Tosa Inu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makek
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä jotain perusinfoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tosa

Vuosikaudet oon miettiny uuden koiran hankintaa, varsinkin sen jälkeen kun edellinen kuoli vanhuuteen 2010.
Erilaisia rotutestejä oon tehnyt, ja kerännyt tietoa eri roduista ihan vastaisuuden varalle, jos jonakin päivänä olosuhteet uudelle piskille olis kunnossa. Tosasta en ollu aiemmin juuri kuullut, johtuen varmaan siitä että rotu on aika harvinainen maailmallakin, ja Suomessa on ilmeisesti vain joitain rekisteröityjä yksilöitä. Rodunvalintatesteissä Tosa oli meikäläisellä monesti kärkipäässä, ja kiinnostus heräsi sitä kautta.

Oon tässä jo aika paljon ottanut asioista selvää, ja ulkomailtahan se pentu kannattais hankkia jos sellaisen haluaa. Euroopassa kasvattajia on ainakin Hollannissa, Saksassa, Tsekeissä ja Romaniassa. Toki niitä on muuallakin, mutta nuo maat nousi eniten pinnalle, ja olen jo ollut yhteydessä yhteen lupaavaan kasvattajaan Romaniassa.

Rodusta on olemassa ns. Japanin, eli rodun syntymaan versio, jotka ovat pienempikokoisempia. Länsimaissa on jalostettu isompaa suuntausta. Painon ja fyysisen koon vaihtelut ovat suuria, n.38-90kg skaalalla.. Rotua käytetään etenkin Japanissa edelleen sen alkuperäisessä tarkoituksessa taistelukoirana, mutta nykyisin myös vahti, seura- ja suojelukoirana.

Lähinnä minua kiinnostaa se että kun, näitä puhdasrotuisia Tosa Inuja on Suomessakin jonkun verran olemassa. Ja Pakkotoistolla on kuitenkin laaja käyttäjäkunta, eli jos täällä olisi vaikka joku jolla on/ollut kyseinen rotu itsellään, tai tuttavallaan?? Niin olisin kiinnostunut lukemaan kokemuksia, siitä että millainen meininki on käytännössä...:)o_O Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joku muukin kiinnostunut Tosasta. Meillä asuu nyt 11 vk ikäinen Tosa urospentu. Todella mielenkiintoinen ja harvinainen rotu, innolla odotetaan millainen tapaus tästä tulee. Ja värinä on hieman harvinaisempi brindle.

Suomessahan näitä koiria on muistaakseni 14 kpl ennen tätä pentuetta joten ei kovin usein kyseiseen rotuun törmää.

Joku muukin kiinnostunut Tosasta. Meillä asuu nyt 11 vk ikäinen Tosa urospentu. Todella mielenkiintoinen ja harvinainen rotu, innolla odotetaan millainen tapaus tästä tulee. Ja värinä on hieman harvinaisempi brindle.

Suomessahan näitä koiria on muistaakseni 14 kpl ennen tätä pentuetta joten ei kovin usein kyseiseen rotuun törmää.
Tuollaista itsellekin haaveillut, kun joskus on elämä siinä reilassa, että on koiran aika. Erittäin mielekkäät luonteenpiirteet itselle. Kirjoittele tänne miten aika koiran kanssa sujuu.

No miten on sujunut pennun kanssa?

Suomesta löytyy muuten tällä hetkellä noin 28 yksilöä. Olen ainut rodun kasvattaja täällä Orimattilassa ja pyöritellyt rotua nyt jo yli 10 vuotta. Jos kiinnostaa niin käykää katsomassa sivuni: https://www.tosa-inu.fi/ (Kennel Immortalwarriors löytyy myös Facebookista nimellä Tosa Finland)
Nuo wikipedian sivut on joku käynyt mun kirjoituksen jälkeen muokkaamassa enkä vastaa tiedoista siellä enää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom