Tietokonetta ostamassa (pelaamista varten)

Wintikka sanoi:
Näytönohjaimissa on pieni flekti 12 V eli pitää yleensä aika vittumaista ääntä. Siksi markkinoilla on virityksiä noihin.

Mun mielestä tässä näyttiksessä ei ole mikään ihmeellisen kova ääni.
Moni haukkuu tuulettimensa ääntä mutta ainakin Club3D:n tuuletin on melko hiljainen näinkin pieneksi. Alumiiniblokki on tosi tuli kuuma, eli ei siinä kyllä puhallustehoakaan ole... Mutta toimii se silti.

Oon kokeillut noita passiivijäähyjä, mutta ne lämmittää koteloa aivan vitusti ja se taas lämmittää prossun jäähdytysilmaa liikaa joten luovuin siitä.

Vesijäähyä katellessa tai Nexuksen Breeze koteloa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sanokaapas tekeekö Radeon 9500- ja 9600-sarjan näytönohjaimilla enää mitään pelikäytössä? Sen mitä olen muutamia arvosteluja lukenut niin vastaavasti 9700- ja 9800-sarja tuottavat paljon enemmän lämpöä ja vaativat ilmeisesti ylimääräisen virtalähteen.

Minulle riittäisi aivan hyvin sellainen näytönohjain jolla pelaa HL2- ja Doom 3 -pelejä Medium-tason asetuksilla. Säästyvän 100-150 euroa voisi laittaa vaikkapa isompaan kovalevyyn tai lisämuistiin.

Entä miten suuri riski on jos ostaa Club3D:n näytönohjaimen verrattuna johonkin laadukkaampaan merkkiin? Monilla tuntuu olevan juuri noita lämpöongelmia klubin korteissa. Ja mikä sitten olisi hinta-laatusuhteelta paras valmistaja Radeon 9700- tai 9800-näytönohjaimelle?

Ja jos kone pelikäyttöön tulee niin hiireksi suosittelen Logitech MX510. Taisi hintaa olla semmone 40 euroa. Oliha tuolla hintaa, mutta en ole kyllä ostosta katunut. Jonkinlainen arvostelu löytyy täältä

protsku sanoi:
Sanokaapas tekeekö Radeon 9500- ja 9600-sarjan näytönohjaimilla enää mitään pelikäytössä? Sen mitä olen muutamia arvosteluja lukenut niin vastaavasti 9700- ja 9800-sarja tuottavat paljon enemmän lämpöä ja vaativat ilmeisesti ylimääräisen virtalähteen.

Entä miten suuri riski on jos ostaa Club3D:n näytönohjaimen verrattuna johonkin laadukkaampaan merkkiin? Monilla tuntuu olevan juuri noita lämpöongelmia klubin korteissa. Ja mikä sitten olisi hinta-laatusuhteelta paras valmistaja Radeon 9700- tai 9800-näytönohjaimelle?

Itellä on ollut 9600 Pro ja nyt on 9800 Pro. Eroa kyllä noiden välillä jo löytyy, aika paljonkin jopa. Mutta 9600XT voisi olla ihan käypä vehje pelaamiseen vieläkin, tai jopa tuo 9600 Pro. Ei vaadi tosiaan lisävirtaa ja on suht edukaskin.

Itellä surraa jo kolmas Club3D:n kortti eikä ole ollut mitään ongelmia. Samaa tavaraahan ne on, jäähdytinratkaisut vaihtelee ja joillain korteilla varusteet on paremmat.
Mitään lämpöongelmia en ole havainnut, kortti kyllä pelittää hienosti raskaassakin kuormituksessa vaikka tosta blokista voisikin melkein röökin sytyttää. Ei muissa sen parempia ratkaisuja tehtaalta lähtiessä ole kuin tuossa.
Ite suosisin Club3D:tä, ja ehkä välttäisin Herculesiä, siinä on ollut ongelmia aika usein.

No niin oon kyselly eri firmoista noita tietokoneita ja tällainen ratkaisu näyttäis mun silmään aika sopivalta. Sanokaa nyt omanne mielipiteenne erityisesti tohon nforcen piirisarjan emolevyyn? Kaikissa tietokone firmoissa, jossa kävin niin ne suosittelivat emolevyksi asus k8n deluxea eikä k8v deluxea. Sanokaa te mielipiteenne, sanokaa myös mitä mieltä olette myös tosta näytöstä. Sanokaa myös onkohan toi kohtuullinen hinta mitä tästä pyydetään?

Täs se kone olis:

AMD Athlon 64 3200+
ASUS K8N-E Deluxe Nforce 3 250Gb, 7.1, GLAN, SATA-Raid
2 x 512Mt 400Mhz
Samsung SP80 160 Gb SATA
levykeasema 1.44Mt
LG CD-RW 52x24x52x
Radeon 9800 Pro 256Mt
näyttö Viewsonic E92F+SB 19" CRT
äänikortti 5.1 Int.
verkkokortti 10/100/1G
Logitech näppäimistö ja optinen hiiri
ATX-miditornikotelo, edessä 2xUSB, 12cm silent kotelotuuleton, prosessori putki.
Fortron 400W virtalähde, silent.
Windows XP Pro Fi
Office 2003 std

Tämän setin hinta olisi 1410e

Vaihtoehtona mulle tarjottettiin emona tota asus k8v se deluxe, via k8t800, glan, 5.1, sata-raid emoa joka olis 15e halvempi...

Ihan hyvältä näyttää, mutta mitä tolla pelkällä CD-RW:llä meinaat tehdä?

Tinkaat tietysti sen tilalle DVD-RW:n, vaikka jonkun TEAC:in aseman ym.

Itse olen miettinyt myös jonkinlaista pakettia..
mutta täytyisi saada 1000€:n ja näyttöä en tarvitse, joten mistä kannattaa supistaa?
On hieman hepreaa tämä tietokone touhu..

1000e pelkkään koneeseen riittää paremmin kuin hvyin. saat tuolla rahalla ainakin melkein parasta mitä rahalla saa. Itse en ihan niin high-endiä suosittele ostamaan, sillä hinta pomppaa esim. prosessoreissa ihan älyttömästi loppupään tuotteissa.

Öh, joo, tämä valvominen sekoittaa kyllä pään; katselin tuota odysseuksen pakettia ja lähti rahantaju:(
Siis jotakuinkin sellainen suunnitelma, että myisin oman koneen vanhemmille 500plöröllä
ja ostaisin paketin jolle hintaa ilman näyttöä korkeintaan 800€
Eli saako tuohon hintaan pelikoneeksikin sopivan vempaimen.
Jos vaikka olisi vertailussa tuo odysseuksen paketti, niin mitä pitäisi vaihtaa jne.?

Odysseukselle:

MSI:n K8N Neo Platinum on todella hyvä emo, kannattaa ottaa vaihtoehdoksi ja tutkailla netistä jotain vertailuja tuon Asuksen ja MSI:n emon välillä.

Metalman, onko tuo odysseuksen paketti sun mielestä liian high-endiä?:)
Kun tekisi mieli kerrankin ostaa sellanen kone, ettei tarvi ruveta puolenvuoden päästä
parkumaan pelikauppareissun jälkeen, kun ei peli pyörikään!

lampunjalka sanoi:
Metalman, onko tuo odysseuksen paketti sun mielestä liian high-endiä?:)
Kun tekisi mieli kerrankin ostaa sellanen kone, ettei tarvi ruveta puolenvuoden päästä
parkumaan pelikauppareissun jälkeen, kun ei peli pyörikään!

En ole Metalman mutta pistetääs mielipidettä :) toisen harrastelijan näkökantilta...No tietokoneissehan ei high-endiä ole kun kaikki menee heti vanhaksi :D

Asiallinen prossu, vaikka Intelin leirissä toistaiseksi pelaankin. 64-bittisyydestä ei vielä ole iloa mutta eiköhän sekin kohta tule. Levyasemaa en koneeseeen hommaisi. Ellei ole ihan pakko, no toisaalta eihän se maksa mitään mutta kuitenkin. Esim itselläni ei ole mitään käyttöä ollut viimeisen vuoden aikana levyasemalle, no bios-päivityksissä sitä tarvii yleensä. cd/rw-asema hukkaan ja tilalle Dual Layer DVD asema (en huomannut oliko perusteluja miksi vain cd-asema tuli koneeseen).

Näyttikseksi X800-sarjalainen mutta näiden hinta on vielä kovin suolainen. 9800 alkaa kuitenkin pikkuhiljaa olla vanhaa rautaa. Näytön vaihtaisin LCD-näyttöön 17-20". CRT ei suosi muuta kun joitain tiettyjä piirto-ohjelmia + se on vaan turhaa tilaa pöydällä, pelit pelittää nätisti LCD-näytöillä.

ps. itse en vaihtaisi tuosta koneesta kun cd aseman ja näytön mutta nyt kysyttiin onko liian high-endiä :lol2: EI OLE! Kyllä tuolla kokoonpanolla pötkii pitkälle. Näytönohjain on ensimmäinen pullonkaula tuossa sitten joskus (pelikäytössä, minkä kantilta tätä tarkastelin).

Raven sanoi:
Itse ottaisin ainakin laatikon pohjalle, jos ei koneeseen laita. Jos esim on sata-kovoja, niin ajureiden asennuskin hoituu hieman helpommin.

Näin kyllä. Tarpeiden mukaan toki noita pistetään. Homman voisi kiertää usb-palikalla mahdollisesti mutta ei taida olla vielä kovin pomminvarma konsti.

Pitemmälle kun ajattelee, niin kannattaa ottaa semmoset romut joilla on myös hyvä takuu, ei sitten ota niin paljon pattiin jos/kun joku osa laukeaa, mutta saa takuuvaihtona toimivaa tavaraa tilalle.

Esim. prossuissa Boxedeilla yleensä 3 v. ja irtoprossulla 1 v. Samasta syystä ottaisin sen Seagaten (5 v. takuu) Samsungin sijaan. Muisteilla Kingstonilla elinikäinen takuu, samoin 3Comin verkkokorteilla jos semmoiseen on tarvetta. Emoja, näyttiksiä, äänikortteja, DVD/CD-asemia ja powereita ei taida juuri saada vuotta pitemmällä takuulla.

Ja kannattaa ostaa valmiiksi kasattuna jos ei ole mitään tietoa koneen kasaamisesta. Ja noista kaikista ehdotetuista paketeista puuttuu Käyttöjärjestelmä...

Jep, tuo itsekokoaminen tuntuu aika hankalalta, joten täytyy vähän selvitellä kuka sen tekisi puolestani.
Niin, ja hieman kun tossa selailin, tuli mieleen, että ihan OK setiltä vaikuttaa tuo odysseuksen kone..pitemmälläkin tähäimellä!...Eikö?
Mutta mistä tosta sais parisataa hinnasta pois??
Käyttöjärjestelmän saan varmaan hankittua ilman kovaa rahnmenoa.

Prossuksi kuusnepan tilalle AMD Sempron 3100+, n. 80 e pois.
Muistia puolet vähemmän, n. 50 e pois.
Näytönohjaimeksi 9600XT, n. 90 e pois.
Softat pois, n. 250 e.
Halvempi näppis+hiiri ja halvempi kotelo pienemmällä powerilla, n. 50 e pois hinnasta.

Jokohan tuossa olisi karsittu tarpeeksi, toki suorituskyky on jo heikompi kuin tuolla Odysseuksen ehdotuksella.

Informoin siitä asiasta että kannattaa ennemmin hankkia suhteessa tehokkaampi prossu, kuin näytönohjain. Nimittäin hieman heikompi prossu muodostuu hyvin nopeasti pullonkaulaksi X800/GForce 6800 -sarjan näyttiksille, eikä niistä saa enää täyttä tehoa irti (rahat hukkaan). Tämä näin yleisohjeena.

Replay sanoi:
Prossuksi kuusnepan tilalle AMD Sempron 3100+, n. 80 e pois.
Onko tämä prossu sitten sellanen, jonka ympärille voi ostaa useamman hetken palikkaa..?
Mutta onko näytönohjaimesta järkeä karsia, etenkään kun vaihtoehdot ovat radeon 9800/9600..?

Täältä löytyy jotain faktaa ko. prossusta. Toki valitsisin 64 3200+:n jos budjetti vaan antaa periksi ja onhan siitäkin hieman halvempia versioita, 2800+ ja 3000+ ainakin.

Toisaalta tuo Sempron 3100+ käyttää samaa Socket 754 kantaa kuin kuusnepat, joten prossun päivittäminen myöhemmin on helppoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom