Tragediat lähipiirissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Red28
  • Aloitettu Aloitettu
Elämme yhteiskunnassa, jossa tapahtuu koko ajan traagisia asioita. Julkisuuteen tulee koko ajan perhesurmia, murhia, tappoja, vaikka minkälaisia sairaita tekoja. Tämän jäävuoren huipun lisäksi on lukemattomia tapauksia, jotka eivät kärjisty yllämainittuihin tekoihin. On myös ns. traagisia ihmiskohtaloita, joita ei lehtien palstoilla näy. Päällepäin vastaantulevat ihmisetkin kadulla näyttävät kaikki "tavallisilta". Joku voi olla narkomaani, toinen lusinut linnassa, kolmas taas voi olla normaalin perheenisän oloinen, mutta todellisuudessa käy maksullisissa kun vaimon silmä näyttää. Päällepäin tilastot eivät niin sanotusti näy kenestäkään. Todellisuus on kuitenkin toinen.

Ja tilannehan on myöskin se, että Suomalainen ei puhu. Se ei puhu mistään. Eikä varsinkaan, jos lähipiirissä on tapahtunut jotain, josta tulee heti ajatus "mitähän tästä ajatellaan". Hyvä esimerkki tästä on, kun näkee ns. rantojen miehiä tai todella rajun luokan narkkareita. En ole koskaan ikinä missään tuntenut ketään, joka olisi kertonut, että hänen kaverinsa / sukulaisensa asuu kadulla tai vetää heroiinia eläen jossain nistiluolissa. Todellisuudessahan nämäkin ovat jonkun kavereita, veljiä, siskoja, lapsia. Ja ihan "tavallisten" ihmisten. Mutta heistä ei vain puhuta.

Usein tohistaan siitä, että netissä anonyymina kouhkataan vihapuhetta, ts. anonymiteettiä käytetään "väärin", mutta voisiko sitä käyttää myös "oikein"? Auttaisiko anonymiteetti kertomaan asioista, joista ei julkisesti ikinä puhuisi?

Idea threadiin lähti siis vilpittömästä uteliaisuudesta. Tarkoitus ei missään nimessä ole mehustella, kauhistella tai asettaa minkään muunkaanlaista tunnelatausta keskusteluun. Luulen, että kun tällaisista tapahtumista keskusteltaisiin enemmän, vaikka sitten anonyymisti netissä, nämä tapaukset saisivat ihmisten mielissä "kasvot", jolloin ihmiset ehkä tajuaisivat arvostaa niitä elämän pieniä asioita. Tarkoitan sitä, että monesti sitä ei tajua, kuinka hyvin asiat itsellään ovat, ennen kuin menettää jotain niistä.

Uskon, etten ole uteliaisuuteni kanssa ainoa. Omalla äidilläni on pitkään jatkuneita mielenterveysongelmia, ja lisäksi myös riippuvuus todella rajuihin lääkkeisiin, joita lääkärit hänelle määräävät. Asiasta on vaikea puhua, koska välittömästi keskusteltaessa tulee helposti syyllisyyden ja häpeän tunne, vaikkei itsellä olisi osaa eikä arpaa tilanteeseen. En ota koskaan asiaa itse esille. Tästä heräsikin ajatus threadiin.

Onko lähipiirissäsi tapahtunut jotain traagista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on tosiaan kumma juttu, että ihmiset häpeävät sellaisia(kin) asioita joita ei millään logiikalla ole tarkoitettu hävettäväksi. Esim. se on ensiapukouluttajien mukaan ihan tutkittu juttu, että jos ruoka tarttuu kurkkuun ja meinaa tukehtua, ihminen lähtee piiloon esim. ravintolan vessaan, eikä jää kakomaan siihen yleiselle paikalle, missä apua ehkä olisi saatavilla. Ei, mennään piiloon, että kukaan ei vaan näe että ihminen on heikko eikä osaa syödä. Tämä turha häpeä pätee kyllä aika moneen elämän osa-alueeseen.

Liittyi melkein asiaan.

Onko lähipiirissäsi tapahtunut jotain traagista? No tottakai. Traagisia asioita tapahtuu kaikille. Se on osa elämän kiertokulkua. Harva täältä maailmasta poistuu ennen kuin kukaan omista läheisistä olisi kuollut ensin tai mitään traagista olisi tapahtunut ympärillä.

Suomalaisilla tosiaan on harmillisen usein tapana varastoida asioita sisälleen ja sehän tuottaa vaan lisää ongelmia. Sitten ihmetellään miksi Suomi on itsemurhatilastojen ja mielenterveysongelmien kärkipäässä. Asioista on hyvä puhua. Itse teen näin, enkä täten allekirjoita lauseketta "En ole koskaan ikinä missään tuntenut ketään, joka olisi kertonut...", sillä itse ainakin kerron. En toki huutele asioista täysin tuntemattomille tuolla kadulla, mutta kyllä näistä pitäisi voida kavereidensa kanssa jutella ihan avoimesti.

Omia tragedioita uteliaat kysyvät? Voisin aloittaa vaikka sillä että enoni on nisti. Subua menee suoneen ja linnassa on käyty edestakaisin milloin mistäkin syystä, mutta aina noihin huumeisiin jotenkin liittyen. Tämä oli joskus nuorempana vaikea sisäistää kun enosta oli niin hyvät muistot, on kuitenkin nuorta äitiäni vielä nuorempi ja ollut aina sellainen isovelityyppinen jota minulla ei ole. Muistan hyvin kun eno oli se "aikuinen" joka teki kaikkea siistiä, kuten hyppeli meidän kanssa trampoliinilla takaperinvoltteja ja opetti lumilautailemaan. Teini-iässä äiti sitten valaisi hieman ja kertoi asioiden todellisen laidan, että kauan on käyttänyt ja nyt menossa linnaan. En ole miestä vuosiin nähnyt, mutta nyt kuuleman mukaan taas ainakin toistaiseksi linnasta ulkona ja "koittaa tehdä parannuksen", tosin tämäkin kuvio on toistunut jo n. X kertaa.

Toinen mikä on koskettanut oli pienimmän pikkuveljen syöpä. Hänellä todettiin kolmevuotiaana maksasyöpä onnekkaan sattuman seurauksena kun meni kompastumaan sellaiseen lastenporttiin kotona. Valitteli koko loppuillan kovia kipuja ja pakkohan siinä oli lopulta ambulanssi soittaa jos vaikka olisi sisäistä verenvuotoa tai jotain. Syöpä paljastui. Rankkaahan se oli koko perheelle, mutta onneksi meni kaatumaan ja onneksi oli noin nuori. Saatiin leikattua syöpä ja osa maksaa pois, joka kuulemma kasvaa vielä murrosiän lähestyessä takaisinkin. Nykyään on ihan terveen paperit saanut nuori koululainen.

Tälläiset nyt tulee omalta osaltani ensin mieleen. Ei siinä, enosta en ota mitään häpeää itselleni. En ymmärrä koko ajattelua että miksi pitäisi hävetä toisen puolesta vaikka olisikin sukua. Ihmiset ovat yksilöitä enkä voi itse hänen tekemisiinsä vaikuttaa. Voin vain ottaa varoittavana esimerkkinä ja elää itse paremman elämän. Velikin on terve. Life goes on.

Suvussa perinnöllinen sairaus joka vie puhekyvyn ja liikuntakyvyn, ja/tai mielenterveyden ja johtaa kuolemaan 10v kuluttua oireista. Hoitoa tai lääkettä ei ole. Yleensä justiinsa ehtii tehdä lapsia (siirtää geenin eteenpäin) ennenkuin oireet alkaa ja kello alkaa käydä. Periytyy dominoivasti 50% todennäköisyydellä sukupuolesta riippumatta. Eli toisin sanoen: suvussa perinteenä se, että terve vanhempi hoitaa 50% lapsistaan hautaan, hoidettuaan sinne ensin oman puolisonsa. Arpaonni on ollut aika kehnoa kun edellisestä sukupolvesta sairastui neljä viidestä sisaruksesta ja sitä edeltävässä polvessa seitsemän yhdeksästä sisaruksesta. Omalle isäukolle on arvioitu sellainen viisi-10 vuotta elinaikaa.

Meikäläinen on koko suvun ainoa geenitestistä negatiivisen saanut. Edellisen viestittäjän "Voin vain [...] elää itse paremman elämän." on aika vaarallinen ajatus... ainakin meikäläisen kohdalla tuo koko suvun edestä eläminen laittaisi melkoiset paineet. Mutta onneksi olen päässyt siitä ajatuksesta eroon ja elelen omaa elämääni miten sitten meneekin. Suuri osa serkuista ei ole testiä uskaltanut edes ottaa, eikä ole velikään uskaltanut... saa nähdä kokeileeko arpaonnea ja tekee lapsia ennen geenitestin ottoa.

Syöpiä ja sen semmoisia on tietysti, osa johtanut kuolemaan, osa ei... mutta kuolema ennen aikojaan ja itsemurhat eivät enää säväytä, on niitä niin paljon tuon taudin johdosta suvussa tehty. Kieltämättä saa hivenen toisenlaista perspektiiviä kun ihmiset valittavat vaikkapa nyt facebookissa sellaisten asioiden ajavan masennukseen ja ties mihin, jotka minä otan vain osana normaalia elämää. Jotenkin herää epäilys joidenkin ihmisten kuvittelevan, että elämä on helppoa/yksinkertaista ja ellei se sitä ole, niin on 'oikeus' heittää hanskat tiskiin ja vajota itsesääliin. Tiedän kyllä että ihmisillä on erilainen kyky käsitellä samoja vastoinkäymisiä.... mutta silti asiat on suurimmilla valittajilla pohjimmiltaan ihan hyvin. Ehkä niitä oikeita vastoinkäymisiä ei sitten ole heidän kohdalleen (vielä) osunut.

Muutoin on kaikki ihan hyvin, ei ole veneen alla asustelevia narkkareita tai edes rikoksesta tuomittua suvussa. Avioerojakaan ei ole kuin yksi. Mitä olen sukulaisten kanssa puhunut niin yleinen asenne on tämän taudin ja kuoleman näkemisen myötä se, että pikkuasioista ei kannata lannistua - mutta pikkuasioista kannattaa iloita.

Onhan noita syöpiä ja vastaavia ollut, mutta onneksi tähän asti vain vanhemmalla väestöllä. Pari alkoholiin ja lääkkeisiin itsensä hengiltä saanutta jne, mutta ei onneksi mitään sen pahempaa tähän asti.

Tuossa kuluneella viikolla erehdyin töissä lukeen sen 8 vuotaan Erikan tarinan, siis sen missä vanhemmat sitoi ja kidutti lapsen hengiltä. Joku Alibi se taisi olla. Ei saatana, oli oikeasti virhe lukea. Eipä sitä oikein osannut kuvitella että tapahtuu pari kertaa rankempia juttuja mitä jossain jenkkisarjoissa telkkarista on katellut. Oli koko lopun yön aika saatanan ahdistava olo kun tuon luki. Voi vain kuvitella miltä tuntuu olla lähipiirissä kun tuollaista tapahtuu.

Pakko kysäistä tähän väliin että onko ihminen sitten huonompi jos on rikoksesta tuomittu? Aika mustavalkoinen maailmankuva.

Riippuu rikoksesta. Itse en osaa tästä sen enempää edes keskustella, mutta ei sellainen ihminen, joka toista vahingoittaa, ole ainakaan parempi kuin sellainen joka ei vahingoita. Kärjistetysti.

Olen samaa mieltä kuin mitä tuossa aikaisemmin jo kirjoitettiin, vaikeudet ja tragediat valitettavasti kuuluu tähän elämään. Mutta myös ihmiset on erilaisia, samoin on keinot käsitellä vaikeita tapahtumia. Yleisellä tasolla en itse koe suurta tarvetta kaikista vanhoista asioista puhumiseen, ne asiat kun voi käsitellä muitakin kautta. Mutta jos tulee tunne, että haluan puhua, pystyn kyllä siihenkin.

Tragediaa onkin omaan elämääni mahtunut, sekä lähipiiriin että henkilökohtaisesti... Tarina on niin loputtoman pitkä että sitä on ihan turha tähän alkaa kertomaan, kaikkea on tullut nähtyä. Parhaista ystävistäni löytyy alkoholistia, narkomaania ja rikollisia, monta kertaa on tullut pelastettua näitä kavereita ties mistä katuojista, valitettavasti kuvioihin liittyy myös näiden ystävien lapsia...

Oma perhetaustani ja lapsuuteni ei ole "normaali". Eniten minuun on vaikuttanut äitini mielenterveysongelmat ja ne olosuhteet missä lapsuuteni vietin, isän sairastuminen ja kuolema oli myös kova isku. Tiedän myös miltä tuntuu pelätä, kun joku oikeasti vainoaa tai uhkaa lähimmäisten henkeä, vielä vaikeampaa on ymmärtää että se uhkaava henkilö on oikeasti omaa perhettä. Puhumattakaan siitä, miten kertoa näistä kuvioista niille osapuolille jotka oli tapahtumien aikaan vielä lapsia yms. Rahaakin oppii kummasti arvostamaan silloin kuin sitä ei ole, tai kun apua ei ole saatavilla ja on vain pakko selviytyä parhaan kykynsä mukaan. Elämäntarinani on siis draamaa täynnä, uusimpana kuviona oma sairastuminen parantumattomaan ja vaikeaan sairauteen.

Mutta kaikki nuo vaikeudet on kasvattaneet paljon. Ja antaneet sellaisia kykyjä selviytyä, ettei oikeastaan enää mikään pelota. Kun tietää että aina löytää keinot selvitä, oli tilanne mikä tahansa. Vastoinkäymiset ovat tehneet minusta vahvan, tasapainoisen ja positiivisen aikuisen, tulevaisuutta en voi ennustaa mutta voin elää tässä hetkessä ja nauttia ihan niistä pienistä arjen asioista. :)

En mielellään kirjoita edes netissä anonyymisti näistä menneisyyteni tragedioista, helpompi oikeastaan on jutella ja kertoa niistä ihmisille ihan kasvotusten, mikäli vastapuoli sattuu olemaan sellainen joka oikeasti haluaa kuunnella ja jutella syvällisiä.

...Ja tilannehan on myöskin se, että Suomalainen ei puhu. Se ei puhu mistään. Eikä varsinkaan, jos lähipiirissä on tapahtunut jotain, josta tulee heti ajatus "mitähän tästä ajatellaan"...

Näinhän se yleensä on. Itse en jostain syystä häpeile kertoa tragedioista puolitutuillekaan henkilöille. Saatan avautua/lipsauttaa joskus turhankin helpolla vaikka mitään juorukalle en todellakaan ole. Seuraksena luonteestani olen huomannut sen, että kun ihminen alkaa vähänkään luottaa minuun, he avautuvat usein aivan täysin. Olen siis kuullut lähes tuntemattomilta ihmisiltä sellaisia salaisuuksia, mitä he eivät käsittääkseni usealle jaa. Ja ystävät ovat tietenkiin avautuneet yllättävissäkin tilanteissa niin syvällisesti, että vähän jää tragedioita joita en tiedä heille tapahtuneen. Joskus näin päin siis.

Mitä oman suvun tradegioista, niin eno on täysjuoppo. Ei taida olla edes kattoa pään päällä. Miksi tämän(kin) voin kertoa yleisellä foorumilla on se, että on sama kuin kertoisin, että samassa rapussa asuu narkkari - en tunne enoani yhtään. Iän tiedän hämärästi ja siinäpä ne tiedot sitten olikin. Harmin paikka, mutta hänen elämänsä on jo käytännössä ohi eikä päässä taida tapahtua enää mitään, joten tutustuminen ei enää ole oikein mahdollista.

Vakava sairaus on kohdannut isää, ja avioerot lapsuudessa koettu.. ja onhan noita tradegioita.

Mä puhun kyllä ystävilleni kaikesta ja avoimesti. Silti uusille ihmisille asioiden kertominen jännittää kovasti. En tiedä mitä EvaCecilialle on tapahtunut, mutta veikkailen, että omat kokemukset voivat olla yhtä paljon vaikuttaneita. Koen, että mustakin on tullut monelle tapaa "hyväkin" ihminen tapahtuneiden takia mutta ovat ne lapsuusjutut aiheuttaneet myös ongelmia, jotka näkyvät selvästi tietyillä elämän osa-alueilla. En ole katkera menneisyyttäni kohtaan mutta olen koittanut opetella olemaan tuntematta syyllisyyttä asioista, joihin en ole voinut vaikuttaa mutta jotka ovat selvästi vaikuttaneet muhun.

Pakko kysäistä tähän väliin että onko ihminen sitten huonompi jos on rikoksesta tuomittu? Aika mustavalkoinen maailmankuva.
Pointti ei nyt missään tapauksessa ollut käsitellä asiaa hyvä/paha - näkökulmasta, vaan ennemminkin läheisen näkökulmasta. Riippumatta siitä, onko "tragedia" tahallisen rikoksen aikaansaannos, onnettomien sattumien summa tai vakava sairaus, se vaikuttaa myös asianosaisten läheisiin.

Tarkoitus ei siis ollut huudella, löytyykö täältä linnakundeja ja nipa nistejä, että päästäisiin mehustelemaan heidän teoillaan. Vaan käsitellä asiaa hieman eri näkökulmasta.

Tuntui, että nyt pitää kirjoittaa. Ehkä sen takia, että saa teille jotain tarinanpätkää ihan lähipiirin tragedioista, eikä niin kaukaisista sukulaisista, ja ehkä omankin olon helpottamiseksi.

Olin viiden vanha, kun vanhemmat erosivat. Pahaksi onnekseni muistan aamun, kun äiti herätti ja viskasi minut ja vuoden vanhan pikkusiskon taksiin ja ajeli johonkin sosiaalivirastoon käsittelemään erokeissiä. Äiti jätti minut yksin vaippaansa kakanneen siskon kanssa johonkin tk:n respaan, josta myöhemmin täti talutti meidät jonkun sossuleidin toimistoon, jonne isäkin oli jo saapunut. Ero oli tulossa - sinä päivänä isä teki kotona jauhelihamaksapihvejä ja äiti itki olohuoneessa.

Äidille tuli keikkaa pollaparantolaan, isästä tuli yksinhuoltaja. Teki kolmivuorotyötä, koitti pitää huolta talosta ja kahdesta tytöstä ja urheilun töllöttämisen ohessa kittasi kepua. Vuodet vieri, isä kävi töissä mutta tytöistä huoltapito väheni ja kaljoittelu lisääntyi. Kun olin teini-ikäinen, entisestä lötköstä keputtelijasta oli kuoriutunut elämäänsä katkeroitunut kelju mies. Arvaamaton ja äkkipikainen äijä. Yhtenä iltana tuo tuli kotio paikallisesta ärjykänni päällä ja vaati kaukosäädintä. Minulla paloi hihat. Josko olin aikaisemmin ollut hiljaa ja mennyt mieluummin huoneeseen mököttämään, niin nyt tuumasin, että et v*ttu vaihda nyt kanavaa kun mulla on ohjelma kesken. Roikuin kaukosäätimessä ja isäukko kehitti kunnon raivarin. Loppuviimeksi tajusin lentäväni kaaressa taaksepäin ja mätkähdin persiilleni lattialle. Olin saanut nyrkistä silmäkulmaan. Se aukesi ja turposi niin että silmä muurautui puoliksi umpeen. Uikutin kuin pieni koira, mietin mitä kautta pääsen karkuun ja missä keittiössä on veitsiä jos tarvii puolustaa itseään.

Loppuviimeksi ukko taisi säikähtää itsekin. Istuttiin keittiön pöydän ääreen ja hain suutuspäissäni pakastimesta hernepussin, jolla haudoin silmää. Isä oli rauhoittunut, ja tokaisi, että on hän ennenkin nyrkillä lyönyt isojakin miehiä, eikä ne oo kaikki ylös nousseet. Kai sen piti olla jonkunlainen kehu, ja jotenkin se sellaiselta tuntuikin. Anteeksi ei pyytänyt. Koskaan. Kouluun menin lippa silmillä, hävetti saatanasti. Yksi kaveri kysyi, mitä mulle on käynyt. Sanoin sille suoraan, että sain isältä nyrkistä. Asiasta ei tarvinut puhua sen enempää. Yksikään opettaja tai muu aikuinen ei asiasta kysynyt, ehkä onneksi niin.

Muutin vuotta myöhemmin pois kotoa, otin hajurakoa siihen jatkuvaan pelkäämiseen. Kotona kävin muutaman kerran vuodessa, aikaa kului, visiitit väheni. Ei kiinnostanut pitää elämässä mukana sitä ahdistusta ja ketutusta joka isäukosta tuli. Kotitalo oli rempallaan, kukaan siellä ei siivonnut ja ukko turposi entistä ennemmän kaljottelustaan. Viimeisen kerran näin isäni kesällä 2007, paikallisen kuppilan terassilla, kotiin minua ei tuntunut haluavan ja syykin siihen selvisi myöhemmin.

Alkuvuodesta 2010 tuli soitto, pikkusiskon isäntä kertoi, että paikallinen poliisi oli käynyt oven takana ilmottamassa, että isäukko oli löydetty kotoa kuolleena. En ihmetellyt yhtään, oikeastaan olin ootellut sitä uutista jo pitkään. Joka kerran kun uutisissa oli vanhalta kotipaikkakunnalta tietoa jostain itsensä listineestä keski-ikäisestä tai kuolleena löydetystä ukosta, niin mietin, että jokohan nyt. En osannut edes surra, kun en tiennyt, olinko edes kauhean surullinen asian johdosta.

Talviloma meni vanhalla kotipaikkakunnalla ukon asioita setviessä. Vanhan kotioven takana oli uskomaton paskakasa. Talo haisi homeelle ja vesivauriot näki jo keittiön sisäkatossakin. Nurkista koottiin kolme jätesäkillistä kaljatölkkejä ja pihalla poltettiin yksi jos toinenkin kaljasalkun kuori. Siellä missä ei ollut tölkkejä, oli vanhoja hiirenpaskaisia vaatekekoja, muutaman vuoden sanomalehdet ja kaiken hyvän päälle tusinoittain avaamattomia laskuja. Olohuoneen lattialla sohvan vieressä oli mäntyparkettiin imeytynyt tahra oksennettua verta ja sappea. Alkoi muodostua kuva ihmisestä, joka ei ollut jaksanut välittää laskujen maksusta enää kuukausiin, kaikki kaapissa ollut ruoka oli vanhaa ja mätää, koko dieetti koostui ohrapirtelöstä, tyhjiä lääkepurkkeja ties mihinkä alkoholismin sivuvaivaan. Ei mikään pullantuoksuinen isi.

Sain sitten siskolta kuulla, että ukko oli saanut juomisen takia potkut puoli vuotta aiemmin, työpaikasta, jossa oli ollut töissä lähes 40 vuotta ja saanut välistä oikein presidentiltä arvomitalin. Se ei paljon lämmittänyt, kun piti alkaa selvittää, miten paljon ukko oli velkaa. Oli postia uusilta kavereilta, Intrumilta ja Ulos-Otolta. Käyttötili oli lähes pennilleen tyhjä, tiliotteista näki, että kuolinpäiväänsä asti oli käynyt päivittäin lähikaupalla hakemassa jotain reilun parinkympin eestä, lienee keissi kaljaa ja aski mallua. Pesän selvittelyyn meni puoli vuotta. Ukon säästötilillä olleet rahat upposi velkojen maksuun ja tuhkausmenoihin. Perinnöksi jäi vain homeinen talonrähjä ja muutama tonni rahastosijoituksista. Rotanpaskan keskeltä pelastin muutaman lapsuudenmuiston, siinä kaikki. Verottaja vei vähästäkin valtaosan. Myöhemmin varkaat vei lapsuuden kodista ne kolme jätesäkillistä tyhjiä tölkkejä, digiboksin ja ladosta skootterin. Ei melkein jaksanut enää edes pänniä.

Ensimmäisen viikon jälkeen, kun asioiden tila oli selvinnyt, tuli turta olo. Isäntä oli rinnalla tukemassa ja kuskaamassa kun seilasin pitkin virastoja setvittelemässä asioita, mutta niin hämmentynyt oli kaikesta, että kotiin päästyä jätti minut yksin ja lähti ensimmäisenä salille. Minä jäin sohvan nurkkaan kaljatölkki kourassa, join ja itkin, join ja itkin. Huusin yksin isälle, että se on paskiainen ja vihaan sitä. Vasta silloin alkoi tulla tunnetta ulos. Päällimmäisenä oli vitutus. Kusipää ei koskaan pyytänyt anteeksi, että löi minua. Myöhemmin sain siskolta kuulla, että sille ukko oli kyllä joskus sille sanonut, että oli pahoillaan kun antoi nyrkistä. Vitutti vielä enemmän.

Oma paskansa oli odotella vuosi kuolinsyyntutkijan raporttia. En tiennyt oliko lopulta helpotus vai pettymys, että ei ollutkaan lähtenyt oman käden kautta. Että oli sittenkin vaan säälittävä rapajuoppo joka joi itsensä hengiltä, elämäntapaitsemurhaaja. Oli sentäs joskus uhonnut, että hän kun tuntee lähdön olevan lähellä, niin kävelee mereen. Hukkuminen oli kuulemma humaani tapa kuolla.

Vihaan koko ukkoa vieläkin, vaikka pahin paska olo onkin helpottanut. Matkan varrella on oppinut näkemään, että sinne lapsuuteen mahtuu kyllä hyviäkin hetkiä isän kanssa, ja että ei se läpipaha ihminen ollut. Aiemmin sitä vaan ei jaksanut muistaa kaiken sonnan takaa. Pitkään mietin, että olen tyttärenä onneton tekele, kun en edes aikuisena puuttunut isän toikkarointiin, ja ehkä tänäkin päivänä olen antanut isälle enemmän anteeksi kuin itselleni.

Nyt mietin, mitä teen äidin suhteen. Äiti on masennuksesta kärsinyt jonkin tason alkoholisti, siitäkään en tiedä miten paha tilanne on kun en ole sitäkään halunnut nähdä enää vuosiin. Tässä takana äidin useampi epämääräinen avioliitto ja tuo alkoholinkäyttö. Ihan oma tarinansa se. Moni äidin tekemä asia vituttaa, eikä tilannetta helpota se, että isän kuoleman jälkeen löysin isän ja äidin avioeron käsittelyn paperit. Sieltä selvisi, että kun olin vielä vaippaiässä, oli äitee koittanut ottaa itseltään hengen pois lääkkeillä oman onnettoman menneisyytensä takia ollessaan yksin kotona minun kanssani. Vaikea niellä, että oma äiti päättäisi tehdä niin ensimmäisen lapsen vielä lähes roikkuessa rinnassa. Siskolle en tästä ole kertonut, enkä kerrokaan. Kaikkea paskaa ei tarvis lapsen tietää vanhemmistaan. Kesällä näin emon ensimmäistä kertaa muutamaan vuoteen ja viiskymppisten kunniaksi koitin pitää kulissia yllä.
Äidistäkään en halua sontaa kynnettäväksi, on läheisriippuvuuteen taipuvainen ja jonkin verran tasapainoton, mutta samalla painaa, että tuleeko sama paska olo kuin isän kanssa jos tuokin heittää veivinsä.

Oman lisänsä on tuonut oma kipuoireyhtymä, joka on vaivannut viimeiset kolme vuotta. Lääkityksellä pysyy aisoissa, mutta lääkitys itsessään on hirveää myrkkyä joka nostaa painoa ja sykettä, eli tekee liikunnasta oikein mukavaa. Nyt sentäs pystyy taas liikkumaan.

JA USKOMATONTA KYLLÄ - kaikista näistä asioista huolimatta olen silti itse pärjännyt elämässä varsin mainiosti. Kouluttauduin, menin töihin, ostin talon, löysin rakkaan. Vielä toistaiseksi en ole alkoholisoitunut ja mielenterveysongelmainen, vaikka näihin varmaan joku geneettinen taipumus voisi olla. Onhan näistä em. asioista tullut aimo annos hatutusta, nuorempana ihan pelkoakin, mutta jostain syystä sitä ihminen vaan kestää vaikka ja mitä. Muutamille ystäville on tullut joskus kerrottua, mistä tuo arpi silmäkulmassa on kotoisin, isännälle tuli puhuttua lapsuuden ajan tapahtumista ja isästä ja äidistä ylipäätään enemmänkin sen jälkeen kun isävainaa oli saatu tuhkiksi. Välillä harkitsin ihan ammattilaiskuuntelijan luo menoa, mutta toistaiseksi en ole vielä tuntenut sitä tarvitsevani. Menisin kyllä, jos nämä asiat alkaisi tuhottomasti painaa. Ehkä tällä kirjoituksella olen taas lykännyt kuupankutistajalle menon tarvetta muutamalla vuodella! :)

^ Huhhuh, tsemppiä!

Oman lähipiirin tragedioiksi voinee laskea sen kun paras frendi kuoli pari vuotta sitte. Se oli kova paikka sillon. Muutenkin tietyn asteinen "unohtaminen" tehny asian paljon helpommaks käsitellä.

No eihän sitä tule puhuttua ees äidille tai muijalle mieltä painavista asioista. Töissäkin tulee välillä nähtyä asioita, joissa tilanteen nähneet saattavat itkeä, melkeen enempi niitten puolesta pahoillaan, kuin itsen.

Paras kaveri kolmen vuoden ajalta ennen kuolemaansa (ei ehkä paras, mutta intensiivisimmin yhdessä) kuoli vuosi sitten. Läheisille totesin vain, että sodassa tulee tappioita (oli intissä silloin), työt oli ainut asia mikä silloin piti kasassa.

Oman ukkini kannoin hautaan pari kuukautta sitten, nytkin ainoana kantavana voimana ovat olleet 7 päiväinen työviikko. Väsymyksen kolmannen asteen saavuttaessa mieleen tulee edelleen asiat mitä "jäi" tekemättä ennen kuolemaansa. Mitä jäi sanomatta ja tekemättä. Äidille tekisi mieli avautua ensimmäistä kertaa elämässä, mutta ylpeys ei anna periksi. Tällä hetkellä autan mummoa minkä vain voin, kuten viimeiset kaksi vuotta.

En tiedä yhtään mitä tällä postilla hain, mutta aivan sama.

Minä en ole yhtään avoin, olen rakentanut itselleni suojamuurin enkä puhu tavallisesti asioistani. Tuntuu kuitenkin, että täällä voisin sen jopa tehdä. Perheeseeni ei kuulu mitään traagista, olen onnekas kun olen saanut kasvaa ja elää ns. tavallisessa perheessä. Lähipiirissä on kuollut useita, mutta vain pari ns. traagisemmin.

3,5 vuotta sitten ystäväni kuoli liikenneonnettomuudessa. Tämä oli minulle läheisin miespuolinen ystävä, jolta sain paljon ohjeita ja neuvoja elämään. Hän myös avasi minulle miesten ajattelua, sen lisäksi hänellä oli kultainen sydän. Kolme vuotta sitten vappuna hän kuitenkin lähti kaverinsa mopon kyytiin, ilman kypärää. Kuskilla oli kypärä. Kuski ajoi sitten puuta päin, jolloin ystäväni lensi useamman metrin maahan. Hänet vietiin sairaalaan, jossa hän kuoli aivoverenvuotoon. Kun kuulin tästä puhelimessa, olin juuri lähdössä lenkille. Olin niin shokissa, mutta lähdin silti metsään kiertämään pururataa. Spurttasin parisataa metriä, jolloin purskahdin sekopäiseen itkuun ja vajosin polvilleni pururadalle, silloin kai jotenkin tajusin sen. Sitä vaan miettii, että jos hänellä olisi se kypärä ollut, olisiko hän vielä hengissä. Ja miksi hän edes lähti ilman kypärää kyytiin.

Kummitätini- ja äitini paras ystävä kuoli moottoripyöräonnettomuudessa. Hän oli miesystävänsä kyydissä kesällä, kunnes alkoholin vaikutuksen alaisena ajanut mersukuski lähti ohittamaan. Mersu törmäsi kummitätiini ja tämän miesystävään, ja molemmat paiskautuivat asvalttiin. Miesystävälle ei käynyt kuinkaan, kummitätini kuoli heti. Hän oli matkalla minun syntymäpäivilleni, jonne ei koskaan sitten saapunut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom