Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minä joudun opiskelujen vuoksi istumaan ja lukemaan paljon. Minulla on ollut jo vuosia ongelmia juurikin niska- ja hartiaseudun kanssa. Niska väsähtää helposti, päätä särkee eikä se käänny kovin hyvin. Viimeaikoina on vasemmalle puolelle yläkroppaa ilmaantunut jumiutumista sekä kipua lavan viereen ja etuolkapäähän. Kokeilin painella sanomiasi pisteitä ja kipua oli sekä trapeziuksen että leveatorin alueella. Olisin kiitollinen mahdollisista jumppaohjeista tai venytyksistä, mitkä olet kokenut hyödylliseksi.Kuulostaa ihan päivänselvältä, itse olen paininut samojen asioiden kanssa vuosia, ja minulla ne myös alkoivat "yllättäen" vaikka sitä ennen olin samalla tavalla istunut toistakymmentä vuotta.
Eli uskon, että sinullakin jatkuva istuminen aiheuttaa jumiutumista yläselässä ja niskassa. Todennäköisesti ryhtisi on huono istuessa, voi toki myös olla seisoessakin, mutta istuessa varsinkin helposti selkä menee käyrälle, niska taipuu eteenpäin ja pää roikkuu. tämä rasittaa niskan lihaksia, etenkin levator scapulae:ta ja trapeziusta. mainitsit että pään kallistaminen eteenpäin tuntuu voimakkaasti niskassa, mikä on hyvin tyypillistä jos levator on ärtynyt. samoin se säteilee myös nimenomaan päähän ja aiheuttaa todella ärsyttävää pään särkyä.
Tälläinen virheasento saattaa johtua myös lihasepätasapainosta tai jäykkyydestä kuten tuossa muut mainitsivat. Jäykkä rintapuoli saattaa kääntää olkapäitä notkolle eteenpäin ja aiheuttaa samoja oireita.
Osaatko sanoa, oireileeko tämä sinulla sellaisina päivinä kun et istu pitkään työpöydän ääressä? nimittäin itsellä katosi nämä vaivat usein esimerkiksi matkustellessa, mutta palasivat aina kun tulin kotiin ja palasin työpöydän ääreen, koska itselläni ongelma oli nimenomaan työasennossa, ei.
Kyseiset lihakset voivat toki venähtää, mutta silloin kipu on jatkuvaa ja esim pään kääntäminen toiseen suuntaan voi olla hankalaa. ollessaan ärtyneitä ne saattavat oireilla juuri kuten sinulla. Burana auttaa koska se lievittää lihaksen ärsytystä, mutta se on vain tilapäistä.
Ensin yrittäisin varmistaa mikä siellä tarkalleen on jumissa. Tässä voi auttaa fysioterapeutti tai muu asiantuntija (osteopaatti, kiropraktikko jne) mutta toki voit itse yrittää paikantaa ongelma kohtia. Sen jälkeen voi alkaa korjaamaan asiaa.
Levatoria voit tunnustella seuraavasti:
- kallon pohjan alla on levatorin yläkiinnityskohta (alla kuvassa punainen läntti heti kallon alla, rangan molemmin puolin on "kuoppa" jossa tuntuu pieni möykky kun päätä kallistelee eteenpäin)
- siitä alaspäin hartian takana (kuvassasuurinpiirtein mustan ruksin kohdalla vasemmalla) on levatorin alakiinnityskohta, se kiinnittyy lapaluun yläkulmaan. tätä voi olla hankalampi löytää, ellei se sitten ole erityisen arka.
painamalla näitä voi tuntea jos lihas on selvästi kipeä. kunnolla painamalla kipu saattaa joko voimistua tai hetkeksi hälventyä. Etenkin kallon alta saa kaivella ja painaa aika voimakkaasti, että löytää kohdan. Mainitsemasi säteily kohta lapaluiden välissä lienee tuon alemman ruksin kohdalla?
Trapeziuksen trigger pisteitä taas ovat nuo hartian päällä olevat punaiset alueet. Niitä voi painella ja kaivella, niin tunnet onko se myös kipeä tai ärtynyt.
Mainitsemasi pään etuviistoon kallistaminen on toinen hyvä tapa testata, sillä se venyttää nimenomaan levatoria. Tämä tuntuu siinä yläniskassa ja helposti säteilee sinne alemmas selkään kuten mainittu. sivulle kallistaminen taas kohdistuu enemmän trapeziukseen.
Jos nämä tuntuu yhtään tutulta, niin voin antaa ison listan vinkkejä millä korjata, lieventää ja ennaltaehkäistä tätä.
Jos nämä tuntuu yhtään tutulta, niin voin antaa ison listan vinkkejä millä korjata, lieventää ja ennaltaehkäistä tätä.
Kuulostaa ihan päivänselvältä, itse olen paininut samojen asioiden kanssa vuosia, ja minulla ne myös alkoivat "yllättäen" vaikka sitä ennen olin samalla tavalla istunut toistakymmentä vuotta.
Eli uskon, että sinullakin jatkuva istuminen aiheuttaa jumiutumista yläselässä ja niskassa. Todennäköisesti ryhtisi on huono istuessa, voi toki myös olla seisoessakin, mutta istuessa varsinkin helposti selkä menee käyrälle, niska taipuu eteenpäin ja pää roikkuu. tämä rasittaa niskan lihaksia, etenkin levator scapulae:ta ja trapeziusta. mainitsit että pään kallistaminen eteenpäin tuntuu voimakkaasti niskassa, mikä on hyvin tyypillistä jos levator on ärtynyt. samoin se säteilee myös nimenomaan päähän ja aiheuttaa todella ärsyttävää pään särkyä.
Tälläinen virheasento saattaa johtua myös lihasepätasapainosta tai jäykkyydestä kuten tuossa muut mainitsivat. Jäykkä rintapuoli saattaa kääntää olkapäitä notkolle eteenpäin ja aiheuttaa samoja oireita.
Osaatko sanoa, oireileeko tämä sinulla sellaisina päivinä kun et istu pitkään työpöydän ääressä? nimittäin itsellä katosi nämä vaivat usein esimerkiksi matkustellessa, mutta palasivat aina kun tulin kotiin ja palasin työpöydän ääreen, koska itselläni ongelma oli nimenomaan työasennossa, ei.
Kyseiset lihakset voivat toki venähtää, mutta silloin kipu on jatkuvaa ja esim pään kääntäminen toiseen suuntaan voi olla hankalaa. ollessaan ärtyneitä ne saattavat oireilla juuri kuten sinulla. Burana auttaa koska se lievittää lihaksen ärsytystä, mutta se on vain tilapäistä.
Ensin yrittäisin varmistaa mikä siellä tarkalleen on jumissa. Tässä voi auttaa fysioterapeutti tai muu asiantuntija (osteopaatti, kiropraktikko jne) mutta toki voit itse yrittää paikantaa ongelma kohtia. Sen jälkeen voi alkaa korjaamaan asiaa.
Levatoria voit tunnustella seuraavasti:
- kallon pohjan alla on levatorin yläkiinnityskohta (alla kuvassa punainen läntti heti kallon alla, rangan molemmin puolin on "kuoppa" jossa tuntuu pieni möykky kun päätä kallistelee eteenpäin)
- siitä alaspäin hartian takana (kuvassasuurinpiirtein mustan ruksin kohdalla vasemmalla) on levatorin alakiinnityskohta, se kiinnittyy lapaluun yläkulmaan. tätä voi olla hankalampi löytää, ellei se sitten ole erityisen arka.
painamalla näitä voi tuntea jos lihas on selvästi kipeä. kunnolla painamalla kipu saattaa joko voimistua tai hetkeksi hälventyä. Etenkin kallon alta saa kaivella ja painaa aika voimakkaasti, että löytää kohdan. Mainitsemasi säteily kohta lapaluiden välissä lienee tuon alemman ruksin kohdalla?
Trapeziuksen trigger pisteitä taas ovat nuo hartian päällä olevat punaiset alueet. Niitä voi painella ja kaivella, niin tunnet onko se myös kipeä tai ärtynyt.
Mainitsemasi pään etuviistoon kallistaminen on toinen hyvä tapa testata, sillä se venyttää nimenomaan levatoria. Tämä tuntuu siinä yläniskassa ja helposti säteilee sinne alemmas selkään kuten mainittu. sivulle kallistaminen taas kohdistuu enemmän trapeziukseen.
Minulla ollut vuoden nytten tulehtunut kovasti ton kuvan kohdat ja myös oikea olkapää ja rinta.. kipu tosiaan hellittää ku niitä painaa. Vuosi sitten hieroja runnoi liian kovaa lavan seudun joten lavan seutu turposi heti kovasti, vielä nykyyänki turpoaa jos sitä vähänki hieroo, tulehdus lääkkeitä menee ja mennyt paljon. Magneetti kuvissa käyty eikä syytä löytyny rangasta. En tiedä mikä auttais eikä ole fyssarit, hierojat eikä lääkäreistä apua. Kaikki vinkit otetaan vastaan..!
En halua toivoasi ampua alas, mutta et kai sä odota täältä saavasi apua jos fyssarit/hierojat/lääkäritkään eivät osaa auttaa. Mutta mites toi homma sulla nyt menee? Kipu hellittää jos painaa, mutta vähänkään hieroessa lavan seutu turpoaa? Eli ensin helpottaa kipu, kohta sitten turpoaa?
En tiedä millaista liikuntaa nyt teet, mutta tuossa tilanteessa itse lopettaisin rankemmat salitreenit. Ihan kevyttä jumppaa tavoitteena saada jumit pois ja liikkuvuutta parannettua. Siihen kaveriksi kovaa tulehduslääkekuuria (kuten ilm. jo otatkin) ja jos ei niillä parane, niin sitten täysstoppi liikunnalle ja katsoa auttaako se.
Trigger pisteitä googlailin ja tunnelma on ristiriitainen. 1000 nettisivua hehkuttaa niitä, mutta tieteellistä todistetta ei löydy mistään. Myöskään en ole löytänyt forumeilta yhtäkään postausta, jossa joku olisi omakohtaisesti päässyt vaivasta tuolla keinoin. On vain juttuja siitä, kuinka sattui ja sitten tuntui hyvältä mutta kohta oli taas jumissa.
Minä joudun opiskelujen vuoksi istumaan ja lukemaan paljon. Minulla on ollut jo vuosia ongelmia juurikin niska- ja hartiaseudun kanssa. Niska väsähtää helposti, päätä särkee eikä se käänny kovin hyvin. Viimeaikoina on vasemmalle puolelle yläkroppaa ilmaantunut jumiutumista sekä kipua lavan viereen ja etuolkapäähän. Kokeilin painella sanomiasi pisteitä ja kipua oli sekä trapeziuksen että leveatorin alueella. Olisin kiitollinen mahdollisista jumppaohjeista tai venytyksistä, mitkä olet kokenut hyödylliseksi.
Minulla ollut vuoden nytten tulehtunut kovasti ton kuvan kohdat ja myös oikea olkapää ja rinta.. kipu tosiaan hellittää ku niitä painaa. Vuosi sitten hieroja runnoi liian kovaa lavan seudun joten lavan seutu turposi heti kovasti, vielä nykyyänki turpoaa jos sitä vähänki hieroo, tulehdus lääkkeitä menee ja mennyt paljon. Magneetti kuvissa käyty eikä syytä löytyny rangasta. En tiedä mikä auttais eikä ole fyssarit, hierojat eikä lääkäreistä apua. Kaikki vinkit otetaan vastaan..!
Kiitän jo etukäteen. On nämä vaivat niin turhauttavia.kirjotin sitten reilu tunnin vastausta vinkkeineen ja ohjeineen, joka kuitenkin katosi kun tämä vastaus ruutu jumitti videota linkittäessä.
Eli yritän skriivailla uudelleen jahka on vähän aikaa.
Tulipa treenitaukoa kuitenkin. Jos selkävaiva ei palaa nyt kuukauteen pariin niin sepä se sitten oli.
Aivan samoja aatoksia kun ketjun luin.. Ihan samat oireet ja tässä mietin et mitäköhän sitä pitäisi tehdä.Saisko tähän päivityksiä missä mennään? Katosko selkävaivat?
Itsellä hyvin paljon saman tyylisiä vaivoja kuin sulla. Toivottavasti tässä ei nyt sentään alkavasta infarktista ole kyse.
Saisko tähän päivityksiä missä mennään? Katosko selkävaivat?
Itsellä hyvin paljon saman tyylisiä vaivoja kuin sulla. Toivottavasti tässä ei nyt sentään alkavasta infarktista ole kyse.
Saisko tähän päivityksiä missä mennään? Katosko selkävaivat?
Eipä ollut enää sitä selkävaivaa. Eli kyseessä oli sydäninfarkti - itse asiassa viikolla soitti neurologi ja samaan aikaan slaagin kanssa tuli kaupanpäälle aivoinfarkti. Sydämen kärjestä vaurioitui pieni osa ja samoin pikkuaivoihin tuli arpeumaa, mikä ilmeisesti aiheuttaa huimausta.
Kolesterolit ym. oli ok, mutta verihiutaleet ovat normaalia korkeammat jatkuvasti. Senkin syy selvitettiin, ja kyseessä on essentiaalinen trombosytemia. Virallisesti se on leukemian sukuinen verisyöpä, josta ei paljoa tiedetä. Siihen saattaa kuolla muutamassa vuodessa tai sitten ei.