Toistuvat yläselän jumi ja polte

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuulostaa ihan päivänselvältä, itse olen paininut samojen asioiden kanssa vuosia, ja minulla ne myös alkoivat "yllättäen" vaikka sitä ennen olin samalla tavalla istunut toistakymmentä vuotta.

Eli uskon, että sinullakin jatkuva istuminen aiheuttaa jumiutumista yläselässä ja niskassa. Todennäköisesti ryhtisi on huono istuessa, voi toki myös olla seisoessakin, mutta istuessa varsinkin helposti selkä menee käyrälle, niska taipuu eteenpäin ja pää roikkuu. tämä rasittaa niskan lihaksia, etenkin levator scapulae:ta ja trapeziusta. mainitsit että pään kallistaminen eteenpäin tuntuu voimakkaasti niskassa, mikä on hyvin tyypillistä jos levator on ärtynyt. samoin se säteilee myös nimenomaan päähän ja aiheuttaa todella ärsyttävää pään särkyä.

Tälläinen virheasento saattaa johtua myös lihasepätasapainosta tai jäykkyydestä kuten tuossa muut mainitsivat. Jäykkä rintapuoli saattaa kääntää olkapäitä notkolle eteenpäin ja aiheuttaa samoja oireita.

Osaatko sanoa, oireileeko tämä sinulla sellaisina päivinä kun et istu pitkään työpöydän ääressä? nimittäin itsellä katosi nämä vaivat usein esimerkiksi matkustellessa, mutta palasivat aina kun tulin kotiin ja palasin työpöydän ääreen, koska itselläni ongelma oli nimenomaan työasennossa, ei.

Kyseiset lihakset voivat toki venähtää, mutta silloin kipu on jatkuvaa ja esim pään kääntäminen toiseen suuntaan voi olla hankalaa. ollessaan ärtyneitä ne saattavat oireilla juuri kuten sinulla. Burana auttaa koska se lievittää lihaksen ärsytystä, mutta se on vain tilapäistä.

Ensin yrittäisin varmistaa mikä siellä tarkalleen on jumissa. Tässä voi auttaa fysioterapeutti tai muu asiantuntija (osteopaatti, kiropraktikko jne) mutta toki voit itse yrittää paikantaa ongelma kohtia. Sen jälkeen voi alkaa korjaamaan asiaa.

Levatoria voit tunnustella seuraavasti:

- kallon pohjan alla on levatorin yläkiinnityskohta (alla kuvassa punainen läntti heti kallon alla, rangan molemmin puolin on "kuoppa" jossa tuntuu pieni möykky kun päätä kallistelee eteenpäin)
- siitä alaspäin hartian takana (kuvassasuurinpiirtein mustan ruksin kohdalla vasemmalla) on levatorin alakiinnityskohta, se kiinnittyy lapaluun yläkulmaan. tätä voi olla hankalampi löytää, ellei se sitten ole erityisen arka.

painamalla näitä voi tuntea jos lihas on selvästi kipeä. kunnolla painamalla kipu saattaa joko voimistua tai hetkeksi hälventyä. Etenkin kallon alta saa kaivella ja painaa aika voimakkaasti, että löytää kohdan. Mainitsemasi säteily kohta lapaluiden välissä lienee tuon alemman ruksin kohdalla?

Trapeziuksen trigger pisteitä taas ovat nuo hartian päällä olevat punaiset alueet. Niitä voi painella ja kaivella, niin tunnet onko se myös kipeä tai ärtynyt.

1471-2474-12-139-1.jpg

Mainitsemasi pään etuviistoon kallistaminen on toinen hyvä tapa testata, sillä se venyttää nimenomaan levatoria. Tämä tuntuu siinä yläniskassa ja helposti säteilee sinne alemmas selkään kuten mainittu. sivulle kallistaminen taas kohdistuu enemmän trapeziukseen.

Jos nämä tuntuu yhtään tutulta, niin voin antaa ison listan vinkkejä millä korjata, lieventää ja ennaltaehkäistä tätä.
Minä joudun opiskelujen vuoksi istumaan ja lukemaan paljon. Minulla on ollut jo vuosia ongelmia juurikin niska- ja hartiaseudun kanssa. Niska väsähtää helposti, päätä särkee eikä se käänny kovin hyvin. Viimeaikoina on vasemmalle puolelle yläkroppaa ilmaantunut jumiutumista sekä kipua lavan viereen ja etuolkapäähän. Kokeilin painella sanomiasi pisteitä ja kipua oli sekä trapeziuksen että leveatorin alueella. Olisin kiitollinen mahdollisista jumppaohjeista tai venytyksistä, mitkä olet kokenut hyödylliseksi.

Jos nämä tuntuu yhtään tutulta, niin voin antaa ison listan vinkkejä millä korjata, lieventää ja ennaltaehkäistä tätä.

Listaa vaan: monella on varmasti joka tapauksessa ko. oireita ja olisivat/olisimme kiitollisia, jos viitsisit jotain hyväksikoettuja niksejä jakaa.

Itellä aiakin (tennis)pallolla hierominen rintarangan etupuolelta (pectoralikset), kaulalta ja selän puolelta pallo selän ja seinän välissä auttavat jonkin verran. Väliin puolen minuutin venytyksiä eli vaikka kolme sarjaa pallolla hieromista ja venytyksiä molemmin puolin 30 sekuntia / puoli.

Kuulostaa ihan päivänselvältä, itse olen paininut samojen asioiden kanssa vuosia, ja minulla ne myös alkoivat "yllättäen" vaikka sitä ennen olin samalla tavalla istunut toistakymmentä vuotta.

Eli uskon, että sinullakin jatkuva istuminen aiheuttaa jumiutumista yläselässä ja niskassa. Todennäköisesti ryhtisi on huono istuessa, voi toki myös olla seisoessakin, mutta istuessa varsinkin helposti selkä menee käyrälle, niska taipuu eteenpäin ja pää roikkuu. tämä rasittaa niskan lihaksia, etenkin levator scapulae:ta ja trapeziusta. mainitsit että pään kallistaminen eteenpäin tuntuu voimakkaasti niskassa, mikä on hyvin tyypillistä jos levator on ärtynyt. samoin se säteilee myös nimenomaan päähän ja aiheuttaa todella ärsyttävää pään särkyä.

Tälläinen virheasento saattaa johtua myös lihasepätasapainosta tai jäykkyydestä kuten tuossa muut mainitsivat. Jäykkä rintapuoli saattaa kääntää olkapäitä notkolle eteenpäin ja aiheuttaa samoja oireita.

Osaatko sanoa, oireileeko tämä sinulla sellaisina päivinä kun et istu pitkään työpöydän ääressä? nimittäin itsellä katosi nämä vaivat usein esimerkiksi matkustellessa, mutta palasivat aina kun tulin kotiin ja palasin työpöydän ääreen, koska itselläni ongelma oli nimenomaan työasennossa, ei.

Kyseiset lihakset voivat toki venähtää, mutta silloin kipu on jatkuvaa ja esim pään kääntäminen toiseen suuntaan voi olla hankalaa. ollessaan ärtyneitä ne saattavat oireilla juuri kuten sinulla. Burana auttaa koska se lievittää lihaksen ärsytystä, mutta se on vain tilapäistä.

Ensin yrittäisin varmistaa mikä siellä tarkalleen on jumissa. Tässä voi auttaa fysioterapeutti tai muu asiantuntija (osteopaatti, kiropraktikko jne) mutta toki voit itse yrittää paikantaa ongelma kohtia. Sen jälkeen voi alkaa korjaamaan asiaa.

Levatoria voit tunnustella seuraavasti:

- kallon pohjan alla on levatorin yläkiinnityskohta (alla kuvassa punainen läntti heti kallon alla, rangan molemmin puolin on "kuoppa" jossa tuntuu pieni möykky kun päätä kallistelee eteenpäin)
- siitä alaspäin hartian takana (kuvassasuurinpiirtein mustan ruksin kohdalla vasemmalla) on levatorin alakiinnityskohta, se kiinnittyy lapaluun yläkulmaan. tätä voi olla hankalampi löytää, ellei se sitten ole erityisen arka.

painamalla näitä voi tuntea jos lihas on selvästi kipeä. kunnolla painamalla kipu saattaa joko voimistua tai hetkeksi hälventyä. Etenkin kallon alta saa kaivella ja painaa aika voimakkaasti, että löytää kohdan. Mainitsemasi säteily kohta lapaluiden välissä lienee tuon alemman ruksin kohdalla?

Trapeziuksen trigger pisteitä taas ovat nuo hartian päällä olevat punaiset alueet. Niitä voi painella ja kaivella, niin tunnet onko se myös kipeä tai ärtynyt.

1471-2474-12-139-1.jpg

Mainitsemasi pään etuviistoon kallistaminen on toinen hyvä tapa testata, sillä se venyttää nimenomaan levatoria. Tämä tuntuu siinä yläniskassa ja helposti säteilee sinne alemmas selkään kuten mainittu. sivulle kallistaminen taas kohdistuu enemmän trapeziukseen.

Minulla ollut vuoden nytten tulehtunut kovasti ton kuvan kohdat ja myös oikea olkapää ja rinta.. kipu tosiaan hellittää ku niitä painaa. Vuosi sitten hieroja runnoi liian kovaa lavan seudun joten lavan seutu turposi heti kovasti, vielä nykyyänki turpoaa jos sitä vähänki hieroo, tulehdus lääkkeitä menee ja mennyt paljon. Magneetti kuvissa käyty eikä syytä löytyny rangasta. En tiedä mikä auttais eikä ole fyssarit, hierojat eikä lääkäreistä apua. Kaikki vinkit otetaan vastaan..!

Minulla ollut vuoden nytten tulehtunut kovasti ton kuvan kohdat ja myös oikea olkapää ja rinta.. kipu tosiaan hellittää ku niitä painaa. Vuosi sitten hieroja runnoi liian kovaa lavan seudun joten lavan seutu turposi heti kovasti, vielä nykyyänki turpoaa jos sitä vähänki hieroo, tulehdus lääkkeitä menee ja mennyt paljon. Magneetti kuvissa käyty eikä syytä löytyny rangasta. En tiedä mikä auttais eikä ole fyssarit, hierojat eikä lääkäreistä apua. Kaikki vinkit otetaan vastaan..!

En halua toivoasi ampua alas, mutta et kai sä odota täältä saavasi apua jos fyssarit/hierojat/lääkäritkään eivät osaa auttaa. Mutta mites toi homma sulla nyt menee? Kipu hellittää jos painaa, mutta vähänkään hieroessa lavan seutu turpoaa? Eli ensin helpottaa kipu, kohta sitten turpoaa?

En tiedä millaista liikuntaa nyt teet, mutta tuossa tilanteessa itse lopettaisin rankemmat salitreenit. Ihan kevyttä jumppaa tavoitteena saada jumit pois ja liikkuvuutta parannettua. Siihen kaveriksi kovaa tulehduslääkekuuria (kuten ilm. jo otatkin) ja jos ei niillä parane, niin sitten täysstoppi liikunnalle ja katsoa auttaako se.

En halua toivoasi ampua alas, mutta et kai sä odota täältä saavasi apua jos fyssarit/hierojat/lääkäritkään eivät osaa auttaa. Mutta mites toi homma sulla nyt menee? Kipu hellittää jos painaa, mutta vähänkään hieroessa lavan seutu turpoaa? Eli ensin helpottaa kipu, kohta sitten turpoaa?

En tiedä millaista liikuntaa nyt teet, mutta tuossa tilanteessa itse lopettaisin rankemmat salitreenit. Ihan kevyttä jumppaa tavoitteena saada jumit pois ja liikkuvuutta parannettua. Siihen kaveriksi kovaa tulehduslääkekuuria (kuten ilm. jo otatkin) ja jos ei niillä parane, niin sitten täysstoppi liikunnalle ja katsoa auttaako se.

Toivo on jo alhaalla ja sanoppa keltä odottaa apua jos ammattilaisetkaan eivät osaa auttaa,aika turhaa kommentoit? ehkäpä jos nimimerkki jj09 on kokemusta nii kannattee häneltä kysyä neuvoa? Liikkuvuutta on liikaakin joka toisaalta saattaa juuri ongelmia aiheuttaa? jumeja varmasti on mutta kun ei oikei hieroakkaa uskolla.. lavan seutu kuumottuu ja turpoaa jos hieroo,trigger pisteet myös ärtyneet. kevyttä jumppaa ollut eli pitkää sarjaa pienillä painoilla. tällä hetkellä pari viikkoa ollu totaali lepoa ja motifene dual tulehdus kipu lääkettä pari viikkoa.. myös muita tulehus lääkkeitä kuureina otettu. Kylmä pusseja myös pitänyt selässä. EI oikei auta mikää. joskus selällää maaten kun kipu on kova tuntuu et joku menossa paikoillee ku vääntää kroppaa suuntaan mihi kipu kovenee. varsinkin vasemmalla kyljellä ollessa kipu kovenee oikean lavan seudulla, siis rangan ja lavan välissä.. Ai niin ja pää kipua aina tahtoopi olla. Semmosta täällä :D

Tuo hieronta on vähän arveluttanut ylipäätäänkin. Jos lihaksessa on revähdystä tai muuta vammaa, niin jumihan voisi johtua siitäkin. Eikä avohaavaakaan normaalisti hoideta hieromalla sitä. Varsinkaan kun monesti esim. youtubessa käsketään jauhamaan selkälihasta tyyliin pesäpallolla ja maata kipeän kohdan päällä kunnes kipu katoaa. Olen kokeillut eikä se kipu kyllä katoa :D Loogisemmalta tuntuisi varovaisesti painella lihasta nesteiden pumppaamiseksi edestakaisin. Painelu ja venytykset niin, ettei mitään kipua tunnu.

Trigger pisteitä googlailin ja tunnelma on ristiriitainen. 1000 nettisivua hehkuttaa niitä, mutta tieteellistä todistetta ei löydy mistään. Myöskään en ole löytänyt forumeilta yhtäkään postausta, jossa joku olisi omakohtaisesti päässyt vaivasta tuolla keinoin. On vain juttuja siitä, kuinka sattui ja sitten tuntui hyvältä mutta kohta oli taas jumissa.

Trigger pisteitä googlailin ja tunnelma on ristiriitainen. 1000 nettisivua hehkuttaa niitä, mutta tieteellistä todistetta ei löydy mistään. Myöskään en ole löytänyt forumeilta yhtäkään postausta, jossa joku olisi omakohtaisesti päässyt vaivasta tuolla keinoin. On vain juttuja siitä, kuinka sattui ja sitten tuntui hyvältä mutta kohta oli taas jumissa.

Aika vähän niitä itsekään olen painellut, lähinnä niistä tunnistaa kipeänä olevan paikan. Tuota levatorin yläkiinnityskohtaa tulee hierottua joko ihan sormilla (jopa kaksin käsin saa survoa) sekä makuulla niin, että laitan rystyset sinne alle. Näillä kipu hellittää jonkin verran, lisäksi tulee pidettyä kylmää samassa kohdassa jos oikein ärtynyt.

Minä joudun opiskelujen vuoksi istumaan ja lukemaan paljon. Minulla on ollut jo vuosia ongelmia juurikin niska- ja hartiaseudun kanssa. Niska väsähtää helposti, päätä särkee eikä se käänny kovin hyvin. Viimeaikoina on vasemmalle puolelle yläkroppaa ilmaantunut jumiutumista sekä kipua lavan viereen ja etuolkapäähän. Kokeilin painella sanomiasi pisteitä ja kipua oli sekä trapeziuksen että leveatorin alueella. Olisin kiitollinen mahdollisista jumppaohjeista tai venytyksistä, mitkä olet kokenut hyödylliseksi.

kirjotin sitten reilu tunnin vastausta vinkkeineen ja ohjeineen, joka kuitenkin katosi kun tämä vastaus ruutu jumitti videota linkittäessä.

Eli yritän skriivailla uudelleen jahka on vähän aikaa.

Magneettikuvaus ja radiologian erikoislääkärin lausunto 138€, lääkärin lähetteellä. Toivottavasti ei tulkita mainoksena, itsellä ei ole latiakaan kiinni tossa firmassa mutta taitaa olla edullisin paikka tällä hetkellä. Itsellä myös pullistuma ja nyt kuvien jälkeen, fyssarin ohjeilla etiäpäin.

cityterveys.fi

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kirjotin sitten reilu tunnin vastausta vinkkeineen ja ohjeineen, joka kuitenkin katosi kun tämä vastaus ruutu jumitti videota linkittäessä.

Eli yritän skriivailla uudelleen jahka on vähän aikaa.
Kiitän jo etukäteen. On nämä vaivat niin turhauttavia.

On noissa magneeteissakin eroa. Toiset haluaa näköjään 200€ ja toiset 700€.

Jenkkisarjoissa kun spuge kärrätään ilmaisklinikalle, niin 5 lääkäriä katsoo vierestä ja tilaa magneetit, sydänfilmin ja täydellisen verenkuvan :D Suomessa magneetin sijaan mielummin piirretään ensin lyijykynällä paperille tikku ukko ja jos ei siitä selviä niin ehkä röntgen myöhemmin keväällä.

Noniin, uusi yritys hieman tiivistettynä, edellinen viesti katosi kuin pieru saharaan. Eli tässä itse käyttämiäni venytyksiä ja liikkeitä.

"Normaali" niska- ja hartiaseudun jäykkyys ja jumitus

miten ehkäistä työpöytä työskentelystä aiheutuvia ongelmia:
- istu vähemmän
- parempi ergonomia työpöydän ääressä, erityisesti pään asento ja näytön korkeus mikäli työskentelet tietokoneella. ks esim tämä ohje.
- pidä varsinkin niska suorassa ja pystyssä, ei eteenpäin roikkuvana. koita pitää niska pitkänä ylöspäin, eli ikäänkuin tavoittelisit päälaella kattoa.
- pidä taukoja säännöllisesti, nouse esim puolen tunnin välein ylös kävelemään
- venyttele kunnolla päivittäin ja mobilisoi niskaa useita kertoja päivässä
- vahvista selkää ja pidä huolta ryhdistä

venyttely:
- trapezius: ota esim penkistä kiinni ja kallista päätä suoraan sivulle toiseen suuntaan vetäen sen puolen kädellä. tee sama hieman etuviistoon. ks video alla.
- levator: samoin kun trapezius, mutta etuviistoon. ks video.
- käsien heiluttelu: seistessä heiluttele käsiä saman tahtisesti eteen ja taakse, niin pitkälle/ylös kun tuntuu hyvältä. tämän pitäisi tuntua etenkin trapeziuksessa eli olkapäiden ja niskan välissä.
- lapaluiden venytys: vie kädet suoraan eteen 90 asteen kulmassa ja työnnä niitä pitkälle niin että lapaluun seutu venyy. ks video.
- nyrkkeily: nyrkkeily mobilisoi todella hyvin yläselkää, ilmanyrkkeilykin toimii. suoria lyönti eteenpäin niin että yläselkä venyy lyödessä. kokeile myös sellaisia "koukkuja", että viet nyrkin vastakkaisen olkapään ohi eli kyynärpää tulee kasvojen eteen.
- pään työntö taakse: pidä pää ihan suorassa ja vie sitä taaksepäin takaraivo edellä. tätä voi toistella monia kertoja. ks video.
- kepin pyörittely: ks kolmas video. tämä kohdistuu pääosin olkapäihin mutta vaikuttaa myös mm trapeziukseen ja mobilisoi monia yläselän lihaksia.
- selän rullaus: tämä kohdistuu selkärankaan eikä niinkään hartioihin, mutta vaikuttaa ryhtiin ja avaa lukkiutuneita nikamia, mitkä vaikuttavat myös yläselkään. ks neljäs video.

nämä kaikki voi melkeinpä tehdä työpöydän ääressä, paitsi käsillä huitomiset.

tässä mm. trapezius, pään taaksepäin vieminen, levator ja muutama muu liike.

levatorin venytystä lisää - oikeaa kulmaa joutuu varmasti hakemaan hetken jos ekaa kertaa tekee:

kepillä venyttelyä:

rullailua:

sitten vielä hieman tarkemmin Levator Scapuela:n ongelmista...

Levator kiinnittyy kallonpohjaan ja lapaluun yläkulmaan. Sen pääasiallinen funktio on käsittääkseni nostaa lapaluuta, mutta se kiinnityy myös pään taakse ja siten vaikuttaa pään liikkeisiin. Jos ryhti on huono ja pää on työntynyt tai "roikkuu" edessä, levator saattaa olla jatkuvassa veyntyksessä/rasituksessa ja ärtyä. tämä ilmenee kipuna niskassa, takaraivon alla, päänsärkynä ja säteilevänä kipuna myös yläselässä lapaluun sisäreunassa (ks. trigger pisteet alla). Trigger pisteitä painamalla (etenkin kallonpohjasta kun kunnolla kaivelee) voi tuntea jos levator oikuttelee. samoin tuo ylempänä esitetty venytys pitäisi tuntua hyvin (mahdollisesti myös tuolla selän trigger pisteessä).

referral-multifidi-mid-cervical-300x293.jpg

Kun kyseinen lihas on kunnolla ärtynyt, kipu voi olla jatkuvaa eikä siitä pääse ihan helpolla eroon. Lihas on silloin myös alttiimpi venähdykselle. Kun levator venähtää, se on ikäänkuin noidannuoli niskassa ja pään kääntyvyys toiseen suuntaa voi olla erittäin rajallista ja kivuliasta.

Levatorin ärsytystä ehkäisee tietenkin hyvä asento. Jos se on kovin ärsyyntyt, kylmä voi lievittää sitä, samoin tulehduskipulääkkeet. kylmä-kuuma hoito voi toimia myös, paitsi venähdyksessä sitä ei tule käyttää.

Venyttely tuli käsiteltyä tuossa yllä, itse olen tehnyt lisäksi seuraavia liikkeitä:

- pään työntö taake leveällä ja ohuella kuminauhalla: kuten tässä videossa, mutta toisinpäin eli kuminauha takaraivon ympäri ja päätä viedään suorana taakse, vain kevyt vastus. Ohutta kuminauhaa saanee fyssareilta.
- iso liuta lapaluuta stabilisoivia ja vahvistavia liikkeitä. näitä löytyy mm. tuolta alla linkitetystä enkelinsiipi ketjusta sekä youtubesta hakusanoilla "scapular stability excercise"

Laitan perään vielä linkit muutamaan selkä ja niska aiheiseen keskusteluun mitä kannattaa lueskella:

http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/123385-rintaranka-kuntoon/
http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/123304-hyvia-liikkeita-niska-ja-hartiakipuun/
http://www.pakkotoisto.com/treeni/1...d-scapula-kiertajakalvosin-serratus-anterior/
http://www.pakkotoisto.com/treeni/94159-eteenpain-kaantyneet-olkapaat-3/

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mainittakoon vielä, että niska- ja hartiaseudun ongelmiin saattaa myös liittyä tai sitä voi aiheuttaa:

- muutkin kuin istumiseen liittyvät ryhtiongelmat
- selkärangan ongelmat kuten skolioosi
- eteenpäin kääntyneet olkapäät (ks linkki keskusteluun ylemmässä viestissä)
- lihasepätasapainosta johtuva virheasento: esimerkiksi rintapuoli voi olla niin kireä, että se vetää ryhdin huonoksi
- stabilisaatio ongelmat lapaluiden alueella, "enkelinsiipi" ym (ks linkki ylempänä)
- herkkyys esimerkiksi vedolle tai kylmälle

toivottavasti näistä on apua jollekin. itse tuli kärsittyä 3-4 vuotta todella piinaavista niskakivuista, nyt vasta olen saanut selän ja niskan siihen kuntoon että oireilee vain ajoittain ja todella lievästi, aiemmin se oli jokapäiväistä..

Saatiin uusi diagnoosi meikän kirjoittajan alkuperäiseen vaivaan. Kyseessä ei ehkä ollutkaan trigger pisteet tai istumatyö. Sen sijaan viime viikolla tuli infarkti ja sitä päästiin sitten piipaa-auton kyydillä pallolaajentamaan. Jotain tietty olisi voinut tehdä päivää ennen, kun vasen käsi oli hetken paljon oikeaa voimattomampi. Mutta pistin senkin jännitysniskan piikkiin :rolleyes: Jälkeenpäin tsekkasin alan sivuilta, että joskus kohtaukseen ei liity mitään rintakipua mutta epämääräistä ja säteilevää yläselän kipua kyllä...

Näköjään tämäkin on mahdollista alta 40v iällä ja ok kolesteroliarvoilla ja ilman horkkaa. 3 lääkäriä kysyi erikseen sairaalassa, että onkos sitä hormooneja vedelty. Kielsin, mutta varmaan kukaan ei uskonut. Totta kai rikollinen aina kato kiistää. Kysyin, että eikö se näy päällepäin ettei mitään ole käytetty. Ei kuulemma. Monesti on heillä siellä tee-se-itse kuurittelijoita joita ei päältäpäin urheilijoiksi arvaisi.

Tulipa treenitaukoa kuitenkin. Jos selkävaiva ei palaa nyt kuukauteen pariin niin sepä se sitten oli.

Tulipa treenitaukoa kuitenkin. Jos selkävaiva ei palaa nyt kuukauteen pariin niin sepä se sitten oli.

Saisko tähän päivityksiä missä mennään? Katosko selkävaivat?

Itsellä hyvin paljon saman tyylisiä vaivoja kuin sulla. Toivottavasti tässä ei nyt sentään alkavasta infarktista ole kyse.

Itsellä hyvin paljon saman tyylisiä vaivoja kuin sulla. Toivottavasti tässä ei nyt sentään alkavasta infarktista ole kyse.
Aivan samoja aatoksia kun ketjun luin.. Ihan samat oireet ja tässä mietin et mitäköhän sitä pitäisi tehdä.

Kiinnostaisi myös kuulla

Mainittakoon, että vaikka tässä alkuperäisen kirjoittajan tapauksessa oli kyse noinkin ikävästä ja vakavasta asiasta, niin esimerkiksi kolmekymppisen terveen (normaali verenpaine ja kolesteroli, ei tupakoi jne) henkilön todennäköisyys saada infarkti on hyvin lähellä 0%, eli se on erittäin harvinaista. Selän ja niskan kipeytymistä ja jäykkyyttä ilmenee samassa ikäluokassa karkeasti 30%:lla. Toki kuten tässä nähtiin sitä kyllä voi tapahtua, kaikki kannattaa huomioida ja jos huolestuttaa niin kannattaa tottakai mennä lekurin puheille.

Eipä ollut enää sitä selkävaivaa. Eli kyseessä oli sydäninfarkti - itse asiassa viikolla soitti neurologi ja samaan aikaan slaagin kanssa tuli kaupanpäälle aivoinfarkti. Sydämen kärjestä vaurioitui pieni osa ja samoin pikkuaivoihin tuli arpeumaa, mikä ilmeisesti aiheuttaa huimausta.

Kolesterolit ym. oli ok, mutta verihiutaleet ovat normaalia korkeammat jatkuvasti. Senkin syy selvitettiin, ja kyseessä on essentiaalinen trombosytemia. Virallisesti se on leukemian sukuinen verisyöpä, josta ei paljoa tiedetä. Siihen saattaa kuolla muutamassa vuodessa tai sitten ei. Hoitona pieni määrä aspiriinia, millä tukokset pidetään kurissa. Sen lisäksi pistetään interferonia 2x viikossa. Tämän pitäisi salvata luuydinä niin, että hiutalemäärä tippuu. Ja oli tippunutkin 690 -> 490 pari viikkoa sitten. Siitä tulee flunssakuumeista oloa, päänsärkyä ym. mutta siihenkin alkaa tottumaan. Parannusta tähän sairauteen ei ole.

Sen verran on tullut opeiskeltua asiaa, että kannattaa muuten tsekkailla hematokriittiä. Roinapuolella tällä forumilla porukoilla hemoklobiinit ovat kahtasataa ja viisaimmat kertovat, että yli 50% hematokriittihän on vaan hyvä juttu - happea kun kulkee paljon enemmän veressä. Juu näin on. Harmi että sitä vaan tuppaa kuolemaan sydänkohtaukseen. Kysykää ammattifillaristeila ja heidän EPO-lääkäreiltä. Eli jos kiskotte jotain roinaa, niin pitäkää veriarvot rajoissa tai muuten ei 200 penkki paljoa lämmitä. SIlläpä kardiologitkin varmaan TYKSissä kyselivät pariin kertaan, että oletko horkannut. No en ole ja ihmettelinkin, etteikö natumeininki näy päällepäin? Ei kuulemma näy. Ovat kuulemma elvyttäneet laihoja pulkannaruja, jotka ovat piikittäneet itsensä teholle.

Kovat treenit on ehkä sitten treenattu. Mutta liikuntaa pitää vain lisätä, varsinkin aeroobista. Ja salilla edelleen treenata. Periaatteessa kai raskaat ykköset on kielletty, koska siinä tapahtuu valsalva eli paine nousee ja romahtaa. Tämä lienee hetki, jolloin plakki repeää verisuonessa ja aiheuttaa infarktin, aivohalvauksen, keuhkoembolian tai ihan mitä vain. Mutta penkkailema silti jonkin verran, kun johonkin sitä kuolee kuitenkin joskus. Satanen nousi melko helposti kuitenkin :/ Pahin ongelma on huimaus, mikä tulee noston jälkeen. Johtuu ehkä aivoinfarktista tai sitten verenpainelääkkeistä.

Tästä piristystä forumin syksyn treeneihin ;)

Mutta menkää lääkäriin, ottakaa vaikka EKG ja verikokeet (verikokeesta näkytt myös käynnissä oleva infarkti) ja sitten fysioterapiaan hoitamaan itsensä kuntoon. Toki minulla on nytkin jumistusta, koska konttorityö ja kotona sohvalla horrostaminen. Etuolkapäät vetää jumiin ja aina selkä naksahtaa kun venyttää taaksepäin.

Eipä ollut enää sitä selkävaivaa. Eli kyseessä oli sydäninfarkti - itse asiassa viikolla soitti neurologi ja samaan aikaan slaagin kanssa tuli kaupanpäälle aivoinfarkti. Sydämen kärjestä vaurioitui pieni osa ja samoin pikkuaivoihin tuli arpeumaa, mikä ilmeisesti aiheuttaa huimausta.

Kolesterolit ym. oli ok, mutta verihiutaleet ovat normaalia korkeammat jatkuvasti. Senkin syy selvitettiin, ja kyseessä on essentiaalinen trombosytemia. Virallisesti se on leukemian sukuinen verisyöpä, josta ei paljoa tiedetä. Siihen saattaa kuolla muutamassa vuodessa tai sitten ei.

No olipas huikea loppu tälle kertomukselle. Onneksi selvisit suhteellisin vähin vaurioin kuitenkin. Sen verran kävin googlella kurkkaamassa, että suhteellisen hyväennusteinen tauti kuitenkin. 75% hengissä 10 vuoden päästä ja koska kyseinen ennuste on keski-ikäisille tai vanhemmille, niin sulla varmaan vielä korkeampi elossapysymisennuste.

Ei muuta kuin tsemiä. Tämä omani on tässä pikkasen hellittämään päin. Mulla on enemmän ikää kuin sulla ja sydänfilmit otettu kesällä (en kyllä itse halunnut, mutta ottivat kuitenkin).

Verenpaineet on olleet välillä aivan koillisessa, luokkaa 200/120 huippuina - siis ihan levossa! Sulla oli kans jotain kuvausta aikoinaan, että paineet heittelee?

Nyt on paineet vähän tasoittuneet ja pahimmat oireet rauhoittuneet, mutta vielä ei ole kunnossa täysin. Olen ajatellut vähän tuota jumppahommaa, että sitä pitää lisätä.

Mullahan tämä veti jossain vaiheessa sen verta kipupuolelle, että rupesi sympaattinen hermostokin hermostumaan ja yöunet rupesi kärsimään. Sympaattisen hermoston rauhoittelu onkin oma episodinsa. Omia niksejäni on mm.
- kipeimpien paikkojen hautominen kylmäpussilla (enempi kivunlievitystä kait)
- kylmässä vedessä uiminen (onnistunut tänä kesänä mainiosti :)
- selän ja raajojen kuivaharjaus
- meditointi/rauhoittuminen, uloshengitykseen keskittyminen
- rauhallinen venyttely ja jumppaus
- pieniä määriä ei-spesifistä beetasalpaajaa kun oireet kovimmillaan (propranoli, muutakaan ei ollut)
- kivun rauhoitteluun kipulääkettä ja pienellä annoksella (5 mikroa/vrk) sitalopraamia, nostaa kipukynnystä
- tarvittaessa yöunien parantamiseen hyvin pieni annos (5-7,5 mikroa) mirtatsapiini (ei aiheuta riippuuvuutta eikä pökkyräisyyttä, parantaa osaltaan kivun sietoa)

Noilla olen saanut kehitettyä kroppaan rentoutta ja kivutonta oloa sen verta, että nyt ei tarvitse ottaa juuri mitään lääkkeitä ja voipi yrittää ruveta jumppailla paremmaksi.

Kokonaisuudessaan tämä on ollut kyllä erittäin hyödyllinen keskustelu itselle.

Back
Ylös Bottom