Tiimalasi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poppis
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Kun tuolla on omenat ja päärynät niin tässä olisi tiimalasien "vertaistukiketju".

Eli täällä hieman runsas tiimalasi. Laihtuminen näkyy hyvin ensin vyötäröllä, mutta tuo lantio...

Eilen aamulla paino oli 63,6 kg ja olin aivan maani myynyt kun oli noussut tuon 0,6 kg. Viikonlopun syömiset on aina niin ja näin, joten eilenkin söin todella huonosti, aamupalan eli kaksi palaa ruisleipää ja kaksi siivua polaria ja kaksi siivua kalkkunaleikettä. Seuraava syöminen olikin sitten vasta kolmen-neljän aikaan, salaattia ja pieni pala karppipizzaa (normaalisti salaatin kanssa on vain lihaa), sen jälkeen illalla vähän cashew-pähkinöitä, ehkä 6 siivua polaria jonka sisään käärin vähän tonnikalaa. Niin ja teelusikallinen kookosöljyä ja ruokalusikallinen oliiviöljyä. Join yllättävänkin paljon vettä koko päivän.
Aamulla tein 20 min kävelyn tyhjään vatsaan.

Kuinkas sitten kävikään? Tänä aamuna paino 62,2 kg. Edellisviikon paino oli tasan 63 kg. Syönköhän mä kuitenkin liian paljon?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Et, vaan stressaat painostas liian paljon. Jotkut kilon heittelyt voi mennä aivan hyvin nesteiden piikkiin. Relaa vähän.

Tää paino on ollut mulla viime elokuulta asti, mä en oo stressannu sitä koko syksynä, nyt tammikuussa aloitin dieetin, eikä se liiku juuri mihinkään. Et pakko on keksiä miksi se pysyy samassa, vaikka mitä tekis.

^ Onko sulla se joku kalorilaskuri käytössä? Ja toki jos tammikuussa vasta dieetti aloitettu, ja olet maltillisesti miinustellut, ei voi niin kovin isoja tuloksia vielä odottaakaan :)

Tiimalasi täälläkin, multa tosin löytyy erittäin paljon, öh, ylimääräisiä minuutteja :D Mutta kyllä tämä pläskinä olo tällaisella ruumiinmuodolla on varmaan mukavampaa kuin jos olisi vaikkapa täysin rinnaton.

Viikonlopun syömiset on aina niin ja näin, joten eilenkin söin todella huonosti, aamupalan eli kaksi palaa ruisleipää ja kaksi siivua polaria ja kaksi siivua kalkkunaleikettä. Seuraava syöminen olikin sitten vasta kolmen-neljän aikaan, salaattia ja pieni pala karppipizzaa (normaalisti salaatin kanssa on vain lihaa), sen jälkeen illalla vähän cashew-pähkinöitä, ehkä 6 siivua polaria jonka sisään käärin vähän tonnikalaa. Niin ja teelusikallinen kookosöljyä ja ruokalusikallinen oliiviöljyä.

Mikäs dieetti tämä tämmönen on ettei syödä mitään? En tiedä onko tuo mielestäsi huonoa syömistä niin että syöt liikaa vai liian vähän? Ja jos on viikossa tippunu väh. 800g paino niin enpä sanois että liikaa syöt... Vähän nyt järkeä tuohon ruokavalioon ja puntarikäyntejä vaikka kerta viikkoon tai kahteen.

Mulla on ollut ongelmia syödä säännöllisesti ja tarpeeksi ja viikolla se vielä menee, mutta viikonloput vaikeita.
Mä syön jotain 1600-1700 kalorin verran, kulutus jotain parin tonnin luokkaa laskujen mukaan. Mutta paino ei tipu, noususuunnassa vain. Tosin housuja ei kyllä kiristä sen enempää, ehkä jopa vähemmän.
Salia kolme kertaa päivässä, aerobista en ole oikein pystynyt kunnolla tekemään. Mutta 1-2 joko 20 min tai 50 min lenkkiä pyrin tekemään vielä viikossa.

Poppis ihan kauheasti tekisi mieli auttaa ja neuvoa, mutta en tiedä enää miten. Kuulostaa vaan niin kovin epämääräiseltä. Syöt jotain, kulutus jotain. Syöt ehkä tarpeeksi, tai sitten ehkä liian vähän. Tiedostat että viikonloput vaikeita, mutta miksi et sitten koita sitä jotenkin ratkaista, kun tiedossa on, että siinä on ongelmaa?

Punnitse ruokasi, syötä ne kalorilaskuriin. Laske kulutuksesi, ja katso erotus. Mä en jotenkin pysty samaistumaan tuohon, kun se tuntuu itselle niin puhtaalta matematiikalta. Tarkka kulutus täsmälleen on toki vaikea laskea, mutta kalorit saa kyllä laskettua hyvinkin pienellä virhemarginaalilla.

Punnitse ruokasi, syötä ne kalorilaskuriin. Laske kulutuksesi, ja katso erotus. Mä en jotenkin pysty samaistumaan tuohon, kun se tuntuu itselle niin puhtaalta matematiikalta.
Tee päätös ja sen jälkeen miten tuossa ylhäällä lukee. Puhdasta matikkaa.

Minä täällä tiimalasina! Ensimmäisenä rasvat näyttäisivät lähtevän vyötäröltä, mikä ei kyllä haittaa yhtään! Tissit pysyvät ihan kiitettävästi samoissa mitoissaan kun ne on ennenkin ollut, mutta niin pysyy kyllä takamuskin :face: Pakaroista on vähän lähtenyt senttejä, mutta jenkkikset ja reidet... :wtf:

En koskaan mikään jätti-iso ole ollutkaan, viimeinen massakausi vaan meni vähän överiksi ja sen jälkeen en ole päässyt diettaamaan ihan sillä intensiteetillä kuin olisi pitänyt. On tasaisesti ollut sairasteluja eikä syömiset ole pysyneet riittävän kurissa kausina jolloin ei ole päässyt treenaamaan. Nyt olen viiden kilon välillä jojoillut tässä puolisen vuotta, siitä en ole alaspäin päässyt juuri tuon sairastelu-syömis asian takia. Kaiken kaikkiaan tiputettavaa olisi noin 10 kg, mutta päätavoitteena edelleen, että ne hankitut lihakset erottuisivat selkeämmin, eli timmimpi kroppa, ei sillä lopullisella painolla niin väliä kunhan peilikuva näyttää hyvältä ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Viikolla olen syönyt kutakuinkin näin:

Hiilareita 185 kcal, r 1019 kcal ja prot 423 kcal, tot 1627 kcal. Tosin tässä mä olin sekoittanut rahkan sekaan kuohukermaa purkillisen, eli siitä nuo rasvat on noin korkealla, normisti sekoitan sen jugurttiin jossa on 1-2% rasvaa. Tähän tulee vielä lisäksi proteeinijuoma (veteen sekoitettu) iltapalaksi ja salipäivänä palautusjuoma.
Eli tämän mukaan rasvaa tulee ihan liian paljon.
Mä tällä viikolla otan ja lasken päivän kulutuksen ilman tuota kermaa.

Viikonloput menee huonosti just siten että mä arkena mä herään ennen kuutta ja ehdin siksi syömään 6 kertaa päivässä, mutta viikonloppuna kun herää yhdeksältä, niin siinä pitäisi yhdistää jo aamupala ja välipala että saisi kiinni. Ja määränä se tuntuu jo hankalalta saada niin paljon ruokaa alas kerralla.

Tammikuun alussa paino oli 63 kg ja nyt 63,7 kg. Välitavoite olisi päästä alle 60 kg ja lopullinen tavoite vähintään 55 kg, mieluiten 53 kg.

Mutta sen kyllä huomaa että läskin alla on kroppa "tiivistyny" eli korsettilihakset pitää kroppaa kasassa paremmin. Ja jenkkakahvat näyttäis olevan pienentyny hieman.

Mites muuten, jalkapäivä kun on aika kova päivä, niin mitä te juotte treenin aikana tällasina päivinä? Vai juotteko jotain aina treeneissä? Muuten jaksaa kyllä treenata mutta jalkapäivänä on pakko juoda treenin aikana laimeaa mehua kun tuntuu että muuten loppuu puhti kesken, pyörryttää ja oksettaa.

Poppis: Ei ole imho mikään ihme että puhti loppuu jalkatreenissä kesken, jos syöt hiilareita 45-50 grammaa päivässä.

Sulla on ehkä jotkut omakohtaiset ja sitä kautta hyviksi todetut perustelut noin karppaavalle linjalle. Meidän perheessäkin joskus karppailtiin vaihtelevalla tiukkuudella, mutta meille se ei ainakaan urheiluun yhdistettynä oikein sovi ja siitä on luovuttu. Puhti nimenomaan loppuu isoja lihasryhmiä rasittavan urheilun ja kestävyyssuoritusten aikana. Ennen jalkatreeniä olen kyllä yleensä syönyt saman päivän aikana jo jotain riittävästi, itse treenin aikana juon vain vettä.

Ja jos hiilarien vähyydestä puhuin niin proteiinia taas voisit jopa saada ihan vähän enemmän dieetillä, semmonen 120g/pv olis hyvä (nyt tuli noin 105 tuossa).

Syö viikonloppuna energiaintensiivisempää ruokaa, niin vähempi määrä aterioita riittää. Ei ole mikään pakko syödä kuutta ateriaa päivässä (tai viittäkään jos siltä ei tunnu, olennaista on se mikä määrä energiaa ja millaisia ravintoaineita päivän kokonaissaldoksi tulee). Esimerkiksi kourallinen pähkinöitä aamiaisen oheen, tai jos on liian työlästä niin sitten se kourallinen vielä jaettuna aamiaisen ja lounaan oheen, niin siinä se yksi ekstraruoka on jo hoidettu.

Myös rahkan sijaan voi silloin syödä sitä vähän energiatiiviimpää ruokaa tai lisätä rahkan sekaan energiapitoisempia lisukkeita. Purkki rahkaa 250g = 150 kcal. Kaksi kananmunaa = 150 kcal. 25g pähkinöitä = 150 kcal.

En tiedä paljonko sulla on rasvaa kropassa, mutta voi olla, että jos tuo 1600+ on liikunnattoman päivän kalorit, niin laihtumisen hitaus selittyy osittain silläkin. Todelliseen päiväkulutukseen vaikuttaa niin kovasti a) yksilölliset tekijät b) rasvan määrä vs. lihaksen määrä painosta ja c) päivän perusaktiivisuus, että noissa kulutusarvioissa on helposti 500 kcal heitot tuommoisten osalta.

Ei mulla sen suurempia perusteita vähille hiilareille ole, kuin että olen dieetin tilannut ammattilaiselta ja runko muuten näytti todella helpolta noudattaa.
Sen oon huomannut että jos kauheasti syö hiilareita, niin rupeaa turvottamaan. Varsinkin vehnä (myös täysjyvä) ja sitten tietty sokeri/karkit turvottaa ihan hirveästi. Hiilareita olen ajatellut että voisin ottaa esim. lounaan yhteydessä vähän täysjyväriisiä/pastaa.

Mut jos lähdetään perusteista, niin olen siis 153 cm pitkä ja painan nyt 63 kg, eli olen hieman ylipainoinen.
Nyt kun mä oikein otin asiakseni ja laskin, niin kiloklubin laskurin mukaan lepopäivänä kun en tee muuta kun olen töissä, kulutan 1581 kcal. Ja punttipäivänä 1931 kcal.
Elikäs eikö tämän mukaan mun pitäis nyt lepopäivinä syödä esim. 1281 kcal, niin silloin olisin maltilliset 300 kcal miinuksella, ja punttipäivänä 1631 kcal.

Mä voisin yrittää kokeilla koota uuden ruokavalion ihan itse jossa olisi vähän enemmän tuota hiilaria. Katsotaan sitten?

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Poppis: olet sentilleen samanmittainen kuin mä, itse painan noin 53 kg. Toki meidänkin välillä voi olla silti hirmu isoja eroja kulutuksessa.

Mulla InBodyn antama "koomakulutus" on ollut noin 1250 kcal, josta laskien lepopäivän kulutus on luultavasti siinä 1625 ja liikuntapäivieni 1900-2200 kcal paikkeilla (riippuen hyvin paljon siitä, miten liikun). Mulle on näyttänyt nyt dieetillä sopivan 1350 (lepo) / 1450 (normaali salipäivä) -kcal-tavoitteet, ja rasvaa keskimäärin ainakin 60 grammaa / pvä.

Jos tuo ammattilaisen laatima systeemi muuten tuntuu toimivan sulle paremmin kuin "perinteisemmät ratkaisut", niin kannattaa sitä toki sitten jatkaa. Protskua kuitenkin vähän enemmän kuin tossa esimerkkipäivässä. Ja jos taas tuntuu, ettei ole puhtia treeneihin, niin sitten omaa suunnitelmaa peliin ja täällä voi kysellä siihen kommentteja.

Koomakulutusta laskiessa afaik paino on merkittävämpi asia kuin pituus. Ja 10 kg painavammalla henkilöllä se on heti isompi.

Ohessa yksi laskuri: Purelifestyle.co.uk ? Calculators

Poppis: salaatti, keittojuurekset & -vihannekset ovat myös hyvä hiilarinlähde lounaalle. Riisi, ja varsinkin pasta usein tosiaan turvottavat ja molemmat aika kaloririkkaita, eli saisit syödä niitä vihanneksia määrällisesti enemmän. Mä en näe pastan enkä edes riisin kyllä kuuluvan dieetille lainkaan, eikä se täysjyvä -vaihtoehto sen kevyempää edes taida olla.

En itse Kiloklubia käytä, mutta kovin alhainen tuo ei-liikuntaa sisältävän päivän kulutuksesi sen mukaan on. Pelkkä koomakulutus kun terveellä 60 kg naisella lienee siinä 1200 - 1600 luokkaa. Eli josko nyt koomakulutus vain 1200, siihen toimistossa istumista 7,5 h, niin sekin on jo helposti lähes tai yli 1700. Plus kaikki muu perusaktiivisuus päälle.

Tämä tietty taas vain oma mielipide, mutta sinuna kokeilisin ennemminkin miinustella siellä välillä, jossa kalorit 1400-1800, riippuen päivän liikunnoista. Ja huomioi myös, että esim. n. 300 kcal miinuksilla paino ei suinkaan putoa kiloja viikossa, vaan seuranta kannattaa tehdä pitkän tähtäimen suunnitelmalla ja ajatuksella, että kunhan menee alaspäin, ja siltä kropassa tuntuu, että jotain tapahtuu.

Tuo, että olet jakanut painonpudotusprojektin välietappeihin on tosi hyvä ja fiksua!

Kiitoksia tsempistä!
Tosiaan pari päivää söin nyt tuota nakkikeittoa lämpimänä ruokana. Yleensä "lämmin ruoka" on mulle se puoli lautallista salaattia (150-250 gr) ja sit proteiinina 100-150 gr pihviä/jauhelihaa/kanaa/tonnikalaa tms lihaa.
Aamupala 2 palaa näkkileipää, päälle vähän voita/margariinia ja 4 siivua juustoa ja 2-4 siivua kalkkunaleikettä. Sekä teetä mukillinen jossa mukana teelusikallinen kookosöljyä.
2x välipala yhteensä 1 prk rahkaa, 1 dl maustamatonta jugurttia, banaani tai kourallinen vadelmia/mansikoita/pilttipurkki mango sosetta. Iltapala voi jäädä väliin jos pääsen syömään vasta klo 19-20 aikaan, mutta sitä ennen oon sitten syönyt kourallisen pähkinöitä kun tuun salilta, tai muutamia juusto/leikkelesiivuja jos on nälkä ja on pakko vasta ruveta tekemään ruokaa.
Tietty treenin jälkeen otan palautusjuoman (197 kcal).

Nyt eilen söin toisena lämpimänä ruokana vähän täysjyväpastaa lisänä, ja tänään sama. Painoi 150 gr turvotettuna.

Mutta miten paino? aamulla 64 kg. Kilon tullut ylöspäin viime kuusta.
Välillä jotenkin vaikea laskea noita kaloreita kiloklubissa, esim. just nakkikeitto ja muu mitä tekee itte. Parina päivänä oon nyt vaihtanut välipalan niin, että jaan tuon rahkan ja desi jugurttia ja hedelmä/marja kahdelle päivälle, eli siis puolet annoksena yhtenä päivänä. Tosin aamupalalla otin kaksi keitettyä munaa lisää.

Mutta en siis ymmärrä miksi paino vaan nousee! Jalkapäivänä ainakin sykemittarin mukaan kulutan yli 500 kaloria treenissä, yläkropan treenissä jotain 3-400. Pitäisikö vaan lisätä tuota treeniä? kolmen salipäivän tilalla neljä? Nyt nilkkakin alkaisi olemaan siinä kunnossa että voisin taas ruveta kävelemään. Luulisin kaloreitten olevan jotain 1600-1700 kcal. Pitäisikö vaikka kokeilla lisätä kaloreita?

Toisaalta, mies sanoo kyllä että pylly ja jenkkakahvat on pienentynyt, eli rasva on kyllä sieltä palanut.
Mutta turhauttavaa...

Kiitos muuten tuosta linkistä. Siinä tuo BMR antaa mulle luvuksi 1368, se on ilmeisesti tuo koomakulutus?
Kun laitan activity level light, niin kulutus pompsahtaa 1881 kcal. Eli tämä on ilmeisesti päiväkulutus kun ei tee mitään muuta kun istuu tietokoneen edessä?
Sitten kun laitan activity level moderate, niin tuli jo 2120 kcal.

Eli tämän mukaan jos haluan laihtua, niin vapaapäivinä mun pitäis syödä esim. 1581 kcal, niin silloin olisi -300 vajaa.
Jalkapäivänä kun tuohon lisää sen 500 kcal kulutuksen, niin pitäisi syödä 2081 että olisin 300 miinuksilla, ja normitreenipäivänä 1931 kcal samoilla miinuksilla.

Mitenkäs tätä pitäisi parhaiten nyt sitten koostaa? Vai olisiko paljon helpompaa käydä luppopäivät 50 min kävelylenkillä jolloin kulutan jotain 300 kcal?

Eli rasvaa lähtenyt juuri oikeista paikoista, ja niin että jopa mies sen huomaa? Hienoa! Pidä systeemi nykyisellään, se selvästi toimii. Liikuntaa en sinuna lisäisi, ettei lopu puhti kesken, tai iske siinä kyllästyminen.

Ja jos on joku ruoka, josta vaikea laskea makrot, niin miksi et vaan jätä sitä pois toistaiseksi? Kun pienillä miinuksilla kuitenkin etenee (ja joka imo ainoa fiksu tapa), niin jos siinä nakkikeitossa onkin 150 kcal arvioimaasi enemmän, ja kulutus on sinä päivänä 150 kcal arvioimaasi vähemmän, niin ollaankin tilanteessa nolla -300 sijaan.

Ja voit tietty tehdä niin, että punnitset kaikki keiton raaka-aineet, ja syötät laskuriin sitten tyyliin 50 g nakkeja jne. Toki nuo nakit ovat taas sellainen asia, jota itse semisti bodymunkkina en ihan ymmärrä. Jauhoa, sidosaineita, yms. kunnon lihan sijaan. Mutta hyvä että olet oppinut nyt jo soveltamaan. Sehän tuossa parasta on, kun itse laskee. Voi tehdä vaihtareita, kuten olet tehnytkin. Se toki siinäkin, että jos haluaa kylläisenä pysyä, kannattanee niissä vaihtareissakin vähän huomioida kalorit. 100 g rahkaa ja 100 g mustikoita kun on n. 100 kcal, kun sitten taas yksi iso kananmuna on se 70 - 80 kcal. Eli itse olisin tehnyt just toisinpäin.

Ja sitten sen painon putoamisen kanssa vielä sellainen omakohtainen huomio, jota olen toistellut täällä useasti. Paino kun ei välttämättä putoa ihan tasaisesti. Itsellä dieetillä esim. meni niin, että useamman viikon paino jumitti samassa, ja jopa pikkaisen nousi. Mittanauha näytti kuitenkin pienempää lukemaa. Sitten yhden viikon sisällä paino putosi melkein pari kiloa kerrallaan. Eli keskity ennemmin siihen tuntumaan numeroiden sijaan. Tietty jos paino vain nousee ja nousee, niin sitten on kaloreiden ja tai laskutavan tarkistuksen paikka.

edit: Joo, 1368 on se sun koomakulutus. Kävely on tosi hyvää palauttavaa liikuntaa. Ja tietty se kulutus vaihtelee eri ihmisillä, eli mitään absoluuttisia vastauksia ei ole saatavissa minkään nettilaskurin kautta, mutta hyvältä toi sun suunnitelma nyt kuulostaa.

Ja lopuksi vielä, se -300 on tosiaan sellainen, että paino ei tule laskemaan nopeasti, joten turha stressata liikaa vaa'an kanssa. Ja että projekti etenisi vähän nopeammin, kannattaa ehkä ennemmin tähdätä siihen -500, mutta niin, että ainakin -300, jos isompaan miinukseen ei aina kykene.

Viikonloppujen vaikeudesta: mäkin tunnistan tuon ilmiön, että jos nukkuu vaikka lähelle puoleenpäivään (mulle ihan normaalia :D) niin välillä tuntuu muka hölmöltä syödä niin montaa ateriaa päivässä. Toisaalta energian tarve lienee lähellä samaa siitä huolimatta, varsinkin kun viikonloppusin on mukava käydä salilla tai ulkoilla. :)
Mun vapaapäivien ruokarytmi menee yleensä about klo 11-12 aikaan aamiainen, klo 14 aikaan/jälkeen lounas, (klo 16 maissa salille tms.), klo 17 aikoihin joko välipala tai palkkari salin jälkeen, (tässä välissä yleensä saunaan), klo 19-20 maissa iltaruoka, pari tuntia tämän jälkeen vielä jotain pientä iltapalaa/ naposteltavaa. Arkena taas aamiainen ja lounas siirtyy paria tuntia aikasemmaks ja päivään tulee yks välipala lisää (esim. klo 9 aamiainen, klo 12 lounas, klo 15 välipala). Että ei tässä loppujen lopuksi kovin suurta eroa ole, kun asiaa lähtee ajattelemaan. Ja toisaalta viikonloppusin yleensä valvotaan pidempään niin sillon ehtii myös illalla syödä enemmän, jos päivällä jäi jotain välistä. :)

Mä oon vähän sellanen että tahdon melkein nukkumaan jo kymmeneltä viikonloppusin vaikka olisin nukkunut yhdeksään :D Mä voisin nukkua vaikka kuinka paljon.

Mutta aamulla vähän mittailin kroppaa, niin onhan vyötäröltä ja lantiolta lähtenyt ainakin sentti. Että ei tämä nyt ihan hukkaan oo menny :)
Pitää viikonloppuna ottaa mitat joka puolelta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom