Tohtori Tolosen E-EPA 500 mg

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Helga
  • Aloitettu Aloitettu
pexxi sanoi:
Käytössä on Tolosen Epa ja ainakin henkiseen hyvinvointiin toimii kuin luotijuna!

Kerrotko vähän tarkemmin että miten on vaikuttanut? Olen kans lueskennellu Tolosen artikkeleita ja jonkin verran on mielenkiinto herännyt. Toisaalta en halua joutua hyvän markkinoinnin uhriksi eli kriittinen minäni varoittelee aina kun innostun jostain jutusta. :evil:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
iivili sanoi:
Tossa lähiapteekissa maksoi muistaakseni 250ml pullo 14.90€ tai ainakin melko lähelle tuon verran, ei oo kuitti tallessa.

Pitoisuudet: 16g/100ml EPA ja 10,4g/100ml DHA. Suositellussa päiväannoksessa (6ml) EPAa 1g ja DHA:ta 0,6g. Ite otan siis noin tupla-annoksen pullonkyljen suositukseen nähden.

Jaa! Mitähän tuosta tuplamäärästä tulee??? Itse olen tähän mennessä kiskonut tuota Mölleriä sen 6ml. Taidanpa nostaa annoksen tuplaksi, ei kai siitä mitään haittaakaan ole :)
Itse kyllä kiskon sitä sitruunan makuista, ei maksa kuin hitusen enemmän, mutta on paljon mukavampi kiskoa naamaan...

maximillian sanoi:
Onko sulla tosta mitään lähdettä? Tuo "varsin huonosti imeytyvä" kuullostaa ihan sille kuin sitä olisi terveyden kannalta käytännössä turha nauttia?

Pellavansiemenöljyssähän on lisäksi lingnaania joka muistin mukaan taisi ehkäistä syöpiä.

ALA'n muuntoaste EPA:ksi ja DHA:ksi on tosiaan todettu muutamissa tutkimuksissa olevan melko huono: tyyliin EPA:n osalta vain 5-10% ja DHA:n 2-5%.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/78/3/640S

Kalan ja EPA:aa sekä DHA:aa kapselimuodossa nauttimisille näyttäisi olevan melkoisesti tukea, mutta en silti teilaisi kasviöljyjen alfalinoleenihappoa. Otetaan vaikkapa esimerkiksi pellavansiemenöljy, jossa on alfalinoleenihappoa 60% ja jos muuntoaste olisi tuo 5-10% niin 10 grammasta öljyä saataisiin silloin 300-600mg EPA:a.
Rasvoista puhuttaessa asia on kaikkea muuta kuin mustavalkoista: monella kasviöljyllä on antioksidatiivisia vaikutuksia, jolloin emme voi tietyn rasvalähteen terveysvaikutusta tarkastella vain sen rasvahappoprofiilin perusteella. On sanomattakin selvää, ettei pääasiallisena rasvanlähteenä esimerkiksi pellavansiemenöljy ole kovin optimaalinen, mutta vähintäänkin hyvä lisä n-3-luokan rasvahappojen saantiin se varmasti on.

- säilytetäänkö noi e-epa:t huoneenlämmössä vai jiäkuapissa?
- entä onko merkitystä mihin aikaan päivästä ne nappaa naamaan?
- ruuan kanssa vai tyhjään mahaan?

Huoneen lämmössä olen kapselit säilyttänyt. Nautinta-ajankohdalla ei juuri väliä, itse otan illalla yöprotskudrinksun kanssa niin auttaa samalla hidastamaan proteiinin imeytymistä (riittää aminohappoja myös aamuyön tunneille).

Itse suhtaudun vähintäänkin skeptisesti kaikkiin Tolosen tuotteisiin, menee samaan kategoriaan kuin tv-shopin tuotteet. Onkohan hänellä edes oikeaa tohtorin tutkintoa, vai onko tutkinto samaa tasoi kuin Dr. Dre:llä?

rahkanaama sanoi:
Itse suhtaudun vähintäänkin skeptisesti kaikkiin Tolosen tuotteisiin, menee samaan kategoriaan kuin tv-shopin tuotteet. Onkohan hänellä edes oikeaa tohtorin tutkintoa, vai onko tutkinto samaa tasoi kuin Dr. Dre:llä?

Kyllä sillä tais olla oikea tohtorin tutkinto. Niin ainakin joku täällä pakkiksella meinas. En tosin ole varma

Jason82 sanoi:
ALA'n muuntoaste EPA:ksi ja DHA:ksi on tosiaan todettu muutamissa tutkimuksissa olevan melko huono: tyyliin EPA:n osalta vain 5-10% ja DHA:n 2-5%.

Taitaapa vielä huonontua kun ikää kertyy.

Mites se Möllerin 250 millin Omega-3-pullo? Ei ole lisätty A- tai D-vitamiineja, ja hinta oli 16,90 e. Miten sijoittaa hinta-laatu-DHEA-EPA-suhdevertailussa?

edit: http://www.felixabba.fi/tuotteet_tuotetiedot.cfm?tuote_ID=288

Möllerin Omega-3 250 Ml

annos tuotetta sisältää:

Energiaa: 200 kJ (50 kcal)
Proteiinia: g
Hiilihydraattia: g
Rasvaa: 5,5 g

Ainekset:

Konsentroitua kalaöljyä (triglyseridejä) 99,6%, a-tokoferoliasetaatti (vitam. E) 0,26%, tokoferoliuutetta (hapettumisenestoaine) 0,10%. Sis. Omega-3 rasvahappoja 2,0 g/6 ml ,DHA-rasvahappoa 1,0 g/6 ml ja EPA-rasvahappoa 0,6g/6 ml

Tomppa, juuri tuota olen vetänyt nyt pitempään, pullosta on kätevä annostella ruokalusikkallinen. Laskelmieni mukaan tuotteella on hyvä hinta/laatu/määrä suhde (ja mähän olen tunnetusti pihi :D ). Oulun Yliopiston Apteekista ko öljyä saa muistaakseni noin 13€/plo, toi lähiapteekin 14,90€ osoittutui riistohinnaksi. Noh, tää Oulu on Siperiaa, Helsinki kumminkin urbaanimpaa seutua, joten kaikki maksaa ymmärrettävästi enemmän. ;)

Nevahood, pistäisin E-EPAt jääkaappiin kaiken varulta. Tuskin on ihan hirveästi merkitystä, milloin kalaöljyt nappaa, mutta ite otan päivän viimeisen aterian yhteydessä yleensä (eli ruoan yhteydessä, tai pikemminkin sen jälkeen/päälle). Perussetti viimeiseksi ateriaksi on usein ensin jotakin rehua (porkkanaa tai tomaattia monesti), sitten purkki maitorahkaa tai raejuustoa, jonka jälkeen 1rkl kalaöljyä. Olen itsesuggeroinut siten, että se jotenkin auttaisi nukkumista, koska kalaöljyn sanotaan olevan hyväksi aivoille. Tiedä sitten, onko tuossa mitään totuuspohjaa, mutta menköön.

rahkanaama sanoi:

:jahas:
copypaste

"Matti Tolonen tunnetaan yhtenä Suomen luontaislääketieteen uranuurtajista. Hän on laillistettu lääkäri, lääketieteen ja kirurgian tohtori ja Helsingin yliopiston Kansanterveystieteen laitoksen dosentti.

Virkaurasta lyhyesti
Tohtori Tolonen on toiminut työterveysopin professorina Tampereen yliopistossa, asiantuntijalääkärinä Sosiaali- ja terveysministeriössä sekä ylilääkärinä lääkintöhallituksessa ja Työterveyslaitoksessa. Tolonen on toiminut myös Maailman Terveysjärjestön (WHO) asiantuntijana (temporary adviser) Euroopan aluetoimistossa Kööpenhaminassa sekä päämajassa Genevessä.
Tohtori Tolonen on toiminut pitkään myös käytännön lääkärinä sairaaloissa, yksityisvastaanotolla sekä työterveyslääkärinä muun muassa Suomen IBM:ssä."

astro sanoi:
Yhteenvedon paikka EPA-hinnoista:

Pirkka: 0,43g*30 => 12,9g/5,90€ => 0,46€/g tai 2,19g/€
E-EPA: 0,5g*120 =>60g/31,50€ => 0,53€/g tai 1,90g/€
Möller: 10,4g*2,5 => 26g/14,90€ => 0,57€/g tai 1,74g/€
Vitamar: 1,3g*50 => 65g/20€ => <B>0,31€/g</B> tai 3,25g/€

EPAN ja E-EPAN hintaa ei sinänsä voi verrata suoraan.

"Kalaöljystä uutettuun EPA-rasvahappoon lisätään etyylimolekyyli, jolloin siitä saadaan huomattavasti tehokkaampi yhdiste

Miksi E-EPA imeytyy paremmin?
Tavalliset kalaöljyn rasvahapot (ja myös vapaat rasvahapot) saostavat (hydrolysoivat) suolessa ja veressä olevia kationeja, natriumia, kaliumia, kalsiumia ja magnesiumia, jolloin syntyy saippuaa. Natrium- ja kaliumyhdisteet ovat liukoisia, mutta kalsium ja magnesium muodostavat rasvojen kanssa suuria molekyylikokkareita, joiden on vaikea päästä suolesta vereen ja verestä aivoveriesteen läpi aivoihin. E-EPAn etyyliryhmä tekee siitä lipofiilisen, jolloin se ei saosta kationeja ja pääsee helposti aivoveriesteen läpi lipofiilistä reittiä (lipofilic pathway). Siksi psykiatrit ovat alkaneet suosia E-EPAa määrätessään potilailleen kalaöljyä."

"DHA:n merkitys?
E-EPAssa ei ole lainkaan DHA:ta, kuten tavallisissa kalaöljyissä ja muissa "etyyliesteröidyiksi" väitetyissä valmisteissa. DHA hapettuu herkasti itsestään, myös aivoissa, jolloin siitä syntyy vapaita radikaaleja ja rasvahapporadikaaleja. Ehkä juuri siksi DHA-painotetut tuotteet eivät ole osoittatuneet tehokkaiksi masennuksen hoidossa. Tuoreen tutkimuksen mukaan lisäravinteena nautittu DHA lisää pahan LDL-kolesterolin määrää"

Sori kun tulee tylsästi copypaste- muodossa, ei jaksa kirjottaa itse tässä vaiheessa iltaa...

Saiminen sanoi:
EPAN ja E-EPAN hintaa ei sinänsä voi verrata suoraan.

Tuossa ei sanottu mitään lukuja imeytymisen eroavaisuuksista. Voi olla, että Tolosen tuotteessa marginaalinen/teoreettinen etu muuttuu äkkiä "huomattavasti tehokkaammaksi". E-EPA:aa käytän edelleen :)

astro sanoi:
Tuossa ei sanottu mitään lukuja imeytymisen eroavaisuuksista. Voi olla, että Tolosen tuotteessa marginaalinen/teoreettinen etu muuttuu äkkiä "huomattavasti tehokkaammaksi". E-EPA:aa käytän edelleen :)

Niin sitä itsekkin ihmettelin kun ei mitään prosentteja ollu imeytymis erossa. Mutta ei kai ne prosentit mitään kerro? Lukeehan esim TESTin mainoksessa hurjia prosentteja :hyper:

Saiminen sanoi:
:jahas:
"Matti Tolonen tunnetaan...."
Joo, eipä siitä suuttua tarvi vaikka epäilinkin. Nousee vaan niskakarvat pystyyn kun joku tekee tutkinnostaan noin ison numeron kuten TOHTORI Tolonen. Tuotteiden mainonta muutenkin vähän turhan sensaatiohakuista meikäläisen makuun. :piis:

Minua edelleen kiinnostaa se miten e-epa vaikuttaa/tuntuu? Eli te jotka käytätte niin kertoisitteko että oletteko huomanneet mitään vaikutuksia käytettyänne e-epaa?

veijo esso sanoi:
Eli te jotka käytätte niin kertoisitteko että oletteko huomanneet mitään vaikutuksia käytettyänne e-epaa?

En oo mitään huomannu muuta kuin että veri on ohuempaa. Toisaalta mulla ei ole koskaan ollutkaan mitään ongelmia henkisen vireyden/pirteyden tms. kanssa. Muutenkin terveys ollut viime aikoina hyvä mutta tuskin vain E-EPAn takia. Ja annoksista sen verran että normaalisti 1500mg/vrk ja dieetillä 2000mg.
En uskalla olla ottamattakaan :)

Oulun Kärkkäisellä Möllerin Omega3 250ml pullo 11,90€ ja Epamar sitruunanmakuinen 100ml 5,60€. :thumbs:

TheLORD sanoi:
Pakko kysyä että mistä tiedät veresi olevan ohuempaa?

Se valuu notkeammin :) Kyllä se hyytyy ihan hyvin. Tämä ei ole mikään spesifinen efekti E-EPA:lle, vaan kalaöljylle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom