Hyvä, että tankkausaihe herättää keskustelua, niin pitääkin! Mä luulen, että osa teistä ymmärsi kuitenkin nyt hiukan väärin meidän jutut, tai ainakin osan niistä. Niinpä tässä tulee pieni tarkennus omista ajatuksista, enkä usko, että Antti liikkuu hirveästi eri linjalla.
Onko tankkaus kisadieetillä mun mielestä tyhmää, tai aina väärin? Ei missään nimessä, siitähän ei nyt ollut kyse. Mä tiedän monta kaveria, jotka on pitänyt dieetillä tankkauspäiviä, ja ollut lavalla tosi kovassa kunnossa. Mä olen tehnyt monesti itsekin niin.
Taisin sanoa videollakin, että kun tankkauksen syyt ovat puhtaasti dieetissä, homma on ok. Eli kun ollaan liian kireitä liian aikaisin, aineenvaihdunta alkaa jumittaa, homma ei etene vaikka kiristetään ruuvia, ollaan jo makroissa hyvin alhaalla jne. Näissä tapauksissa tankkaus saattaa hyvinkin olla juuri oikea ratkaisu potkaisemaan hommaan lisävauhtia, ja pitämään kiristyminen elossa. Peter esimerkiksi on tosi aikaisessa vaiheessa todella kireä, joten tankkaukset ovat varmasti hyödyllisiä, mutta edelleen takuuvarmasti loppuun saakka harkittuja ja suunniteltuja.
Se mitä me kritisoitiin oli tankkaus, jonka syyt löytyvät enemmänkin korvien välistä, kalenteri kertoo, että on tankkausaika, vaikka kunto ja kroppa sanoisi ihan muuta, löysää on vaikka muille jakaa, makrot korkealla, varaa kiristää ruuissa, treeneissä, ja aerobisissa on mielin määrin, mutta silti päätetään tankata. Ja sitten tankataan herkuilla, vedetään rasvaista mässyä, hemmetisti kuitua, ei juoda, vaan syödään, ja sitten ihmetellään, kun kroppa on ihan tukossa, eikä homma etene moneen päivään mihinkään. Nämä tankkaukset eivät mun mielestä kuulu kilpakehonrakennukseen. Kisadieetillä kuuluukin loppua kohti olla väsy, bensa vähissä, ja askel painaa, ei ne ole syitä tankkaukselle, vaan hinta hyvästä kunnosta. Jos homma etenee, rasva palaa, ja liha säilyy, ei ole mitään syytä tankata, vaikka se viikonloppuna hiton hauskaa olisikin. Siis ei ole syytä dieetin kannalta.
Ja omasta mielestä tankkauspäivän ruuat pitää, tietysti laskea mukaan viikon kokonaismääriin, mutta ruoka-aineiden pitäisi myös olla mahdollisimman puhtaita, iltaa kohti nopeampaa sokeria, rasvat mahdollisimman alhaalla ja protskuja ei liikaa. Pointtina, että kroppa täyttyy nopeasti, mutta myös tyhjenee nopeasti, ja ollaan taas vauhdissa. Kyse on kisadieetin tankkauspäivästä, joka auttaa dieettiä toimimaan, ei herkkupäivästä, ne on kisojen jälkeen.
Mekin puhuttiin tammikuussa Jarin kanssa mun kevään dieetistä, että tankataan, kun sille tulee tarve, vielä ei ole tullut, joten ei ole tankattu. Tankkaus ei siis ole kirosana, jos ja kun se tehdään oikeista syistä, ja sille on todellinen tarve. Muussa tapauksessa se on turhuutta, hyvän mielen tankkausta.