Travellerin tyhmät kysymykset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mahoney
  • Aloitettu Aloitettu
Paras vaihtoehto lentää losiin on käyttää norwegiania. Vaihdot on aina joko köpiksessä tai Tukholmassa ja koneet on uusia dreamlinereita jotka on mukavia. Lisäksi hinnat on halpoja. Viimeksi kun kävin 3kk sitten niin lippu oli 700€ ja nyt olen varaamassa ensi huhtikuulle seuraavaa reissua ja lennot on 630€.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä Amerikkaan piti papereita/vaatimuksia täytellä? Pelkästään tuo ESTA ja 72h ennen matkaa vai? Oliko muuta muistettavaa. Matkaan aikaa noin 10päivää.
Se esta kannattaa tosiaan tehdä ajoissa, eikä edes noin myöhään :D

Ja tee se virallisilta sivuilta. ---> https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Voit sen muualtakin tehdä, mutta maksat vaikka 50 dollaria ylimäärästä, jostain vakuutuksista.

- - - Updated - - -

+Ikinä ei voi olla liikaa paperia ja tulosteita mukana, kun jenkkeihin menet. Itsellä oli kaikki siististi muovisessa kuoressa ja tuplakopiot passin kopioo myöden veljen rinkassa.

Espanjan Alicante oli kiva mesta karata talvea! Kämppä keskustasta (vaihtoehtoisesti loma-asunto kaupungin ulkopuolelta) 300-500e/kk. Suht halpaakin on ja kelit näihin aikoihin 15-20 astetta (pari viikkoa kun olin nyt joulukuussa niin suomen kesäkelejä, iltapäivällä yli 20). Lennot ~100 euroa suuntaan.

Eiköhän tuonne tule vielä kuukaudeksi mentyä. Itse elelen niin simppelisti, että alle tonnilla kuun selviää.

Sinänsä pieni mesta että jos vaan haluaa kaupungilla pyöriä niin voi tulla tylsää, mutta harrastusmahdollisuuksia on vaikka mitä.

Kannattaako prepaid-liittymä ostaa suomesta ja käyttää roamingia vai vasta ostaa paikanpäältä? Nuo roaming-hinnathan ovat suhteellisen kalliita.

Se ESTA kannattaa todellakin tehdä ajoissa. Se ei nimittäin välttämättä aina mene kerralla läpi.

Mulla käynyt ilmeisesti hyvä tuuri. Kaksi kertaa täyttänyt sen kännykällä Hki-Vantaan terminaalissa lentoa odotellessa:D. Kaksi vuottako toi on voimassa jossei vaihda passia välissä?

Mulla käynyt ilmeisesti hyvä tuuri. Kaksi kertaa täyttänyt sen kännykällä Hki-Vantaan terminaalissa lentoa odotellessa:D. Kaksi vuottako toi on voimassa jossei vaihda passia välissä?
Haha no riskillä vaan... :D Kaksi vuotta on voimassa ja sitä voi muistaakseni päivittää ainakin matkustuskohteen mukaan. Ite en kyllä koskaan sitä päivittäny mihinkään suuntaan...

Matkustuskohde esimerkiksi. En mä muista oliko siinä muitakin juttuja mitä pysty päivittään.

edit. Piti oikein tarkistaa, mailiosotteen ja US matkustuskohteen osoitteen voi päivittää.
En ees muistanut mitä sinne piti täyttää. Oon matkustanut nyt samalla estalla Havaijille ja Nykiin ja ehdin vielä tolla samalla Chicagoon. Pitääköhän mun nyt varautua että saattaa alkaa asiasta napisemaan jotain.

En ees muistanut mitä sinne piti täyttää. Oon matkustanut nyt samalla estalla Havaijille ja Nykiin ja ehdin vielä tolla samalla Chicagoon. Pitääköhän mun nyt varautua että saattaa alkaa asiasta napisemaan jotain.
Mulla on vissiin kahdesti ollu ESTA enkä mä päivittäny niitä välissä ollenkaan. Joten en kyllä jaksa uskoa, että kukaan mitään napisee. Suomalaiset on muutenki ihan läpihuutokamaa noille.

Mistä voi ostaa hyviä rinkkoja? Jotain tämän tyylistä:

10.jpg

Tilavuudeltaan saisi olla n.100 litraa tai yli. Pitäisi olla tuollainen jonka saisi sivuille asti aukaistua. Se kun helpottaa aika paljon pakkaamista.

Joka paikassa tuntuu vaan olevan kohtuu pieniä rinkkoja ja sellaisia joissa vetoketju ei tule sivuille asti.

Mistä voi ostaa hyviä rinkkoja? Jotain tämän tyylistä:

Tilavuudeltaan saisi olla n.100 litraa tai yli. Pitäisi olla tuollainen jonka saisi sivuille asti aukaistua. Se kun helpottaa aika paljon pakkaamista.

Joka paikassa tuntuu vaan olevan kohtuu pieniä rinkkoja ja sellaisia joissa vetoketju ei tule sivuille asti.

100litraa? Mitä meinasit kantaa?

Esim Deuter Traveller 70 + 10 | Retkeilyvarusteet ja ulkoiluvaatteet Scandinavian Outdoor Storesta

Varuste.netissä on kans melko laaja valikoima.

Mainittakoon, että tuohon deuter travelleriin (itsellä siis moinen)menee tavaraa liikaakin, vaikka roudaan siinä monella reissulla sukellusvarusteita (räpylät, märkäpuvut, kameran sukelluskoteloa ym) muiden kamojen lisäksi.

100litraa? Mitä meinasit kantaa?

Esim Deuter Traveller 70 + 10 | Retkeilyvarusteet ja ulkoiluvaatteet Scandinavian Outdoor Storesta

Varuste.netissä on kans melko laaja valikoima.

Mainittakoon, että tuohon deuter travelleriin (itsellä siis moinen)menee tavaraa liikaakin, vaikka roudaan siinä monella reissulla sukellusvarusteita (räpylät, märkäpuvut, kameran sukelluskoteloa ym) muiden kamojen lisäksi.

Viimeisellä kolmen viikon reissulla mulla oli kaverilta lainassa 85+15 litran rinkka ja kyllä se kohtuu täynnä oli. Juurikin nuo räpulät yms. vie aika paljon tilaa. Ja ei siitä liiasta tilasta paljoa haittaa ole. Varsinkaan noissa rinkoissa missä on irroitettava pikkureppu jonka voi tarvittaessa jättää pois.

Mullaki tuo 70+10 on aika tiukalla, kun sukelluskohteisiin mennään. Kun rinkassa on räpylät, märkäpuku, maski, kameran sukelluskotelo, yleensä vielä normi kolmijalka jne..Vaatteet melkein vähemmistössä.. :D

Tosin kerran oli käytössä suomen armeijan putkikassi vai keikkalaukuksiko sitä sanotaan? Oli yllättävän hyvä, veti sukellusroippeineen varsin mukavasti tavaraa. Harkisten ottavani moisen seuraavalle retkelle parin vkon kuluttua mukaan..

Meikäläinen menee 50ltr repulla pitkin palloa. Sen verran oppinyt tässä vuosien mittaan optimoimaan kamoja että turhat jää pois. Toki joka reissulla on mukana jotain mitä ei sitten tarvinnut kuten lukko tai korkkiruuvi (älä kysy...). Kalsareita ja sukkia jne. vaatteita saa lähes joka reissulta jos tarve yllättää. Talvella aasiaan lähtiessä kaikki takit ja pitkähihaiset yhtä lukuunottamatta jää autoon helsinki-vantaalla.

Näppärämmin pitkin palloa on päässyt repulla joka mahtuu käsitavaroihin. Ei tarvi reppua odotella joka paikassa ja hukkumisen riski on minimoitu.

Viime 3 vk reissu meni n. 35 l rinkalla, jos nyt oikein muistan Osprey:n tilavuuden. Kantolaite on huippu keksintö, jos tallustaa kuumissa paikoissa. Ei hikoa selkä, kun itse reppu on irti selästä. Eli selkää vasten vain verkko jonka jälkeen joku 5 cm ilmaa.

Suurin rajoittava tekijä on paino. Finskillä lähdettäessä suomesta taitaa olla kahdeksan kiloa maximi,vai kymppi. Sitä ei toisin mitattu ja eikä mitattu millään muullakaan lennolla.

Edit: Niin ei tuolla kyllä esim laskukamoja kuskaa, mutta lämpösiin maihin ykkönen. Kun saa koneessa heittää repun selkään ja tallustaa etiä päin.

Itse ostin 80l rinkan aikanaan Thaimaasta 20e. Menin paikanpäälle jonkun rupusen risan repun kanssa ja ostin aidon feikkirinkan. Kestänyt nyt jo 8 vuotta kaikki reissut ehjänä. Suosittelen tätä toimintapaa pihistelijälle, eikä ainakaan ota päähän jos se rinkka lopulta jollain reissulla katoaa. Mitään eroa aidon ja feikin välillä en ole huomannut vuosien varrella.

Olis tarkotus tässä tyttöystävän kans jotain reissua tehdä. Tyttöystävä on kyllä tahollaan reissannut huomattavasti enemmän, mutta aina kohteet on ollut perus turistikohteita, lento ja hotelli tasokkaassa ympäristössä. Nyt olis tarkoitus kasailla vähän enemmän itse toi reissu eli kattoa joku edullinen lento ja sitten siitä alkaa rakentamaan. Ongelmana on vaan ruokailut. Tyttöystävä kun on pahasti allerginen kananmunalle, pienikin määrä safkassa ja hengenlähtö on lähellä.

Kuinka hyvin ymmärtävät ulkomailla noita allergioita, esim Aasiassa? Ilmeisesti Aasiassa kuitenkin käytetään kananmunaa aika paljon suurusteena ruuissa, joten miten jossain katukeittiössä ymmärtävät tuon? Tuntunut välillä olevan Suomessakin ongelmia kun eivät ymmärrä ravintoloissa että ei voi olla yhtään. Tulee tiedusteluihin vastauksia että: "ei siinä ookku vähän".

Hyödyttääkö esimerkiksi paikalliskielellä oleva lappunen jossa lukee vaikkapa kysymys että onko ko. kananmunaa ja selitys miksei sitä saisi olla?

Suositut

Back
Ylös Bottom