TKK + teknilliset yliopistot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shammer
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
Onkos täällä paljon teekkareita tai tulevia sellaisia? Millä koulutusohjelmalla olette/olette olleet/pyritte, ja mkä on/oli pääaineenne?

Itelläni ois tarkoitus pyrkiä Otaniemeen tuotanto taloutta lukemaan, joten ois kiva tietaa onko kyseisessä puljussa täältä paljonkin porukkaa... Joo, onhan toi tavoite tietysti korkealla, mut mä uskon et mulla on saumat mennä sisään, jos ei Otaniemeen ni ehkä Tampereelle sitten... Jos on peräti tuotanto talouden opiskelijoita, ni millä pisteillä menitte sisään ja millanen YO-lappu oli näyttää pääsykokeissa?

Niin laittakaahan teekkarit opiskelukokemuksia, kiltasähellyksiä ym... :whip: :arvi:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TKK:n sähköosastolla, pääaineena varmaan joko bioadaptiivinen tekniikka tahi elektroniikan valmistus ja luotettavuus. Ihan hyvin oon viihtynyt, eritoten toisen opiskeluvuoden jälkeen, opintoviikkojakin ihan asiallisesti kertynyt.
Kiltahommista en niin kauheesti ole ikinä perustanut, oma kaveriporukka löytyy pääasiassa koulun ulkopuolelta.
Ekat pari vuotta oli aika tylsää, mieli muuttu vähän väliä ja eri asiat kiinnosti, sitten löyty sellanen idea mistä rupesin tykkäämään ja vähitellen voisin valmistuakin. Tätä 4:ttä opiskeluvuottani suorittelen bisnesjuttuja ja espanjaa opiskellen Monterreyssä, Meksikossa.

Otaniemessä luen tuotantotaloutta nyt toista vuotta. Keväällä 2002 kirjoitin ylioppilaaksi, tuloksena neljä laudaturia (pitkä matikka, reaali eli fysiikka, äidinkieli ja A-enklanti) ja yksi eximia (B-ruotsi).

Lähtöpisteet olivat täydet 26/26 ja pääsykokeista sain yhteensä 36.11/40 pistettä, vaikka menivät mielestäni aika huonosti. Yhteispisteet olivat siis 62.11/66 ja sisäänpääsyraja oli jossain 57-58 paikkeilla.

En tiedä miten muilla vuosikurssilaisillani meni pääsykokeet, mutta opiskelumenestyksen suhteen olen käsittääkseni joukon huonoimpia (fuksivuoden ja syksyn lukukauden jälkeen 70 ovaria kasassa reilun kolmosen keskiarvolla). Tutalla on niin tajuttoman lahjakasta ja osaavaa porukkaa, että useimmat ovat tähän mennessä suorittaneet keskimäärin 50 opintoviikkoa per lukuvuosi yli nelosen keskiarvolla juhlien ja örveltäen silti koko ajan. Itse en ole osallistunut biletykseen lainkaan, enkä pahemmin ole kiltatouhuissakaan mukana pyörinyt (olen ylläpitänyt suhdeverkostoa muin tavoin - muut tutalla opiskelevat ovat mielestäni erittäin asiallista ja mukavaa porukkaa).

Opinnoista sen verran, että pakolliset insinöörimatikat ja -fysiikat kyllä syövät miestä kun ajattelee että kauppakorkeassa porukan ei tarvitse päätään moisilla vaivata (lisäksi kauppakorkeassa näyttäisi kaikkien tuntemieni molemmissa opinahjoissa istuneiden mukaan irtoavan opintoviikkoja helpommalla ja enemmän kuin TKK:lla).

Nyt, kun olen kutakuinkin käynyt pakolliset paskakurssit alta pois eikä edessä pitäisi enää olla kuin tuotantotalouden ja systeemianalyysin (sivuaine) kursseja, alkaa koulukin taas kiinnostaa aivan eri tavalla. Nuo pakolliset insinööritieteet aiheuttivat suuria motivaatiovaikeuksia, mutta ovat vihdoin viimein takanapäin.

Tästä olen aiemminkin avautunut, mutta kylmä tosiasia on, että tuotantotalouden opiskelija ei tule saamaan opintoja vastaavaa työtä (harjoittelua yms) ennen opintojensa loppusuoraa, ellei hänellä ole
1) suhteita (esim. isäpapalla oma firma), tai
2) täyden vitosen keskiarvo.

Tietysti tajuttomalla moukan tuurilla voi aina saada töitä, mutta siihen en itse ainakaan luottaisi. Eli jos et ole vuorineuvoksen poika tai muuten vain nero, varaudu siihen, että teet täysin koulutukseen liittymättömiä hanttihommia ensimmäisen 3-4 opiskeluvuoden ajan. Tämä on mielestäni tietämisen arvoinen seikka niille, jotka edes harkitsevat tuotantotalouden opintoja. Tilanne tosin on käsittääkseni melko samanlainen myös kauppakorkeassa.

Hulkki sanoi:
Eli jos et ole vuorineuvoksen poika tai muuten vain nero, varaudu siihen, että teet täysin koulutukseen liittymättömiä hanttihommia ensimmäisen 3-4 opiskeluvuoden ajan. Tämä on mielestäni tietämisen arvoinen asia niille, jotka harkitsevat tuotantotalouden opintoja. Tilanne tosin on käsittääkseni melko samanlainen myös kauppakorkeassa.

Ja aika monella muulla tekniikan alalla, ainakin näin näppituntumalla..:) No, ei sillä, kokoonpano- ja sen tyyppisiä hommia kyllä irtoaa varmaan jos on aktiivinen. Itse tosin oon aina ollut labroissa duunissa vaikka teollisuuskin kiinnostaisi..Katellaan tulevaisuudessa, pitää miettiä.

Tjaa joo, lisätäkseni edelliseen postaukseen, mulla YO-kirj. meni 2xL, 2xE, 1xC (äidinkieli pisti kapuloita rattaisiin, englanti ja ruotsi taasen tuottivat parhaat tulokset) sisäänpääsypisteet oli 23+34 elikkäs yhteensä sen 57.

Tähän samaan trediin vois laittaa, että onko täällä paljo tietoteekkareita? Eli siis tietotekniikan opiskelijoita? Kiinnostaisi tietää kaikenlaisia kokemuksia jos vaan löytyy. Itse olen melko todennäköisesti menossa opiskelemaan tietotekniikkaa oulun yliopistoon reilun 1,5 vuoden päästä...

Mä taas TKK tietotekniikka. Kirjoituksilla ei ollut väliä, sisään pääsin tuon lukion matikkakilpailun kiintiön kautta. Alkupisteitä olisi yo-todistuksesta tullut 25.

Keskiarvo on jotain 4,5 ja kohta pitäisi myös saada paperit kouraan (ensi syksynä luultavasti). Oon nyt alkuinnostuksen jälkeen hidastanut tahtia aika selvästi, koska ei täältä ole mitään kiirettä pois ja pääaineen kursseilla olen myös ensimmäistä kertaa alkanut harrastaa sellaista, että luen läpi kirjojen viitteitä, jos jokin vaikuttaa kiinnostavalta. Eli pyrin oppimaan enemmän kuin mitä kurssiin sisältyy.

Pääaine on teoreettinen tietojenkäsittely ja sivuaineet matikka ja teleliikenneteoria. Niin ja mä olen ollut teollisuudessa töissä ensimmäisinä kesinä ja nyt myöhemmin lukukausien aikana tutkimusassarina/kurssiassarina. Jatko-opiskelut kohta edessä, joten labroissa saa kyllä istua. :)

Bileissä jaksoin juosta ensimmäisen ja toisen vuoden. Ensimmäisenä vuonna varmaan jokaisessa bileessä joka järjestettiin ja perseitä tuli vedettyä aika paljon liikaa. Jälkimmäisenä opiskeluvuotena olin sitten tuutori (eli ISO) ja silloin tuli myös sähellettyä aika urakalla. Nyt oon sitten vähentänyt.

Itsellä ei ole armeijaa sairauden takia niin aattelin lukion jälkeen heti kans oulun yliopiston tietotekniikkalinjalle niinkuin andor. Kirjotuksiin pitäs panostaa mutta saan varmaa alkupisteitä ~10 ku se 23 on maksimi.
Halu ois kova tietotekniikkaan ku on koko ikä tullu harrastettua mutta en tiiä pääsenkö sisään :( Pitkän matikan kursseista tullu 6-8 numeroita ja keskiarvo on 7 ny. Fysiikasta keskiarvo 8.
Pelottaa että ei pääse sissään, mutta kai sitä sitte hakemaan AMKhon samoille linjoille.. ei tiiä mistää mitään vitun sekavaa ja ei tiiä miten noi kirjotuksetki menee.
Ei taija olla Oulu mikää otaniemi mutta on kai ainut (?) pohjois-suomen dippi-inssikoulutuspaikka ni sinne hakee vitusti myös porukkaa, pitää varmaa luottaa että hakee sinne paskempiaki ku minä :itku:

Abi hukassa...

Täällä yks TTY:läinen (entinen TTKK) hervannasta. 4:s vuosi alkoi voimasähkön puolella, silti kasassa ei ole juurikaan perusopintoja enempiä. On tullut laiskoteltua aika rankasti opiskelun suhteen, nyt tarkoitus kuitenkin särmätä ja alkaa hoitaa tutkintoa vauhdilla.

Hulkin mainitsemat perus inssimatikat sun muut on takanapäin ja motivaatio on nousussa exponentiaalisesti.. Kyseiset kurssit vitutti siinä määrin että olin toista vuotta pois koulusta kun ei kiinnostanut pätkääkään, painoin hommia vartijana, autokuskina jne.
No eiköhän tämä tästä, nyt ns. ammattiaineiden alettua alkaa tuntua todellakin että tämän parissa haluan työskennellä tulevaisuudessa, ehkä loppuelämäni !

Tsemppiä vaan teknillisiin yliopistoihin pyrkiville, kun pääsette sisään loppu sujuukin kuin itsestään..

NOT ! :evil:

andor sanoi:
Tähän samaan trediin vois laittaa, että onko täällä paljo tietoteekkareita? Eli siis tietotekniikan opiskelijoita? Kiinnostaisi tietää kaikenlaisia kokemuksia jos vaan löytyy. Itse olen melko todennäköisesti menossa opiskelemaan tietotekniikkaa oulun yliopistoon reilun 1,5 vuoden päästä...

Hep, täällä on yksi tietoteekkari TTY:ltä. Viides vuosi on meneillään ja yhtä helvettiä tuppaa välillä olemaan harjoitustöiden paljouden takia. Muutenkin eduksi olisi ollut, jos tietotekniselle osaamiselle olisi ollut vankempi pohja opintoja aloittaessa ja toisaalta koulukirjojen pänttääminen on aina ollut yhtä tervanjuontia. Sikäli turhauttavaa koulunkäyntiä, etteivät harjoitustöistäkään saadut huippupisteet vielä takaa sitä, että tentistä pääsisi läpi. Ja yleensä noihin harjoitustöihin palaa kallista lukuaikaa tenttiä varten..
Noh, toisinaan on toki iisimpääkin ja pärjäähän täällä, jos vain löytyy innostusta alaa kohtaan. Vaikken mikään guru ole vieläkään, niin kohtuu hyvin tässä on pärjätty ja opinnotkin ovat jo loppusuoralla. Näin jälkikäteen on helppo sanoa, että ainakin vuoden olisi voinut opinnoistaan kiriä, jos alusta asti olisi ollut selvää, mille linjalle haluaisi suuntautua.

"Jos haluaa oppia koodaamaani, niin kannattaa mennä AMK:hon" - usein kaikunut lause koulun käytävillä ;)

andor sanoi:

Pääsin tietotekniikkaa lukemaan TTY:lle vuonna 2002, soveltuvuusarviolla tosin. Ekat puolitoista vuotta ajattelin valmistuvani aikoinaan TiTeltä, mutta lopulta käänsin kelkkani ja nyt olis vaihtopaperit vetämässä tietojohtamisen koulutusohjelmaan. Opintoja on takana 3,5 vuotta ja opintoviikkoja syksyn kurssien mentyä läpi 140. Nyt on jäljellä enää pelkkiä pääaineopintoja täksi kevääksi ja sitten pitäis olla kurssit kasassa. Dippatyöpaikan haku edessä, aika jännää :)

Tietotekniikan opinnoista en omakohtaisia kokemuksia osaa sanoa kuin perusopinnoista ja muutamista hassuista koodauskursseista, joita olen teknisen sivuaineen myötä käynyt. Opintoneuvojan hommien myötä kuitenkin nuo pää/sivuaineetkin on kuitenkin varsinkin pakollisten kurssien osalta tulleet jossain määrin tutuksi. Suosituin pääaine TTY:llä tietotekniikassa on ehdottomasti ohjelmistotuotanto, jota voi aika hyvin valinnaisten avulla säädellä joko puhtaasti koodauksen tai käytettävyyden suuntaan, tai miksei ihan sinne teoreettisemmallekin puolelle. Muita suosittuja ovat tietoliikenneverkot ja -protokollat, digitaali- ja tietokonetekniikka ja signaalinkäsittely. Sivuaineista tällä hetkellä aika suosittu taitaa olla edellisten lisäksi mm. hypermedia, joka tämän vuoden myötä tuli myös mahdolliseksi suorittaa pääaineena. Tampereella ainakin tietotekniikan koulutusohjelmassa on myös se kiva puoli, että pää/sivuaineen voi suorittaa minkä tahansa laitoksen valikoimista. Voisit esimerkiksi lukea pääaineena signaalinkäsittelyä ja sivuaineena elektroniikkaa, tai jopa pääaineena teollisuustaloutta ja sivuaineena ohjelmistotuotantoa. On siis todellakin vapaus valita. Ensi syksyn opintorakenneuudistuksen myötä nuo pää- ja sivuainevaihtoehdotkin hiukan muuttuu, mutta ymmärtääkseni ennemmin laajentuvat kuin supistuvat. Ollaan siis siirtymässä kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen, jossa ensin luetaan kandin tutkinto, ja sen jälkeen vasta DI:n. Tutkinnon laajuus suppenee hiukan.

Minulle tuo tietotekniikka itsessään oli liian "kova" vaihtoehto, ja sen vuoksi olen vaihtamassa tietojohtamiseen. Sivuaineena on ollut kuitenkin mielenkiintoista lukea perusjuttuja ja saada vähän laajempaa tietoa tietotekniikan eri alueista, kuin ihan pelkkiä peruskursseja lukemalla.

Mielestäni opintojen suorittaminen teknillisessä vaatii pitkäjänteisyyttä, kunnianhimoa ja työtä, työtä ja työtä. Jos suoriudut perusopinnoista kunnialla, olet todennäköisesti onnistunut kehittämään kohtuullisen hyvät opiskelumetodit myös myöhempiä kursseja varten. Itselleni nuo peruskurssit olivat todella työläitä surkean matikka/fysiikka/kemiapohjan (kaikki lukiossa niin lyhyenä kuin mahdollista) vuoksi, mutta päättäväisyydellä ja työllä niistäkin selviää. Sellaiselle, jolle nuo luonnontieteet on helppoja, ei perusopinnot pitäisi kyllä mitään ongelmia tuottaa. Korkeintaan motivaatio-ongelmia, joista Hulkkikin mainitsi ;)

Koodauspuolella pitäisi kyllä tulevaisuudessa hommiakin riittää, esimerkiksi Symbiania kun opettelet kunnolla tai luet tietoturvallisuutta, niin pitäisi kyllä töitä riittää valmistuttua.

Tässä vielä pari hyödyllistä linkkiä:
TTY Tietotekniikan osasto
TTY Tietotekniikan laitokset (kannattaa tutustua mm. opetustarjontaan, kurssilistat ja -kuvaukset löytyvät laitosten sivuilta)

Kysy ihmeessä lisää, jos tulee jotain mieleen. Privaakin voi laittaa, jos haluat tarkemmin tietää noista pää- ja sivuaineista ja kurssien sisällöistä.

EDIT: Sen verran vielä pitää lisätä, että kiltahommien myötä tuo tietoteekkarin sielunelämä tuli opintojen alussa aika hyvin selvitettyä.. on ainakin leppoisaa ja hupaisaa porukkaa, jos ei muuta. Kiltatoiminnan kautta saa paljon tuttuja ja pääsee mukaan... hyvinkin monenlaiseen toimintaan! :lol2:

TTY, Ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelma, valmistun energiatekniikan puolelta. Neljäs vuosi menossa ja dippatyöpaikka (onneks!) tiedossa. Oishan sen voinu jo alottaa viime kesänäki mut päätinpä sit vaihtaa viel pääainetta :D

Yo-kirjotuksista tuli ihan hyvät paperit eikä sisäänpääsyn kans ollu ongelmia. Tavallaan tää koulu on menny suht helposti (pahempaakin pelkäsin) mut totta puhuen en kyllä alottais samaa enää uudestaan... V-maisia kursseja riittää oikein olan takaa mut viis niistä kun on enää 2 tenttiä jäljellä tätä koulua :)

Kiltasähellykset jätettäköön väliin tääl palstalla, tuttuja lukee kuitenkin muutenkin...Bileissä on käyty enemmän ja vähemmän, sekä kouluporukan kans että ihan muiden tyyppien, ja enpä usko että on ainakaan isommin opiskeluja jarruttanu.

Onnee hakuun! Ja muista että sisäänpääsy ei todellakaan vielä riitä :D

TTY:llä kolmatta vuotta Tehoelektroniikkaa yritän sinnitellä tasaisen huonolla menestyksellä. Viimevuoden opinnot kusin totaalisesti kun yritin ottaa liianpaljon kursseja kerralla ja nyt yritän saada vaadittavia opintoviikkoja kasaan ( taas ottamalla liikaa kursseja kerralla :D ) etteivät opintotukea katkaise.

Pforce sanoi:
Halu ois kova tietotekniikkaan ku on koko ikä tullu harrastettua mutta en tiiä pääsenkö sisään :( Pitkän matikan kursseista tullu 6-8 numeroita ja keskiarvo on 7 ny. Fysiikasta keskiarvo 8.
Pelottaa että ei pääse sissään, mutta kai sitä sitte hakemaan AMKhon samoille linjoille.. ei tiiä mistää mitään vitun sekavaa ja ei tiiä miten noi kirjotuksetki menee.
Ei taija olla Oulu mikää otaniemi mutta on kai ainut (?) pohjois-suomen dippi-inssikoulutuspaikka ni sinne hakee vitusti myös porukkaa, pitää varmaa luottaa että hakee sinne paskempiaki ku minä :itku:

Pari vuotta sitten taisi tilanne olla se, että Oulun yliopiston tekn. tiedekuntaan (ainakin kone- ja sähköosasto) oli melkein helpompi päästä kuin AMK:n vastaaviin. Sisäänottomääriä on sittemmin onneksi pienennetty, mutta mielestäni hieman pihalla täytyy olla, jos ei tuonne pääse. Vähän tsemppaat pääsykokeisiin niin kyllä sinä sinne pääset :)

Hulkki sanoi:
En tiedä miten muilla vuosikurssilaisillani meni pääsykokeet, mutta opiskelumenestyksen suhteen olen käsittääkseni joukon huonoimpia (fuksivuoden ja syksyn lukukauden jälkeen 70 ovaria kasassa reilun kolmosen keskiarvolla).
Joko siellä on tosi pro-porukkaa, tai sitten yliarvioit rankasti muiden suoritustason.

D.Yates sanoi:
Joko siellä on tosi pro-porukkaa, tai sitten yliarvioit rankasti muiden suoritustason.

Kyllä tuo hulkin opintomenestys on mielestäni ihan hyvää keskitasoa, ei sitä kannata välttämättä tuon enenpää stressata, eipä kukaan ole minulta koskaan mitään arvosanoja kysynyt esim. työhaastatteluissa!

matrix sanoi:
Kyllä tuo hulkin opintomenestys on mielestäni ihan hyvää keskitasoa
Olet varmasti oikeassa jos vertailukohteena on yleisesti kaikki TKK:n opiskelijat, mutta vertasinkin itseäni tuossa muihin tuotantotalouden opiskelijoihin. Siinä joukossa olen ehdottomasti huonoimmasta päästä.

Kaikki, joiden kanssa olen opintojen sujumisesta jutellut, ovat suorittaneet +25 noppaa per lukukausi (eli yli 50 per lukuvuosi) eikä kovinkaan monesta kurssista ole tullut alle nelosta. Lisäksi tunnen useamman tyypin, jotka ovat suorittaneet 60-70 opintoviikkoa lukuvuodessa vähintään 4.5 keskiarvolla (parhaalla näistä tyypeistä oli fuksivuonna tasan 70 ovaria 5.0 keskiarvolla ja mies dokasi tenttejä edeltävinä päivinäkin).

Eli kyllä, melkoista pro-porukkaa Otaniemen tutalle on yhden tyhmän bodari-wannaben lisäksi eksynyt. :lol2:

Hulkki sanoi:
Olet varmasti oikeassa jos vertailukohteena on yleisesti kaikki TKK:n opiskelijat, mutta vertasinkin itseäni tuossa muihin tuotantotalouden opiskelijoihin. Siinä joukossa olen ehdottomasti huonoimmasta päästä.

Kaikki, joiden kanssa olen opintojen sujumisesta jutellut, ovat suorittaneet +25 noppaa per lukukausi (eli yli 50 per lukuvuosi) eikä kovinkaan monesta kurssista ole tullut alle nelosta. Lisäksi tunnen useamman tyypin, jotka ovat suorittaneet 60-70 opintoviikkoa lukuvuodessa vähintään 4.5 keskiarvolla (parhaalla näistä tyypeistä oli fuksivuonna tasan 70 ovaria 5.0 keskiarvolla ja mies dokasi tenttejä edeltävinä päivinäkin).

Eli kyllä, melkoista pro-porukkaa Otaniemen tutalle on yhden tyhmän bodari-wannaben lisäksi eksynyt

Joo tuota taustaa vasten olet kyllä oikeassa tosin tutalla on lahjakkaampaa, ahkerampaa ja motivoituneempaa porukkaa, kuin muissa osastoissa keskimäärin. Sisäänoton pienuus ja korkea pääsykynnys kyllä karsii hyvin laiskempaa ja lahjatonta ainesta.

Kumpi on parempi: Olla 'tyhmä' parempiensa joukossa vai paras 'tyhmien' joukossa, kas siinä pulma.

Itse aloitin Otaniemessä 2004 syksyllä tietotekniikan osastolla. Eli kovin vankkaa kokemusta ei ole vielä koulun rutiineista.

Lukiossa pärjäsin aina kohtuu hyvin luonnontieteissä, mikä oli melko luonnollista, koska kävin luonnontiedepainotteisessa lukiossa pääaineena matematiikka. Historia, uskonto, filosofia (ja muut pilipaliaineet) läpi arvosanoilla 7-8. Matematiikka, fysiikka, kemia, biologia arvosanoilla 9-10. Kirjoituksista tuli:
L (reaali, kahdeksan tehtävää fysiikkaa)
E (pitkä matematiikka)
E (pitkä ruotsi)
E (pitkä englanti)
M (äidinkieli)
M (lyhyt saksa)

Täällä Otaniemessä on sitten melko tehokkaasti hävinnyt turhat luulot itsestä. Kuuluin pääsykokeissa osastoni 10% parhaimmistoon, joka oikeutti osallistumaan tavallista laajempaan matematiikan ja fysiikan opiskeluun, jonka menin valitsemaan. Ehkä ei olisi pitänyt mutta, kun nyt tuli aloitettua, on ainakin yritettävä loppuun asti. Loppujen lopuksi syksyltä 21 ov:tä ja matematiikasta ja fysiikasta arvosana 2 kummastakin, johon tällä hetkellä olen jopa tyytyväinen.

Tähän mennessä huomattavasti mielenkiintoisempia ovat olleet "oman alan kurssit" mutta ymmärrän kyllä noiden insinöörikurssienkin lukemisen, kun en vielä ihan tuosta osastovalinnastakaan ole kovin vakuuttunut. Mielenkiintoiselta se vaikuttaa mutta en tuosta työtilanteesta oikein tiedä. Huiput kyllä saavat töitä mutta en tiedä kuulunko valmistuttuani näihin huippuihin...

Tiivistelmä loppuun: Otaniemi on ihan kiva paikka :D

Menee offtopiciks mut sanonpa silti. Mitä merkitystä sillä on, onko keskiarvo 3,5 vai 4,5? V-taahan se jos kaverit repii koko ajan kaikesta parempia numeroita mut ehkä niilläki on jotain asioita missä ne ei sit pärjää...koulun ulkopuolella. Ja osa ei välttämättä tajua asian ydintä mutta on osannut opetella ulkoa oikeat kohdat tenttiä varten. Kumpi sit parempi.
Ja sekin vielä, että jos joku on ihan super-ihminen niin mahtaa tuntea olonsa yksinäiseks täällä maapallolla missä 99,99999999% ihmisistä on sitä huonompia ja suurin osa huomattavasti...

Vaikka myönnän et kivahan se ois jos kaikesta sais pelkkiä vitosia mut luulen et se näkyis sit toisaalla :D

Angelica-82 sanoi:
Menee offtopiciks mut sanonpa silti. Mitä merkitystä sillä on, onko keskiarvo 3,5 vai 4,5? V-taahan se jos kaverit repii koko ajan kaikesta parempia numeroita mut ehkä niilläki on jotain asioita missä ne ei sit pärjää...koulun ulkopuolella. Ja osa ei välttämättä tajua asian ydintä mutta on osannut opetella ulkoa oikeat kohdat tenttiä varten. Kumpi sit parempi.

Mä olen miettinyt usein samaa. Pääainekurssien arvosanoilla nyt on jonkin verran merkitystä, niistä pyrin saamaan kohtuullisia arvosanoja. Se on sinänsä melko helppoakin, koska asiat on mielenkiintoisia eikä niitä tarvitse lukea pakolla. Mun on silti vaikea ymmärtää jotain yli nelosen keskiarvoa pakkomielteenomaisesti tavoittelevia.. jostain syystä tutan kursseilla olen näihin tyyppeihin törmännyt. Onko se nyt sitten hienoa saada joku 500e (vai oliko se jopa 1000e?) stipendi yhden keskiarvon ansiosta, enpä tiedä :)

Toisaalta, mikäpä sitä nyt on arvostelemaan, joillekin nelosen arvosana voi olla aivan helposti saavutettavissa. Mä kyllä itse ainakin joudun sen eteen jo oikeasti raatamaan ;) Ei ole vissiin tuolla älykkyydellä niin roimasti siunattu, heh!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom