Travellerin tyhmät kysymykset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mahoney
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
millasesta hintatasosta puhutaan etelä-amerikassa(alustavasti esim. brasilia) noissa sisäisissä lennoissa? Vai onko porukalla tiedossa parempi liikkumisvaihtoehto e-amerikan suhteen?
 
Onko näin, että pitemmille lennoille saa ottaa mukaan sen 40kg verran tavaraa? (+käsimatkatavarat) Linkissä on että max 20kg ja ylittyvästä menee laskua.. http://www.travelcargo.fi/?lang=fin&section=2&page=202

Viimeksi reissussa ollessamme meillä oli "Golf"-bägi mukana josta sitten maksoimme 30e lisähinnan, mutta silloin lennot oli Hel->Turkki, joten voisiko nyt pitemmälle lähtiessä sumplia niin, että tuo "Golf"-bägi menisi suoraan normaali matkatavarana? Vai onko matkatavaroille omat osasto, että matkalaukkuja saa nakella enemmän ja toisia käsitellään hieman varovaisemmin lisähinnasta :)

Oli myös mahtava uutinen, että meno-paluu liput saa 6kk välillä :) Sitä on jo niin reissussa, vaikka lähtö on kutakuinki vuoden päästä, mutta sitä ku on niin hättäinen niin pakko! Tässä onneksi ehtii monesti vielä jäädä auton alle..
 
Onko näin, että pitemmille lennoille saa ottaa mukaan sen 40kg verran tavaraa? (+käsimatkatavarat) Linkissä on että max 20kg ja ylittyvästä menee laskua.. http://www.travelcargo.fi/?lang=fin&section=2&page=202
Riippuu niin paljon firmasta, että parempi tsekata suoraan lentoyhtiön nettisivuilta. Turistiluokassa Finnairilla ainakin Kiinaan lennettäessä on se sama 20kg kuin lyhemmilläkin pätkillä. Sitten jos sinulla on joku vähän karvahattumallia parempi kortti, niin sillä saa lisäkiloja.

Viimeksi reissussa ollessamme meillä oli "Golf"-bägi mukana josta sitten maksoimme 30e lisähinnan, mutta silloin lennot oli Hel->Turkki, joten voisiko nyt pitemmälle lähtiessä sumplia niin, että tuo "Golf"-bägi menisi suoraan normaali matkatavarana? Vai onko matkatavaroille omat osasto, että matkalaukkuja saa nakella enemmän ja toisia käsitellään hieman varovaisemmin lisähinnasta :)
Samoin käytäntö varmaan vaihtelee, ja loppukädessä lisämaksu on tiskilläolevasta virkailijasta kiinni. Esim taas Finnairilla Golf-bagit, fillarit yms on erikoismatkatavaroita, joista menee aina lisämaksu riippumatta siitä, paljonko on muuta tavaraa. Toisaalta sitten bagin painoa ei lasketa siihen sallittuun kilomäärään mukaan. Ja taas, sopivalla kortilla tai kalliimman luokan lipulla lisämaksua ei tarvi maksaa.
 
Riippuu niin paljon firmasta, että parempi tsekata suoraan lentoyhtiön nettisivuilta. Turistiluokassa Finnairilla ainakin Kiinaan lennettäessä on se sama 20kg kuin lyhemmilläkin pätkillä. Sitten jos sinulla on joku vähän karvahattumallia parempi kortti, niin sillä saa lisäkiloja.

Samoin käytäntö varmaan vaihtelee, ja loppukädessä lisämaksu on tiskilläolevasta virkailijasta kiinni. Esim taas Finnairilla Golf-bagit, fillarit yms on erikoismatkatavaroita, joista menee aina lisämaksu riippumatta siitä, paljonko on muuta tavaraa. Toisaalta sitten bagin painoa ei lasketa siihen sallittuun kilomäärään mukaan. Ja taas, sopivalla kortilla tai kalliimman luokan lipulla lisämaksua ei tarvi maksaa.
No perkele, pitänee kullata tuo visa elektrooni niin jos se näyttäs paremmalta :D Mutta toivottavasti sitä pääsis taas tuolla 30e lisämaksulla edestakaisin vaikka onkin eri lentoyhtiö! Kiitän!
 
Huomautus vielä, että nykyyänhän finskillä ja monella muullakin tuo ruuma matkatavaran max paino on 23kg , eikä 20kg. :)
 
Huomautus vielä, että nykyyänhän finskillä ja monella muullakin tuo ruuma matkatavaran max paino on 23kg , eikä 20kg. :)
Mun käsittääkseni ne heittelee just tolla muutamalla kilolla riippuen siitä, millanen lippu on ja mihin päin maailmaa lentää. Kesällä ainakin Finnarilla oli eri rajotukset esim. Amerikkoihin ku Aasiaan., eli kannattaa aina tarkistaa rajotukset oman lentoyhtiön sivuilta, jos haluaa välttyä lisämaksuilta :)
 
Onkos kellään kokemusta että miten pääsisi Madridiin helposti? Kaveri asuu siellä ensi kesään asti ja voisi käydä moikkaamassa jos vain keksisi keinon jolla ei tarvisi hirveitä maksaa. Kaikkialle muualle Espanjaa tuntuu pääsevän kohtuu helposti ja muiden maiden pääkaupunkeihin, mutta Madridin pitää olla just se minne ei meinata lentää :S
 
Niin no Oulusta pitäisi päässä maailmalle niin ei ehkä tuo kovin helpolla onnistuisi, kiitoksia kuitenkin :) Air Baltic vaikuttaisi olevan halvin Oulusta lennellessä ( n. 240E meno-paluu ) välilasku tosin olisi Turussa molemmilla lennoilla ja vielä koneen vaihto Riikassa, jossa varsinkin menomatkalla voisi tulla aika kiire kun olisi vain 30 min vaihtoaikaa...
 
Mikö olisi kätevä apuväline seteleiden kuljetukseen niin, että varkauden mahdollisuus minimoitaisiin? Mielellään vielä sellainen, että sen kanssa pääsisi turvatarkastuksesta läpi. Viimeksi kun tulin Thaikuista kotiin niin joku siinä läpivalaisun jälkeen valitti, että hänen lompakkonsa oli tyhjentynyt turvatarkastuksessa.
 
Mulla on setelit joko housuntaskussa tai sitten lompakossa ja lompakko rotsin taskussa ja kaikki yhteen myttyyn siihen koppaan.
 
Meillä työreissussa kerran vaihtui kokoonpano ja niinpä yksi lipuista jäi käyttämättä kun ei matkustajan henkilöllisyyttä voinut vaihtaa. Check in:ssä vaadein että viereeni on tultava vapaa paikka koska olemme siitä maksaneet ja henkilö ei nyt ole matkustamassa, sekä mun on saatava tupla safkat. Eivät ottaneet vaatimuksiani kuuleviin korviin. Ihme touhua, jos ei lippua saa vaihtaa tai perua, mutta sitten muutkaan saman seurueen jäsenet eivät voi hyödyntää lipun tuomaa lisätilaa jne.

Vielä tästä aiheesta.. Olen ymmärtänyt, että lentoyhtiöt pyrkivät järjestäen ylibookkaamaan jokaisen lennon. Sen verran paljon tulee aina myöhästymisiä tai muutoksia, että tämä kannattaa. Seurauksena on tietysti se, että peruutuksia tai henkilövaihdoksia ei hyväksytä, koska jonossa on jo joku toinen maksava asiakas.
 
Lento Helsingistä Kööpenhaminan kautta Washingtoniin. Riittääkö lähtöselvityksen tekeminen Helsingissä, jolloin Kööpenhaminassa voi suunnata suoraan seuraavalle portille? Vai taviiko tuolla tehdä vielä jotain ennen uuteen koneeseen marssimista? SAS huolehtii molemmista lennoista.
 
Lento Helsingistä Kööpenhaminan kautta Washingtoniin. Riittääkö lähtöselvityksen tekeminen Helsingissä, jolloin Kööpenhaminassa voi suunnata suoraan seuraavalle portille? Vai taviiko tuolla tehdä vielä jotain ennen uuteen koneeseen marssimista? SAS huolehtii molemmista lennoista.

Riittää lähtöselvityksen tekeminen pelkästään helsingissä kunhan huolehdit että tekevät sen perille asti. Ja köpiksessä ei tartte kuin lompsia seuraavalla portille...
 
Morjensta!

Lähdemme 4-5 kaverin porukalla reilaamaan Eurooppaan, kunhan kirjoitukset on kirjoiteltu. Pläni ois lentää Espanjaan Barcelonaan/Alicanteen ja sieltä lähteä junalla kohti Keski-Eurooppaa. Ollaan tutkittu, että Espanjaan pääsis halvimmalla lentämällä ensiksi Ryanairilla Frankfurtiin ja siitä vaihdettais Barcelonan lennolle. Tällä hetkellä matkasuunnitelma sisältää ainakin Barcelonan, Pariisin, Lontoon, Amsterdamin, Brysselin?, ja joko Frankfurtin tai Bremenin, josta ryanairilla takasi Suomeen. Onko Pakkiksen reilaajilla antaa vinkkejä? Jotain pienempiä siistejä mestoja vois käydä kans kattoo. Tähän tietoon hankitaan 21/10 päivän reililippu eli 21 päivää matka-aikaa joista 10 päivää saa matkustaa junalla.

Pystyykö reililipulla matkustaa noilla pikavuoroilla, vai tuleeko paljon lisämaksua? Kannattaako Lontooseen painella junalla vaiko lautalla? Juna tais maksaa aika paljon, eikä tainnut onnistua pelkällä reililipulla?
Mitä yleisiä vinkkejä ois antaa ekaa reiliä suunnitteleville? Porukkaa on toi 4-5 henkeä tuottaako ongelmia hostelleja varatessa ynnämuussa? Mitkä mestat ois must see? Matkabudjetiks ollaan laskeskeltu vähän päälle 1500e, sopiva? Lähtö aikataulu on joko huhti-toukokuun vaihde, jolloin futistakin pääsis kattoo, tai sitten kesäkuun puoliväli mahollisten pääsykokeiden jälkeen.
 
Ainakin mulle ESTA hyväksyntä tuli samantien kun painoi webissä submit nappia. Ei siellä taida olla varsinaisesti mitään muuta tarkistusta kuin, että et sano olevasi terroristi/tule terrorismia tukevasta maasta. Rajallahan ne toki voivat käännyttää, jos huonosti käy. Yleensä kysymykset rajalla ovat luokkaa "miksi tulet maahan, missä yövyt, onko lentolippuja pois maasta, onko sinulla rahaa jne". En usko, että käännyttävät rikosmerkinnän takia ellet sitten ole jostain syystä päässyt jenkkien mustalle listalle(heilunut talibanina jossain tms). En ylipäänsä ymmärrä miten jenkkirajalla voisivat tietää jostain suomalaisista tavanomaisista rikosmerkinnöistä...

Onhan ESTA:ssa tietty tämä kyssäri

Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or have been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or have been a controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities? *

Tuohon jos vastaa kyllä niin sitten joutunee selittelemään. Miettisin kaks kertaa, että voiko tuon kysymyksen kuitenkin ymmärtää niin, että voi vastata ei :)

Asia tuli itselle ajankohtaiseksi, ja Wikipediassa on aika tarkkaan eritelty, mikä on moral turpitudea sisältävä rikos ja mikä ei. Esim. rattijuoppous ei sisällä moraalista turpituudia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude
 
Morjensta!

Lähdemme 4-5 kaverin porukalla reilaamaan Eurooppaan, kunhan kirjoitukset on kirjoiteltu. Pläni ois lentää Espanjaan Barcelonaan/Alicanteen ja sieltä lähteä junalla kohti Keski-Eurooppaa. Ollaan tutkittu, että Espanjaan pääsis halvimmalla lentämällä ensiksi Ryanairilla Frankfurtiin ja siitä vaihdettais Barcelonan lennolle. Tällä hetkellä matkasuunnitelma sisältää ainakin Barcelonan, Pariisin, Lontoon, Amsterdamin, Brysselin?, ja joko Frankfurtin tai Bremenin, josta ryanairilla takasi Suomeen. Onko Pakkiksen reilaajilla antaa vinkkejä? Jotain pienempiä siistejä mestoja vois käydä kans kattoo. Tähän tietoon hankitaan 21/10 päivän reililippu eli 21 päivää matka-aikaa joista 10 päivää saa matkustaa junalla.

Pystyykö reililipulla matkustaa noilla pikavuoroilla, vai tuleeko paljon lisämaksua? Kannattaako Lontooseen painella junalla vaiko lautalla? Juna tais maksaa aika paljon, eikä tainnut onnistua pelkällä reililipulla?
Mitä yleisiä vinkkejä ois antaa ekaa reiliä suunnitteleville? Porukkaa on toi 4-5 henkeä tuottaako ongelmia hostelleja varatessa ynnämuussa? Mitkä mestat ois must see? Matkabudjetiks ollaan laskeskeltu vähän päälle 1500e, sopiva? Lähtö aikataulu on joko huhti-toukokuun vaihde, jolloin futistakin pääsis kattoo, tai sitten kesäkuun puoliväli mahollisten pääsykokeiden jälkeen.

Ite olin viime kesänä reilaamassa lähes 5 viikkoa ja rahaa meni kaikkinensa alle 1500 euroa, sisälsi siis global passin, lennot, rinkan, majoitukset ja ruuat yms. Eli kyllä tuolla rahalla pärjää 3 viikkoa mainiosti.

Mitä vinkkejä sitten? No ekaks tulee mieleen että tavaraa kannattaa ottaa mahdollisimman vähän mukaan. Itellä oli 45+10L rinkka mukana, ei ollut tosiaan läheskään täyteen pakattu ja kotiin palatessa tavaraa vielä vähemmän. Lähtisin kyllä pelkällä repulla liikenteeseen. Ei sitä vaatetta turhaan kannata ottaa mukaan, aina voi pestä.

Pikavuoroista tulee lisämaksuja ja esimerkiksi Barcelona-Pariisi on todella kallis väli matkata pikavuorolla, muistaakseni n. 100 euroa. Itse hieman tuurillakin sain onneksi lentoasemalta neuvonnasta tietää että välin pääsee kulkemaan yöjunalla muutaman euron paikkamaksua vastaan. Sopivasti matka kesti n. 10 tuntia, jonka ajan voi käyttää nukkumiseen.

Belgiassa Brusselin sijaan menisin itse Bruggeen. Todella pieni mesta Belgiassa mutta oli kyllä reilimatkan yksi parhaista mestoista! Todella kaunista, mukava yöelämä ja hostelli jossa muutaman yön vietin oli todella viihtyisä.

Hostelleista puheenollen ennakkoon en varannut hostelleita kuin pariin ekaan matkakohteeseen, sillä muuten pidin matkasuunnitelmat koko ajan auki. Jos teillä on jo tietoa monta päivää missäkin paikassa meinaatte viipyä, toki kannattaa varata ennakkoon!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom