Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Ite joskus käytin kanssa backupsoftaa, jolla sain nopeesti reinstalloitua winkun. Kyllästyin tosin kun melkeen sama aika meni uusien softien, päivitysten yms asentamisessa. Joutus tekeen joka kuukausi vedoksen kovosta.

Parashan on, että laittaa puhtaan asennuksen winukasta eikä asenna mitään ajureita. Sen jälkeen ottaa kuvan kiintolevystä. Loppujen lopuksi ajureiden asentamiseen ei mene kauan aikaa, korkeintaan sen 20 minuuttia. Enkä näe kyllä mitään järkeä päivitellä jatkuvasti ajureita, jos ei nyt ole se ihan High-end kone. Näyttiksen ajurit tulevat ensimmäisenä mieleen, mitkä päivitän kun jaksan.

En saa ADSL-purkista kiinni, eli en piäse konffaamaan sitä. Zyxel 660H-61. Osoiteriviltä yritän heittää sitä toivottua ip-osoitetta (ohjekirjan mukaan 192.168.1.1), mutta selain valittaa että ei löydy moista osoitetta.

Olen kokeillut eri selaimilla, ilman palomuuria, ilman popup-blokkereita, eri RJ45-piuhoilla, jne. Modeemi on täysin pakasta revitty, eli ei pitäisi olla rikki. Verkkokortti on alle vuoden ikäinen ja ihan ok sekin. Purkkeja on resetoitu ja manattu.

Kaikki toimi hienosti eiliseen aamuun asti, kunnes minulla vaihtui operaattori Elisasta Soneraan (ja samalla yhteysnopeus nelinkertaistui :D). Sitten ei olekaan mikään toiminut. Purkissa ei pala muuta kuin virtavalo. Ja joo, kokeilin toisellakin purkilla (A-Link RR44), mutta ei silläkään yhteys toiminut ja sitä en päässyt konffaamaan kun en muistanut konffaus-ip:tä.

Soneran kanssa juttelin asiasta (tuskastuttavan puhelinjonossa roikkumisen jälkeen) ja lähettävät joskus jonkun miehen tutkimaan koska ovat todennäköisesti kytkeneet jotain väärin eilen.

Mutta mikäs helvetti tuossa on etten saa purkista kiinni!? Eihän siinä nyt pitäisi mitään omituista olla? Sen kun vaan selaimella naputtelee "plop plop". Mutta njet!

Help this :david:

Heh :D Entäs jos itse määrittelet TCP/IP asetuksissa sille jonkun gatewayn ja kirjoitat sen osoiteriville? Entäs jos kirjoitat Run valikosta, telnet 192.168.1.1 ? Mulla oli joskus sama ongelma ja syyksi paljastui motukan oma esto. Siellä on sellanen kohta mistä voi määritellä mitä reittiä pitkin motukkaan pääsee; olin blokannut 80 portin joten selaimesta ei päässyt tjsp.

Heh :D Entäs jos itse määrittelet TCP/IP asetuksissa sille jonkun gatewayn ja kirjoitat sen osoiteriville? Entäs jos kirjoitat Run valikosta, telnet 192.168.1.1 ? Mulla oli joskus sama ongelma ja syyksi paljastui motukan oma esto. Siellä on sellanen kohta mistä voi määritellä mitä reittiä pitkin motukkaan pääsee; olin blokannut 80 portin joten selaimesta ei päässyt tjsp.
Ah, Telnet, tuo arkkiviholliseni josta luulin jo päässeeni eroon, oli mieleni syövereissä niin kaukana etten tuota muistanutkaan. Eli meni kokeiluun, mutta ensiksi koitan tuota gateway-kikkaa.

Kiitos Termis vinkeistä! :kippis1:

onko sulla modeemin asetukset oikein?
onko netti varmasti kytketty?
onko puhelinpiuha modeemin ja pistokkeen välissä ehjä?
onko puhelinpistoke ehjä?
oletko pitänyt modeemia päällä useampia minuutteja?
vilkkuuko adsl-valo?

-Nettipiuha on kiinni. Verkkokaapeli modeemin ja koneen välillä.
-Puhelinpiuhaa olen vaihtanut (3 kpl).
-Puhelinpistoke pitäisi olla ehjä, koska asunnossa on kaksi ja olen kokeillut molempia.
- Modeemi ollut päällä monta tuntia. Ei auta.
- Adsl-valo ei ole palanut/vilkkunut kertaakaan.

Kaikki konstit koitettu. Voiko modeemin palomuurissa olla joku esto joka ei päästä minua nettiin. Tehdasasetukset ovat päällä. Olen myös yrittänyt vaihtaa vähän asetuksia, ei auta.

Lisää neuvoja kaipailen.....

Mitä ilmoitti syyksi?
Veikkaan ettei nimipalvelimia ole määritelty.

Muistaakseni näytti, että 4 pakettia on lähetetty ja 4 vastaanotettu. Eli kun otin ping ja oma ip. Sitten kun otin ping ja googlen ip numero nii tähän se ilmoitti (muistaakseni) että 4 lähetetty ja 0 vastaanoettu tai toisinpäin....

Menee kyllä hermot soneraan. Lupasivat jossain vaiheessa laittaa huoltomiehen katsomaan. Jos se ei ole "piuhoista" kiinni nin joutuu maksamaan 84e "turhasta" käynnistä.... :( 1.10 2007 kaikki piti olla kunnossa kun äijä kävi kytkemässä piuhoja...nyt sitä sitten maksetaan kuukausimaksuja vaikka ei toimi....Taidan jättää maksut suorittamatta....

Muistaakseni näytti, että 4 pakettia on lähetetty ja 4 vastaanotettu. Eli kun otin ping ja oma ip. Sitten kun otin ping ja googlen ip numero nii tähän se ilmoitti (muistaakseni) että 4 lähetetty ja 0 vastaanoettu tai toisinpäin....

Menee kyllä hermot soneraan. Lupasivat jossain vaiheessa laittaa huoltomiehen katsomaan. Jos se ei ole "piuhoista" kiinni nin joutuu maksamaan 84e "turhasta" käynnistä.... :( 1.10 2007 kaikki piti olla kunnossa kun äijä kävi kytkemässä piuhoja...nyt sitä sitten maksetaan kuukausimaksuja vaikka ei toimi....Taidan jättää maksut suorittamatta....

Jos siun profiilissa oleva sposti toimii niin sait postia

-Nettipiuha on kiinni. Verkkokaapeli modeemin ja koneen välillä.
-Puhelinpiuhaa olen vaihtanut (3 kpl).
-Puhelinpistoke pitäisi olla ehjä, koska asunnossa on kaksi ja olen kokeillut molempia.
- Modeemi ollut päällä monta tuntia. Ei auta.

Kaikki konstit koitettu. Voiko modeemin palomuurissa olla joku esto joka ei päästä minua nettiin. Tehdasasetukset ovat päällä. Olen myös yrittänyt vaihtaa vähän asetuksia, ei auta.

Lisää neuvoja kaipailen.....

jos ei ees vilkuta niin väitän että modeemi saattaa olla paskana.
jos vilkuttaa muttei syty niin netissä on muuten jotain häikkää

näin noi muistaakseni (myös) telewelleissä menee...

Ookoo... eli ois pitäny lukea foorumia enneku vastasin...
ei kyllä ollu miulla osaa eikä arpaa että se lähti toimimaan, mut hyvä että toimii. :hyvä:

Komento takaisin!! :wtf: Toimii, sillä tarkoitin että sähköposti osoite toimii. Netti ei toimi :( ...tarkistan käyttäjätunnuksen ja palaan huomenna asiaan. Sähköpostitse.

Lopeta säätäminen. Tein just omalla Zyxelillä kokeen: jos puhelinjohto on irti, DSL-valo pysyy pimeänä. Jos olet varma, että omassa päässä johto on kiinni, niin sitten se on vielä toistaiseksi irti Soneran päässä. Mikään oma säätämisesi ei tule auttamaan. Helppariin yhteys, hipihipi.

-k

PS: Tietty se boksi voi olla hajalla, mutta jos se kerran juuri aikaisemmin vielä Elisan kanssa toimi...

Lopeta säätäminen. Tein just omalla Zyxelillä kokeen: jos puhelinjohto on irti, DSL-valo pysyy pimeänä. Jos olet varma, että omassa päässä johto on kiinni, niin sitten se on vielä toistaiseksi irti Soneran päässä. Mikään oma säätämisesi ei tule auttamaan. Helppariin yhteys, hipihipi.

-k
Kaverin ADSL:n kanssa tappelin ihan saman ongelman kanssa. Ratkesi tosiaan sillä, että soitti palveluntarjoajalle, josta ne sitten etänä resetoivat sen yhteyden, jonka jälkeen se alkoi pelata minuutin sisään. Eli turha säätää itse, jos operaattorin päässä vika. Oireet olivat juuri samat, eli DSL-valo ei välkähtänytkään missään vaiheessa. Tietysti tuossa joutuu jonottamaan ihan hullun lailla ennenkuin pääsee läpi asiakaspalveluun ja sieltä edelleen teknisen tuen jonoon, mutta eipä tuossa muukaan auta.

Tämmöstä turhuutta kysyisin...
Meillä on talossa ZyXELin neliporttinen modeemi. Kunkin koneen kohdalla palaa motukassa tietynvärinen (vihreä/keltainen) valo. Kun valon osoittamaan porttiin kytketty kone on päällä, valo on keltainen. Kun kone on kiinni, valo on vihreä. Kuintekin toisen koneen kohdalla palaa aina keltainen valo, vaikka kyseinen kone olisi poissa päältä. Tästä tuskin on mitään haittaa tms, mutta se palaa aina pahimpiin painajaisiin kummittelemaan, perfektionisti kun joissain asioissa olen. Modeemin ohjekirja on jossain kaapin perukoilla, mutta siitä en muistaakseni asennusaikoihin mitään infoa löytänyt.
Siis miksi modeemissa palaa keltainen valo, vaikka kone olisi kiinni?

Tämmöstä turhuutta kysyisin...
Meillä on talossa ZyXELin neliporttinen modeemi. Kunkin koneen kohdalla palaa motukassa tietynvärinen (vihreä/keltainen) valo. Kun valon osoittamaan porttiin kytketty kone on päällä, valo on keltainen. Kun kone on kiinni, valo on vihreä. Kuintekin toisen koneen kohdalla palaa aina keltainen valo, vaikka kyseinen kone olisi poissa päältä. Tästä tuskin on mitään haittaa tms, mutta se palaa aina pahimpiin painajaisiin kummittelemaan, perfektionisti kun joissain asioissa olen. Modeemin ohjekirja on jossain kaapin perukoilla, mutta siitä en muistaakseni asennusaikoihin mitään infoa löytänyt.
Siis miksi modeemissa palaa keltainen valo, vaikka kone olisi kiinni?

Jotkin verkkokortit ovat jonkin sorttisessa valmiustilassa vaikka kone on pois päältä. Tämän huomasin, kun vaihdoin emolevyn uuteen, niin motukan valo paloi myös koneen pois päällä ollessa. Joten no worries se on normaalia.

Back
Ylös Bottom