Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Juuri hankin Welhon uuden internet liittymän. Pitäisi pelittää 10mbit nopeudella nyt pari viikkoa. Miten saisi langattoman verkon toimimaan paremmin? Itse langaton modeemi on eri huoneessa ja naapurihuoneessani minulla on jo välillä heikko välillä normaali yhteys ja se pätkii kokoajan. Missä vitussa vika? Ja netti ei todellakaan tässä kannettavassa ole nyt se 10mbit!
Kannettavan "WLAN" paska?

Mikä on toi Whippies (tai Wippies) WLAN juttu, mitä jossakin mainostettiin?

Juuri hankin Welhon uuden internet liittymän. Pitäisi pelittää 10mbit nopeudella nyt pari viikkoa. Miten saisi langattoman verkon toimimaan paremmin? Itse langaton modeemi on eri huoneessa ja naapurihuoneessani minulla on jo välillä heikko välillä normaali yhteys ja se pätkii kokoajan. Missä vitussa vika? Ja netti ei todellakaan tässä kannettavassa ole nyt se 10mbit!

no vika voi olla missä tahansa sen langattoman modeemin ja oman konees välissä.

no kuinka nopea nettis on?
https://nettimittari.ficora.fi/nettimittari/mainPage.aspx

e: unoha se wippies. se on vaan wlan- tukiasema joka sulla on jo.
samalla joudut jakamaan nettiäs myös muille.

no vika voi olla missä tahansa sen langattoman modeemin ja oman konees välissä.

no kuinka nopea nettis on?
https://nettimittari.ficora.fi/nettimittari/mainPage.aspx

e: unoha se wippies. se on vaan wlan- tukiasema joka sulla on jo.
samalla joudut jakamaan nettiäs myös muille.

6.99mbit laski tuo kaikiksi arvoiksi. En tiiä onko se huono/hyvä, jos pitäisi 10 olla. Se laskikin uusiksi arvoiksi:

Vastaanotto: Max 6,99 ka 5,8 ja min 4,28
Lähetys: kaikki arvot n. 0,98

Mutta siis miten lähtisin ongelmaa purkamaan? Modeemin kanssa samassa huoneessa yhteys pelaa täydellisesti. Nyt naapurihuoneessa, niin on heikko yhteys ja netti karkailee välillä.

6.99mbit laski tuo kaikiksi arvoiksi. En tiiä onko se huono/hyvä, jos pitäisi 10 olla. Se laskikin uusiksi arvoiksi:

Vastaanotto: Max 6,99 ka 5,8 ja min 4,28
Lähetys: kaikki arvot n. 0,98

Mutta siis miten lähtisin ongelmaa purkamaan? Modeemin kanssa samassa huoneessa yhteys pelaa täydellisesti. Nyt naapurihuoneessa, niin on heikko yhteys ja netti karkailee välillä.

pura seinä välistä?
osta toinen tukiasema?

e: ja 10mbit/s on teoreettinen maksimi
käytännössä nettis toimii just niin nopeasti kuin pitääkin.

Vemputa sitä antennia parempaan asentoon, sen pitäisi vaikuttaa. Lisäksi onko modeemi hyvin esillä vai jossain pöydän, yms takana tai muuten vain piilossa? Itsellä on WLAN-tukiasema toisessa huoneessa ikkunalaudalla. Matkaa ~7m ja palkit yksi vajaa täydet.

Vemputa sitä antennia parempaan asentoon, sen pitäisi vaikuttaa. Lisäksi onko modeemi hyvin esillä vai jossain pöydän, yms takana tai muuten vain piilossa? Itsellä on WLAN-tukiasema toisessa huoneessa ikkunalaudalla. Matkaa ~7m ja palkit yksi vajaa täydet.

Ja jos se antennin kääntely ei auta niin kannattaa harkita erillisen antennin hankkimista.

Mulla oli jostain syystä ainoastaan yksi palkki vakioantennilla (vaikka matkaa ei paljon ole, mutta yksi paksu seinä välissä), joten hankin erillisen antennin. Se on sellainen, jossa on pidempi johto, joten sain nostettua antennin tietokonepöydän päälle ja sijoitettua niin, että varmasti saa kunnolla signaalia. Nyt on kokoajan täydet/yhtä vajaa täydet palkit.

Se on sellainen, jossa on pidempi johto

Ainoa vika noissa on, että niissä on aika lyhyet virhajohdot, joten joutuu usein turvautumaan jatkojohtoon. Puhelinpiuhoja nyt löytyy kaupasta vaikka 10m pitkiä, joten se ei voi olla ongelma.

Tietty olisi hyvä jos siihen antenniin olisi melkein näköyhteys. Jos huoneistossa on monta puhelinpistoketta, eikä mikään tarvitse langallista nettiä, niin mikä estää laittamasta kiinni siihen toiseen jos siinä toimii paremmin.

Tuollaisella lisäantennilla saa varmaan olla suojaukset kunnossa, koska se näkyy varmaan vielä naapurin naapurillakin.

Ainoa vika noissa on, että niissä on aika lyhyet virhajohdot, joten joutuu usein turvautumaan jatkojohtoon. Puhelinpiuhoja nyt löytyy kaupasta vaikka 10m pitkiä, joten se ei voi olla ongelma.

Tietty olisi hyvä jos siihen antenniin olisi melkein näköyhteys. Jos huoneistossa on monta puhelinpistoketta, eikä mikään tarvitse langallista nettiä, niin mikä estää laittamasta kiinni siihen toiseen jos siinä toimii paremmin.

Tuollaisella lisäantennilla saa varmaan olla suojaukset kunnossa, koska se näkyy varmaan vielä naapurin naapurillakin.

Ei kun tuo on siis ihan vaan antenni, joka tulee verkkokorttiin sen normaalin "lakun" tilalle. Ei siis omaa erillistä virtalähdettä.

Eli parantaa sitä vastaanottavaa, ei lähettävää päätä.

Suojaus nyt toki on muutenkin kunnossa, kun kerrostalossa asutaan ;)

Ei kun tuo on siis ihan vaan antenni, joka tulee verkkokorttiin sen normaalin "lakun" tilalle. Ei siis omaa erillistä virtalähdettä.

Eli parantaa sitä vastaanottavaa, ei lähettävää päätä.

Suojaus nyt toki on muutenkin kunnossa, kun kerrostalossa asutaan ;)

Eipä tullutkaan mieleen. Eli voidaan parantaa ähetystehoa ja/tai vastaanottoa. Halvimmaksi, helpoimmaksi ja parhaimmaksi tulee varmaan tuollainen erillinen WLAN-sovitin läppäriin. Saako niihin kiinni erillisen antennin?

Jotkin verkkokortit ovat jonkin sorttisessa valmiustilassa vaikka kone on pois päältä. Tämän huomasin, kun vaihdoin emolevyn uuteen, niin motukan valo paloi myös koneen pois päällä ollessa. Joten no worries se on normaalia.

Juuri näin. Ja liittyy mitä ilmeisimmin "wake on lan"-ominaisuuteen, jolla kone on mahdollista virittää käynnistymään kun verkosta päin käsketään. Toivottavasti tämä nyt ei lisännyt tuskaa. Ei se ominaisuus päällä ole, ellei erikseen virittele.

-k

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Niinkin yksinkertaisesti, kuin modeemin ylöspäin nostamisella ja antennin suuntaamisella taisin saada jo parempia tuloksia.
Kuinka paljon tuo langaton vs. langallinen syö sitä netin nopeutta?

Niinkin yksinkertaisesti, kuin modeemin ylöspäin nostamisella ja antennin suuntaamisella taisin saada jo parempia tuloksia.
Kuinka paljon tuo langaton vs. langallinen syö sitä netin nopeutta?

Hienoa.

Ei se netin nopeutta syö, mutta WLAN:n maksiminopeus taisi olla luokkaa 54Mbit.

Hienoa.

Ei se netin nopeutta syö, mutta WLAN:n maksiminopeus taisi olla luokkaa 54Mbit.

Tällä hetkellä yleisesti käytössä olevilla 802.11b/g standardeilla se max on 54mb/s, uudella 802.11n se on 300mb/s, mutta tuossa pitää olla sekä adsl reitittimen, että verkkokortin yhteensopivia ko. standardin kanssa.
Mulla on verkkokortti 802.11n standardin mukainen (toimii toki myös 802.11b/g), mutta ei DSLboxi, joten eipä toistaiseksi iloa siitä ;)

Tämmöistä kyselisin että, tänään laitoin uuden koneen tulille (siis en uuden, mutta minulle uuden). Kone toimii ihan hyvin mutta himpun häiritsee ku kelaa netissä sivua alaspäin niin se sivu ei liiku sillai sulavasti, vaan se liikkuu sillä tavalla töksähdellen.
Mistä voi johtua? Voiko sitä säätää? Vai olenko vain vainoharhainen ja se tekee sitä kyllä kaikissa koneissa? :wtf:

Ostin Lacien ulkoisen kovalevyn ja asensin sen mukana tulleen varmuuskopiointisoftan. Varmuuskopiointisofta päivitteli koneeseen joitain tiedostoja ilmeisesti .netin puolelta(mitä nyt vähä asennuksen aikana sen päivittelemiä juttuja seurailin) ja nyt koneen ollessa hetken aikaa käyttämättömänä, tulee työpöydän tilalle kirjautumisruutu käyttäjätiliin. Sinänsä ei mitään, kun tuosta pääsee yhdellä klikkauksella pois, mutta pitemmän päälle tuo kumminkin käy ärsyttämään. Millä tuon kirjautumisruudun ilmestymisen voi estää?
En ole vielä buuttaillut konetta, mutta olettaisin sen tuon perusteella tekevän myös saman tempun kuin jokin .net versio teki, eli käynnistyksen yhteydessä pitää kirjautua käyttäjätiliin(varmistan asian, kunhan taas pääsen tuon koneen ääreen).

edit: kyseessä siis win xp

Tämmöistä kyselisin että, tänään laitoin uuden koneen tulille (siis en uuden, mutta minulle uuden). Kone toimii ihan hyvin mutta himpun häiritsee ku kelaa netissä sivua alaspäin niin se sivu ei liiku sillai sulavasti, vaan se liikkuu sillä tavalla töksähdellen.
Mistä voi johtua? Voiko sitä säätää? Vai olenko vain vainoharhainen ja se tekee sitä kyllä kaikissa koneissa? :wtf:

Hiiren ominaisuuksista ohjauspaneelin kautta pääset tuota säätämään. Säätö on muistaakseen tyyliä rivimäärä per hiiren rullan naksaus, joten erilaisilla rullilla tulee hieman eri tunne tuosta rullauksesta.

Mulla ainakin selain teki tuota, kun en ollut vielä asentanut nvidian näytönohjaimen ajureita. Oli siis asennettuna windowsin mukana tulleet perusajurit.

Mulla ainakin selain teki tuota, kun en ollut vielä asentanut nvidian näytönohjaimen ajureita. Oli siis asennettuna windowsin mukana tulleet perusajurit.

Jos on tosta kiinni, niin johtuu siitä, ettei Direct 3D toimi ja sen voi todentaa sillä, että pelit eivät käynnisty.

Pitäisi saada toi pöytäkone jonnekkin kun uusi odottaa:

2400 amd athlon
512ram
80gt
yms

vika on että näyttö ei aktivoidu kun tietokoneen painaa päälle..

Joutaako tollanen roskikseen vai maksaako joku tollasesta vielä jotain?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom