Tohtori Watti: tuhoatko juuri SINÄ maapalloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

protsku

Banned
Käykääs kattomassa hei ja pastetkaa sitten niitä tuloksia tähän trediin, linkki on tässä:

http://www.tampereenkaupunki.net/tohtoriwatti/

Mä yritän saada vielä itselleni kauniimmat käppyrät tulossivulle, eli vastaan uudestaan ja laitan energiansäästölamput kehiin. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Energiansäästölamput tai ei, minulle tulee suunnilleen tällaiset käppyrät:

http://www.tampereenkaupunki.net/to...s=0&sivu=tulokset&tulos=+Siirry+tulossivulle+

52% energiasta menee ruuan säilytykseen ja valmistukseen
24% energiasta menee valaistukseen ja pesemiseen
12% tietokone
4% televisio

Jos lopettaisin television katsomisen ja tietokoneen käyttämisen niin sähkölaskuun tulisi säästöä 16% vuodessa.

Valaistus on tarpeellinen, ruuan syömistä ja pyykin pesemistä ei voi lopettaa.

Mitä tästä opimme? Jos asuu kerrostalossa eikä voi itse vaikuttaa lämmityskustannuksiin niin kaikki muu kulutus tulee joka tapauksessa, oli ekolamput tai ei.

EDIT: Mulla tulee kulutusta vuodessa noin 1830 kWh, uskoisin tuon pitävän paikkansa. Ja kyllähän ne ekolamput säästää noin suhteessa aika paljon tavallisiin hehkulamppuihin verrattuna mutta euroissa se ero on naurettavan pieni.

EDIT: Jätin sen lämmityksen pois laskuista kun en tosiaankaan maksa siitä itse, on vain könttäsumma vuokraa.

EDIT: Saunassa en käy ollenkaan asunnolla, autopaikkaa ja näitä muita erikoisjuttuja ei ole. Mä vaan pihistelen. ;)

protsku sanoi:
Mä yritän saada vielä itselleni kauniimmat käppyrät tulossivulle, eli vastaan uudestaan ja laitan energiansäästölamput kehiin.

Älä hitossa laita, energiansäästölampun valmitus kuluttaa luonnonvaroja selvästi hehkulamppua enemmän. Puhumattakaan sitten käytetystä energiansäästölampusta tulevasta jätteen määrästä, joka on sekin selvästi suurempi & haitallisempaa kamaa kuin hehkulampun pieni määrä lasia ja metallia.

Ja viisihenkisen perheen tulos:

26661 kWh, 1814€.

kyllä tulee valoja räpsittyä pois päältä, mutta esimerkiksi vanhin poika onnistuu jättämään valot huoneeseensa viikonlopuksi, kun lähtee kylästelemään..

Pitää omakotitalossa aika hyvin kutinsa. Antaa 16181kwh joka on 3000kwh liikaa. Mutta koska poltan puuta lisäksi, on laskurin tulos varmaan aika lähellä totuutta.

Energiasäästölamppu fanien kannattaa myös muistaa että varsinkin talviaikaan hehkulamput lämmittävät taloa ja jos vaihdetaan energian säästölamppuihin niin mistäs se lämpö silloin saadaan... keskuslämmityksestä.

Kesällä noiden käyttö on ehkä ymmärrettävää mutta talvella ei, varsinkin kun hintakin on kalliimpi.

Tuon laskurin mukaan kulutus vuodessa 1092 kWh. Johtunee siitä että a) en ole juuri koskaan kotona b) mulla ei ole astian- eikä pyykinpesukonetta, ei saunaa ja en käytä liettä juuri koskaan. :) Säästäväisyyden ihme, vahingon kautta.

Laffer sanoi:
Energiasäästölamppu fanien kannattaa myös muistaa että varsinkin talviaikaan hehkulamput lämmittävät taloa ja jos vaihdetaan energian säästölamppuihin niin mistäs se lämpö silloin saadaan... keskuslämmityksestä.

Kesällä noiden käyttö on ehkä ymmärrettävää mutta talvella ei, varsinkin kun hintakin on kalliimpi.
Taitaa se keskuslämmitys olla kuitenkin vähän halvempi tapa lämmittää kuin hehkulamput. "Lämmityslaitteiden" sijainti katossa on myös pieni ongelma, kun lämmin ilma tuppaa nousemaan ylöspäin.

Energiansäästölamppu kestää 6-15 kertaa hehkulampun käyttöiän [Motiva]. Vaikka yhden lampun valmistus kuluttaisikin enemmän luonnonvaroja ja jäte olisi haitallisempaa niin se kyllä kuittaantuu tuolla pidemmällä käyttöiällä.

Harim sanoi:
Energiansäästölamppu kestää 6-15 kertaa hehkulampun käyttöiän [Motiva]. Vaikka yhden lampun valmistus kuluttaisikin enemmän luonnonvaroja ja jäte olisi haitallisempaa niin se kyllä kuittaantuu tuolla pidemmällä käyttöiällä.

Kuittaantuuko? Energiansäästölamppu koostuu niin monesta komponentista, että myös niiden raijaus alihankkijoilta kokoonpanotehtaalle kuluttaa ihan mukavasti fossiilisia polttoaineita. Puhumattakaan valmistuksessa tarvittavista kemikaaleista ja kun tuotanto tapahtuu halvan tuotannon maissa niin tietää mihin nekin myrkyt päätyvät.

Sanoisin että yhtälössä on niin monta muuttujaa, että näin peruspentille on melkolailla mahdotonta arvioida kumpi lamppu on kokonaispotiltaan luontoystävällisempi. Ja luontoystävällisyydessäkin pitäisi ensin päättää minkä kukin mieltää luontoystävälliseksi. Minusta ydinenergiaa luontoystävällisempää ei olekaan eli minulla luontoystävällisyys = vähän luontoa kuluttava tuotanto ja itse käytönaikainen sähkönkulutus on sivuseikka.

IronMind sanoi:
Sanoisin että yhtälössä on niin monta muuttujaa, että näin peruspentille on melkolailla mahdotonta arvioida kumpi lamppu on kokonaispotiltaan luontoystävällisempi.
Tuo on totta. En kyllä pysty perustelemaan itse tuota ympäristöystävällisyyttä. Kuitenkin esimerkiksi Motiva ja IEA:n energiansäästöhankkeet (esim Annex36) näyttävät noita suosittelevan, joten eiköhän siellä taustalla ole ihan oikeaa tutkimustietoakin.

Harim sanoi:
Taitaa se keskuslämmitys olla kuitenkin vähän halvempi tapa lämmittää kuin hehkulamput. "Lämmityslaitteiden" sijainti katossa on myös pieni ongelma, kun lämmin ilma tuppaa nousemaan ylöspäin.

Energiansäästölamppu kestää 6-15 kertaa hehkulampun käyttöiän [Motiva]. .

Jos siitä fysiikan peruslaista lähdetään että energiaa ei katoa mihinkään niin se energia mikä ei valona näy muuttuu lämmöksi? Lamppujen sijainti on ongelma? Oletko ikinä kuullut että on olemassa myös kattolämmityspaneeleita ei vain lattialämmitys.

6-15 kertaiseen käyttöaikaankin suhtaudun vähän skeptisesti ja hinta voi olla sitten taas vielä enemmän kuin 6-15 kertainen ja monesti testiinkin on otettu se kallein merkkihehkulamppu. Tietysti niissäkin on kestoissa eroa. Itse käytän kyllä niin pitkään hehkulamppuja varsinkin talvella kunnes saan jonkun aukottoman laskelman siitä että energialampuilla säästää rahaa. Jätemäärästä en nyt osaa äkkiseltään sanoa kun ei ole mitään faktaa itsellä tiedossa.

Paskoja 11W energiansäästölamppuja saa egen kappale. Jos ne kestää edes vuoden ja niitä tulee käytettyä suht taajaan, niin luulisi maksavan itsensä takaisin. Meillä ei ole kattolampuissa yhtään hehkulamppua.

Halogeenit vasta sähköä syövätkin. Hommattiin jalkalamppu missä on 300W halogeeni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom