Toistensa imeytymistä heikentävät vitamiinit ja hivenaineet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja M.M.O
  • Aloitettu Aloitettu
Eli kysymyksenä on, mitä vitamiineja ja mitä hivenaineita ei kannata ottaa samaan aikaan? Esimerkiksi rauta ja kalcium heikentävät sinkin imeytymistä, joten ilmeisesti niitä ei kannata ottaa samalla kertaa.

Olen yleensä ottanut vitamiinit aamulla ja hivenaineet illalla. Lisäksi olen käyttänyt GH:tä (L-arginiini ja L-ornitiini) Mihin aikaan kukin kannattaa ottaa, jotta taattaisiin optimaalinen imeytyminen?
Tällä hetkellä käytän seuraavia:

Betakarotiini (a-vitamiini)
B-vitamiini
C-vitamiini
D-vitamiini
E-vitamiini

sinkki
kromi
rauta
magnesium
kalium
seleeni
kalsium

GH (L-arginiini ja L-ornitiini)

En käytä Multitabsia tms monivitamiinia. Otan vitamiinit ja hivenaineet erikseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on semmonen käsitys, että mitään vitamiinilisiä ei kannattaisi ottaa maitotuotteiden kanssa, nimenomaan kalsiumin takia. Yksittäisillä aminohapoillakin taitaa olla sama homma, mutta tämä on jo aikamoista mutua.

Muistelisin että kalsium taisi ainakin estää raudan imeytymisen joten näitä kahta ei kannata ottaa samaan aikaan.

Ja tämäkin aika mutua mutta tuo A-vitamiini on käsitykseni mukaan ihmiselle aika turha lisä ja sitä ei kannattaisi edes ottaa..

Ja tämäkin aika mutua mutta tuo A-vitamiini on käsitykseni mukaan ihmiselle aika turha lisä ja sitä ei kannattaisi edes ottaa..

Väärin! A-vitamiini on erittäin tärkeää ihmisen immuunipuolustukselle ja esim. silmille!

Väärin! A-vitamiini on erittäin tärkeää ihmisen immuunipuolustukselle ja esim. silmille!
Juu, muotolin viestini ehkä hiukan väärin. Olen vaan saanut semmoiseen käsityksen, että A-vitamiinia ei tarvitse ainakaan sitä 100% päivän saantisuosituksesta mitä useimmissa purkeissa on. Siis että ruoasta tuleva määrä olisi jo se optimaalinen eikä sitä kannattaisi ottaa lisänä.

Juu, muotolin viestini ehkä hiukan väärin. Olen vaan saanut semmoiseen käsityksen, että A-vitamiinia ei tarvitse ainakaan sitä 100% päivän saantisuosituksesta mitä useimmissa purkeissa on. Siis että ruoasta tuleva määrä olisi jo se optimaalinen eikä sitä kannattaisi ottaa lisänä.

No sanonpa vaan että nykyihmisen ruokavaliosta ei juurikaan sitä A-vitamiinia tule. Uskon että harva kuitenkin syö kovin usein sitä maksaa tai keltuaisia, saatikaan kalanmaksaöljyä.
Saisi syödä kottikärryllisen ruokaa että nykyiset vitamiini- ja hivenainesuositukset täyttyisivät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom