Tony Halmeen sarjat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pecupoju
  • Aloitettu Aloitettu
Moi!
Luin tossa tony halmeen kirjaa ja ihmettelin että miten se äijä oikee reenaa ku se
tekee sarjoja 5 ja toistoja 12,10,8,6,4. Tekeekö kukaan tällä tyylillä ja tuleeko hyvin kehitystä. Vai oisko ny vaa parempi reenata niin että vaan samoja toistoja. Tonyn jalkareeni on kyllä todella pureva. Pisti perseen viikoksi kipeeksi.

Pecupoju sanoi:
Moi!
Luin tossa tony halmeen kirjaa ja ihmettelin että miten se äijä oikee reenaa ku se
tekee sarjoja 5 ja toistoja 12,10,8,6,4. Tekeekö kukaan tällä tyylillä ja tuleeko hyvin kehitystä. Vai oisko ny vaa parempi reenata niin että vaan samoja toistoja. Tonyn jalkareeni on kyllä todella pureva. Pisti perseen viikoksi kipeeksi.

ei tossa mitään vikaa ole , kyllä se ihan hyvä systeemi on :thumbs: koita tuskin petyt ;)

Mä en ainakaan sotkisi kovin lyhkäsiä ja pitkiä sarjoja samaan reeniin. Tuo Halmeen puolipyramidi alkaa olemaan jo rajoilla, itse en tuollaista tee. 6-12 on toistoalue mitä yhdessä treenissä käytän. Tietty jos nuo 12 ja 10 toistoa menee lämppäreinä niin sitten ihan ok, mutta jos ne on jo kovia sarjoja niin enpä tekisi noin.

Sarjoja kylläkin oli 6 ja ne laski 2:seen asti, mutta itse asiaan. Kyllä noilla sarjoilla on tahkottu kehitystä valtavasti, mutta vähintään yhtähyvin ellei paremminkin onnistu joillain muilla systeemeillä, alussa kun tuppaa kehittyään teki mitä vain. Mutta kyllä omasta mielestäni(tuolla ohjelmalla aloittaneena) jos aluksi jaksat tahkota sitä 1-jakoista "aloittelijan ohjelmaa" pari kuukautta ja sitten muutamia kuukausia sitä 4-jakoista niin kyllä siinä kehittyy ja saa perkeleenmoisen kovuuden tuleviin treeneihin.

Käsittääkseni toi 12 on melkein lämmittely sarja. Ja se 10 pitäs jättää kans vielä vajaaksi. Tiukasti siis 10-8-6-4-2

Timba79 sanoi:
Mä en ainakaan sotkisi kovin lyhkäsiä ja pitkiä sarjoja samaan reeniin. Tuo Halmeen puolipyramidi alkaa olemaan jo rajoilla, itse en tuollaista tee. 6-12 on toistoalue mitä yhdessä treenissä käytän. Tietty jos nuo 12 ja 10 toistoa menee lämppäreinä niin sitten ihan ok, mutta jos ne on jo kovia sarjoja niin enpä tekisi noin.

Voitko perustella tuon kommenttisi, että miksi lyhyitä ja pitkiä sarjoja ei kannattaisi sekoittaa samaan treeniin? En mitenkään kyseenalaista tietoasi, haluun vaan tietää mihin toi perustuu. :)

Sahaaja sanoi:
Voitko perustella tuon kommenttisi, että miksi lyhyitä ja pitkiä sarjoja ei kannattaisi sekoittaa samaan treeniin? En mitenkään kyseenalaista tietoasi, haluun vaan tietää mihin toi perustuu. :)

Voin yrittää, mutta mitään tieteellistä selitystä tästä ei sitten kannata odottaa, sillä tämä on ihan lähinnä täältä ja parista kirjasta opittua juttua.

Lyhyet sarjat (ella 5 toistoa) menee jo voimailun puolella ja rasittaa siis reilusti hermostoa (varsinkin isoissa liikkeissä kuten mave), siihen kun päälle vielä junttaa pumpit oikein huolella, niin kroppa menee tukkoon aika saakelin nopeasti. Lisäksi tossa se haitta, että se voimatreenin (eli ne lyhyet sarjat) hyöty menee hukkaan jos lihas vedetään kuitenkin pumppiin, sillä tuo pumppi ja yleensäkin lihaksen treenaus hapoille on sellainen juttu jota voimatreenissä yritetään välttää (silloin kun tehdään niitä lyhkäsiä sarjoja. Tietysti myös voimailijat tekee pidempää sarjaa, eli perusvoimaa, mutta silloin treenataankin esim. 10x10 juttuja sun muita, eli ei sotketa samaan noita lyhkäsiä sarjoja.

Kehoilija taas hyötyy enemmän jos saa lihakset vedettyä enemmän loppuun ja tekemällä se pidemmillä sarjoilla, ei rasiteta hermostoa niin kovasti ja pystyy treenaamaan pidempään kovaa (enkä väitä tässä etteikö voimatreeni olisi kovaa treeniä). Kehoilijallekin on hyötyä voimasta, mutta se kannattaa siis edellä mainituista syistä hoitaa omana jaksonaan.

Jos kaikke saisi kerralla maksimaalisesti, eli lihasta ja voimaa, olisi se tietysti hyvä juttu ja kaikki niin tekisi. Mutta se kun ei vain käytännössä toimi, vaan on panostettava aina toiseen kerrallaan tai tehtävä sitten hyvällä kompromissille, eli esim kutosilla ne treenit.

En tiedä onko tuo selostusyritys tieteellisesti edes sinneppäin, mutte joku varmasti "ampuu mut alas" jos tuo ihan vituiks meni.

Timba79 sanoi:
Voin yrittää, mutta mitään tieteellistä selitystä tästä ei sitten kannata odottaa, sillä tämä on ihan lähinnä täältä ja parista kirjasta opittua juttua.

Lyhyet sarjat (ella 5 toistoa) menee jo voimailun puolella ja rasittaa siis reilusti hermostoa (varsinkin isoissa liikkeissä kuten mave), siihen kun päälle vielä junttaa pumpit oikein huolella, niin kroppa menee tukkoon aika saakelin nopeasti. Lisäksi tossa se haitta, että se voimatreenin (eli ne lyhyet sarjat) hyöty menee hukkaan jos lihas vedetään kuitenkin pumppiin, sillä tuo pumppi ja yleensäkin lihaksen treenaus hapoille on sellainen juttu jota voimatreenissä yritetään välttää (silloin kun tehdään niitä lyhkäsiä sarjoja. Tietysti myös voimailijat tekee pidempää sarjaa, eli perusvoimaa, mutta silloin treenataankin esim. 10x10 juttuja sun muita, eli ei sotketa samaan noita lyhkäsiä sarjoja.

Kehoilija taas hyötyy enemmän jos saa lihakset vedettyä enemmän loppuun ja tekemällä se pidemmillä sarjoilla, ei rasiteta hermostoa niin kovasti ja pystyy treenaamaan pidempään kovaa (enkä väitä tässä etteikö voimatreeni olisi kovaa treeniä). Kehoilijallekin on hyötyä voimasta, mutta se kannattaa siis edellä mainituista syistä hoitaa omana jaksonaan.

Jos kaikke saisi kerralla maksimaalisesti, eli lihasta ja voimaa, olisi se tietysti hyvä juttu ja kaikki niin tekisi. Mutta se kun ei vain käytännössä toimi, vaan on panostettava aina toiseen kerrallaan tai tehtävä sitten hyvällä kompromissille, eli esim kutosilla ne treenit.

En tiedä onko tuo selostusyritys tieteellisesti edes sinneppäin, mutte joku varmasti "ampuu mut alas" jos tuo ihan vituiks meni.

Kävelevä tietopankki tuo Timba.

Nojaa. Mun mielestä tossa ei kyllä ole ideana, että pumpataan tolla 12, 10 sarjoilla ittensä semmosseen punppiin ettei mahdu ovista ulos ja sitten tiukkoja 8,6,4,2 perään. Vaan se että pistetään rautaa vaikka 12x80, 10x85, 8x90, 6x100, 4x110, 2x120. Että silleen, joskus tuon viikingin voimaoppaan luin. Ja muistaakseni tarkotus oli nostella että aluksi kevyesti ja enempi toistoja ja pikkuholjaa enemmän rautaa = toistot vähenee. Ja kun menee kevyeen ni lisää rautaa tankoon.

Jos välttämättä haluaa tehdä samassa treenissä sekä lyhyitä että pitkiä sarjoja, niin lyhyet ensin. Maitohapot eivät saa olla tukkimassa röörejä hermoimpulsseilta.

MKM sanoi:
Jos välttämättä haluaa tehdä samassa treenissä sekä lyhyitä että pitkiä sarjoja, niin lyhyet ensin. Maitohapot eivät saa olla tukkimassa röörejä hermoimpulsseilta.

Sullahan on tota kirjatietoa aika hitosti, niin kerrohan onko oikeasti mitään järkeä tehdä noita lyhkäsiä ja pitkiä samassa treenissä. Mun mielestä ja oppimani mukaan ne pitäisi jaksottaa omiin jaksoihinsa, eli ei ainakaan kakkosia ja 12 toiston settejä samaan.

Teoria:
Joo kyllä tämä taitaa minunkin käsityksien mukaan mennä just niinkun timba tossa heitti.. Ja vielä kun komppaa MKM:ää tohon loppuun niin selitys on valmis.

Käytäntö:
Itse olen joskus tehnyt tuommoista nousua 12 sarjoista kakkosiin ja kyllä mulla ainakin oli ihan yhtä hyvä jättää siihen kutoseen. Nelosia joskus tein mutta se kakkonen siinä lopussa oli ihan se ja sama. 12-10-8-6-6 toimi itseasiassa vieläkin paremmin.

Timba79 sanoi:
Sullahan on tota kirjatietoa aika hitosti, niin kerrohan onko oikeasti mitään järkeä tehdä noita lyhkäsiä ja pitkiä samassa treenissä. Mun mielestä ja oppimani mukaan ne pitäisi jaksottaa omiin jaksoihinsa, eli ei ainakaan kakkosia ja 12 toiston settejä samaan.
Ainakin omassa ohjelmassa tuo lyhyt sarja yhdistettynä pitkään sarjaan (4-8+WM) on toiminut vallan mainosti. Sitä en nyt tiedä onko noi rimpulat hirveästi kasvanut, mutta voimatasot ovat kasvaneet kokoajan, eli pitkäsarja ei ole ainakaan voimaa syönyt. Toisaalta jalat ovat olleet todella kipeät treenien jälkeen, joskin tuo nyt ei välttämättä kerro siitä kasvusta yhtään mitään.

toolate sanoi:
Ainakin omassa ohjelmassa tuo lyhyt sarja yhdistettynä pitkään sarjaan (4-8+WM) on toiminut vallan mainosti. Sitä en nyt tiedä onko noi rimpulat hirveästi kasvanut, mutta voimatasot ovat kasvaneet kokoajan, eli pitkäsarja ei ole ainakaan voimaa syönyt. Toisaalta jalat ovat olleet todella kipeät treenien jälkeen, joskin tuo nyt ei välttämättä kerro siitä kasvusta yhtään mitään.

En mä näitä kuitenkaan vertaisi keskenään, ennemminkin yhtäläisyyttä näkisin WM:n ja pudotussarjan välillä. Tuollaiessa 12 --> 2 puolipyramidissa kun tuppaa yhdistymään ihan pumppitreeni ja lähelle maksimiykkös menevä treeni. Muutenkaan en näe mitään järkeä bodarin tehdä kovin usein lähelle maksimiykköstä menevää treeniä.

Ja mulla on myös hyviä kokemuksia yhdistää 12 --> 6 toistoa samassa treenissä kuten Gdanellakin. Tosin itse teen yleensä toisinpäin, eli ensin tehdään tuo kutonen mahdollisimman isolla raudalla ja sitten sarja pitenee ja painot luonnollisesti pienenee.

^^
Lähinnä viittaisnkin yleisesti tuohon lyhyen ja pitkän sarjojen yhdistelyyn, enkä ketjun puolipyramiidiin. En kyllä itsekkään kyseisellä tavalla tekisi.

oon aina tehnyt lyhyet ja pitkät sarjat samoissa reeneissä ja aivan hyvin ne toimii, ei sille ole mitään estettä. mun mielestä on järkevää käyttää laajaa toisto aluetta joka reenissä.

edit: mutta se että miten kukanenkin laajan toisto alueen toteuttaa onkin toinen juttu. en minä ainakaan tuolla halme systeemillä tekis.

Timba79 sanoi:

Nämä on vähän näitä "kaikki riippuu kaikesta" -juttuja, mutta yritän jotain. En ole oikein oivaltanut, miksi bodareiden oikeastaan koskaan kannattaisi tehdä alle ~5 toiston sarjoja (bodari ei tarvitse taitoa maksiminostaa). Jos tehdään bodareiden normitoistoja (~5-12), niin tuskinpa on yhtä ja oikeaa tapaa rytmittää toistoalueita. Joskus voi tehdä vaikka 10-12, joskus toiste 5-7 ja joskus kolmannen kerran 5-12 - vaihtelu virkistää hermolihasjärjestelmää.
Mutta kussakin treenissä lämmittelyn jälkeen aina ensin tosiaan nostelisin raskaammilla painoilla ja lopuksi pidemmät sarjat.

Voimailussa en pääliikkeissä yleisesti ottaen tekisi kuin yhtä toistoaluetta per treeni (esim. 1-3 vs. 8-10). Jos tekee montaa toistoaluetta per treeni per liike, niin mikään ominaisuus ei välttämättä saa riittävää kertavoluumia, hermosto saattaa "ylihämmentyä" kun se ei tiedä mitä siltä oikein kulloinkin vaaditaan ja hermoston piikkaaminen tietyksi ajankohdaksi vaikeutuu. Mutta vaikka pääliikkeissä tehtäisiinkin alhaisia toistoja, niin samalla treenikerralla voi ja pitääkin apuliikkeissä tehdä korkeampia toistoja (koska apuliikkeisiin ei tarvitse hankkia hermotusta, alhaiset toistot ovat nyrkkisääntönä kuluttavampia hermostolle ja lihaksiakin on rakennettava). Perinteisestihän voimanostossa on pääliikkeissä edetty juuri siten, että treenikerta treenikerralta kohti kilpailua toistot ovat laskeneet tyyliin 10>8>6>5>3>2 ja apuliikkeissä on aina tehty 8-10 toistoa. Jos määrittelee lajikseen vaikkapa "voimabodauksen" niin esim. noin rytmittäminen on mielestäni järkevämpää kuin tehdä pyramidi joka kerta.

Ompas itselläkin ollut ajatus kysyä mitä mieltä tuosta halmeen sarjoista. Tulipahan taas lisä tietoa :) itse olen salilla tehnyt maven ja jalkaprässin noilla sarjoilla. Tosin mavessa menee 12-10-8-6 ja sitten menee vielä yks sarja jos vaan sormet kestää :/ halme mainitsee, että painoja sen mukaan lisää kuin toistot vähenee jos pystyy, mutta itsellä kyllä pysyy samana painot. Joku mainitsikin että nuo 4 ja 2 vois hyvin jättää pois, ainakin prässissä tuntuu aika turhalta, nakkaa mieluummin sen vielä siihen. Mutta pitää alkaa itsekkin miettimään tekiskö sitten vain 10x3/4 ja 8x1.0. Halmeen kirjassa esim. scotti ja kapea penkkikin ois noilla sarjoilla, mut taitaa olla aika monelle ei kiitos :)

Back
Ylös Bottom