Toispuoleiset selkälihakset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Xyrix
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pientä kipua/jomotusta on ollut oikealla puolella alaselässä tai oikeastaan lantion seudulla selkärankaa lähellä sivustassa eli varsin alhaalla, alkaa jumittuun kun esim. kanniskelee tavaraa tai istuu huonossa asennossa, joskus jopa kävelystä.

Mietin pitkään että mitähän asialle tekis ja aloin tekemään mm. vatsalihaksia ja venyttelemään lonkankoukistajia&takareisiä säännölliseti. Ei ole toistaiseksi auttanut mitään mutta vähän aikaa sitten huomasin että oikeastaan koko vasen puoliskoni on paremmin kehittynyt (vaikka olen oikeakätinen/jalkainen). Vasen hauis, rinta, pohje, epäkäs ja ennenkaikkea pitkät selkälihakset ovat paremmassa lihassa.

Varsinkin alaselkää tunnistellessa huomaa että vasemman puolen lihakset ovat varmaa 1-2cm korkeammalla kuin oikealla puolella...ja oikealla puolella on myös säryt. Miten että oikean puolen selkälihasten kondikseen laittaminen voisi vaikka auttaa mutta pieniä vinkkejä kaipaisin mitä liikkeitä kannattaisi tehdä että aktivoisin vain toista puoliskoa selästä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Teetkö maastavetoa ristiotteella ? jos teet, vaihda ote juuri toiste päin kuin nyt on. meinaan liian pitkää samalla otteella kehittää enemmän toista puolta, itsella on AIVAN SAMA ONGELMA. Ja en oo juuri otteita vaihdellut joten kannattaa. Samalla saattaa myös saada lisäkiloja taas maastavetoon :)

Hmm teen kyllä SJMV kerran viikossa muun jalkatreenin ohella ja ristiote on kyllä. En ole kyllä tehnyt kuin pari kk kyseistä liikettä ja suht kevyillä painoilla joten tiedä sitten onko lihaskasvussa kerennyt tulemaan jo näin dramaattista eroa :)

Mutta mutta,,,onko sillä selvä ero että onko kämmen itsestä ulospäin vai sisäänpäin? Siis että kumminpäin ottaa kädenpuoleisiin selkälihaksiin enemmän, kämmen sisään vai ulospäin? :)

Yleensä meikällä on ollut vasemman puolen kämmen ulospäin ja vasen puoli on kehittyneempi...en olisi kyllä uskonut että tällä on merkitystä.

Mutta ylipäätään ilmiö on outo...nimittäin se että toinen puoli kehosta kehittyy paremmin. Varsinkin epäkkäistä jännittämällä eron huomaa helpoiten, vasen puoli on varmaan 1/3 isompi mitä oikea :P Toinen näkyvä ero on tosiaan rintalihaksissa...

Mulla on samanlainen ongelma.. mutta se että minulla on tiedossa mistä se johtuu.. eli minulla on tullut tuo siittä kun olen pelannut yli 10-vuotta lätkää..ja näin ollen toinen puoli kehittyi nopeammin kuin toinen puoli.. mä en oo tehny muutakin treenannu normaalisti ja sitten käynyt hierojalla silloin tällöin.. kahtotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan..:)

Kyseessä voisi olla myös fysiologinen syy: skolioosi.

Itselläni ainakin siitä johtuen toisella puolella on herkästi lihakset jumissa ja kipeänä, kropassa epäsymmetriaa jne.

Skolioosia on/oli aivan aavistuksen verran, vaikea edes havaita ja saliharjoittelun myötä vaikuttaisi että sekin vähä on kadonnut. Ennen inttiä tarkastuksessa mumistiin jotain pientä kun teki kumarruksen eteenpäin, nyt tein saman liikkeen ja tarkkailija ei havainnut mitään. Luultavasti oli lihasperäinen juttu kun istuskelin aikoinaan tietokoneen edessä vähän ahkerammin ja hiirikäden puoli oli korkeammalla :)

Tarttee vaihtaa tuo ote SJMV:ssa mutta ideoita toisen puolen täsmäkehittämisestä otetaan edelleen vastaan.

Mulla on ollu aika lailla samanlaisia oireita ja havaintoja kuin tämän keskustelun aloittajalla. Ihmettelin aikani asiaa ja päätin kääntyä ammattilasen puoleen. Tällaisiin asioihin erikoistunut fysioterapeutti antoi melko monihyväisen diagnoosin. Jalkojen pituusero oli yks tilanteen pahentajista. Tukipohjallisista oon saanu apua..

Zone-sarja -42%
Vasemmanpuolen olkapää - hauisakseli ei ole niin kehittynyt kuin oikella puolella.

Olisiko jotain hyviä yleisvinkkejä, että miten kannattaa treenata jotta vasenpuoli kehittyisi ?

toistoja vasemmalla kädellä enemmän kuin oikealla ? vasemmalla kädellä isommalla painolla kuin oikealla ?

Teetkö maastavetoa ristiotteella ? jos teet, vaihda ote juuri toiste päin kuin nyt on. meinaan liian pitkää samalla otteella kehittää enemmän toista puolta, itsella on AIVAN SAMA ONGELMA. Ja en oo juuri otteita vaihdellut joten kannattaa. Samalla saattaa myös saada lisäkiloja taas maastavetoon :)
Kumman käden pitää olla vasta-/myötäotteella, että se puoli selästä ottaisi enemmän osumaa? Itsellä myös toinen puoli selästä isompi kuin toinen, tosin skolioosin takia, mutta ajattelin jos mavettelulla saisi korjattua. Tai jollain muulla, vinkkejä?

Jepulis, meikäläiselläkin ilmeisesti skolioosin takia sama vika. Kivut on tosin aavistuksen verran pahempaa luokkaa, enkä nyt ole pariin kuukauteen pystynyt tekemään ollenkaan maastavetoja tai kyykkyjä. Pahimmillaan kipu säteilee selän lisäksi toiseen reiteen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mulla myös skolioosia ja rappeumaa ja alin nikama pois paikoiltaan ja varovasti koitan mavea aloitella tekemään kun hieman paremmin selkä voi kun aikaisemmin, ongelma on ristiotteessa, jos otan ristiotteen vedän jotenkin hieman toispuoleisesti tai vinoon joka tekee enimmäkseen oikeanpuolen alaselästä helvetin kipeeksi (huonolla tavalla). tänään kokeilin myötäotteella remmeillä ja ihan hyvältä tuntui, toivottavasti ei kipeydy huomenna. onko ehdottaa miten tota mavea kannattaa selkävammaisen aloittaa tekemään, jotta se selkä kestäis.

Huomannut jo pitkään että toinen pitkä selkälihas on isompi ja koholla enemmän. Aika paljon selkä kipuilee ja joka vähän jumii. Venytelly "melko" paljon ja hierojalla käyn säännöllisesti. Hieronta auttaa pari päivää ja taitaa tasottua nuo selkälihakset. Mutta hetikun vetelee isommilla painoilla niin tukossa on. Pitäisi kyllä kunno urheiluhierontaa mennä tai jollekkin niksauttajalle, että osaisi kahtoa rungon. Oisko ideoita jollain jos samanlaista vaivaa että miten lähtisi hoitamaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom