tinnitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samuk
  • Aloitettu Aloitettu
Puolisen vuotta on täälläkin kuulunut tinnitusta korvissa. Mikään yksittäinen tapahtuma ei sitä ole laukaissut. Verenpaineen olen mitannut, sitä ei ole. Sellainen jännä piirre on että kun avaan suun niin auki kuin saan, tinnitus voimistuu todella monen kertaiseksi. Välillä tinnitus hiljenee niin ettei sitä huomaakkaan, mutta pahimpia ovat juuri ne hetket kun pitää mennä nukkumaan ja on hiljaista. Sama jos yöllä herää alkaa heti kuunteleman tinnittääkö ja sit ei meinaa saada unta...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vuoden tinnittänyt. Vasen pahemmin. Vituttaa, kun jo näin nuorena. Ikää 17 ja eikös isä varoitellut musiikin kuuntelusta liian kovalla...

Vasen korva tinnittänyt jo yli 10 vuotta. Alkuun ahdisti ja vitutti niinmaan saatanasti että koko elämä päättyy tähän ja kuulo menee. Noh, ei se nyt niinkään ollut, sitä vain oppi elämään tinnityksen kanssa. Itselläni on vasemmassa korvassa kuulonalenema korkeilla äänillä jonka uskon johtuvan siitä että kun lääkärissä laitetaan luurit päähän ja aletaan matalista äänistä nousemaan ylöspäin niin osan aikaa menee hyvin kunnes saavutaan sille taajuudelle missä tinnitys on ja vasen korva jää siihen kun oikea vielä kuulee piippauksen.
Normaalisti en ääntä enää kuule touhutessani, siihen on kymmenessä vuodessa niin tottunut.
Mutta aina jos sitä alkaa miettiä että "hei miksen kuule tinnitystä?" ja alkaa oikein kuunnella niin on se siellä taustalla. Pahin on nukkumaanmeno juuri kuten monella muullakin mutta tottumisella sekin menee nykyään.
Äänille on korvat herkkänä nykyään, muutamalla muulla näkyi olevan samaa, itse pidän hiljaisuudessa istumisesta. Meillä kun joku päivän seuraisi touhuamistani niin ihmettelisi miten hiljaa sitä tässä taloudessa eletään.
Jotenkin vaikka ne pienet äänet peittävät piippaamisen niin silti en pidä yhtään mistään vähänkään kovemmista äänistä.
Rukoilen ja uskon että tähän vaivaan löytyy vielä joskus parannus sillä maksoi mitä maksoi niin tahdon vielä joskus kuulla sen hiljaisuuden mistä ihmiset puhuvat :)

Aivan. Itsellekin oli alussa nuo nukkumaanmenot pahimipia. Nyt alkanut tottua. Päivällä ei liiemmin haittaa, kun tausta melut peittää tinnityksen. Wannabetuner mistä sinulla tuo aiheutui? Tosiaan maksoi mitä maksoi, niin tuo rikkomaton hiljaisuus olisi vielä kiva kokea...

Mulla se tuli haulikolla ammunnasta kun ammuin sm- tasolla kilpaa nuorena. Siinä meni helposti sellainen useampi sata laakia viikossa. Lopullisesti uskoisin että tinnitys alkoi kun sorsametsällä olin ja ammuin haulikolla telkkää joka nousi heinästä niin tuli yhtäkkiä sellainen "tunne" että kaikki ei oo nyt ok kun laukaus kajahti.
Muistan vieläkin sen tunteen kun isäkin kysyi että onko kaikki ok?
Silloin uskon että naksahti jotain ja tinnitys alkoi heti niin että tiesin jonkin olevan vinksallaan.

Okei. Itsekin käyn harvakseltaan metällä, joten ei luulisi haittaa olevan, jos pari kertaa syksyssä pari patia tulee ammuttua? Voiko noinkin lyhyt ääni vaurioittaa?

ainaki mulla ;)
eihän se tartte kun sen yhden kerran kun se vaurioituu.
Mutta nykyään mulla on earit jos oon metsällä, tartten ainaki yhden kuulevan korvan :)

Toki isä ja molemmat veljet on ampuneet ihan yhtälailla kun minäkin ja vain mulla tinnittää.
Että ei sitä tiedä missä se oman kuulon raja menee ennenkuin oot sen ylittäny :D

Okei. Pitänee ostaa korvasuojaimet, jotka päästää läpi normaali äänet. Harmi vain ovat kalliit.
Halvat tuollaiset jotka tehostaa normaalit äänet ja blokkaa korkeat niin saattaa sitten pettää niin että tehostavatkin sen laukauksen. Eli panosta laatuun jos ostat :thumbs:

Niin no halvat siihe nähden, jos niillä kuulo suojaantuu. Tosiaan jännä juttu, kun ei kaikilla tinnitystä niin "helposti" tule. Muutes onko sinulla siis kauan tinnittänyt? Minä ikäisenä alkoi ja onko koventunut/hiljentynyt yhtään?

taisin olla jotain 12 vuotias eli siitä on jo 12 vuotta aikaa :D.
Kyselin silloin kavereilta varovasti että kuuleeko ne mitään "ääniä" kun en tinnityksestä tiennyt vielä mitään :D.
Ei mun mielestäni oo muuttunu mihinkään.
Amisajat oli ja popit corollassa, keikoilla oon ollu eturivissä ja en oo mitään havainnu muuttuvan, sama tasainen *wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii* siellä on taustalla.
Toki olen nykyään jo suojaillut kuuloa kun vähänkin jotain kovaäänisempää hommaan kun kans oivalsin että tämähän saattaa pahentua eli ei aivan tahallaan sitä tehdä :).
Välillä kaatokännissä kun meen maate niin ääni on aika helvetillinen, en tiedä miksi mutta silloin vinkuu kuin pommikone, pitäis tutkia asiaa.

Mulla alkoi tinnitys tai pikemminkin tiedostin sen joskus 15/16-vuotiaana. Aluks tuli mietittyä, että oonko hullu vai mitä vittu :P Yhtenä kertana tsekkasin kaikki talon kuvaputki töllöt läpi, koska ne pitää samantyyppistä ääntä ja ei löytyny ratkaisua niistä... Joskus sit luin tästä ja oikeestaa helpotuin kuin sain tietää, että en ole menettänyt järkeäni :D

Mutta kyllähän tuo vituttaa varsinkin kun menee nukkumaan ja muuten on täysin hiljasta niin taustalla kuuluu se vitun ''iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii''. Ei se häiritse jos juttelee tai kuuntelee telkkaria, kyllä sen sieltä taustalta spottaa, mutta ei puske onneks päälle.

Samoja havaintoja minulla. Tuollainen "wiiiiiiiii" jos jotenkin voi matkia. Ja tosiaan joinakin iltoina ääni on hiukan kovempi, tai ainakin tuntuisi siltä. Ainakin silloin, kun on ollut kuulokkeet päässä hyvän aikaa. Tyhmimmäksi tässä omalla kohdalla tekee sen, kun isä varta vasten varoitti tuosta. Havaitsin jotain vinkua jo hyvin ajoissa, mutta ei tullut mieleenkään että tinnitystä olisi. Aluksi ihmettelin, että missä perkeleessä se itikkä lentää:D Siitä se sitten lopulta koveni, ja nyt ruennut seuraamaan tarkemmin. Älkää missään nimessä kuunnelko liian kovalla musiikkia. Siinä korva helpsti tottuu aiempaan äänenvoimakkuuteen, ja sitä volyymiä lisää sitten vahingossa. Itse huomasin, että lopulta oli ämppärin äänet lähes täysillä:S Tyhmä mikä tyhmä.

Nostetaanpa tämä.

Itselläni on ollut meluvauriosta syntynyt tinnitus nyt noin 3,5 vuotta. Aluksi se tuntui ylitsepääsemättömältä, mutta hiljalleen tinnitus joko vaimeni hieman tai sitten siihen vain tottui. Alun jälkeen tinnitus on minulla ollut jaksottaista: muutaman kerran vuodessa tinnitus on todella paha, jolloin ei juuri muuhun voi keskittyä. Sitten se taas (ainakin tähän mennessä) on hetken päästä vaiennut sinne taustalle, jossa sen kuulee kun kuuntelee, muttei häiritse varsinaisesti ainakaan kun ei enää muista miltä se hiljaisuus kuulosti.

Nyt jälleen melkein vuoden "hyvän" jakson jälkeen tinnitus tuli pahana takaisin. Korvat tuntuvat tukkoisilta ja hyperakusiaakin on havaittavissa. Olo on ollut samanlainen aina muulloinkin, kun on tinnitus on ollut kovempi. Onko muilla tästä kärsivillä ollut samanlaisia kokemuksia tinnituksen tason vaihtelusta? En tiedä miten tätä jaksaisi jos tällaiseksi jäisi...

Oletteko jostain löytänyt helpotusta vaivaan? Varsinaisia parannuskeinojahan ei taida vielä olla ainakaan julkisessa käytössä. Viime vuosinahan on ollut uutisia tiedemiesten löydöistä ja toivosta löytää parannuskeino, mutta vielä ei taida kuitenkaan olla ajankohtaista.

Nostetaanpa tämä.

Itselläni on ollut meluvauriosta syntynyt tinnitus nyt noin 3,5 vuotta. Aluksi se tuntui ylitsepääsemättömältä, mutta hiljalleen tinnitus joko vaimeni hieman tai sitten siihen vain tottui. Alun jälkeen tinnitus on minulla ollut jaksottaista: muutaman kerran vuodessa tinnitus on todella paha, jolloin ei juuri muuhun voi keskittyä. Sitten se taas (ainakin tähän mennessä) on hetken päästä vaiennut sinne taustalle, jossa sen kuulee kun kuuntelee, muttei häiritse varsinaisesti ainakaan kun ei enää muista miltä se hiljaisuus kuulosti.

Nyt jälleen melkein vuoden "hyvän" jakson jälkeen tinnitus tuli pahana takaisin. Korvat tuntuvat tukkoisilta ja hyperakusiaakin on havaittavissa. Olo on ollut samanlainen aina muulloinkin, kun on tinnitus on ollut kovempi. Onko muilla tästä kärsivillä ollut samanlaisia kokemuksia tinnituksen tason vaihtelusta? En tiedä miten tätä jaksaisi jos tällaiseksi jäisi...

Oletteko jostain löytänyt helpotusta vaivaan? Varsinaisia parannuskeinojahan ei taida vielä olla ainakaan julkisessa käytössä. Viime vuosinahan on ollut uutisia tiedemiesten löydöistä ja toivosta löytää parannuskeino, mutta vielä ei taida kuitenkaan olla ajankohtaista.

Itsellä kausittaista vaihtelua kanssa, nyt on ollut kova tinnitys vajaan vuoden verran. Mykoplasmahan sen aiheuttaa, koska flunssaa ja tukkoisuutta ollu jo varmaan vuoden.

Ennen sitä kärsi tinnityksestä ja vituttihan se, mutta se vitutushan saa korvat soimaan entisestään. Turha ottaa paineita.:)

Omia kokemuksia aiheesta:

Itelle pätkähti viime syksynä kanssa tinnitus päälle ihan tyhjästä. Heräsin vain yhtenä aamuna ja molemmissa korvissa sirisi. Mitään meluvauriota en tietääkseni ole saanut ainakaan tinnituksen laukeamisen aikoihin. Toki nuorempana tuli bändihommia harrasteltua, mutta aina olen kohtuu hyvin pitänyt earit tai vastaavat korvissa musiikkihommissa, toki joitakin festarikeikkoja on tullut ilman tulppia katseltua och så vidare. Puolisen vuotta ennen tinnituksen leimahtamista oli kuitenkin pientä ennakkovaroittelua jo havaittavissa, kun yhtenä aamuna heräsin saatanalliseen vinkumiseen toisessa korvassa joka ei mennyt hetkessä ohi. Rupesin jo panikoimaan, mutta onneksi se oli mennyt muutamassa tunnissa ohi. Kuitenkin tuon tapauksen jälkeen aloin kiinnittämään asiaan hieman huomiota, ja huomasin, että korvatulpat päässä täydessä hiljaisuudessa vasemmassa korvassa kuului ylimääräistä "markiisitulostinmaista" ääntä, joka ei siis normaalitilanteessa kuulunut eikä haitannut. Kunnes sitten varsinaiset sirinät alkoi syksyllä.

Eniten on huolestuttanut se seikka, että alun sirinä tuntuu lastenaskelin pahentuneen jo vajaan vuoden aikana voimakkaammaksi vinkumiseksi. Eli lähinnä huolettaa minkälaisiin atmosfääreihin tämä tästä vielä tulevien vuosien aikana kehkeytyy. Normaalissa sosiaalisissa tilanteissa tinnitus ei vielä haittaa, mutta nukkumisen kanssa on itelläkin välillä ongelmia. Parin viime kuukauden aikana on perussirinöiden ja vinkumisten lisäksi vasempaan korvaan ilmestynyt pieni epätasaisen "morsettava" ääni, joka lähinnä kuuluu vain nukkumaan mennessä. Tämä on se kaikista vittumaisin vaiva ainakin nukkuessa, tasaisen sirinän kun saa helpommin taka-alalle, mutta vasempaan korvaan paneroitu morsetus ei niin helposti unhoitu.

En tiedä onko sykolookista, mutta itellä tuntuu menevän parin-kolmen viikon sykleissä eläminen tämän kanssa, että vaikka vaiva on päällä kaiken aikaa, niin silti kolmisen viikkoa tuntuu että ei haittaa pahasti ja perään toiset kolme viikkoa vituttaa ja häiritsee tasaiseen tahtiin. Tiedä sitten mikä siinäkin on...vähä yrittänyt miettiä esim. Ruokavaliojuttuja, että onko vaikutusta...toistaiseksi väsymys on ollut suurin yksittäinen tinnitusta ruokkiva seikka, muita syy-yhteyksiä ei ole vielä täysin valjennut.

Työterveyden olankohauttelujen ("no ei sille mitään voi") jälkeen menin erikoistohtuurille, jolla oli muuten itselläkin tinnitus. Jossain vaiheessa tuli lekurin kanssa puhetta salitouhuista ja siitä olisiko paikat vähän jumissa. Lekuri kokeili niska- ja hartiaseutua ja totesi, että jumalauta sulla on niskat jumissa. Veikkasi tinnituksen syyksi niska- ja hartiaseudun lihasjännitystä. Lähetteellä kävin sitten kymmenen viikkoa joka viikko fysioterapiassa tunnin käsittelyssä ja pidin salitouhuistakin taukoa. Ei kuitenkaan mitään vaikutusta itse asiaan (niskat kyllä aukesi ja nyt pää rutisee kivasti). Fysioterapeutti kehotti välttämään liikkeitä, jotka aiheuttaa kovaa jännitystä niskaan ja hartioihin, mutta koska ei hoidoilla eikä tauolla mitään vaikutusta ollut, niin palasin täysipainotteisesti reenin pariin. Sinänsä en hirveää vaikutusta reenillä huomaa, aluksi tuntui että salille palaaminen jopa helpotti, mutta välillä tuntuu että tiettyjen sarjojen jälkeen voi korvissa hieman enemmän soidakkin.:)

B3:sta kokeilin hieman enempi vetää päivittäin, mutta ei oikein auttanut...nyt pitäisi palata tohtorin pakeille ja ruveta kuulemma mittailemaan kuulokäyriä. Vuosi sitten kuulo oli kuitenkin testatessa erinomainen. Voi olla sitä sykolokiaa taas, mutta ite kans tullut jotenkin ääniylherkäksi teräville äänille, ja yrittänyt nyt muutenkin varjella kuuloa entistä enemmän.

Kyllähän se hiljaisuuden kaipuu on kova, vaikka toki kyllä tämänkin kanssa pystyy elämään, kunhan ei kovin paljon tästä enää pahenisi...kyllähän tähän tietyllä tapaa kuitenkin tottuu vaikka monesti "vähän" vituttaakin.;)

Rupesin jo panikoimaan, mutta onneksi se oli mennyt muutamassa tunnissa ohi.

huomasin, että korvatulpat päässä täydessä hiljaisuudessa vasemmassa korvassa kuului ylimääräistä "markiisitulostinmaista" ääntä, joka ei siis normaalitilanteessa kuulunut eikä haitannut.

Kelläänhän ei täydellisen 100% hiljaisuutta ole ikinä, vaan korvissa sirisee ihan jokaisella jos sitä alkaa tarkasti kuuntelemaan ja kiinnittämään huomiota. Eli tuo tulppahomma voi olla ihan sitä normaalia korvien huminaa. En siis ala kiistää etteikö sinulla olisi oikeasti tinnitusta, kunhan vaan tuon tämän asian esiin. Itse olen toisinaan stressaillut näistä kun musiikkialalla ammatikseni toimivana tuota pyrkii tietysti välttämään kuin ruttoa ja teininä tuli jopa kuviteltua että on tullut tinnitus kun kuuntelin niin tarkasti hiljaisuudessa korviani tinnituksenpelossa. Ja sitten kun siihen keskittyi enemmän niin ne äänet vain voimistuivat. Aivot on uskomatton peli luomaan ties mitä. Tässä alkoi itselläkin taas siristä korvissa nyt kun alkoi miettiä tätä juttua täydellisen hiljaisuuden keskellä, vaikken ennen tätä ketjua siihen ole kiinnittänyt huomiota. Nykyään vaan tiedän tämän olevan sama kaikilla ja etten kärsi tinnituksesta.

Tämä siis vain omalla kohdallan enkä sano että sinulla olisi sama homma, kunhan vain tuohon korvatulppajuttuun tartuin. :)

Joo, tuo on ihan totta, että tarpeeksi kun on hiljaisuutta niin kaikilla on varmasti jonkinlaista pientä suhinaa joka ei kuitenkaan elämään vaikuta. Tuo huomioni tosiaan oli ennenkuin tinnitus varsinaisesti alkoi, se ei siis silloin vielä häirinnyt. Omalla kohdalla kuitenkaan ei ole epäilystäkään etteikö tinnitusta (nyt) olisi, sen verran iloisesti soi (tälläkin hetkellä).

Ei juma_vitun_lauta... Vaihtakaa toi otsikko "tinnitus" > tinnitys. Häiritsee meikän elämää aika rankasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom