Totuus epäsuoran rasituksen vaikutuksesta lihaskasvuun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsus
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä mitä mieltä jengi on tuosta epäsuorasta rasituksesta ja sen vaikutuksesta? Jos teet esim. penkkiä ja muuta rintapäivänä, niin siinähän saa olkapäät ja ojentajat rasitusta, niin onko tällä kuinka huomattavaa vaikutusta lihaskasvun kannalta? Olen miettinyt 2-jakoisesta 4-jakoiseen siirtymistä ja miettinyt, että onko 1x suoraa ja 1x epäsuoraa rasitusta tarpeeksi lihaskasvuun viikossa?

Elikkä mitä mieltä jengi on tuosta epäsuorasta rasituksesta ja sen vaikutuksesta? Jos teet esim. penkkiä ja muuta rintapäivänä, niin siinähän saa olkapäät ja ojentajat rasitusta, niin onko tällä kuinka huomattavaa vaikutusta lihaskasvun kannalta? Olen miettinyt 2-jakoisesta 4-jakoiseen siirtymistä ja miettinyt, että onko 1x suoraa ja 1x epäsuoraa rasitusta tarpeeksi lihaskasvuun viikossa?

Penkki on aika huono esimerkki siinä suhteessa, että se on pääasiallisesti ojentajaliike. Tai sekin on kärjistetysti sanottu, mutta ojentajat siinä tekee ylivoimaisesti suurimman työn. Konsensus lienee, että nuo isot moninivelliikkeet on parhaita kehityksen kannalta ja niitä on ihan turha edes yrittää luokitella pääasiallisesti jonkin yhden lihasryhmän liikkeiksi.

Penkki on aika huono esimerkki siinä suhteessa, että se on pääasiallisesti ojentajaliike. Tai sekin on kärjistetysti sanottu, mutta ojentajat siinä tekee ylivoimaisesti suurimman työn. Konsensus lienee, että nuo isot moninivelliikkeet on parhaita kehityksen kannalta ja niitä on ihan turha edes yrittää luokitella pääasiallisesti jonkin yhden lihasryhmän liikkeiksi.

Millä liikkeellä kannattaisi sitten treenata rintaa, varsinkin kun rinnaltalähtö on heikko ja ojentajat ovat vahvat? Ei kyllä suoranaisesti liity aiheeseen, mutta kuitenkin. :)

Jengi muistaa aina paasata isojen liikkeiden tärkeydestä, mikä tietty onkin erinomainen neuvo, jos treeni on toistaiseksi keskitetty pikkulihojen ympärille. Pelkällä suoralla rasituksella tuskin kasvaa kovin tasapainoisesti, mutta heikkouksien eliminointiin se on välttämätöntä. Esim. Kulmasoutu+hauiskääntö on parempi kuin pelkkä kulmasoutu. Hauiskääntö+kulmasoutu on hyvä tekniikka jos käsi kaipaa priorisointia mutta selkä on jo paksu ja vahva. Pelkkällä hauiskäännöllä voi olla marginaalinen efekti ulkoasuun, mutta ei tee sinusta "isompaa" saati vahvempaa.

Tän mielipiteen saa ampua alas ihan vapaasti, mutta mitä kehittyneempi treenaaja lihaskasvun kannalta on, niin sitä enemmän kannattaa lisätä suoraa rasitusta. Toki sellainen turha vemppailu voi viedä liikaa energiaa isoilta liikkeiltä, jolloin homma meneekin ihan persiilteen :david:. Yleensä tän kysymyksen ratkaiseminen omalla kohdalla vaatii sekä treenikokemusta että analyyttistä otetta, kehitys kun on kovin yksilöllistä.

Suoran rasituksen määrä pitäisi tosin AINA korreloida suoraan rasitettavan lihaksen kokoon, voimantuottokykyyn ja ylipäätään funktioon kropan suhteissa. Toisinsanoen järkevässä suhteessa tehtynä 3 liikettä ja 12-15 sarjaa selälle, antaisi oikeutuksen 1 liikkeelle ja 3-4 sarjalle hauista. Tuossa tilanteessa epäsuoran rasituksen ja suoran rasituksen tarpeet kohtaisi.

Aina on yhtä huvittavaa huomata jonkun "ohjelmassa" koukistajille ja ojentajille samanlaista volyymia, kuin selälle ja rinnalle/olkapäille.

Ikävä kyllä liian monelle "enemmän on enemmän".

Katsele vähän niitä nykyisiä määriä ja huolehdi, että kokonaisrasitus ei ainakaan vähene ohjelmaa vaihtaessa. "Rasituskerrat" on muutenkin vähän huono tapa seurata yhtään mitään ja suunnitella treenejä, koska se ei kerro juuri mitään. Epäsuora rasitus on vähän keinotekoinen termi, koska jos lihas joutuu supistumaan, se rasittuu. Ei väliä mitä liikettä tekee.

Yleisesti ottaen luottaisin frekvenssin lisäämiseen, jos jotain täytyy priorisoida. Sillä saa helposti määrää lisää olematta aivan paskana joka treenissä ja voi olla teknisen laadun kannalta parempi vaihtoehto.

Millä liikkeellä kannattaisi sitten treenata rintaa, varsinkin kun rinnaltalähtö on heikko ja ojentajat ovat vahvat? Ei kyllä suoranaisesti liity aiheeseen, mutta kuitenkin. :)

Rintaliikkeillä

Et ilmeisesti ole koskaan tehnyt liikettä, saati tiedä mitään anatomiasta.
Tekeeköhän Acegimo sitä ihan lahnana ja kapealla otteella niin että tanko jää metrin rinnasta irti? Sit ton kommentin vois ymmärtää. Mulla tulee jo puolihuolimattomalla asennolla melkein rintaan kiinni ja auttaahan se silloin rinnaltalähtöön.

Mike ja Mika Nyyssölä on tehnyt tuosta aiheesta "vahvempi penkki" tjsp,niin tuota gymlogin.

Edit. Penkki vahvemmaksi oli se jakson nimi.

Tekeeköhän Acegimo sitä ihan lahnana ja kapealla otteella niin että tanko jää metrin rinnasta irti? Sit ton kommentin vois ymmärtää. Mulla tulee jo puolihuolimattomalla asennolla melkein rintaan kiinni ja auttaahan se silloin rinnaltalähtöön.

Joo rinnalta lähtöön auttaa toki, tosin melko samalla perjaatteella kuin stoppipenkkikin, eli poistamalla venytysrefleksin.
Kuitenkin rintalihas tekee töitä lähes samalla tasolla kuin peruspenassa, varsinkin käsipainoilla tehtäessä. Olkapäiden työn tuo liike ottaa melko hyvin pois yhtälöstä, ei rintaa.

Saattaahan tuo olla että olen vain tyhmä, mutta en ymmärrä miten liike, jossa tanko jää n. 25 senttiä rinnasta, auttaa rinnaltalähtöön? Elisiis jos kyseessä on nimenomaan tällainen suoritus

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ala-asennossa sun olkavarret on vaakatasossa. Mieti hetki voiko "tuohan se vasta eliminoikin rinnan vittuun koko liikkeestä" silloin pitää kovin hyvin paikkaansa.

Saattaahan tuo olla että olen vain tyhmä, mutta en ymmärrä miten liike, jossa tanko jää n. 25 senttiä rinnasta, auttaa rinnaltalähtöön? Elisiis jos kyseessä on nimenomaan tällainen suoritus
Niin sitä mä just kysyin, että teetkö kapealla ja lahnana, koska mulla se tulee rintaan. Ja totta tuokin, että ala-asennossa olkavarret on vaakatasossa. Harvalla ne on penkkiä tehdessä juurikaan alempana.

Ei todellakaan auta juurikaan rinnaltalähtöön, mikäli tanko jää irti huomattavasti rinnasta. Itselläni jäi 115-kiloisenakin yli 5cm irti rintakehästä kapealla otteella. Lyhytkätisellä ja paksurintaisella kaverilla se voi hipoa rintaa kun kädet on lattiassa, sillon auttaa kyllä lähtöön. Nivelkulmat tulee vastata aika lähelle rinnaltalähtöä normipenkissä, jos siitä hyötyjä haetaan lähtöön.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei todellakaan auta juurikaan rinnaltalähtöön, mikäli tanko jää irti huomattavasti rinnasta. Itselläni jäi 115-kiloisenakin yli 5cm irti rintakehästä kapealla otteella. Lyhytkätisellä ja paksurintaisella kaverilla se voi hipoa rintaa kun kädet on lattiassa, sillon auttaa kyllä lähtöön. Nivelkulmat tulee vastata aika lähelle rinnaltalähtöä normipenkissä, jos siitä hyötyjä haetaan lähtöön.

Jos lattiapenkin tekee suht "lahnana", niinkuin se kuuluukin tehdä, niin luulisi että sunkin kokosella varrella se 5cm tulee helposti sitten kun se kaari haetaan oikeessa penkissä?

Back
Ylös Bottom