tona öljyssä

pitääkö paikkansa, että tonnikala öljyssä on kasvirasvaa, mutta kuumennettu samassa vaiheessa kuin tonnikalakin eli muuttunut huonoksi rasvaksi. Ei sattumalta ole ketään tonnikalastajaa/jalostajaa?:eek:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by irakinmiäs
pitääkö paikkansa, että tonnikala öljyssä on kasvirasvaa, mutta kuumennettu samassa vaiheessa kuin tonnikalakin eli muuttunut huonoksi rasvaksi. Ei sattumalta ole ketään tonnikalastajaa/jalostajaa?:eek:

En kalahommia leipätyökseni tee, mutta olen siinä käsityksessä että tonnikalat mätetään purkkiin öljyn/veden kanssa, suljetaan purkki, kuumennetaan purkkia niin että tonnikalat kypsyvät, lätkäistään etiketti kylkeen ja kaupan hyllylle.

Korjatkoon joku jos parempaa tietoa, itse elän siinä luulossa etteivät tonnikalan mukana tulevat rasvat sieltä parhaasta päästä ole. Siksi syönkin tonnikalani vedessä, paremman makuisiakin IMO.

No voi helvetin helvetti. JOS toi pitää paikkansa on melkein pakko ruveta dieetilläkin ostamaan vesitonnikalaa ja lisätä öljyt pullosta.

Saman jutun oon kuullu noista öljytonnikaloista. Tonnikalat vedessä ja öljyt pullosta. Humm humm. Tosin maun takia..

Tuna

Liideli myy tonnikalaa auringonkukka öljyssä. Taitaa tuo kuumennus siis pilata senkin...
No - tähän asti olen uskonut sen olevan minulle hyvästä ja olen ollut huomaavinani jotain positiivisia tuloksiakin ?

- Eli, unohdan tämän threadin ja suggestoin huonon rasvan suoraan lävitseni. Imeytymättä.

Re: Re: tona öljyssä

Originally posted by reiz
En kalahommia leipätyökseni tee, mutta olen siinä käsityksessä että tonnikalat mätetään purkkiin öljyn/veden kanssa, suljetaan purkki, kuumennetaan purkkia niin että tonnikalat kypsyvät, lätkäistään etiketti kylkeen ja kaupan hyllylle.

Korjatkoon joku jos parempaa tietoa, itse elän siinä luulossa etteivät tonnikalan mukana tulevat rasvat sieltä parhaasta päästä ole. Siksi syönkin tonnikalani vedessä, paremman makuisiakin IMO.

Vähän epäilyttää se, että tonnoporkki kolvataan kiinni ja lyödään tuli sen alle. Saattaa venyä ja paukkua jonkin verran kuumuessaan.

Jos tuna vedessä maksaa saman kuin tuna öljyssä, ei se öljy voi olla mitään kylmäpuristettua Virginoa. Jotain halvimpia mahdollisia kasviöljyjähän ne tunan öljyt ovat. Eli jos haluaa säätää ruokavalionsa rasvahappokoostumuksen kohdalleen, kannattaa lorotella pulloista parempia öljyjä.

Hei, korjatkaa jos joku tietää, mutta ei mun tietääksen kasvirasva muutu tsädäm transrasvaksi tai muuten huonoksi kertaslaagista kun tietty lämpötila ylitetään.

Tämä riippui jotenkin öljystä, mutta esim. oliiviöljyllä nopeasti paistaminen ei olisi ihan niin paha synti kuin luullaan. Siinä vaiheessa kun öljy alkaa reilusti savuamaan niin ollaan huonolla alueella, mutta joidenkin kasvisten pikafreesaus medium-lämmöllä on kai ok.

Hämärästi muistan että toiset rasvat sitten olivat varsin herkkiä lämpötilalle (tais olla omegakolmosia sisältävät). Mutta auringonkukkaöljy taitaa sekin olla suureksi osaksi kertatyydyttymätöntä (?) eli ei se tappavaksi myrkyksi pikakuumennuksessa KAI muutu?

Puhunkohan taas roskaa?

Re: Re: Re: tona öljyssä

Originally posted by Kynis
Vähän epäilyttää se, että tonnoporkki kolvataan kiinni ja lyödään tuli sen alle. Saattaa venyä ja paukkua jonkin verran kuumuessaan.
Jos se keitetään?

Eli näköjään 115-120 raatia valmistuksessa.
Missäs lämpötilassa ne kasvirasvat alkaa muuttua?
Entä mitä pykälää sillon vois käyttää hellalla (1-6)?

Mikä tässä nyt tuli lopputulokseksi.. onko siis se ihan hyvää rasvaa mikä siinä purkissa on vai ei ?

En tarkoista lämmöistä tiedä mutta yleisesti kuumentaminen:
"Corn, canola, safflower, flax, etc. oils are the least heat stable of the oils, will become highly oxidized, and will lose their EFA content with cooking."

"even normal household frying temperatures and durations can cause partial oxidation."

" 'good fats' need to be unprocessed and heated in order to stay 'good.' "

Lähde: <a href="http://www.johnberardi.com/articles/qa/afc/afc_mar292002.htm" target="_blank">Berardi</a>

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom