TOP 5 suomen body vaikuttajat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
1.Marko Savolainen, toimii esikuvana kehonrakentamisen tosissaan ottamisesta vaikka natu treenaaja itse olenkin, eikä elämäni annakaan sellaista tilaa harrastukselle kuin ko. herran ajatusten suuntaista olisi. Kannustaa silti aina pyrkimään parempaan. Suomen kautta aikojen no.1 kehonrakentaja.

2.Pakkotoisto.com

3.Utti Hietala, aktiivinen bloggaaja, kun miehen kryptisyydestä pääsee ohi on asiaa paljon tarjolla

4.Peter Wilenius, mielenkiintoisimpia ihmisiä seurata tällä hetkellä, mihin riittää rahkeet lajin vaihduttua.

5.Team M&M, viihdettä ja asiaa, Mikan hienon uran seuraaminen motivoi ja pitää joskus jännityksessäkin, Mike tekee paljon-löysin mm.röökin sijaan vapon tätä kautta eikä ole elämäni vähäpätöisimpiä muutoksia!

1. Mike ja pakkis, siitä kaikki lähti
2. Hulkki, harmi että trollit on ajanu sen pois pakkikselta :D
3. jto, kyllä tulee kuunneltua joka sana mitä mies sanoo, aina loistavia neuvoja
4. Muutamat muut pakkiksen asukkaat, Fuhrer (missä lie nykyään), T-101, Jhulmi....nää tuli ekana mieleen
5. Nyyssölä koska se on hauska jätkä gymlogeissa ja sillon tällön niissä on jopa hyviäkin neuvoja. Mutta lähinnä viihteen takia

Mainitaas muutamia joita osa ei ehkä ole vielä maininnutkaan. Varmasti paljon tärkeitä vaikuttajia puuttuu, mutta nää omakohtaisia, jotka tulivat ekana mieleen ja 10-20 vuotta sitten ovat vaikuttaneet mun harrastukseen ja jopa alan valintaan.

1. Ilkka Nummisto ja Jouko Ahola ja kumppanit saivat jo alle kymmenvuotiaan penskan innostumaan voimasta.

Seuraavat eivät ole missään järjestyksessä
x. Bodaus-lehti
x. Pakkotoisto-foorumi
x. Ala- ja yläasteen liikunnanope
x. Marko Savolainen ja hänen treenikirjansa
x. Keijo Häkkisen, Jukka Viitasalon, Jouni Virtamon ja Erämetsä/Grönforsin klassiset voimaharjoittelukirjat
x. Louie Simmonsin, Dave Taten ja Selkäinahon Saken ym. vanhat voimanostojutut ja foorumit viime vuosituhannelta
x. Arnold

Tuosta Bodaus-lehdestä on kyllä pakko sanoa, että se on hyvin pitkälti vastuussa isosta litaniasta kaiken maailman idioottimaisia uskomuksia ja treenaamiseen liittyviä myyttejä. Varsinkin 90-luvun Bodaus-lehdet on ehkä se paras metodi, jos halutaan opettaa ihminen treenaamaan totaalisen päin persettä.

Tuosta Bodaus-lehdestä on kyllä pakko sanoa, että se on hyvin pitkälti vastuussa isosta litaniasta kaiken maailman idioottimaisia uskomuksia ja treenaamiseen liittyviä myyttejä. Varsinkin 90-luvun Bodaus-lehdet on ehkä se paras metodi, jos halutaan opettaa ihminen treenaamaan totaalisen päin persettä.

? Opetettiinko siellä sulkapalloa?

- Kirkosta eroavat pakkotoistolaiset. Saivat vuosia sitten havaitsemaan tämän palstan, jonka kautta tuli isohko erovirta.
- Vaimo, joka komensi lääkäriin koska selässä patti. Sen takia löytyi diabetes jonka takia aloin käydä salilla.
- (ex-)Työkaveri, joka näytti ensimmäistä kertaa mitä salilla tehdä.
- No-body ja Marde84, jotka ensimmäisinä neuvoivat tällä palstalla.
- Paletaani, Timo Kettunen yms, jotka osoittavat että hommassa on ihan kiinnostava tieteellinen puolensa.

Itsekin sen verran vanha, että ennen varsinaista nettiaikaa ne suurimmat vaikutteet imetty, siksi mm. pakkotoisto ei ole listalla, vaikka paljon olen tännekin aikaa sittemmin uhrannut. Nimeäisin joka tapauksessa ennemmin pakkiksen edeltäjän roinaforumin, koska siitä omalla kohdalla tämä virtuaalipuoli alkoi.

Suurin osa kuitenkin itselle tullut ja tulee imettyä ulkomailta niin lehdistä kuin kirjallisuudesta ja sittemmin tietenkin netin kautta niin monesta paikasta ettei sitä viitsi ajatellakaan.

Mutta Suomesta oli kyse joten
Allaolevat ei järjestyksessä:

- Wrange (silloin kun se oli vielä ainoa alan liike - mulla on oikeasti ikävä niitä vanhoja kuvastoja, postimyyntitilauksia (mun uskollinen voimanostovyö on sieltä tilattu joskus 90-luvun alussa eikä tietenkään ole mennyt miksikään), piilotettua myymälää ja kaikkia fucking toimimattomia gamma-oryzanoleja ja muita mystisiä lännen lisäravinteita)
- Marko Savolainen
- Veljekset Herranen
- Vesa Kerälä (treenannut useammalla samalla salilla)
- Jouni Virtamo + KP Ourama - KP:sta paljon aiheellistakin kritiikkiä "markkinoilla", mutta ilman näitä herroja maamme kehoscene olisi aika lailla erilainen. Julkaisseet (tasoltaan toki monenlaisia) lehtiä pienessä maassa pienelle lukijakunnalle jo vuosikymmeniä, eikä varmasti ole voinut olla kovinkaan kannattavaa touhua joten kyllä ainakin aika iso osa selittynee rakkaudella ja kiinnostuksella lajiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miten Mustosta ei ole vielä mainittu??? Minuun teki ainakin suuren vaikutuksen kun alottelin treenaamaan ja tekee vieläkin. Supliikki- & huumorimies jonka haastattelut ja tempaukset on aina saanut hymyilemään, lavakarismaa löytyy ja tukkakin on päässä... puhumattakaan henkilökohtaisesta menestyksestä.

- Wrange
- Jari Leino
- vinyylipainot
- lapsuuden liikalihavuus
- Tuomas (sukunimi jääköön pois)

EDIT: ja yhtenä mutta ei vähäisimpänä, KAIKKI NE RUNKKARIT JOTKA PILKKASI MUA LIHAVAKSI LAPSENA.

Junnuna 80-luvun lopun Bodaus-lehdet;
Jouni Virtamo, Jari Leino ja bodyproffa Eino Akkila
90-luvun alussa varsinkin Peter Keräsen treenijutut

Pakkis sitten paaaaljon myöhemmin. Kosolti uutta intoa ovat M&M sekä Hulkki vanhalle pierulle antaneet.

Siis ketjun otsikon mukaisesti jos ajatellaan, niin KP Ourama olisi kaikilla sijoilla vaikkapa top 10, ihan pikkuisen kärjistäen. Jos ei kärjistäisi, niin voisi kai sinne nykyisistä vaikuttajista KP:n lisäksi listata Miken, Hulkin ja Virtamon Jounin ainakin. Jos historiallisesti ajatellaan, niin tietysti Peter Keränen, Marko Savolainen, Herrasen veljekset, bodyplanet saitti silloin joskus muinaisella 90-luvulla ja kaikki kovat kehonrakentajat jo 70-luvulta alkaen, kuten myös tunnetuimmat fitnessnimet, Kike Elomaa ja Marjo Krishi tulevat heti mieleen.

Jos taas ajattelen omaa elämääni, niin eipä ollut mitään vaikuttajia alkuun. Ajauduin salille, koska semmoinen oli saatavilla 1995 syksyllä opiskelija-asuntoni ovelta noin 50m päässä, parkkipaikan toisella puolen. Oli kova tarve saada liikuntaa ja ajattelin, että noh, kokeillaan nyt tuotakin. Kilpakehonrakentajilla tai kehoilulehdillä ei ollut asian kanssa mitään tekemistä.

Sitten myöhemmin eräs kaveri, joka oli jo lukiosta lähtien puntteja heivaillut. Hänen kanssaan tuli Suomeen palattuani reenattua paljon ja alkuun hän neuvoi juttuja minulle ja sitten 2000-luvun puolella minä hänelle. Julkisuuden kehoilu/voimailutyypeistä Dave Draper ja Mistress Krista ovat vaikuttaneet. Olen lueskellut heidän juttujaan 90-luvun puolelta lähtien netistä ja pidän heitä edelleen todella hyvinä tyyppeinä ja tiedonlähteinä. Pidän myös heidän tyylistään ja huumoristaan. Sitten myös 90-luvun puolelta lähtien Dr. Squat eli Fred Hatfield ja t-mag. Vähän myöhemmin Häkkinen & co joskus 80-luvun alkupuolella kirjoittama/koostama Voimaharjoittelun perusteet kirja. Sen olen lainannut kirjastosta kai jonkun viisi kertaa ja aina lukenut pariin kertaan. Suomen kielellä kirjoitetuista voimailu/kehoilukirjoista jos vain yksi pitäisi valita, niin tuo olisi se, mikä jokaisen aloittelijan pitäisi lukea, mieluummin moneen kertaan ja ehkä ottaa valokopiot itelleen talteen. Sama pätee Massaa!Voimaa! kirjaan, jonka sitten vähän myöhemmin ahmin. Sitten kai siinä jossain 2001-2002 paikkeilla roinafoorumi ja pakkotoisto ja näiden parhaat kirjoittajat ovat toki vaikuttaneet todella paljon, nykyään tosin pääasiassa viihdemielessä ja ihmissuhdeosio. :D

Ei sillä, ajoittain tulee vieläkin mielenkiintoisia ruokaan, reeniin tai muuten terveyteen liittyviä kuvia, filmejä, ketjuja ja kirjoituksia. Nykyään esim. jto, jhulmi ja Paletaani ovat semmoisia täällä netissä, että seuraan kommenttejaan, koska yleensä heiltä tulee sekä tieteeseen, että kokemukseen perustuvaa painavaa asiaa, sopivasti huumorilla höystettynä. Mulle ei riitä jompi kumpi, taustalla pitää olla sekä tieteellistä tietoa, että kokemusta. Pitäisi itekin Amazonista oikeastaan pari uutta reenikirjaa tilata ja lukea, hankkia uusia vaikutteita.

Ikää senverran myös että nettifoorumit ei ihan kärkeen sijoitu.
Jari Leino
Räty
Wrange
Lehtipiste vai mikälie joka toi maahan/myi Muscle&Fitness lehteä joskus 80 luvulla
Kisahallin punttihirmut :)

Suositut

Back
Ylös Bottom