Travellerin tyhmät kysymykset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mahoney
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten voisi muka olla kaksi passia?
Ja mitenköhän muka ei voisi olla? Ensin hakee poliisilta sen ensimmäisen ja sitten kirjallisten perusteluiden kanssa ihan siltä samalta poliisilta sen toisen ennenkuin ensimmäinen on käynyt vanhaksi. Ja kas! Taskussa on kaksi passia, joissa on yhtä ruma naama kummassakin!

Suomessa siis todellakin saa toisen passin jos on todistettavasti pätevä syy sellaisen hakemiseen. Tästä on sitten ihan turha lähteä vänkäämään, sillä esimerkiksi minulla on kaksi voimassaolevaa Suomen passia. Kun olin muuttamassa Intiaan, oli toinen passi viisumikäsittelyssä Intian lähetystössä Helsingissä samalla kun olin itse jo Intiassa 6kk businessviisumilla tekemässä töitä. Nyt ei ole tullut toiselle paljoa käyttöä, kun täältä ei pääse poiskaan kuin työluvan sisältävällä passilla.

Ja mitenköhän muka ei voisi olla? Ensin hakee poliisilta sen ensimmäisen ja sitten kirjallisten perusteluiden kanssa ihan siltä samalta poliisilta sen toisen ennenkuin ensimmäinen on käynyt vanhaksi. Ja kas! Taskussa on kaksi passia, joissa on yhtä ruma naama kummassakin!

Suomessa siis todellakin saa toisen passin jos on todistettavasti pätevä syy sellaisen hakemiseen. Tästä on sitten ihan turha lähteä vänkäämään, sillä esimerkiksi minulla on kaksi voimassaolevaa Suomen passia. Kun olin muuttamassa Intiaan, oli toinen passi viisumikäsittelyssä Intian lähetystössä Helsingissä samalla kun olin itse jo Intiassa 6kk businessviisumilla tekemässä töitä. Nyt ei ole tullut toiselle paljoa käyttöä, kun täältä ei pääse poiskaan kuin työluvan sisältävällä passilla.

Jep, passeja voi olla monia, mutta siihen pitaa aina olla jokin perustelu. Mulla on myos kaksi voimassaolevaa passia, koska oli pakko tehda reissu yhdessa vaiheessa samalla kun Yhdysvaltojen viranomaiset hidastelivat viisumin kanssa. Normaalisti kun passi menee vanhaksi, niin pitaisi se vanha myos palauttaa, mutta niitakin loytyy aika pino kotona, koska jos passissa on edelleen voimassaoleva viisumi saa vanhan passin pitaa. Silloin tosin joutuu kantamaan monta passia mukanaan, koska rajalla voi joutua nayttamaan voimassaolevan passin seka sen vanhan passin, jossa on edelleen voimassaoleva viisumi...

Kyttiksellä veivät vanhan passin pois, en saanut pitää edes leikeltynä sitä. Kuulemma ovat tiukentaneet käytäntöä reippaasti tämän syssyn aikana kun passeja on tullut nettiin myyntiin enemmän kuin ennen.
Voimassaolevan viisumin turvin oisin vanhan passini saanut pitää. Mutta eipä mulla ollut yhtään voimassa enää.

Kyttiksellä veivät vanhan passin pois, en saanut pitää edes leikeltynä sitä. Kuulemma ovat tiukentaneet käytäntöä reippaasti tämän syssyn aikana kun passeja on tullut nettiin myyntiin enemmän kuin ennen.

Sen passin voi ajatella vähän niin kuin niin, että se on Suomen valtiuon omaisuutta ja sinä maksat sen käyttöoikeudesta.

Mullakin on nyt kaksi passia. Sain ton toisen em. syystä.

Eli esim. viisumikäsittelyn ajaksi voi saada toisen passin? Onko se ihan normipassi, vai jotenkin rajattu tai muuten vaan väliaikainen? Ja hinta lienee normipassin hinta?

Olis tarkotus lähteä kaverin kanssa johonkin lämpöseen tammikuun ja helmikuun vaihteessa. Mitäs näitä potentiaalisia vaihtoehtoja olis? Tai siis missä on kelit kohdallaan tohon aikaan vuodesta? Dubai on tällä hetkellä kiikarissa, mut onko jotain muita mahdollisia paikkoja tohon aikaan vuodesta?

Sit viel toiseen kysymykseen, eli missä hinnoissa dubaissa on hotellien hinnat viikolta? Lentojahan tonne saa aika halvalla, mut onko noi hotellit sit ihan järjettömissä hinnoissa?

Olis tarkotus lähteä kaverin kanssa johonkin lämpöseen tammikuun ja helmikuun vaihteessa. Mitäs näitä potentiaalisia vaihtoehtoja olis? Tai siis missä on kelit kohdallaan tohon aikaan vuodesta? Dubai on tällä hetkellä kiikarissa, mut onko jotain muita mahdollisia paikkoja tohon aikaan vuodesta?

Sit viel toiseen kysymykseen, eli missä hinnoissa dubaissa on hotellien hinnat viikolta? Lentojahan tonne saa aika halvalla, mut onko noi hotellit sit ihan järjettömissä hinnoissa?

En tiedä hotellien hinnoista, koska olen aina ottanut pakettimatkan. Suosittelen kuitenkin myös huoneistohotelleja, jotka ovat olleet ainakin minulla hyvin siistejä (Fortune Grand Hotel Apartments ja Ascot, ent. Kirklees < molemmat Bur Dubain puolella, mikä on mun mielestä se parempi puoli verrattuna Deiraan). Niissä on ollut aina keittiössä mikro, liesi, jääkaappi ja pesukone. Vaikka ne eivät sijaitse välttämättä rannassa, on monista niistä ilmainen kuljetus rannalle ja taksikin on hyvin halpa. Lisäksi monissa on uima-altaat katolla. Erona hotelleihin on se, että huoneistohotelleista ei saa alkoa.

Näillä näkymin lähtö Egyptiin hurghadaan koittaa 5.1.2012. Ensimmäistä kertaa kyseiseen maahan matkustamassa, mitä kannattaa ottaa mukaan? Vapaasukelluskamat tietysti ja vaatetta, mutta onko jotain tiettyjä juttuja? Onko muita huomioitavia seikkoja, kuin että viinat täytyy ostaa 48h sisällä maahan saapumisesta?

^

Suosittelen ostamaan heti matkakohteeseen saapuessa paikallisesta apteekista vatsatautilääkkeet, joita kannat mukanasi reissussa ja joita otat heti, mikäli vatsatauti ripuleineen iskee. Imodiumia ei kannata näissä tilanteissa käyttää, koska se vaan kovettaa vatsan eikä pöpöt pääse ulos. Ja sit kantsii käyttää käsidesinfiointiainetta.

Kannattaa myös ottaa mukaan pitkähihaista, sillä illat ja yöt saattavat olla viileitä. Ja jos olet nainen tai mukana reissussa on nainen, niin suosittelen ottamaan mukaan tai ostamaan paikanpäältä jonkun liinan, jolla saa peitettyä olkapäät (ihan kunnioituksesta paikallisia kohtaan) sekä käyttämään sellaisia vaatteita, jotka eivät ole ihan mini-minejä. Itse käytin polveen ulottuvia shortseja/hameita.

Englanti ei ole mun vahvin osa alue varsinkaan noissa lääkepuolen asioissa, mutta eiköhän siellä apteekissa asiointi viimeistään elekielen avulla onnistu. Täytyy toivoa kuitenkin ettei tuo vatsatauti iske (vaikka se taitaakin Suomalaisiin aika hyvällä prosentilla napata). Mitenkä tuolla paikalliset suhtautuu viinanjuomiseen, kun muslimeja pääasiassa ovat? Reissun pääasiallisena tarkoituksena on vapaasukellus/snorklaus ja levyttely, mutta kun äijäporukalla lähdetään, niin viinaa tulee varmasti juotua päivittäin.

Egyptin loman aikana join alkoa kerran hotellin baarissa enkä kokenut mitääb ongelmia paikallisten taholta, kun käyttäydyin itse asiallisesti. Luxorin basaarikadulta löytyi yksi kauppa, josta saattoi ostaa jotain "kotipolttoista" alkoholia mukaansa, muuten sitä tuntui saavan vain hotellien baareista/yökerhoista. En tiedä, mikä tilanne Hurghadassa on.

Elikielellä pärjää mainiosti ja voithan sä etukäteen kirjoittaa paperille vatsalääkesanan ja näyttää sitä apteekissa, joissa puhutaan ihan ok englantia. Suosittelen myös laittamaan paperille arabian kielellä kirjoitetut numerot, sillä joissain kaupoissa hinnat on merkitty pelkästään niillä. Tällä tavoin voi yrittää välttyä kusettamiselta, jota Egyptissä harrastetaan todella paljon. Mukaan kannattaa ottaa myös kärsivällisyyttä, sillä egyptiläiset ovat tosi rasittavia "pakkomyyjiä".

Mikäli haluaa lähteä katsomaan nähtävyyksiä, niin Karnakin temppeli Luxorissa on mielettömän upea paikka. Täältä löytyy mun kuvia Luxorista: http://www.pakkotoisto.com/matkailu/80088-kuvia-egyptistae-luxorin-reissulta/

Kiitokset. Ilmeisesti lentokentältä, Sakkalasta sekä New Hurghadasta löytyy hyvillä valikoimilla olevat duty free -shopit, joista on mahdollista ostaa 48h sisällä maahan saapumisesta alkoholit. Pyramidit tulee ehkä tsekattua, muista kohteista en vielä tiedä.

Mistä nettilinkistä löytyy kaikki sellaiset pankkiautomaatit maailmalla, josta voi nostaa visa electronilla rahaa? En jostain syystä löydä kyseistä sivua,
Visa Electroilla voi nostaa kaikissa automaateissa jossa voi nostaa visallakin. Käytännössä electron toimii visana ulkomailla.

Tuosta imodiumista vielä. Se tekee tehtävänsä, mutta kannattaa käyttää harkiten.. itse nappasin pari tablettia Bratislavassa reilatessa kun oli yöllä hieman vatsa löysällä... ei tarvinnu seuraavaan kolmeen päivään istua pöntölle <3 Kuitenkin ennemmin niin kuin paskataudissa kärvistelyä kesken reissun. Ei kannata reissuun lähteä ilman vastaavaa lääkettä.

^

Muuten ihan hyvä, mutta on aika kinkkinen olo, jos vatsassa on ilmaan ja siellä kovan "tulpan" takana löysää tulossa vatsan täydeltä. Saattaa vähän olla vatsanväänteitä.

Mitäs kaikkea pitää ottaa huomioon, kun lähtee ekaa kertaa ulkomaanreissulle? Passi nyt tietenkin pitää hommata, mut mitä muuta? Jotain rokotuksia mahdollisesti? Dubaihin siis viikoks tarkotus mennä.

Rokotteista jutut täällä:
http://rokote.fi/matkaajanrokoteopas/

Dubaihin ei muistaakseni mitään sen kummempia tarvi.
Passi, toki kannattaa aina selvitellä tarviiko kyseiseen maahan viisumia tms (näin yleisheittona, Dubaihin ei EU:n kansalainen tarvitse). Nämä monesti kerrotaan suurlähetystöjen sivuilla.
Ja suositeltavaa on myös että mukana on kaksi maksukorttia, mikäli toinen vaikka katoaa tai suljetaan tms. Tai sitten vain käteistä sen verran että piisaa jos kortille käy jotain. Ja kun on maksukykyä mukana, saa shopattua kyllä sitten paikanpäältä tarvittavat jutut.
Muista ettet turhaan ylipakkaa turhaa rojua mukaan. Iisimpää ku on mieluumin liian vähän ku liikaa mukana. :)

Mitäs kaikkea pitää ottaa huomioon, kun lähtee ekaa kertaa ulkomaanreissulle? Passi nyt tietenkin pitää hommata, mut mitä muuta? Jotain rokotuksia mahdollisesti? Dubaihin siis viikoks tarkotus mennä.
Kopiot passista, viisumista, mahdollisesta vakuutuskortista/-todistuksesta sähköpostiin (ja jos haluu leikkiä vainoharhaista, myös paperiversiona eri laukkuun kuin ne aidot kappaleet). Käsimatkatavaroihin kannattaa pakata hammasharja ja -tahna, deodorantti sekä yks alusvaatekerrasto. Vituttaa, jos kamat hukkuu lennolla. Varsinki jos ei oo vakuutus kunnossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom