Top Gear, Englannin lahja autoilulle

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olihan toi Hamiltonin aika tosi kova, kun ottaa märän radan huomioon. Tossa näkee, että se hitaalta näyttävä nätti ajolinja on se nopein. Yleensä porukka ajaa mutkiin liian kovaa.

Olis muuten hauskaa mennä kokeilemaan, että kuinka kovaa ite pääsis radan ympäri.

EDIT: niin ja toi Hammondin F1 pätkä oli IMO todella mielenkiintoinen. Siitä näkee, että millasta se on, kun tavis yrittää ajaa tollasia autoja. Oikeestihan Hammond ei ole edes tavista, koska se on ajanut monia tehokkaita autoja radalla ym.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
toi Hammondin F1 pätkä oli IMO todella mielenkiintoinen. Siitä näkee, että millasta se on, kun tavis yrittää ajaa tollasia autoja. Oikeestihan Hammond ei ole edes tavista, koska se on ajanut monia tehokkaita autoja radalla ym.

oli kyllä mielenkiintoista katsottavaa. pisti vaan pahasti silmiin kuinka hammond välillä repi rattia äärimmäisen agressiivisesti. ei ihme että lähti käsistä. ja mitä tulee hammondin ja clarksonin taitoihin niin hiukan hankala niistä on sanoa kun pääosin vetävät autoilla powerslidea powersliden perään... varmasti osaavat kiertää rataa ihan hyvin muttei topgearin ulosanti sitä useinkaan kerro.

jos rahaa löytyy niin...
http://www.speedpassion.fi/
 
Nyt kun noi F1 kauden jänniteet ja tuntee ei enää ole pinnassa, niin ton Top Gear jakson katsottuaan täytyy todeta, että toi Hamilton vaikuttaa mun mielestä todella mukavalta kaverilta. Sopivasti pilkettä silmäkulmassa.

F1 kauden lopulla häiritsi ne liian mietityt ja kliiniset kommentit, mutta Top Gearin perusteella on kyllä mukava heppu. Varmaan on vähän sellanen, että haluaa miellyttää kaikkia (ainakin kommenteillaan), mutta sou not.
 
Aika hyvin on blokattu kaikki "Lewis Hamilton on top gear" -pätkät juutuubista. Haistakoot...
 
Oli kyllä hyvä jakso. Jos Hammond saisi lisää treeniä ja tottuisi vähän g-voimiin, en epäile etteikö osaisi ajella sitä kohtuu lujaakin. Auto se on sekin ja tottelee samoja fysiikan lakeja. Pari kiukkuista kiihdytystäkin mahtui sekaan, onneksi siellä taisi olla luistonesto täysillä :D

Kaverihan selittii siinä pikaisesti ongelman, kun ei tiedä missä auton rajat menevät ja tekee jotain väärään aikaan (jarruttaa liian aikaisin) niin sen jälkeen kaikki meneekin päin persettä kuin ei ehdi korjailla. 20 kierrosta kun ajaisi ja oppisi jarrutuspaikat niin kyllä se siitä :)

Ratakin oli muuten suht ahdas tuollaiselle autolle, tosin eipä olisi hammondin niska kestänyt tuotakaan vähää jos olisi siinä silverstonen pääradalla ajellut.
 
Oli kyllä hyvä jakso. Jos Hammond saisi lisää treeniä ja tottuisi vähän g-voimiin, en epäile etteikö osaisi ajella sitä kohtuu lujaakin. Auto se on sekin ja tottelee samoja fysiikan lakeja. Pari kiukkuista kiihdytystäkin mahtui sekaan, onneksi siellä taisi olla luistonesto täysillä :D

Tietenkin harjoittelu auttaa. Eiköhän pointti ollut se, että kuinka erilaista sen ajaminen on, verrattuna "tavallisiin" autoihin. Tietysti uudella radalla joutus kaikilla autoilla opettelemaan ne jarrutus paikat, jos ja kun ei ole aijempaa kokemusta.

Tietysti tavalliseen autoon on se ero, että tavallinen auto toimii kylmänäkin, mutta kilpaautoissa pitää saada renkaat ja jarrut oikean lämpöisiksi. Myös se, että sieltä autosta ei näe kovinkaan hyvin, kun se on niin matala, eli mutkia on vaikeampi hahmottaa. Ai juu ja tosiaan se ratin kääntäminen on vähän erilaista myös kuin henkilöautossa, kun ei tartte lypsää rattia.

Eli samat fysiikan lait pätee, mutta aika erilainen laite ja vaatis jonkin verran harjoittelua, että sais edes ne renkaat ja jarrut toimimaan kunnolla ym.

Tietysti se asia, mikä ei harjoittelullakaan välttämättä parane on se, että taviksen refleksit on liian hitaat pidon rajalla ajamiseen, mutta tietysti se ei välttämättä ole tavoitteenakaan.


Kaverihan selittii siinä pikaisesti ongelman, kun ei tiedä missä auton rajat menevät ja tekee jotain väärään aikaan (jarruttaa liian aikaisin) niin sen jälkeen kaikki meneekin päin persettä kuin ei ehdi korjailla. 20 kierrosta kun ajaisi ja oppisi jarrutuspaikat niin kyllä se siitä :)

Niin taisi todeta, että siinä on hirveä kiire, eikä ehdi ajatella tarpeeksi nopeasti. Sehän on selvä, että noin nopealla autolla sen ajamisen pitää tulla selkärangasta (vielä enemmän, kuin hitaammilla autoilla).
 
Tietysti se asia, mikä ei harjoittelullakaan välttämättä parane on se, että taviksen refleksit on liian hitaat pidon rajalla ajamiseen, mutta tietysti se ei välttämättä ole tavoitteenakaan.

F1 kuskit ovat reaktioajaltaan samaa luokkaa lihavien, ketjutupakoivien keski-ikäisten kanssa. mutta kyllä mun mielestä reaktioden, eli tässätapauksessa selkärangasta tulevien korjausliikkeiden, kehittäminen on aina mahdollista. eli jokaisella on samanlainen potentiaali ajaa autoa äärirajoilla. toiset vaan oppii sen nopeammin kuin toiset.

ja jotenkin tosta hammondin f1-ajosta näin jälkeenpäin jäi aikamoinen kusetuksen maku. tuntuu että haluttiin antaa hammondille mahdollisimman huonot mahdollisuudet. vähän harjoitteluaikaa ja ratahan oli silverstonen sisällä oleva stowe circuit. jossa ei paljoa mahdollisuuttakaan ole saada kaikkea irti autosta. pituutta 0.8 mailia ja muutenkaan tuo muoto ei vakuuta.

Silverstone_Stowe_narrow.jpg


uusin topgear-jakso tosiaan mahtava. yksi kaikkien aikojen parhaita. varsinkin jeremyn stig-intro sai repeilemään taas.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
F1 kuskit ovat reaktioajaltaan samaa luokkaa lihavien, ketjutupakoivien keski-ikäisten kanssa. mutta kyllä mun mielestä reaktioden, eli tässätapauksessa selkärangasta tulevien korjausliikkeiden, kehittäminen on aina mahdollista. eli jokaisella on samanlainen potentiaali ajaa autoa äärirajoilla. toiset vaan oppii sen nopeammin kuin toiset.

Kyllä mä ainakin muistan lukeneeni, että ainakin Kimillä on poikkeuksellisen hyvät reaktiot. Muistelen myös lukeneeni alan kirjallisuudesta, että nuo autot toimii niin äkäsesti, että ollaan lähellä ihmisen rajoja sen suhteen. Eli voisi kuvitella, että nopeista reflekeistä / reaktioajoista on hyötyä.

Ymmärtääkseni ihmisen reaktioaikoja ei voi kehittää, kuin tietyn kehyksen sisällä, eli jotku on lahjakkaampia kuin toiset sen suhtee. Eli kaikilla ei ole samaa potentiaalia, eteenkään, jos nuoruudessa ei ole tuota ominaisuutta harjoitettu (sillon osa potentiaalista on jo menetetty).
 
Kyllä mä ainakin muistan lukeneeni, että ainakin Kimillä on poikkeuksellisen hyvät reaktiot. Muistelen myös lukeneeni alan kirjallisuudesta, että nuo autot toimii niin äkäsesti, että ollaan lähellä ihmisen rajoja sen suhteen. Eli voisi kuvitella, että nopeista reflekeistä / reaktioajoista on hyötyä.

Ymmärtääkseni ihmisen reaktioaikoja ei voi kehittää, kuin tietyn kehyksen sisällä, eli jotku on lahjakkaampia kuin toiset sen suhtee. Eli kaikilla ei ole samaa potentiaalia, eteenkään, jos nuoruudessa ei ole tuota ominaisuutta harjoitettu (sillon osa potentiaalista on jo menetetty).

tarkennetaan, ainakin miten mä ymmärrän nämä käsitteet.

reaktioaika: tapahtuman X havaitsemisesta aika joka kuluu siihen että aivot tajuavat että nyt tapahtuu jotakin ja reagoi siihen jollakin tavalla.

refleksi ja siihen kuluva aika: aivot saavat viestin tapahtumasta, päättävät mitä tehdään ja signaali lähtee eteenpäin.

esimerkki: tuut vaikka F1 autolla ulos mutkasta. lämä tiskiin. perä menettää pidon niin sun sisällä tapahtuva tapahtuma vois olla about näin:

kokematon: havainto, tapahtuman tajuaminen........ korjausliikkeen miettiminen....... korjausliikkeen toteutus.
kokenut: havainto, tapahtuman tajuaminen, korjausliikkeen miettiminen, korjausliikkeen toteutus.

enemmän pisteitä = pidempi kesto. havainnon tekemistä ja korjausliikkeen toteutusta, asioita jotka ovat impulsseja aivojen ja jonkun muun paikan välillä, ei pysty treenaamaan. kun taas kokemuksen ja ymmärtämisen kautta nuo tajuamisosiot tulevat nopeutumaan.

en ole tehnyt kattavaa tutkimusta asiasta vaan perustan nämä hyvin pitkälti omaan loogiseksi kokevaani ajatteluun sekä jeremy clarksonin speed -ohjelmaan. erkki mustakarin "kimin reaktioajat ovat uskomattoman nopeita" -heitoille en anna mitään painoarvoa.

jos tuo clarksonin speed ohjelma ei ole tuttu niin kannattaa ehdottomasti tsekata, parasta mitä clarksonilta on ikinä tullut ulos. 6 osaa, kaikki löytyy youtubesta.

http://www.youtube.com/watch?v=SQzMdRXLlOE
 
havainnon tekemistä ja korjausliikkeen toteutusta, asioita jotka ovat impulsseja aivojen ja jonkun muun paikan välillä, ei pysty treenaamaan. kun taas kokemuksen ja ymmärtämisen kautta nuo tajuamisosiot tulevat nopeutumaan.

en ole tehnyt kattavaa tutkimusta asiasta vaan perustan nämä hyvin pitkälti omaan loogiseksi kokevaani ajatteluun sekä jeremy clarksonin speed -ohjelmaan. erkki mustakarin "kimin reaktioajat ovat uskomattoman nopeita" -heitoille en anna mitään painoarvoa.

Voi olla, että viesti kulkee piuhoja pitkin nopeasti, mutta eroja voi ehkä tulla siinä vaiheessa, kun aivot työskentelee?!

Ainakin pikajuoksussa reaktioajoissa on eroa ihmisten välillä. Tietysti "reaktioaika" on kiinni myös ponnistustekniikasta ja harjoittelun määrästä/laadusta.

En tiedä/muista, että miten Kimin reagointia ärsykkeisiin oli testattu, mutta se ei kyllä ollut Erkki Mustakarin -heitto.

Tietysti lopputulos on sama, vaikka asia olisikin niin, että vaikka refleksit olisivatkin samat kaikilla, mutta jos joillain (kisa kuskit) on kyky tulkita auton liikkeitä, ympäristöä ja tehdä oikeampia korjauksia, kuin meillä muilla. Eli kyseessä on ominaisuus, mitä meillä muilla ei ole ja mitä ei harjoittelemalla voi saada (viitaten alkuperäiseen aiheeseen, josta puhuttiin).

kokematon: havainto, tapahtuman tajuaminen........ korjausliikkeen miettiminen....... korjausliikkeen toteutus.
kokenut: havainto, tapahtuman tajuaminen, korjausliikkeen miettiminen, korjausliikkeen toteutus.

Tai ehkä näin:

kokematon: havainto, tapahtuman tajuaminen, korjausliikkeen miettiminen, korjausliikkeen toteutus.
kokenut: havainto, tapahtuman tajuaminen, korjausliikkeen toteutus. (eli tietoinen miettiminen jää pois, koska korjausliike tulee "selkärangasta")
 
Voi olla, että viesti kulkee piuhoja pitkin nopeasti, mutta eroja voi ehkä tulla siinä vaiheessa, kun aivot työskentelee?!

Ainakin pikajuoksussa reaktioajoissa on eroa ihmisten välillä. Tietysti "reaktioaika" on kiinni myös ponnistustekniikasta ja harjoittelun määrästä/laadusta.

En tiedä/muista, että miten Kimin reagointia ärsykkeisiin oli testattu, mutta se ei kyllä ollut Erkki Mustakarin -heitto.

Tietysti lopputulos on sama, vaikka asia olisikin niin, että vaikka refleksit olisivatkin samat kaikilla, mutta jos joillain (kisa kuskit) on kyky tulkita auton liikkeitä ja tehdä oikeampia korjauksia, kuin meillä muilla. Eli kyseessä on ominaisuus, mitä meillä muilla ei ole ja mitä ei harjoittelemalla voi saada (viitaten alkuperäiseen aiheeseen, josta puhuttiin).

siellä aivojen sisällähän ne erot nimenomaa tulee. erittäin mielenkiintoinen aihe mutta nyt alkaa menemään jo niin vaikeaksi. varsinkin kun mulla ei hirveän tarkkaa neurologista tietämystä. jos sulla on jotakin linkkiä johonkin luotettavana pidettävään tutkimukseen/haastatteluun tjsp huippu-urheilijoiden aivotoiminnasta niin heitä kehiin.

kokematon: havainto, tapahtuman tajuaminen, korjausliikkeen miettiminen, korjausliikkeen toteutus.
kokenut: havainto, tapahtuman tajuaminen, korjausliikkeen toteutus. (eli tietoinen miettiminen jää pois, koska korjausliike tulee "selkärangasta")

tiedostamaton mietteminenkin on mun mielestä miettimistä. kun aivoihin tulee signaali niin se pitää käsitellä, eli miettiä, vaikka kuinka kokenut olisi. mutta joo, samaa asiaahan tuon osalta tarkoitettiin, ilmaistiin vaan eri tavalla.
 
tiedostamaton mietteminenkin on mun mielestä miettimistä. kun aivoihin tulee signaali niin se pitää käsitellä, eli miettiä, vaikka kuinka kokenut olisi.

Juu, siksi "korjasin", koska et ollut kirjoittanut sitä, että mikä ero niillä "miettimisillä" on.

jos sulla on jotakin linkkiä johonkin luotettavana pidettävään tutkimukseen/haastatteluun tjsp huippu-urheilijoiden aivotoiminnasta niin heitä kehiin.

Eihän mulla mitään ole, kuumaa ilmaa koko jätkä, eli kunhan selitän... :D
 
Ihme bullshittiä, pilaatte mahtavan autosarjan threadin puhumalla täyttä offtopic schaissea!
 
Ihme bullshittiä, pilaatte mahtavan autosarjan threadin puhumalla täyttä offtopic schaissea!

uskallampa sanoa että minä ja pertti ollaan tuotu tähän threadiin erittäin paljon sisältöä. nuo spekuloinnit huippukuljettajien ja tavallisten tallaajien eroista liittyy edes jotenkin topgeariin. toisin kuin tuo paskapostisi johon tämä on vastine. eli sinä olet pilaamassa tätä ketjua, emme me.

poista tuo postisi vielä kun ehdit niin poistan tämän ja ketju on taas astetta parempi.
 
Zone-sarja -42%
kokematon: havainto, tapahtuman tajuaminen, korjausliikkeen miettiminen, korjausliikkeen toteutus.
kokenut: havainto, tapahtuman tajuaminen, korjausliikkeen toteutus. (eli tietoinen miettiminen jää pois, koska korjausliike tulee "selkärangasta")

Piti oikein tarkistaa dokkarista "Kriittiset sekunnit, Ayrton Sennan viimeinen kierros", miten nopeesti Senna reagoi auton hallinan menetykseen ennen kohtalokasta kolaria. Ja vastaus oli 0.1s.

Ei tollaisiin lukuihin ihan normikuski pääse.
 
uskallampa sanoa että minä ja pertti ollaan tuotu tähän threadiin erittäin paljon sisältöä....

Väittäisin, että tuo teidän sisältönne topgearia käsittelevään keskusteluun on täyttä offtopikkia. Jos haluatte jauhaa kuskien reaktioajoista yms niin perutakaa sitä varten oma tredi ja pidetään tämä tuon maailman parhaimman auto-ohjelman ylistyshypetyspalvomistredinä jookoskookos?
 
Noniin jottei menis ihan spedeilyksi:

"In a display of German firepower not seen since the Bismarck, we pit the BMW M3, Mercedes C63 AMG and Audi RS4 against each other in a quest to find the king of the V8 super saloons." -Sunday 23 December

Tämä siis seuraavassa ja viimosessa jaksossa tältä kaudelta.
Tätä odotan ja peukut on RS4:n puolesta tietty :thumbs:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom