Toistuvat yläselän jumi ja polte

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt on jo pari kuukautta vaivannut itselle ihan uusi vaiva: Yläselkää alkaa ikäänkuin polttamaan/juilimaan ja sitä kestää siihen asti, että syön 600mg ibuprofeiinia. Parasetamoli ei vaikuta mitään. Kipu tuntuu pahimmalta lapojen välissä ja säteilee trapsien kautta korvien alaosaan sekä pahimmillaan kipuiluna kyynärpäähän. Joskus on päivä pari, ettei ole mitään oireita ja sitten vaiva taas palaa. Viimeksi eilen kipu alkoa klo 19.00 ja loppui 02.00 kun luovutin nukkumisyrityksen ja söin sen Buranan.

Vaiva liittyy ehkä istumatyöhön. Töissä kun istuu sen 8h ja siihen päälle kotona 5h niin siinähän se on. Mutta kun samaa duunia on tehty 15v ja nyt syksyllä tuli ensimmäistä kertaa nämä oireet. Eli voiko se olla kramppi, tulehdus, välilevypullistuma niskassa? Jälkimmäinen minulla on ollut alaselässä aikanaan ja silloin kipu oli kyllä enemmän terävä ja infernaalinen eikä se tuntunut selässä vaan säteili jalkaan.

Tennispallolla olen koittanut hieroa monesti (koska selkä tuntuu ihan niinkuin sen pitäisi jotenkin naksahtaa paikalleen...) mutta se ei helpota ja ehkä jopa pahentaa. Samoin salilla jos teen selkäjumppaa esim. kuminauhoilla, niin sekin tuntuu pahentavan tilannetta. Venyttely ei myöskään juuri auta eikä helpota. Mutta esim. pään painaminen rintaan ja sivulle samalla kun vetää kädellä varovasta alas sattuu niskalihaksissa sekä juurikin lapojen vierestä. Samoin pään taivutus ihan taakse aiheuttaa kovan kivun niskalihaksissa jotka tuntuvat kramppaavan heti...

Joko amputoidaan koko pää? Buranaa harkitsin vetäväni viikon parin kuurin, vaan nyt on niin että tällä hetkellä on päällä kova närästys jonka vuoksi syön Somacia. Ja ibuprofeiinihan nimenomaan aiheuttaa vatsan limakalvojen heikkenemistä ja täten pahimmillaan mahahaavan...Vai onko olemassa jokin tulehduslääke mikä ei tätä tee?

Tutunkuuloinen ongelma.
Istumatyötä teen minäkin ja melko pitkään ollut vastaavanlainen tuntemus, että pitäisi jotenkin saada paukautettua yläselkä paikalleen. Itsehoidoksi olen tarjonnut tennispalloa ja venyttelyä selkään ilman suurempaa helpotusta.

Kävin aiheesta muutama päivä sitten fyssarilla, joka päätyi muljuttelemaan lihaskalvoja auki etuolkapäistä, ylärinnasta, kyljestä kainalon alta ja muistaakseni jostain kaulan tienoilta. Välittömänä seurauksena lavat liikkuu nyt paremmin ja väittäisin koko yläselän olevan rennompi.
Hieman tuntemuksia häiritsee viikonloppuna niskanikaman päälle pudotettu tanko, mutta silti yleisfiilis on parempi.

Omassa ongelmassani kuvittelin kanssa, että selkä on se mikä pitäisi saada aukeamaan, mutta ehkä vika tosiaan olikin toisella puolella ja selän venyttely käytännössä vain auttoi etupuolta kiristymään entisestään.

Tai sitten vaiva voi tosiaan olla lähtöisin sieltä niskasta. Oletko jo kokeillut kaikki mahdolliset niskajumpat? Itsellä myös istumatyö ja välillä avaan niska/hartiaseutua erilaisilla jumpilla, kuten laittamalla kämmenen ohimoa vasten ja painan päätä kämmentä vasten niin lujaa kuin mahdollista. Tällaisia parin sekunnin jumppia ja sen jälkeen pään pyörittelyt ja niskan venyttelyt, niin tuntuu paljon paremmalta. Toisaalta, jos sulla ei ole päänsärkyjä liittyen tuohon vaivaan niin voi olla ettei kyse edes ole niskasta.

Fyssari/naprapaatti varmaankin osaisi ohjata oikeaan suuntaan, ehdottaisin sellaisella käyntiä. Fyssarin saanet työterveyden piikkiin, naprapaatti pitää kait itse maksaa. Täälläpäin pyörii 80-120€ tienoilla per käynti.

Joko amputoidaan koko pää? Buranaa harkitsin vetäväni viikon parin kuurin, vaan nyt on niin että tällä hetkellä on päällä kova närästys jonka vuoksi syön Somacia. Ja ibuprofeiinihan nimenomaan aiheuttaa vatsan limakalvojen heikkenemistä ja täten pahimmillaan mahahaavan...Vai onko olemassa jokin tulehduslääke mikä ei tätä tee?

On, mikäli kipulääkkeistä puhutaan: parasetamoli, kauppanimenä esim. Panadol. Tosin mainitsit, ettei se tapauksessasi auttanut - ehkä jotakuta muuta auttaa...

On, mikäli kipulääkkeistä puhutaan: parasetamoli, kauppanimenä esim. Panadol. Tosin mainitsit, ettei se tapauksessasi auttanut - ehkä jotakuta muuta auttaa...

Parasetamolihan ei poista tulehdusta. Päänsärkyyn tosin se tuntuisi toimivan.

edit: tulehduksella viittaan siis siihen, että jospa omassa tapauksessa ongelma on kroonistunut ja lihakset ovat alkaneet tulehtumaan jatkuvasta jumituksesta.

Tai sitten vaiva voi tosiaan olla lähtöisin sieltä niskasta. Oletko jo kokeillut kaikki mahdolliset niskajumpat? Itsellä myös istumatyö ja välillä avaan niska/hartiaseutua erilaisilla jumpilla, kuten laittamalla kämmenen ohimoa vasten ja painan päätä kämmentä vasten niin lujaa kuin mahdollista. Tällaisia parin sekunnin jumppia ja sen jälkeen pään pyörittelyt ja niskan venyttelyt, niin tuntuu paljon paremmalta. Toisaalta, jos sulla ei ole päänsärkyjä liittyen tuohon vaivaan niin voi olla ettei kyse edes ole niskasta.

Istuma-asentoa olen koittanut parantaa töissä ja välillä nostan pöydä ylöskin, että voi seistä. Mutta kotona työjakkara on mallia Ikea ja siinä sitten röhnötetään miten sattuu ja sohvalla sen perään vielä loput.

Päänsärkyä on kyllä kans. Loppupäivästä monesti kolottaa koko kuuppaa ja töissä verenpaineetkin tahtoo heilua. Totesin tämän firman OBH Nordican mittarilla ;)

Tuo rinnan venyttely mistä StressMaker mainitsi voisi olla hyvä. Nyt on tullut tosiaan venyteltyä paljon selkää ja salilla vähäiset treenit ovat olleen melkein pelkästään penkkiä. Selkää ei ole tullut treenattua koska sen jälkene juilii ja jalat on tietty jääneet myös pois samaisesta syystä. Pitääkin tänään hieroa pallolla etuolkapäät ja tissit.

Jos migreeniäkin on niin mä annan ääneni niska/hartiaseudun ongelmille. Meneppä työfysioterapiaan, voi olla että sieltä löytyy vähän isompaakin ongelmaa ryhdin kanssa. Vaikka ongelma on ylhäällä, niin aiheuttaja voi olla vaikka huonossa lonkan asennossa, joka taas johtuu kireistä lonkankoukistajista/takareisistä/pakaroista ja huonoista keskivartalon lihaksista yms yms yms.

Parasetamoli on tosiaan hellempi vatsalle, mutta ei myöskään auta tulehdukseen. Ottaisin kodari silti sun tapauksessas niitä molempia samaan aikaan. Eli 1 burana ja 1 panadol. Ibuprofeeni ja parasetamoli jotenkin tehostaa toistensa vaikutusta, tai jotain tällaista ainakin mulle on sanottu kun määräävät aina buranaa panacodin kanssa. Lääkkeitä kannattaa myös kokeilla, eli hae vaikka lihasrelaksantteja/panacodia, joka rentouttaa. Otat yötä vasten kuuriluontoisesti vaikka muutaman päivän. Jos siellä jotain lukkoo on niin toi voisi auttaa.

Lääkitkää hyvät ihmiset itseänne kunnolla. Tottakai se aiheuttaja pitää aina etsiä, mutta imo aina tuollaisiin mystisiin kipuihin voi lyhyttä kipulääkekuuria kokeilla. Tarpeeksi vahvaa lääkettä siis. Jos ei auta muutaman päivän kuuri niin uudestaan lääkäriin.

Norflex 100mg olen kokeillut, mutta se ei paljoa auttanut. Hassua kyllä 600mg Burana vie kivut kokonaan pois. Vaan sitä kun parisen päivää vetää niin kohta vatsa on taas vereslihalla. Mutta Voltarenin geliä voisi koittaa. Pitäisi olla parempi mahalle...

Hankalaa on, eli kannata ihmiset päästää tilannetta tähän. Perimmäinen syy on kai stressi, mutta toisaalta kivut aiheuttavat stressiä ja kierre on valmis.

Yläselän jumit = rintarangan jumit = etupuolen lihaskireys. Venyteltää tissejä, olkapäitä ja vatsalihaksia. Selkää voi sit hieroa tai rusautella auki, mut ei sitä venytellä tarvi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuulostaa ihan päivänselvältä, itse olen paininut samojen asioiden kanssa vuosia, ja minulla ne myös alkoivat "yllättäen" vaikka sitä ennen olin samalla tavalla istunut toistakymmentä vuotta.

Eli uskon, että sinullakin jatkuva istuminen aiheuttaa jumiutumista yläselässä ja niskassa. Todennäköisesti ryhtisi on huono istuessa, voi toki myös olla seisoessakin, mutta istuessa varsinkin helposti selkä menee käyrälle, niska taipuu eteenpäin ja pää roikkuu. tämä rasittaa niskan lihaksia, etenkin levator scapulae:ta ja trapeziusta. mainitsit että pään kallistaminen eteenpäin tuntuu voimakkaasti niskassa, mikä on hyvin tyypillistä jos levator on ärtynyt. samoin se säteilee myös nimenomaan päähän ja aiheuttaa todella ärsyttävää pään särkyä.

Tälläinen virheasento saattaa johtua myös lihasepätasapainosta tai jäykkyydestä kuten tuossa muut mainitsivat. Jäykkä rintapuoli saattaa kääntää olkapäitä notkolle eteenpäin ja aiheuttaa samoja oireita.

Osaatko sanoa, oireileeko tämä sinulla sellaisina päivinä kun et istu pitkään työpöydän ääressä? nimittäin itsellä katosi nämä vaivat usein esimerkiksi matkustellessa, mutta palasivat aina kun tulin kotiin ja palasin työpöydän ääreen, koska itselläni ongelma oli nimenomaan työasennossa, ei.

Kyseiset lihakset voivat toki venähtää, mutta silloin kipu on jatkuvaa ja esim pään kääntäminen toiseen suuntaan voi olla hankalaa. ollessaan ärtyneitä ne saattavat oireilla juuri kuten sinulla. Burana auttaa koska se lievittää lihaksen ärsytystä, mutta se on vain tilapäistä.

Ensin yrittäisin varmistaa mikä siellä tarkalleen on jumissa. Tässä voi auttaa fysioterapeutti tai muu asiantuntija (osteopaatti, kiropraktikko jne) mutta toki voit itse yrittää paikantaa ongelma kohtia. Sen jälkeen voi alkaa korjaamaan asiaa.

Levatoria voit tunnustella seuraavasti:

- kallon pohjan alla on levatorin yläkiinnityskohta (alla kuvassa punainen läntti heti kallon alla, rangan molemmin puolin on "kuoppa" jossa tuntuu pieni möykky kun päätä kallistelee eteenpäin)
- siitä alaspäin hartian takana (kuvassasuurinpiirtein mustan ruksin kohdalla vasemmalla) on levatorin alakiinnityskohta, se kiinnittyy lapaluun yläkulmaan. tätä voi olla hankalampi löytää, ellei se sitten ole erityisen arka.

painamalla näitä voi tuntea jos lihas on selvästi kipeä. kunnolla painamalla kipu saattaa joko voimistua tai hetkeksi hälventyä. Etenkin kallon alta saa kaivella ja painaa aika voimakkaasti, että löytää kohdan. Mainitsemasi säteily kohta lapaluiden välissä lienee tuon alemman ruksin kohdalla?

Trapeziuksen trigger pisteitä taas ovat nuo hartian päällä olevat punaiset alueet. Niitä voi painella ja kaivella, niin tunnet onko se myös kipeä tai ärtynyt.

1471-2474-12-139-1.jpg

Mainitsemasi pään etuviistoon kallistaminen on toinen hyvä tapa testata, sillä se venyttää nimenomaan levatoria. Tämä tuntuu siinä yläniskassa ja helposti säteilee sinne alemmas selkään kuten mainittu. sivulle kallistaminen taas kohdistuu enemmän trapeziukseen.

Jos nämä tuntuu yhtään tutulta, niin voin antaa ison listan vinkkejä millä korjata, lieventää ja ennaltaehkäistä tätä.

Jäytävän polttavaa särkyä, kuulostaa tutulta! Mulla se oli vaan oire välilevyn pullistumasta ja siitä että pullistuma painoi hermoa. Siihen ei tosin tepsiny mikään lääke :(

Minulla oli toinen lapa jumissa joka ei tosin aiheuttanut mitään jännityspäänsärkyä tms. tuntui vain ärsyttävältä.
Testasin tavallista hierojaa useammankin kerran ja oikeastaan tuli vain kipeäksi siitä mutta yksi kerta riitti ihan oikealla urheiluhierojalla joka todellakin tiesi mitä teki.
Kuten niin monella muullakin minulla on vaikea=lähes mahdoton saada selkään tuntumaa salilla mutta nyt on toiveikas olo senkin asian suhteen.

Itse asiassa viime yönä mietin pullistumaa yläselässä. Mutta hankalapa sitä on todeta, kun ei tässä maassa magneettikuvia halua edes yksityiset lääkäriasemat :(

Epäilen tosin vahvasti perimmäiseksi syyksi tätä työtuolilla ja varsinkin leposohvalla röhnötystä etäpäivinä. Satulatuoli ja kunnon työpöytä löytyisi kyllä alakerrasta, vaan eipä ihminen ymmärrä olla ergonominen ennen kuin selkä sanoo naks.

Tennispallolla kokeilin muuten eilen taas hieroskella rintaa ym. auki. Tuli muuten rinta/olkapää/yläselkä ihan saatanan kipeäksi. Tästä voisi päätellä, että jos jumittaa ja sattuu niin älkää prkl menkö sitä tökkimään millään kovalla kipukoukulla tai pallolla...400+400mg buranaa klo 02:00 yöllä toi taas unen. Jännä kun vaivaa on about jokatoinen päivä mutta harvoin montaa päivää putkeen.

Itse asiassa viime yönä mietin pullistumaa yläselässä. Mutta hankalapa sitä on todeta, kun ei tässä maassa magneettikuvia halua edes yksityiset lääkäriasemat :(

Epäilen tosin vahvasti perimmäiseksi syyksi tätä työtuolilla ja varsinkin leposohvalla röhnötystä etäpäivinä. Satulatuoli ja kunnon työpöytä löytyisi kyllä alakerrasta, vaan eipä ihminen ymmärrä olla ergonominen ennen kuin selkä sanoo naks.

Tennispallolla kokeilin muuten eilen taas hieroskella rintaa ym. auki. Tuli muuten rinta/olkapää/yläselkä ihan saatanan kipeäksi. Tästä voisi päätellä, että jos jumittaa ja sattuu niin älkää prkl menkö sitä tökkimään millään kovalla kipukoukulla tai pallolla...400+400mg buranaa klo 02:00 yöllä toi taas unen. Jännä kun vaivaa on about jokatoinen päivä mutta harvoin montaa päivää putkeen.

Mulla oli samantapaisia oireita 8kk ajan peräänajon jälkeen eli polttava säteilevä kipu lateraalisesti rintarangasta. Pitkään luultiin että on vain fasettilukkoa ja liaskireyttä ja testattiin tennispalloilut (jotka pahensi kipua vaan entisestään!!) Sirdalud+Burana kuurit pariin kertaan (ei juurikaan kuin hetkellistä apua). Kävin myös OMT-fyssarilla joka kävi rangan läpi ja totesi ettei ainakaan lukkoja pahemmin ole ja hänen mielestään sopisi paremmin välilevynpullistumaan. Liikenevakuutukseen piikkin vihdoin nyt loka-marraskuussa pääsin magneettiin ja vittu siellähän se lievähkö välilevynpullistuma th5-6 välissä komeili. Polttava kipu voi olla myös että välilevy tihkuttaa nestettä hermojuureen sen perinteisen painamisen sijasta.

Paska juttu on ettei sille voi tehdä mitään ennen kuin alkaa tulla halvausoireita, koska rintarangan välilevyjen operaatiot tehdään etukautta (rinnan puolelta). Ja silloinkin kun joudutaan sitten tekemään niin operaatio on tosi riskialtis. Toinen vaihtoehto on sitten puuduttaa niitä hermojuuria, mutta niitäkään ei tehdä kuin muutamia per vuosi suomessa.

Välilevyn pullistuma voi tulla myös pitkään kestäneestä istumatyöstä epäergonomisesti toteutettuna. Insinöörinä nopeasti varmaan laskee mitä momentteja pienetkin virheasennot aiheuttaa välilevyille kun ollaan kumarassa.

Nyt vain on opeteltava elämään tuon kanssa ja onneksi ei ihan koko aikaa häiritse.

Tsemppiä ja toivotaan että olisi joku muu kuin välilevyperäinen ongelma!

Kyllä sinne magneettiin pääsee yksityisellä melko nopeesti, kun vaan menee lekurille joka ymmärtää noista välilevyjutuista yms. Jotakin :) tsemppiä!

off-topic, meikällä on leikattu yksi pullistuma alaselästä jo aikaisemmin. Ja pari muuta oli ennen ja jälkeen sitä. Joten siksipä sitäkin epäilin. Kyseessähän on usein rappeumasairaus ja ortopedikin kertoi uusien pullisumien olevan lähes varmoja. Tosin tuleehan niitä suurimmalle osalle ihmisistä elämänsä aikana ja se on sitten tuurista kiinni, että osuuko hermoon vai ei.

Pullistumaa ei tosiaan voi hoitaa, joten siinä mielessä magneettikuva on turha. Tieto pullistumasta kun ei sitä paranna :D

Tänään en ole paljoa istunut, ja selkä on ollut suht ok.

Itse en pidä tuota tennispalloa kovin hyvänä työkaluna, olen saanut sillä useamman kerran paikat todella kipeiksi. kipukoukun olen todennut turvallisemmaksi, kun siinä pystyy paremmin hallitsemaan sitä painetta. Mutta sitäkään ei välttämättä tarvitse, jos saa liikkeillä ja esimerkiksi rullailemalla lukot auki ja sen lisäksi toki vaatii mobilisointia ja ennaltaehkäisyä.

Oireesi kuulostavat kyllä ihan samalta kuin minulla, ja se johtui siitä istumisesta ja ryhdistä. painin asian kanssa useamman vuoden.

Pullistumat taas eivät ole itselle yhtään tuttuja joten niihin en osaa ottaa kantaa

off-topic, meikällä on leikattu yksi pullistuma alaselästä jo aikaisemmin. Ja pari muuta oli ennen ja jälkeen sitä. Joten siksipä sitäkin epäilin. Kyseessähän on usein rappeumasairaus ja ortopedikin kertoi uusien pullisumien olevan lähes varmoja. Tosin tuleehan niitä suurimmalle osalle ihmisistä elämänsä aikana ja se on sitten tuurista kiinni, että osuuko hermoon vai ei.

Pullistumaa ei tosiaan voi hoitaa, joten siinä mielessä magneettikuva on turha. Tieto pullistumasta kun ei sitä paranna :D

Tänään en ole paljoa istunut, ja selkä on ollut suht ok.

Jos tuntuu ettet saa apua lääkäreistä (oletko käynyt yksityisellä?) niin käyppä sitten OMT-fyssarilla joka voisi vähän tutkia sitä selkän mekaniikkaa. Saa sitten vähän tietoa voiko olla funktionaalisia ongelmia kireyksien, fasettilukkojen lihasepätasapainon suhteen yms. Kustannus on alle 100€.

Päivitellään aihetta. En ole lääkärillä vielä käynyt, mutta omatoimisisesti olen juttuja kokeillut ja miettinyt. Jännin juttu on se, että vaiva tuntuu olevan päällä joka toinen päivä. Ja sitten taas ei?? Tällä hetkellä kipu tuntuu olkapäässä ja välillä jopa rintalihaksessa. Eilen oli ok päviä, mutta pientä kipua oli niskanikamien kohdalla. Samoin yläselästä ranka on jotenkin jumissa. Sen huomaa näin: otan keuhkot täyteen happea ja kumarran mahdollisimman rentona eteen niin pitkälle kuin menee. Selkänikamissa tuntuu paine ja hetken päästä jotain naksahtaa siellä ja sormet pääsevät lähemmäksi lattiaa. Samoin selästä tuntuu rutinaa, kun laittaa kädet ristiin pään taakse ja pyörittää yläkroppaa rangan ympäri...Jos istuessani kääntelen etukroppaa puolelta toiselle, tuntuu kireys lapojen kohdalta ja niskanikamissa jotain liikkuu vaimeasti naksahtaen.

Koko ukko menossa rikki? :D

Mutta kun kroppaa pyörittelee ja venyttelee rankaa esim. näin niin kivut tuntuisivat hellittävän. Paitsi olkapään jomotus - joka tosin on vaivannut jo vuosia ja penkkaus on ollut hankalaa jo pitkään. Nyt on alkanut tulemaan mieleen, että joskos selän liikkuvuus on helevetin huono kiitos stressikireiden lihasten ja joskos kaularangassa voisi olla pieni pullistuma. Jälkimmäinen on todella yleinen ja yleensä oireeton, eikä se minullakaan säteile sormiin tai käsiin muuten. Mutta kun pullistumia on jo ollut, niin selkeästi nikamilla on taipumus painua kasaan...

Noh, päivittelen kun keksin taas jotain tai paranen. Ehkä joku saa tästä hyötyä. Nyt mietin, että pitäisikö treenata taas salilla tai ei. Josko parin kuukauden lähes treenaamattomuus onkin syynä näihin kireyksiin...

Back
Ylös Bottom