Tornihuhut-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pain
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Andy
Eikös vaunun panssari ole kyljestäkin n 70 cm paksu. Miten ihmeessä se voi sen läpäistä, jos kerran se läpäisee vain n 30 cm.

Ja vielä aiempaan. Singon tarkoitushan on räjäyttää vaunun ammusvarastot. Jos joku sitkeä sissi kapuaisikin vaunun katolle ja räiskäsis sen lelukessinsä kannesta läpi, niin siinä vahingoittuisi ehkä yksi äijä. Keskellä vaunua kannen alla ei ole miehistöön kuuluvan työtilaa.

Ei ole 70cm paksu.

Olet missannut singon alkuperäisajatuksen...Kyseisellä aseella räjähde toimitetaan jopa satojen metrien päähän ILMAN, että taistelijan tarvitsee esim. kiivetä kohteen katolle asiaansa toimittamaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moni ymmärsi syväjohtamisen ideologian väärin, luullen sen olevan vain varusmiesjohtajien arvon alentamista miehistön tasolle, lepsuilua, kurin ja auktoriteetin puutetta ja huono tapa johtaa, mutta tuotahan se ei ole. Simputus ei ole osoitus kovasta kurista ja kovan kurin pitäminen ei sulje syväjohtamista pois. Ja auktoriteettiä ja kunnioitusta ei simputtamalla tule saamaan, vaan epämotivoituneita ja johtajaansa vihaavia ja halveksivia alaisia. Huonoja johtajiahan löytyy jopa kantahenkilökunnasta, varsinkin vanhoista päällystöopiston kasvateista. Idiootti ei kunnioitusta saa vaikka kuinka huutaa tai juoksuttaa, vaan kyllä siihen muutakin tarvitaan.

Samaa mieltä olen minäkin. Toisaalta usein kun mediassa(tai jääkäri #5:n avautumistuokiossa) arvostellaan armeijan johtamismalleja, sekoitetaan sotilaallinen kuri ja johtaminen. Ne on kuitenkin kaksi eri asiaa.

Ja tosta uakkeri jutusta tiedän sen verran, että ne todellakin on vanhoja tykkienvetopelejä.
(Isäukko oli maanpuolustusalueen xx ajoneuvotarkastaja.)

Originally posted by Pain
Samaa mieltä olen minäkin. Toisaalta usein kun mediassa(tai jääkäri #5:n avautumistuokiossa) arvostellaan armeijan johtamismalleja, sekoitetaan sotilaallinen kuri ja johtaminen. Ne on kuitenkin kaksi eri asiaa.

Ja tosta uakkeri jutusta tiedän sen verran, että ne todellakin on vanhoja tykkienvetopelejä.
(Isäukko oli maanpuolustusalueen xx ajoneuvotarkastaja.)

Isäukkosi taisi olla myös komppanian hevosmiäs :D UAZ:han on maastoajoneuvo, ei tykinvetäjä niin kuin KRAZ tai ZIL...

Originally posted by KJK
Ei ole 70cm paksu.

Olet missannut singon alkuperäisajatuksen...Kyseisellä aseella räjähde toimitetaan jopa satojen metrien päähän ILMAN, että taistelijan tarvitsee esim. kiivetä kohteen katolle asiaansa toimittamaan.

Ai minä missannut pointin... Täällä joku puhui kannen läpi ampumisesta. Kerro mulle, miten ihmeessä voit ampua "useiden satojen metrien päästä" kessillä vaunun kanteen? Vai onko taistelijoilla olut niin onnellinen tilanne, että he ovat kallion kielekkeeltä räiskineet vaunua... Kyllä mä tiedän singon ajatuksen, kun oon niitä ikävä kyllä räiskinyt kovia sellaisia liian monta.

Ps. Meille sinkomiehille jaettiin yleisimpien vaunujen "piirustukset" niiden rakenteista koulutuksessa ja muistaakseni se oli n 70 cm paksu. Ja vaikka muistaisin väärin, niin en ainakaan 40:ä centtiä väärin.

Oltiin tetsaamassa ja siellä ryynättiin ja porukal ei ollu tarpeeks munat maassa niin alikessu siinä sit heitti:

...teillähän tää on ihan suklaa touhuu mut toista se oli kaverin komppaniassa, siel oli ennen sellanen hullu skappari joka oli TST harjotuksia pitäessä huutanu jollekkin alokkaalle et munat kunnollamaihin kun ryynätään ja sit polkassu jalalla perseen maihin jonka seurauksena kaverin nivusesta/mahan alueelta ois menny joku pitkä oksa sisään...

Ei T-72:n panssari kyllä kyljessä ole 70 cm. En tarkkaan muista senttimääriä, kun on omasta tankkimiesajasta vierähtänyt jo muutama vuosi. Itse asiassa se panssari taitaa olla ohuimmillaan juuri kyljessä telojen kohdalla. Siellähän sijaitsee myös tankin ammukset, joten sinne ainakin itse pyrkisin ampumaan.
Paksuin panssarihan on tietysti tornin etuosassa, joka on se osa joka vihollisen panssarille näkyy, kun ajetaan tuliasemaan.

Ilmeisesti näissä panssarien paksuuksissa on mennyt vaan sentit ja millit sekasin.

Meille sanottiin, että kessillä pitäis osua tornin ja rungon liitoskohtaan sivulta, jos meinaa tuhota tankin, toisaalta telaketjut hajoaa aika helposti, ainakin se romu pysähtyy.. (..ja oma henki lähtee:rolleyes: )

Yksi asia mikä unohtuu helposti on, että harvoin pääsee ampumaan kohtisuoraan panssaria kohti, eli tankki on muotoiltu niin, että läpäistävä matka on yleensä pidempi, kuin panssarin paksuus. Kranaatti myös kimpoaa helposti kaltevalta pinnalta.

Turha sen kessin kanssa on sinne vaunun päälle/alle kiivetä:
pitäis ampua parin kymmenen metrin päästä, että "kranu" ehtii virittyä..

Oliskohan vielä lisää pilkkuja nussittavaksi
:hmmm:

Edellinen saapumiserä oli juossut sängyt selässä esikuntarakennuksia ympäri kun järjestäytyminen oli hidasta. Me taas samasta syystä möngimme käytäviä pitkin säkit selässä tupiin ja takaisin pihalle muotoon.

Originally posted by Andy
Ai minä missannut pointin... Täällä joku puhui kannen läpi ampumisesta. Kerro mulle, miten ihmeessä voit ampua "useiden satojen metrien päästä" kessillä vaunun kanteen? Vai onko taistelijoilla olut niin onnellinen tilanne, että he ovat kallion kielekkeeltä räiskineet vaunua... Kyllä mä tiedän singon ajatuksen, kun oon niitä ikävä kyllä räiskinyt kovia sellaisia liian monta.

Ps. Meille sinkomiehille jaettiin yleisimpien vaunujen "piirustukset" niiden rakenteista koulutuksessa ja muistaakseni se oli n 70 cm paksu. Ja vaikka muistaisin väärin, niin en ainakaan 40:ä centtiä väärin.

Oletko yksinkertainen vai mikä on? Mutta ehkäpä olen väärässä, siinä tapauksessa sinun kannattaisi tarjota valtavaa asiantuntemustasi venäläisille, heidän kun tavalliset sinkomiehet ovat tuottaneet raskaita tappioita Tsetsenian suunnalla juuri kylkiin ja yläpanssareihin osuneilla laukauksilla. En jaksa pistää tähän lähteitäni ja asiasta tehtyjä tutkimuksia sillä epäilen, etteivät ne tekisi sinusta yhtään viisaampaa. Mutta tyylinsä kullakin, minun puolestani saat uskoa siihen, että venäläistankkien kyljissä on 70 sentin panssari ja singolla on mahdotonta ampua katosta läpi :p

Originally posted by KJK
Oletko yksinkertainen vai mikä on? Mutta ehkäpä olen väärässä, siinä tapauksessa sinun kannattaisi tarjota valtavaa asiantuntemustasi venäläisille, heidän kun tavalliset sinkomiehet ovat tuottaneet raskaita tappioita Tsetsenian suunnalla juuri kylkiin ja yläpanssareihin osuneilla laukauksilla. En jaksa pistää tähän lähteitäni ja asiasta tehtyjä tutkimuksia sillä epäilen, etteivät ne tekisi sinusta yhtään viisaampaa. Mutta tyylinsä kullakin, minun puolestani saat uskoa siihen, että venäläistankkien kyljissä on 70 sentin panssari ja singolla on mahdotonta ampua katosta läpi :p

Sovitaan niin. Minulla ei ole minkäänlaista asiantuntemusta, vaan olen vain yksinkertainen ihminen, joka on yksinkertaisen sinisilmäisesti uskonut, mitä koulutuksessa on sanottu. Vaikea vain ymmärtää, miksi skapparit valehtelisivat. No ilmeisesti näin on ollut, koska KJK paremmin tietää.

RJK/KR:ssä kuultua:

Kerran oli pidetty sulkeiset pyörävaraston katolla.Lopuksi Taakse Poistu!Oli mennyt ainakin yksi jalka.Katon korkeus ehkä 4 metriä.

Komppania oli ollut pihalla muodossa pyörien kanssa.Skappari oli ajattanut ilmasuojaan tykkihalliin,ovien leveys ehkä reilut 3 metriä.Tulee aika ahdasta,kun joku 120 ukkoa survoutuu oville yhtäaikaa.

Eräs kouluttaja oli tyytymätön siihen,miten jengi meni pyörien kanssa ilmasuojaan vauhdista.Oli ottanut pyörän,täyden vauhdin mäen päältä ja huutanut:"Ilmasuojaan!" ja samalla kääntänyt ratin linkkuun.Vähän ajan päästä pusikosta oli kuulunut:"Onko kellään puhelinta?" Oli mennyt luita poikki.

Tosi juttuja:
Eräs kouluttaja juoksi saapumiserän kanssa 4 cooperia peräkkäin,välissä ehkä n. 10 min tauko.Huonoinkin tulos yli 3000 metriä.Legenda kertoo,että oli juossut täky selässä cooperissa 3000 metriä.

Loppusodassa siirryttiin 80-90 km kolmessa päivässä täkyt selässä ja ryhmäkohtaiset varusteet mukana.:mad2:

Kapteenin kommentti suoritettaessa reppujen tarkastusta ennen loppusotaa(KR:ssä ei saa olla omia eväitä):
"Jos sota syttyy,niin siinä ei mikään prisma tai maksimakasiini ole auki" :D

Originally posted by leoko
RJK/KR:ssä kuultua:

Kerran oli pidetty sulkeiset pyörävaraston katolla.Lopuksi Taakse Poistu!Oli mennyt ainakin yksi jalka.Katon korkeus ehkä 4 metriä.

Tosi juttuja:
Eräs kouluttaja juoksi saapumiserän kanssa 4 cooperia peräkkäin,välissä ehkä n. 10 min tauko.Huonoinkin tulos yli 3000 metriä.Legenda kertoo,että oli juossut täky selässä cooperissa 3000 metriä.
Luutnantti Oikarinen?
Loppusodassa siirryttiin 80-90 km kolmessa päivässä täkyt selässä ja ryhmäkohtaiset varusteet mukana.:mad2:

Kapteenin kommentti suoritettaessa reppujen tarkastusta ennen loppusotaa(KR:ssä ei saa olla omia eväitä):
"Jos sota syttyy,niin siinä ei mikään prisma tai maksimakasiini ole auki" :D
Rytkönen on huuliveikkoja :p

Eräs sissi-luti ei tykännyt, kun spollepojat oli murtanut yhdeltä sissiltä nenän kahakassa. Oli kaatanut tielle puun, ottanut kaks spollea vangiksi ja "telottanut" jossain soramontulla :) Se kaveri alennettiin kun kyseiset spollet oli nostanut syytteen. (eikä oo huhu, vaan tosijuttu, oli lehdissä ja uutisissa). Samainen kaveri räjäytteli panoksia pellolla missä oli lehmiä.. Noo, lehmät pamauksista säiähtäneinä juoksivat sitten junan alle.

Ja meilläkin on huhuja tuosta pyörävajan katolla pidetyistä suksi-sulkeisista joissa meni luita. Samaista kouluttajaa koskeva huhu meni niin, että hän poistutti miehet kylmään höytiäiseen ja sanoi "enhän minä nyt niin mulkku ole, että seisotan teitä siellä kylmässä vedessä. Istukaa!". Se kouluttaja olikin ihan "hullu" että en ihmettele vaikka oliskin jotain tollasta tehnyt.

Originally posted by metalman
Ja meilläkin on huhuja tuosta pyörävajan katolla pidetyistä suksi-sulkeisista joissa meni luita. Samaista kouluttajaa koskeva huhu meni niin, että hän poistutti miehet kylmään höytiäiseen ja sanoi "enhän minä nyt niin mulkku ole, että seisotan teitä siellä kylmässä vedessä. Istukaa!". Se kouluttaja olikin ihan "hullu" että en ihmettele vaikka oliskin jotain tollasta tehnyt.

Heh, löytyhän se ltn Matilainenkin :) Hänen aikaan saannoksia on myös vierailupäivänä, vanhempia ym. täynnä olevan Nasun ajo luvatta ja puuhun. Pigispöydät ikkunasta ulos kun joltain hajosi maila. PappaTunturilla vartiomiesten ohi ja u-käännös ja huuto: 'miksi ette ampuneet saatana!' Puhumattakaan raivokohtauksesta, kun videot oli työnnetty täyteen jäätelötikkuja ja paperia :lol1:
Aina kun joku tavoiteli Matilaista mun aikaan, se oli salilla. Kiitokset vaan ko. herralle jos tätä luet, joskus jopa nauratti :D

Noista suksisulkeisista pp-vajan katolla puhuttiin myös PsPr.ssa 1999,lisäksi kyseinen kapitulantti oli kuulemma juuri kyseisen prikaatin upseereita....eli näin ne huhut kiertää eri paikoissa.

Erään tornarin mukaan joku skappari oli lomatarkastusta pitäessään poistuttanut komppanian mereen/järveen.
Ne jotka tottelivat eivät lähteneet lomalle koska lomapuku oli märkä,ne jotka eivät totelleet polttivat lomansa koska olivat kieltäytyneet tottelemasta suoraa käskyä....tätä juttua en kyllä uskonut edes varusmiehenä.

Heh hassuja juttuja osa on tuttujakin. Tuosta sulkeisista polkupyörävaraston katolla oli sellainen versio liikenteessä että sieltä olisi joku mortti tippunut ja nyt kyseinen skappari on varusvarastolla hommissa :lol2:

tornareita:

- kun UAZ:eihin/ZILL:eihin tarvittiin varaosina tuulilaseja tms. tuli kaupanpäälle koko auto venäjän pojilta

- Itä-saksasta ostetut vaunut ostettiin sillä periaatteella että jos lähtee käyntiin maksaa muutaman tonnin ja jos ei käynnisty saa viedä ilmaiseksi

Pakko vaunumiehenä vähän sanoa vielä tuohon läpäisy asiaan...Rynnäkkövaunu bmp-1/2 läpäistään varmaan pelkällä rynkyllä :D ja eiköhän se yksi osuma Apilaksella taisteluvaunuun aiheuta sen että ainakin vaunun johtaja ilmoittaa "poistun verkosta". Ajaja ja ampuja voi sitten itse miettiä mitä tekee...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom