- Liittynyt
- 2.1.2012
- Viestejä
- 16
Eikös se takuu ole näillä ollut se 3v/100tkm? Huom. takuu on valmistajan itse myöntämä laajempi turva kuin mitä nomaali kuluttajansuoja olisi.
Tämän jälkeen voit asioida maahantuojan kanssa goodwill hengessä riippuen auton merkistä, vuosimallista, kilometreistä, huoltohistoriasta ja monesko omistaja olet yms.
Yksikin öljynvaihto/huolto tehty esim. autoliikkeessä tai kylän pajalla niin maahantuoja pesee kätensä.
Jos et ole ostanut autoa uutena niin lähtökohtaisesti autokauppa on myyjän ja ostajan välistä sopimuskauppaa johon ei päde normaalit kuluttajasuojan pykälät eikä maahantuojankaan tarvitse asiasta hirveästi välittää etenkään jos myönnetty takuu on jo ummessa tai pienikin särö huoltohistoriassa.
Jos auto on ostettu lähiaikoina liikkestä, kannattaa olla sinne päin yhteydessä. Voit olla tyytyväinen jos liike maksaa 1/4-1/2 remontista, auto (8v) kun on kuitenkin jo elinkaarensa (10v) loppupuolella.
Käytetyn auton jälleenmyynti on maahantuojalle hyvä tilanne, autossa on voinut olla uudesta asti vika joka rikkoo moottorin takuuajan jälkeen, viasta ei tarvitse olla enää vastuussa (koska takuu ja koska sopimuskauppa) ja ostaja ja myyjä saa riidellä keskenään korjauskuluista. Melko riski vapaata siis, kunhan auto kestää juuri ja juuri takuuajan tai jälleenmyydään.
Tämä kaikki siis niinkuin yleisellä tasolla ja mitään merkkiä erikseen osoittamatta.
Kuluttajansuojassa olisi tässä melkoisesti parannettavaa, esim. 3v ja pari kk vanhaan ja jälleenmyytyyn autoon voi joutua itse maksamaan10 000€ moottoriremontin. Moottori on voinut hajota pitkään ehkä uudesta asti olleesta toimintahäiriöstä/komponttiviasta. Asiasta voi toki lähteä taistelemaan oikeuteen maahantuojan kanssa jos on pelimerkkejä riittävästi taskun pohjalla. Toivottavasti näin joku tekisi, nyt kuluttaja joutuu liian usein maksumieheksi autovalmistajan käyttämien komponenttien puutteellisen laadun vuoksi. Tietysti jos oikeudenkäyntikulujen riskin jakaisi useamman moottoriremontin maksaneen kesken ja asiasta lähdettäisiin porukalla käräjöimään voisi markkinajohtakin herätä paskaan laatuun ja pettyneisiin asiakkaisiin.
Toyotalla on kuitenkin tietyissä tapauksissa tuota goodwill henkeä ja tietyissä tapauksissa ei, on myös merkkejä joilla ei edes tiedetä mitä goodwill tarkoittaa.
Yksityisautoilu Suomessa on halpa ja hauska harrastus. Joskus se Musta Pekka vaan saattaa jäädä omaan käteen.
Tämän jälkeen voit asioida maahantuojan kanssa goodwill hengessä riippuen auton merkistä, vuosimallista, kilometreistä, huoltohistoriasta ja monesko omistaja olet yms.
Yksikin öljynvaihto/huolto tehty esim. autoliikkeessä tai kylän pajalla niin maahantuoja pesee kätensä.
Jos et ole ostanut autoa uutena niin lähtökohtaisesti autokauppa on myyjän ja ostajan välistä sopimuskauppaa johon ei päde normaalit kuluttajasuojan pykälät eikä maahantuojankaan tarvitse asiasta hirveästi välittää etenkään jos myönnetty takuu on jo ummessa tai pienikin särö huoltohistoriassa.
Jos auto on ostettu lähiaikoina liikkestä, kannattaa olla sinne päin yhteydessä. Voit olla tyytyväinen jos liike maksaa 1/4-1/2 remontista, auto (8v) kun on kuitenkin jo elinkaarensa (10v) loppupuolella.
Käytetyn auton jälleenmyynti on maahantuojalle hyvä tilanne, autossa on voinut olla uudesta asti vika joka rikkoo moottorin takuuajan jälkeen, viasta ei tarvitse olla enää vastuussa (koska takuu ja koska sopimuskauppa) ja ostaja ja myyjä saa riidellä keskenään korjauskuluista. Melko riski vapaata siis, kunhan auto kestää juuri ja juuri takuuajan tai jälleenmyydään.
Tämä kaikki siis niinkuin yleisellä tasolla ja mitään merkkiä erikseen osoittamatta.
Kuluttajansuojassa olisi tässä melkoisesti parannettavaa, esim. 3v ja pari kk vanhaan ja jälleenmyytyyn autoon voi joutua itse maksamaan10 000€ moottoriremontin. Moottori on voinut hajota pitkään ehkä uudesta asti olleesta toimintahäiriöstä/komponttiviasta. Asiasta voi toki lähteä taistelemaan oikeuteen maahantuojan kanssa jos on pelimerkkejä riittävästi taskun pohjalla. Toivottavasti näin joku tekisi, nyt kuluttaja joutuu liian usein maksumieheksi autovalmistajan käyttämien komponenttien puutteellisen laadun vuoksi. Tietysti jos oikeudenkäyntikulujen riskin jakaisi useamman moottoriremontin maksaneen kesken ja asiasta lähdettäisiin porukalla käräjöimään voisi markkinajohtakin herätä paskaan laatuun ja pettyneisiin asiakkaisiin.
Toyotalla on kuitenkin tietyissä tapauksissa tuota goodwill henkeä ja tietyissä tapauksissa ei, on myös merkkejä joilla ei edes tiedetä mitä goodwill tarkoittaa.
Yksityisautoilu Suomessa on halpa ja hauska harrastus. Joskus se Musta Pekka vaan saattaa jäädä omaan käteen.