento ei mene schengen alueelle?
 
Menin sitten varaamaan lennot Singaporeen Pariisin CDG:n kautta ja vaihtoaikana 1h 30min :eek:
AF:n lentoja molemmat. Helsingistä saapuu 2D terminaaliin ja Singaporeen lähtee 2E terminaalista.
Minkälainen hoppu tällä vaihdolla tulee, selviääkö ilman juoksuaskelia?
Ja mielellään kuulisin vähän tarkemmin ohjeistuksen kuin "seuraa kylttejä", koska tälläisiä ohjeita sain jo googlettelemallakin :)

Ilmeisesti vielä joudun passintarkastuksen tekemään CDG:n kentällä, koska lähtevä lento ei mene schengen alueelle?

Sanoisin että jos kaikki menee putkeen niin riittää.
En muista terminaaleja, mutta toukokuussa CDG:llä vaihtoaikaa oli 1 h 5 min ja tiukille meni (Bogota -> Pariisi -> Helsinki). CDG tippui kerralla lentokenttien pohjasakkaan omalla listauksella, niin sekava kenttä kyseessä. Labyrintti portilta portille oli noin 2x pidempi ja kryptisempi kuin missään muualla. Opastukset ei myöskään olleet for dummies. Terminaalia vaihdetaan busseilla ja senkin opastuksia ja reittejä sai lukea kuin piru Raamattua. Bussia odoteltiin sitäkin 5-10 min.

Tarkempia ohjeistuksia en osaa kuitenkaan antaa, muuta kuin että kannattaa olla tarkkana. Passi tsekataan ja turvatarkastus on ainakin kerran.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom