Totuus epäsuoran rasituksen vaikutuksesta lihaskasvuun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
offtopic jatkuu, mutta taiteltu matto alustaksi niin lattiapenkkiin saa säädettyä liikerataa lisää itselle sopivaksi jos on tälläinen pitkäkätinen maastavetäjä. Toimi itsellä myös olkapään kuntoutuksessa, normi penkkissä oli kipuja mutta lattiapenkki onnistui kivuitta ja matolla pystyi pikku hiljaa liikerataa pidentämään. Saattoi kyllä auttaa rinnaltalähtöön, ainakin loppuojennus on nyt ihan älyttömän selkeesti oma heikko kohta kun ennen muuten vain heikko äijä.

Tuo ylläoleva video on kyllä niin surkea esitys lattiapenkistä ettei siitä kannata omaksua mitään.

Saattaahan tuo olla että olen vain tyhmä, mutta en ymmärrä miten liike, jossa tanko jää n. 25 senttiä rinnasta, auttaa rinnaltalähtöön? Elisiis jos kyseessä on nimenomaan tällainen suoritus

Kyllähän se tossa videossakin tulee noin 7 sentin päähän rinnasta eikä todellakaan jää 25 sentin päähän. Jos haluaa keskittyä rinnaltalähtöön niin tekisin lattiapunnerruksen kyllä videosta poiketen selkeällä pysäytyksellä. Mun mielestä lattiapunnerrusta ei tarvitse tehdä siinä mielessä lahnana, että ei vedettäisi lapoja yhteen ja olkapäitä taakse. Yläkropan punnerrusasennon on oltava mahdollisimman identtinen normaalin penkkipunnerrusasennon kanssa. Siltä osinhan lattiapunnerrusasento jää aina vähän lahnaksi, että jalkoja ei saa taitettua kropan alle jolloin keskivartalon ja alaselän kaari voi jäädä matalammaksi. Lattiapunnerrus kannattaa mun mielestä tehdä kapealla tai mediumleveällä otteella. (Ja kapea ei koskaan ole hartioita kapeampi jolloin ranteet alkavat taittua.) Silloin se aktivoi ojentajaa sekä rintaa kuormittamatta olkapäätä. Oman kokemuksen perusteella lattiapunnerrus leveällä otteella on jopa harvinaisen julma liike etuolkapäälle. Ehkä mulla vaan loppuu lattialla maatessa yläselästä jerkku jolloin en saa olkapäitä taakse suppuun jolloin niiden kuormitus kasvaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joo rinnalta lähtöön auttaa toki, tosin melko samalla perjaatteella kuin stoppipenkkikin, eli poistamalla venytysrefleksin.

Itse ajattelisin että sillä stopilla ja jännityksen käsistä päästämisellä on juurikin tarkoituksena tuo venytysrefleksin poistaminen. Videossa lattiapenkki nyt näyttää vähän eri tavalla tehdyltä. Kun ojentajat ja kyynärpäät koskee maata, lattiapenkissä ei ole ollenkaan vartaloa keventämässä, koska tanko ei koske rintaan. Voihan se tietysti olla niinkin että se auttaa enemmän sinne noston keskiosaan, mutta samapa se. Tärkeintä on saada räjähtävyyttä liikkeeseen jos haluaa parantaa rinnaltalähtöä. Stoppipenkki joka tapauksessa auttaa, tosin jos tykkää tehdä normaalisti ilman pysäytystä, niin ei kannata jokaista toistoa tehdä stopilla. Itse tein jossain vaiheessa parin viikon ajan penkkiä vain stopilla, minkä jälkeen oli vaikeuksia palata pelkkään pieneen rinnalla hipaisuun.

Näin kirjoittaa rinnaltalähdöstä voimanostoguru Sakari Selkäinaho:
...Puheissa rintapenkistä tai rintalihasten heikkoudesta viitataan usein huonoon lähtöön rinnalta. Lähtö on kiinni siitä miten suurella voimalla ja kuinka nopeasti saat tangon liikkeelle pysäytyksen jälkeen. Toinen hyvä testi rintalihaksen osuudelle penkissä on laskea tanko rinnalle, pysäyttää se ja koettaa aloittaa nosto pelkästään rintalihaksia supistamalla. Se lähdöstä rintalihaksien voimalla.

Voisin sanoa itse alkuperäisestä aiheesta pari sanaa. Itse en koe raskaampien penkkiohjelmien aikana kovin mielekkääksi tehdä mitään pystypunnerruksia, ja teen vaan vipunostoja ja kiertäjäkalvosinliikkeitä olkapäille. Silti en ole huomannut että olkapäät erityisesti jäisivät jälkeen. En ole oikeastaan myöskään ikinä treenannut epäkkäitä kunnolla, mutta niille tulee esim. mavessa ja selkäliikkeissä sen verran epäsuoraa rasitusta, että ne ovat silti kasvaneet siinä missä muutkin lihakset. Itse uskoisin siis että se 1x suoraa rasitusta ja 1x epäsuoraa riittää ihan hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom