SUPERCARB 1kg -40%

BB Toni Kataja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Toivottavasti Toni ja Tommi on kummatkin kunnossa lavalla niin saataisiin revanssit parin vuoden takaisesta

800_9234.jpg

Joku pyysi kuntokuvaa missä mennään. Koko posekuvia musta ei varmaan tule ennen kuin lavalta. Toiset tykkää jakaa niitä pitkin dieettiä,mä en. Ja mä ajattelen,että molemmat on ihan yhtä ok.
Mutta tässä kuva,josta näkee hiukan tilannetta. Etupuoli tulee edellä,takaosasto hiukan jäljessä,joka on mulle normia. Mutta homma etenee mukavasti,ja mä uskon vahvasti,että kisapäivänä mä olen valmis.

Mukavaa kevättä!

Liitteet

• IMG_0784.JPG
    IMG_0784.JPG
    1,5 MB · Katsottu: 1 446
Tonin blogissa juttua valmentajista.

"Valmentaja. Kuka tarvitsee valmentajaa, ja mihin? Onko se turhaa hömpötystä, mediaseksikäs fitness- ja bodimaailman muoti-ilmiö. Onko niin, että jos sä haluat olla kova, ja saada kovia tuloksia, sulla pitää olla valmentaja? Mikä ero on personal trainerilla ja valmentajalla?"

Tuohonko kirjoitukseen Halmo mahtoi viitata kohdassa 5:37? Tikka siis kirjoitti "tavisten" koko viikonlopun överiksi vetämistä eikä niinkään kisaajan viikottaisesta, yhden päivän kestävästä, suunnittelusta ja maltillisesta tankkauksesta. On tietysti muiden päivien kalorivajeesta ja rasvaprosentista yms. henkilöstä riippuvaa tarvitaanko edes sitä. Ja Tikka kirjoitti, että vain yksi päivä menetettäisiin mättämispäivien lisäksi eikä 3-4 kuten Halmo sanoi, eikä siinä taida olla kyse glykogeenivarastojen tyhjenemiseen kuluvasta ajasta, koska eihän rasvanpoltto tietenkään sitä vaadi.

Älkääten ottako tätä minään negaamisena tai trollaamisena vaan kriittisen kuulijan mietteinä korvaan särähtäneistä kommenteista. @Markku Tikka voi mielelläänkin kommentoida jos se onkin allekirjoittanut joka puhuu puuta ja heinää.

Viimeksi muokattu:
Vai viittaisko Tikka siihen 5-2 diettiin ja Halmo sitten noihin kisailijoiden tankkauksiin joista näkyy jos jonkunlaista kuvaa FB:ssä?? Ja oon kyl ihan samaa mieltä siinä, et toisilla toi tankkaaminen on lähteny lapasista sen suhteen et enempi tankaan päätä, kuin sitä mitä se kroppa vaatis.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
5:2-dieetillä taas taidetaan tarkoittaa eri asiaa: viiden päivän normaalia syömistä ja kahden päivän erittäin matalia kaloreita.

Mutta sinänsä ihan pointtia tuossa, että pään tankkaaminen on eri asia kun kropan tankkaaminen, mutta hieman on mutkien oikomista kun Halmo vielä lisäsi, että tankkaamattomuus ei ainakaan huononna dieetin lopputulosta...

Viimeksi muokattu:
Minusta Antti ja Toni tuovat esille omat mielipiteensä, joka ilmenee hyvin mm. kohdasta 7:30 lähtien. Eli voi olla "monta latua hyvään lopputulokseen". Sorry, jos menin ohi aiheen, mitä -elgen- pohdiskeli/pohdiskelee. :)

Kyllähän me nimenomaan tuotiin omat mielipiteemme esille ja kuten sanottu, polkuja on monia päästä maaliin. Niin, miten se on oikomista että tankkaamattomuus ei ainakaan huononna lopputulosta? Suurin osa tänäpäivänä toteuttaa sen tankkaamisen juurikin pään takia, ei niinkään kropan tyhjyyden takia. Jokainenhan taapertaa sen polun sinne lavalle ja lopun kruunaa se kisapäivän kunto. Onko se sittenkin niin että alati tankkaaminen vaan terävöittää ja parantaa kuntoa? Hieman epäilen mutta se on vaan mun mielipide, ehkä ennemmin kannattaa katsoa sen kisaprepin runkoa kuin tankkauksia, laji on äärrimmäisen kova ja se vaatii äärimmäisiä olotiloja, reenaaminen yhjän kropan kanssa ei ehkä ole niin mahtipontista kuin juuri täyteen tankatun kanssa mutta se ei ole kuin hetken huumaa ja mielihyvän lähde se että nyt 10viikkoa enne kisaa näytän helvetin täydeltä ja paineiselta. =)

Kyllähän me nimenomaan tuotiin omat mielipiteemme esille ja kuten sanottu, polkuja on monia päästä maaliin. Niin, miten se on oikomista että tankkaamattomuus ei ainakaan huononna lopputulosta? Suurin osa tänäpäivänä toteuttaa sen tankkaamisen juurikin pään takia, ei niinkään kropan tyhjyyden takia. Jokainenhan taapertaa sen polun sinne lavalle ja lopun kruunaa se kisapäivän kunto. Onko se sittenkin niin että alati tankkaaminen vaan terävöittää ja parantaa kuntoa? Hieman epäilen mutta se on vaan mun mielipide, ehkä ennemmin kannattaa katsoa sen kisaprepin runkoa kuin tankkauksia, laji on äärrimmäisen kova ja se vaatii äärimmäisiä olotiloja, reenaaminen yhjän kropan kanssa ei ehkä ole niin mahtipontista kuin juuri täyteen tankatun kanssa mutta se ei ole kuin hetken huumaa ja mielihyvän lähde se että nyt 10viikkoa enne kisaa näytän helvetin täydeltä ja paineiselta. =)

Voi olla, että parantaa, voi olla, että ei. Lähes poikkeuksetta se on kisadieeteillä kuitenkin välttämätöntä, jotta päästää kunnialla maaliin, parhaassa mahdollisessa kunnossa eli mahdollisimman rasvattomana JA mahdollisimman paljon lihasta säästäneenä. Ilman tankkauksia kun voidaan toki päästä kireäksi, mutta usein lihasmassaa menettäneenä. Onhan noita nääntyneitäkin lookkeja lavoilla nähty kaikissa sarjoissa. Toki vähemmän kuin pehmeitä ja tietysti enemmän testatulla puolella. Toisaalta joissain harvoissa tilanteissa liian tiukka dieetti voi osaltaan jopa aiheuttaa sen pehmeyden kun kroppa ei enää ole yhteistyökykyinen hormonitoiminnan sakkaamisen takia. Näin ollen väitän edelleen, että tankkaamattomuus kyllä voi ja useimmissa tapauksissa huonontaa lopputulosta. Tilanne on tosiaan tietysti hieman eri kun apuna on lääkekaapin antimet, mutta käsittääkseni niiläkään ei mahdottomia voi tehdä kortisolin ym. sakkaavien hormonien suhteen.

Oli miten oli, ihannetilanteesssahan tankkauksia ei tietenkään tarvita. Jos kroppa pelittää loppuun asti ilman niitä, se on hienoa. Siitä saa kiittää hyvin suunnitellun ja toteutetun dieetin lisäksi lajiin siltä osin sopivia geenejä. Olet ilmeisesti tälläinen tapaus, mutta mitä luulet mikä olisi esim. toisen ääripään edustaja Wileniuksen dieetin lopputulos ilman tankkauksia? Mahdollisesti järkkykireä, mutta luultavasti myös järkkytyhjä ja jopa lihasmassaa menettänyt. Eli jos puhuit itsestäsi niin tästä on turhaa keskustella, mutta käsittääkseni kyse oli siitä kaikkia koskevasta tokauksesta? Se tässä muutenkin vähän hiertää kun teidän videoita kuitenkin kattelee kaiketi pääasiassa nuoret miehenalut, vai olenko ihan väärässä? Pitäisin ehkä sen mielessä, koska siinä on jääräpäisestä äärimmäisen olotilojen kestämisestä vaan mitä todennäköisimmin haittaa jos joku omalla hormonituotannolla dieettiä eteenpäin taapertava raukka muistelee kroppa sekasin mitä ne isot pojat videolla sano ja painaa lisää kaasua.

Koska itselläni ei täällä tietenkään ole mitään auktoriteettiä, loppuun lainauksia sitä hieman enemmän omaavalta kaverilta:
"Kun dieetti vedetään oikeasti kireään kuntoon, säännöllisillä tankkauksilla on melko oleellinen fysiologinen tarve aineenvaihdunnan elossa pitämisen kannalta." - Utti Hietala
"Oikein tehtynä tankkaus kiihdyttää aineenvaihduntaa ja pitää sen dieetillä elossa, jolloin voi ja PITÄÄ tankata useammin." - Utti Hietala
(http://www.jukkanyyssola.fi/blog/blog/78-hiilaritankkauspaivan-ohjeet)
"Vaikka rasvaa poltetaankin paremmin silloin, kun nämä välittömät energiavarastot ovat sopivasti tyhjentyneet, liian tyhjäksi ajautuminen alkaa jopa haitata dieetin etenemistä. Suorituskyky treeneissä kärsii huomattavasti, ja lihasta poltetaan todella tyhjänä helpommin energiaksi. Liian tyhjäksi kroppaa ei siis kannata ainakaan pitkäksi aikaa päästää, ja tähän on ratkaisuna sopivin väliajoin tehtävät tankkaukset." -Utti Hietala
https://www.fast.fi/2017/rasvanpolton-perusteet-osa-8-tankkaukset-dieetilla/

Hyvä, että tankkausaihe herättää keskustelua, niin pitääkin! Mä luulen, että osa teistä ymmärsi kuitenkin nyt hiukan väärin meidän jutut, tai ainakin osan niistä. Niinpä tässä tulee pieni tarkennus omista ajatuksista, enkä usko, että Antti liikkuu hirveästi eri linjalla.

Onko tankkaus kisadieetillä mun mielestä tyhmää, tai aina väärin? Ei missään nimessä, siitähän ei nyt ollut kyse. Mä tiedän monta kaveria, jotka on pitänyt dieetillä tankkauspäiviä, ja ollut lavalla tosi kovassa kunnossa. Mä olen tehnyt monesti itsekin niin.
Taisin sanoa videollakin, että kun tankkauksen syyt ovat puhtaasti dieetissä, homma on ok. Eli kun ollaan liian kireitä liian aikaisin, aineenvaihdunta alkaa jumittaa, homma ei etene vaikka kiristetään ruuvia, ollaan jo makroissa hyvin alhaalla jne. Näissä tapauksissa tankkaus saattaa hyvinkin olla juuri oikea ratkaisu potkaisemaan hommaan lisävauhtia, ja pitämään kiristyminen elossa. Peter esimerkiksi on tosi aikaisessa vaiheessa todella kireä, joten tankkaukset ovat varmasti hyödyllisiä, mutta edelleen takuuvarmasti loppuun saakka harkittuja ja suunniteltuja.

Se mitä me kritisoitiin oli tankkaus, jonka syyt löytyvät enemmänkin korvien välistä, kalenteri kertoo, että on tankkausaika, vaikka kunto ja kroppa sanoisi ihan muuta, löysää on vaikka muille jakaa, makrot korkealla, varaa kiristää ruuissa, treeneissä, ja aerobisissa on mielin määrin, mutta silti päätetään tankata. Ja sitten tankataan herkuilla, vedetään rasvaista mässyä, hemmetisti kuitua, ei juoda, vaan syödään, ja sitten ihmetellään, kun kroppa on ihan tukossa, eikä homma etene moneen päivään mihinkään. Nämä tankkaukset eivät mun mielestä kuulu kilpakehonrakennukseen. Kisadieetillä kuuluukin loppua kohti olla väsy, bensa vähissä, ja askel painaa, ei ne ole syitä tankkaukselle, vaan hinta hyvästä kunnosta. Jos homma etenee, rasva palaa, ja liha säilyy, ei ole mitään syytä tankata, vaikka se viikonloppuna hiton hauskaa olisikin. Siis ei ole syytä dieetin kannalta.

Ja omasta mielestä tankkauspäivän ruuat pitää, tietysti laskea mukaan viikon kokonaismääriin, mutta ruoka-aineiden pitäisi myös olla mahdollisimman puhtaita, iltaa kohti nopeampaa sokeria, rasvat mahdollisimman alhaalla ja protskuja ei liikaa. Pointtina, että kroppa täyttyy nopeasti, mutta myös tyhjenee nopeasti, ja ollaan taas vauhdissa. Kyse on kisadieetin tankkauspäivästä, joka auttaa dieettiä toimimaan, ei herkkupäivästä, ne on kisojen jälkeen.

Mekin puhuttiin tammikuussa Jarin kanssa mun kevään dieetistä, että tankataan, kun sille tulee tarve, vielä ei ole tullut, joten ei ole tankattu. Tankkaus ei siis ole kirosana, jos ja kun se tehdään oikeista syistä, ja sille on todellinen tarve. Muussa tapauksessa se on turhuutta, hyvän mielen tankkausta.

Kerroitkin videolla oman kantasi jota tämä vielä mukavasti täsmensi ja sen voi helposti allekirjoittaa. Antin kanta vain jäi jyrkemmän oloiseksi pitkälti kohdan 4:14 takia, josta sai kuvan, että voi "taata ja alleviivata", ettei tankkaamattomuus tule ainakaan huonontamaan kenenkään kuntoa. Yleisesti kisaajista kun puhuitte niin kaikille pätevä ohje se kaiketi oli? Kuten aiemmin sanoin, niin ei kai nyt ihan niin kuitenkaan? Jos - ja ilmeisesti kun - siitä ei olekaan kysymys, niin hyvä!

Sitten oli vielä se toinen korvaan särähtänyt kommentti siitä, että rasvaa aletaan tankkauksen jäljiltä polttamaan vasta 3-4 päivän päästä kun glykogeenivarastot on tyhjennetty, jos sillonkaan (@5:44 -->). Tälläisestä en ole ainakaan itse ennen kuulluta ja kuten tuossa yhdessä Hulkin sitaatissa mainitaan, liian tyhjänä rasvanpoltto vain yleensä vaikeutuu. Herääkin kysymys, miten voi treenata kuukausia miinuskaloreilla ilman, että glykogeenivarastot tyhjenee? Hyvin lyhkäsillä sarjoilla tietysti, mutta pelkästään niitä tekeviä ei lavalla taida olla. Onko Antti siis vain luonnon oikku vai huolehditaanko niiden täytöstä jotenki muuten kuin perinteisillä tankkauspäivällä, jolloin sitä ei mielletä tankkaukseksi?

Kiitos Tonille ja Antille videosta, jossa kävitte selkeästi asioita perusteluineen läpi. On hienoa oppia ymmärtämään avarakatseisemmin teidän lajin maailmaa ja sehän on sitä parasta antia innokkaalle urheilumaailman seuraajalle.

Suositut

Back
Ylös Bottom