tinnitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samuk
  • Aloitettu Aloitettu
Pari kertaa ollut useamman päivän tinnitys, jonka on laukaissut esim. musiikki. Aivan saatanan ärsyttävä ilmiö tuo kyllä on, ei nukkumisestakaan tule silloin mitään...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä kausittaista vaihtelua kanssa, nyt on ollut kova tinnitys vajaan vuoden verran. Mykoplasmahan sen aiheuttaa, koska flunssaa ja tukkoisuutta ollu jo varmaan vuoden.

Ennen sitä kärsi tinnityksestä ja vituttihan se, mutta se vitutushan saa korvat soimaan entisestään. Turha ottaa paineita.:)

Miten oot varma tosta aiheuttajasta? Itelläkin kyllä näinä huonompina jaksoina tuntuu vähän räkäiseltä ja että korvassa olisi jotain limaa tai muuta ylimääräistä painetta. Kun korvaa painaa, tilanne helpottaa hetkeksi ja kuulee ns. normaalisti. Lisäksi usein ennen tätä pahempaa tinnitusta oon pitänyt korvatulppia päässä pidemmän aikaa, jolloin korvaan on ehkä tullut liikaa painetta tai jotain..? Mut yleensä mennyt ohi, ihmeellisiä hommia. Toivottavasti jälleen.

Miten oot varma tosta aiheuttajasta? Itelläkin kyllä näinä huonompina jaksoina tuntuu vähän räkäiseltä ja että korvassa olisi jotain limaa tai muuta ylimääräistä painetta. Kun korvaa painaa, tilanne helpottaa hetkeksi ja kuulee ns. normaalisti. Lisäksi usein ennen tätä pahempaa tinnitusta oon pitänyt korvatulppia päässä pidemmän aikaa, jolloin korvaan on ehkä tullut liikaa painetta tai jotain..? Mut yleensä mennyt ohi, ihmeellisiä hommia. Toivottavasti jälleen.

Koska olen optimisti.

Ja koska tinnitukseen erikoistunut lääkäri kertoi saman silloin pari vuotta sitten, kun tinnityksen sain, että sairaudet voivat pahentaa soimista, eikä siitä pidä huolestua. Huolestuminen ja ahdistuminen vain pahentavat oireita.

Lääketiede ei oo vissiin kovin kaukana ratkaisusta, jolla tinnitus voidaan parantaa kokonaan. Ainakin näin luin jostain lehdestä vähän aikaa sitten, tiedä sitten milloin tämä hoitomuoto tulee kaikkien saataville.

Ilmeisesti kyse oli meluvaurion aiheuttamasta tinnituksesta? Kuulostaa(!) liian hyvältä että kaikki eri kuulohermon ongelmat kattava ratkaisu olisi olemassa.

Itellä alko tinnittää 2kk sitten oikeassa korvassa.. Mulla soi 2 ääntä, yks korkeempi vinkuna ja sit sävelkorkeutta vaihtava morsettava ääni ): Tää on ärsyttävä vaiva kun en saa unta ilman taustamelua ja pelkään etten ikinä totu tähän! Soimisen kovuus on pienentyny alusta mutta on edelleen häiritsevällä tasolla...Pistää ahdistamaan vaikka tiiän ettei sais masentuu tästä..

Vasemmassa korvassa on pieni tinnitus, johtuu kitaransoitto/bändihommista. Onhan se vittumaista kun kakarana ekassa bändissä ei tajunnut käyttää korvatulppia.
Nyt joka keikalla tai festareilla on korvatulpat.
Mutta onneksi mun tinnitus ei ole mikään tajuton. Meinaan että Googlettakaa Kauko Saari, se on kuulonhuoltomies ja entinen Sibiksen lyömäsoitinopettaja. Saatta olla että Kauko Saari on jo mainittu tässä ketjussa, mutta kuitenkin tämä jätkä on harkinnut itsemurhaa, kun ei pysty nukkumaankaan koska koko ajan on aivan tajuton desibeli korvissa.

Edellinen postini aiheeseen liittyen näyttäisi olevan noin neljän vuoden takaa. Tilannetta voisi varmaan hieman päivittää.

Tinnitus ei periaatteessa ole lähtenyt mihinkään, mutta käytännössä sillä ei ole enää arkielämään suurempaa vaikutusta. Tinnitusta ei oikeastaan enää noteeraa, ja välillä menee kuukausia ilman että edes muistaa koko ongelman olemassaoloa. Siihen että tilanne helpottui tälle tasolle, taisi mennä muutama vuosi. Itsellä tilanteeseen on vaikuttanut mm. se ettei enää tulee ravattua niin tiheään yökerhoissa (=meluisissa paikoissa), joten korvat eivät saa jatkuvaa lisärasitusta.

Tässä onkin jo aiemmin mainittu tuo oleellisin, eli älä kuuntele tinnitusta! Tiedetään että helpommin sanottu kuin tehty, itsellä tuo tarkoitti pitkälti sitä että approx pari vuotta kuuntelin jatkuvasti musiikkia (melko hiljaisella) ja esim. yöksi nakkasin telkkarin näyttämään lumisadetta, jolloin siitä lähti pieni kohina, joka oli riittävä viemään huomiota tinnitukselta. Mikäli tinnitusta jää kuuntelemaan tai ajattelee aktiivisesti, alkaa tämä todennäköisesti vituttamaan, mikä nostaa sykettä/kortisolia/kaikkea negatiivisia tuntemuksia, mikä vain vahvistaa tinnituksesta aiheutuvia negatiivisiä tuntemuksia, ja ehdollistaa tinnitusta jatkuvasti vitutukseen. Mieli ei pääse tällöin tottumaan tinnitukseen, eikä se siten pääse vaimenemaan jatkuvan tiedostamisen ulkopuolelle. Tilanne on verrannollinen esim. siihen kun muutat kirkon viereen, ja kellon lyönnit huomaa alkuvaiheessa joka ikinen kerta, mutta vuoden jälkeen niitä ei oikeastaan noteeraa lainkaan.

Lisäksi suosittelen kaikille magnesiumia, sen positiivisesta vaikutuksesta tinnitukseen on paljon tutkimusnäyttöä. En jaksa nyt alkaa etsimään sen enempää artikkeleita, vaikka kahlasinkin approx kaikki tinnitusta/sen hoitoa käsittelevät tutkimukset kun tilanne oli pahimmillaan. Pelkkä tinnitus +magnesium googleen tuottaa reippaasti tuloksia. Varsinaisesti magnesium ei vähennä tinnitusta, mutta suojaa korvia uusilta vaurioilta, mikä mahdollistaa tinnituksen häiritsevyyden vähenemisen ajan myötä. Mikäli korvat ottavat jatkuvasti lisää damagea, tinnituksen voimakkuus muuttuu, eikä siihen pääse missään vaiheessa tottumaan. Eli magnesiumia kannattaa kiskoa ihan päivittäisenä lisänä, minimissään ainakin sellaisina päivinä jolloin tietää että esim. illalla on jotain meluisaa tiedossa.

Itse käytän vieläkin normi yökerhoissa tulppia, turha lähteä riskeeraamaan kun tinnitus ei enää häiritse. Onnistuin jossain vaiheessa hukkaamaan elacinit, niin siirryin ihan normaaliin korvatulpiin, jotka pätkin saksilla hieman pienemmiksi. Tässä kannattaa kuitenkin olla melko varovainen, koska pätkityt tulpat saa helposti pistettyä liian syvälle korvaan, jolloin niitä ei sieltä omin avuin noukita pois. Niitä on myös aika nöyrää käydä poistattamassa lääkärissä nimim. kokemusta on.

Tiivistettynä:
-Älä kuuntele tinnitusta
-Magnesiumia
-Suojaa korvat

Itellä alko tinnittää 2kk sitten oikeassa korvassa.. Mulla soi 2 ääntä, yks korkeempi vinkuna ja sit sävelkorkeutta vaihtava morsettava ääni ): Tää on ärsyttävä vaiva kun en saa unta ilman taustamelua ja pelkään etten ikinä totu tähän!
En tiedä tottuuko tähän varsinaisesti, mutta turtuu ainakin..

Eikä pidä sitten olla turhan säikky niiden korvien kanssa kuitenkaan. Normaalia elämää
+ muistaa tulpat korviin baariin yms. rafloihin.

En tiedä tottuuko tähän varsinaisesti, mutta turtuu ainakin..

En ymmärrä miten mun ääni on sellanen että se vaihtaa sitä säveltä jatkuvasti, se siis ulisee silleen IIIuuuuUUiUUiu tyylisesti ja samalla toinen ääni morsettaa, koita siinä nyt tottua tälläseen kun ei white noiset peitä kunnolla äänen muuttuvan luonteen takia.. Tasasen vinkunan kanssa tulisin varmasti jopa toimeenkin

Onko kukaan ottanut selvää uusista mahdollisista tulevaisuuden hoitokeinoista?
mutebutton is an innovative new tinnitus treatment that simultaneously presents sound to the senses of hearing and touch.
Tuollasen linkin löysin ainakin ja myös magneettistimulaatiota on tutkittu hoitokeinona. Nettisivujen mukaan tutkimuksissa ollaan siinä vaiheessa että 5-10vuoden päästä tähän olisi keksitty toimiva hoito/parannuskeino, mutta kuinkakohan kalliiksi sekin sitten tulee jos hoitokeinoksi tulee esimerkiksi leikkaus pillereiden sijasta...

En ymmärrä miten mun ääni on sellanen että se vaihtaa sitä säveltä jatkuvasti, se siis ulisee silleen IIIuuuuUUiUUiu tyylisesti ja samalla toinen ääni morsettaa, koita siinä nyt tottua tälläseen kun ei white noiset peitä kunnolla äänen muuttuvan luonteen takia.. Tasasen vinkunan kanssa tulisin varmasti jopa toimeenkin

Onko kukaan ottanut selvää uusista mahdollisista tulevaisuuden hoitokeinoista?
mutebutton is an innovative new tinnitus treatment that simultaneously presents sound to the senses of hearing and touch.
Tuollasen linkin löysin ainakin ja myös magneettistimulaatiota on tutkittu hoitokeinona. Nettisivujen mukaan tutkimuksissa ollaan siinä vaiheessa että 5-10vuoden päästä tähän olisi keksitty toimiva hoito/parannuskeino, mutta kuinkakohan kalliiksi sekin sitten tulee jos hoitokeinoksi tulee esimerkiksi leikkaus pillereiden sijasta...

Kyllähän noista hoitojen kehittämisestä ja siellä saaduista tuloksista on uutisoitu jo jonkin aikaa. Eli varmaan on jotain helpotusta tulossa, mutta siihen voi kulua kauankin aikaa.

Itselläkin on monesti tuntunut, ettei tähän totu ollenkaan, mutta kummasti vaan sen kanssa toimeen jo tulee. Tietty kuulee aina jos kuuntelee, mutta nukuttua saa aivan normaalisti ja päivisin ei haittaa. Täysi hiljaisuus, esimerkiksi kuulontutkimuskoppi, ahdistaa kyllä melko paljon vieläkin.

Tuohon vaihtelevaan taajuuteen (ja voimakkuuteen??) liittyen: mulla tinnitus johtuu osittain meluvauriosta mutta leuan lihasten jäykkyys pahentaa sitä todella paljon. Se sama lihas kun on jotenkin kytköksissä tuonne korvan lihaksistoon, joten jos leuka on jumissa niin saattaa pahentaa tinnitusta. Samoin hartia- ja niskajännitys. Jos liikuttelet leukaa / puret jotain kovaa, koveneeko ääni? Jos kovenee, kannattaa tutkituttaa purenta ja varmistua, ettet esim. pure hampaita yöllä yhteen.

Kyllähän noista hoitojen kehittämisestä ja siellä saaduista tuloksista on uutisoitu jo jonkin aikaa. Eli varmaan on jotain helpotusta tulossa, mutta siihen voi kulua kauankin aikaa.

Itselläkin on monesti tuntunut, ettei tähän totu ollenkaan, mutta kummasti vaan sen kanssa toimeen jo tulee. Tietty kuulee aina jos kuuntelee, mutta nukuttua saa aivan normaalisti ja päivisin ei haittaa. Täysi hiljaisuus, esimerkiksi kuulontutkimuskoppi, ahdistaa kyllä melko paljon vieläkin.

Tuohon vaihtelevaan taajuuteen (ja voimakkuuteen??) liittyen: mulla tinnitus johtuu osittain meluvauriosta mutta leuan lihasten jäykkyys pahentaa sitä todella paljon. Se sama lihas kun on jotenkin kytköksissä tuonne korvan lihaksistoon, joten jos leuka on jumissa niin saattaa pahentaa tinnitusta. Samoin hartia- ja niskajännitys. Jos liikuttelet leukaa / puret jotain kovaa, koveneeko ääni? Jos kovenee, kannattaa tutkituttaa purenta ja varmistua, ettet esim. pure hampaita yöllä yhteen.
Voimistuu kun työnnän leukaa eteenpäin ja kun puren hampaita kovaa yhteen, oon luullu et kaikilla voimistuu niin??

Tää vaikuttaa itellä nukkumiseen silleen että heräilen pitkin yötä parin tunnin välein eli on tosi katkonaista, oon miettiny et pitäiskö hakee unilääkkeitä lääkäriltä että sais ees joskus nukuttua...

Voimistuu kun työnnän leukaa eteenpäin ja kun puren hampaita kovaa yhteen, oon luullu et kaikilla voimistuu niin??

Tää vaikuttaa itellä nukkumiseen silleen että heräilen pitkin yötä parin tunnin välein eli on tosi katkonaista, oon miettiny et pitäiskö hakee unilääkkeitä lääkäriltä että sais ees joskus nukuttua...

Enpä tiedä tekeekö kaikilla niin. Itsellänihän on samanlainen tuo vaiva ja purentakisko, purukumin syönnin lopettaminen ja purentalihasten venyttely/hieronta auttaa aika paljon. On laskenut sietämättömästä siedettäväksi. Omalla kohdallani olen täysin varma että tuo purentalihasten jäykkyys pahentaa tuota, ellei sitten ole jopa koko vaivan syy.

Laita vaikka sähköpostisi tähän niin voin mainostaa yhtä lääkäriä keneen voisi kannattaa ottaa yhteyttä...

Itellä alko tinnittää 2kk sitten oikeassa korvassa.. Mulla soi 2 ääntä, yks korkeempi vinkuna ja sit sävelkorkeutta vaihtava morsettava ääni ): Tää on ärsyttävä vaiva kun en saa unta ilman taustamelua ja pelkään etten ikinä totu tähän! Soimisen kovuus on pienentyny alusta mutta on edelleen häiritsevällä tasolla...Pistää ahdistamaan vaikka tiiän ettei sais masentuu tästä..

Mulla oli vastaava piippaus josku muutaman vuoden ajan. Tasainen vinkuminen ja välillä morsetusta. Kuului lähinnä kun oli hiljaista nukkumaan menon yhteydessä. Kaikki tuo katosi itsestään ja on pysynyt poissa reilun kymmenen vuoden ajan. Nykyisin nukunkin tulpat päässä.

Dunppi, tähän sähköpostiosoitteeseen voit laittaa tietoa tuosta lääkäristä: roskasahkopostijee@luukku.com :)

Mulla oli vastaava piippaus josku muutaman vuoden ajan. Tasainen vinkuminen ja välillä morsetusta. Kuului lähinnä kun oli hiljaista nukkumaan menon yhteydessä. Kaikki tuo katosi itsestään ja on pysynyt poissa reilun kymmenen vuoden ajan. Nykyisin nukunkin tulpat päässä.
Mistä sulla aiheutu toi vinkuminen? Itellä epäilen meluvauriota mutta tähän tosiaan saattaa liittyä myös purenta jne joka pahentaa tilannetta tällä hetkellä...

Pitipä itekkin testata ja äänihän muuttuu ihan megalomaaniseksi kun työntää leukaa eteenpäin. Itelläkin jotain 15 vuotta ainakin tinnitellyt. Onneksi pysynyt varmaan about samanlaisena niin on tottunut niin ettei koko asiaa ole olemassa joskus useisiin kuukausiin. Nyt kun tätä ketjua luki niin tottakai taas huomaa että soi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom