andor sanoi:
Tähän samaan trediin vois laittaa, että onko täällä paljo tietoteekkareita? Eli siis tietotekniikan opiskelijoita? Kiinnostaisi tietää kaikenlaisia kokemuksia jos vaan löytyy. Itse olen melko todennäköisesti menossa opiskelemaan tietotekniikkaa oulun yliopistoon reilun 1,5 vuoden päästä...
Pääsin tietotekniikkaa lukemaan TTY:lle vuonna 2002, soveltuvuusarviolla tosin. Ekat puolitoista vuotta ajattelin valmistuvani aikoinaan TiTeltä, mutta lopulta käänsin kelkkani ja nyt olis vaihtopaperit vetämässä tietojohtamisen koulutusohjelmaan. Opintoja on takana 3,5 vuotta ja opintoviikkoja syksyn kurssien mentyä läpi 140. Nyt on jäljellä enää pelkkiä pääaineopintoja täksi kevääksi ja sitten pitäis olla kurssit kasassa. Dippatyöpaikan haku edessä, aika jännää
Tietotekniikan opinnoista en omakohtaisia kokemuksia osaa sanoa kuin perusopinnoista ja muutamista hassuista koodauskursseista, joita olen teknisen sivuaineen myötä käynyt. Opintoneuvojan hommien myötä kuitenkin nuo pää/sivuaineetkin on kuitenkin varsinkin pakollisten kurssien osalta tulleet jossain määrin tutuksi. Suosituin pääaine TTY:llä tietotekniikassa on ehdottomasti ohjelmistotuotanto, jota voi aika hyvin valinnaisten avulla säädellä joko puhtaasti koodauksen tai käytettävyyden suuntaan, tai miksei ihan sinne teoreettisemmallekin puolelle. Muita suosittuja ovat tietoliikenneverkot ja -protokollat, digitaali- ja tietokonetekniikka ja signaalinkäsittely. Sivuaineista tällä hetkellä aika suosittu taitaa olla edellisten lisäksi mm. hypermedia, joka tämän vuoden myötä tuli myös mahdolliseksi suorittaa pääaineena. Tampereella ainakin tietotekniikan koulutusohjelmassa on myös se kiva puoli, että pää/sivuaineen voi suorittaa minkä tahansa laitoksen valikoimista. Voisit esimerkiksi lukea pääaineena signaalinkäsittelyä ja sivuaineena elektroniikkaa, tai jopa pääaineena teollisuustaloutta ja sivuaineena ohjelmistotuotantoa. On siis todellakin vapaus valita. Ensi syksyn opintorakenneuudistuksen myötä nuo pää- ja sivuainevaihtoehdotkin hiukan muuttuu, mutta ymmärtääkseni ennemmin laajentuvat kuin supistuvat. Ollaan siis siirtymässä kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen, jossa ensin luetaan kandin tutkinto, ja sen jälkeen vasta DI:n. Tutkinnon laajuus suppenee hiukan.
Minulle tuo tietotekniikka itsessään oli liian "kova" vaihtoehto, ja sen vuoksi olen vaihtamassa tietojohtamiseen. Sivuaineena on ollut kuitenkin mielenkiintoista lukea perusjuttuja ja saada vähän laajempaa tietoa tietotekniikan eri alueista, kuin ihan pelkkiä peruskursseja lukemalla.
Mielestäni opintojen suorittaminen teknillisessä vaatii pitkäjänteisyyttä, kunnianhimoa ja työtä, työtä ja työtä. Jos suoriudut perusopinnoista kunnialla, olet todennäköisesti onnistunut kehittämään kohtuullisen hyvät opiskelumetodit myös myöhempiä kursseja varten. Itselleni nuo peruskurssit olivat todella työläitä surkean matikka/fysiikka/kemiapohjan (kaikki lukiossa niin lyhyenä kuin mahdollista) vuoksi, mutta päättäväisyydellä ja työllä niistäkin selviää. Sellaiselle, jolle nuo luonnontieteet on helppoja, ei perusopinnot pitäisi kyllä mitään ongelmia tuottaa. Korkeintaan motivaatio-ongelmia, joista Hulkkikin mainitsi ;)
Koodauspuolella pitäisi kyllä tulevaisuudessa hommiakin riittää, esimerkiksi Symbiania kun opettelet kunnolla tai luet tietoturvallisuutta, niin pitäisi kyllä töitä riittää valmistuttua.
Tässä vielä pari hyödyllistä linkkiä:
TTY Tietotekniikan osasto
TTY Tietotekniikan laitokset (kannattaa tutustua mm. opetustarjontaan, kurssilistat ja -kuvaukset löytyvät laitosten sivuilta)
Kysy ihmeessä lisää, jos tulee jotain mieleen. Privaakin voi laittaa, jos haluat tarkemmin tietää noista pää- ja sivuaineista ja kurssien sisällöistä.
EDIT: Sen verran vielä pitää lisätä, että kiltahommien myötä tuo tietoteekkarin sielunelämä tuli opintojen alussa aika hyvin selvitettyä.. on ainakin leppoisaa ja hupaisaa porukkaa, jos ei muuta. Kiltatoiminnan kautta saa paljon tuttuja ja pääsee mukaan... hyvinkin monenlaiseen toimintaan! :lol2: