Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Ostin uuden Wlan-reitittimen, Asus RT -N 53:n. Nyt kuitenkin olen huomannut, että sivut latautuvat melko hitaasti ja välillä jättävät osittain latautumatta, eli ilmeisesti paketteja jää matkalle. Piuhoja olen vaihdellut, eikä sillä ole ollut vaikutusta. Tukarissa 2 wlania, 2,4ghz ja 5ghz päällä, toisessa kiinni puhelin, kone suoraan piuhalla kiinni. Mistä voisi ongelmaa lähteä etsimään? Speedtesti antaa ihan normaaleja nopeuksia. Voisin tietysti kokeilla pingata jotain palvelua ja lokittaa sitä, että pätkiikö, mutta en tiedä antaako se luotettavaa kuvaa mistään...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ostin uuden Wlan-reitittimen, Asus RT -N 53:n. Nyt kuitenkin olen huomannut, että sivut latautuvat melko hitaasti ja välillä jättävät osittain latautumatta, eli ilmeisesti paketteja jää matkalle. Piuhoja olen vaihdellut, eikä sillä ole ollut vaikutusta. Tukarissa 2 wlania, 2,4ghz ja 5ghz päällä, toisessa kiinni puhelin, kone suoraan piuhalla kiinni. Mistä voisi ongelmaa lähteä etsimään? Speedtesti antaa ihan normaaleja nopeuksia. Voisin tietysti kokeilla pingata jotain palvelua ja lokittaa sitä, että pätkiikö, mutta en tiedä antaako se luotettavaa kuvaa mistään...

Onko ongelma siis koneessa, joka on piuhalla kiinni? Vai pätkiikö wlan ja lan? Onko reititin ainoa verkkolaite, ettei ole tupla nattia?

Pingaus on ihan hyvä(paras) keino katsoa tippuuko paketteja. Laita vaikka 1000 paketin pingi johonkin luotettavaan ip:seen (8.8.8.8) ja toinen Asukseen. Katso tiputtaako paketteja.

Edit. Huomaatko ongelmaa muussa tapauksessa, kuin nettisivujen avauksessa? hidasteleeko esim. tiedoston siirrot kanssa? Jos ongelma on vain web sivujen kanssa, niin vaikuttaisi ongelma olevan DNS:ssä.

Onko ongelma siis koneessa, joka on piuhalla kiinni? Vai pätkiikö wlan ja lan? Onko reititin ainoa verkkolaite, ettei ole tupla nattia?

Pingaus on ihan hyvä(paras) keino katsoa tippuuko paketteja. Laita vaikka 1000 paketin pingi johonkin luotettavaan ip:seen (8.8.8.8) ja toinen Asukseen. Katso tiputtaako paketteja.

Edit. Huomaatko ongelmaa muussa tapauksessa, kuin nettisivujen avauksessa? hidasteleeko esim. tiedoston siirrot kanssa? Jos ongelma on vain web sivujen kanssa, niin vaikuttaisi ongelma olevan DNS:ssä.
Ongelma on siis ainakin (ja tässä sen olen havainnut) koneessa, joka on piuhalla kiinni: wlanin kautta en ole vielä ehtinyt kunnolla testata. Tämä tukari on minulla ainoa verkkolaite, ennen tätähän olin suoraan julkisella osoitteella kiinni verkossa. Sitä en tiedä, mitä laitteita löytyy minun asunnon ulkopuolelta, seinästä tulee siis rj45 liitin ja eteisestä pistetään piuha jakamon ja huoneiden välille, mihin huoneeseen verkko halutaan.

Kokeilen tuota pingiä. Ongelmaa huomaa skype-videopuheluissa, skype ilmoittaa välillä, ettei internet-yhteys riitä videopuheluihin ja sitten taas hetken päästä palkit muuttuu normaaleiksi ja viesti katoaa. Netti siis 100/10 Sonera. En usko, että on DNS:n ongelma, koska ISP:n DNS:llä menty koko ajan. Teen kuitenkin dnsflushin varmuuden vuoksi.

15 minuutin aikana ei tippunut yhtään pakettia 8.8.8.8:iin(vastaukset 20-30ms) eikä Asukseen (vastaukset max 10ms) ja pyyhkäisin nuo DNS cachet nyt pois. Mistähän sitten voisi alkaa selvittämään?

15 minuutin aikana ei tippunut yhtään pakettia 8.8.8.8:iin(vastaukset 20-30ms) eikä Asukseen (vastaukset max 10ms) ja pyyhkäisin nuo DNS cachet nyt pois. Mistähän sitten voisi alkaa selvittämään?

Asus saa kuitenkin ulkoverkon IP:n sieltä huoneistojakamosta(tohon olikin vastaus tuolla ylempänä)? Uusin firmis purkissa? Ainakin soneran valokuitu (ymmärsin, että voisi olla kuitu?) on aika kranttu jopa kytkimien kanssa, joissa vanha firmis. Purkin resetti?

Ei tarvitse vastata kaikkiin, kunhan omia ajatuksia mahdollisesta viasta kirjoittelin. En kyllä varmaan enempää osaa auttaa. Jos ongelma ratkeaa, niin kirjoittele tänne. Osaanpahan sitten ensikerralla auttaa :)

Edit. Huomasin, että saa julkisen IP:n.

Soneran kuitu joo... en kyllä osaa sanoa, mistä tuo osoitteen saa, kun en tosiaan piru vie tiedä, mitä tuolla välissä ennen talon wani-reititintä on... Täytyy kyllä kokeilla tuo firmis vielä päivittää, se voi toki olla vanhakin.

Väliaikatietona tuo dnsflushi näyttäisi parantaneen tätä selaimen ongelmaa, en kyllä usko, että se millään tavalla voi auttaa skype-videopuheluihin, mutta senhän näkee sitten seuraavan puhelun aikana. Katsotaan mitä tapahtuu. :)

MacBookin käyttäjiltä kysyisin, että mistä saa säädettyä, että näyttö ei pimene tai mene horrokseen heti, kun on hetken käyttämättä? Yritin katsella, mutta ei mennyt ainakaan näytönsäästäjää säätämällä.

Ja nyt sitten pahimman virheen mitä voin tehdä.... ostin kannettavan jossa on wintoosa 8.1.
Saako tätä saatanan keksintöä mitenkään samanlaiseksi kuin w7?
Saako tämän expoleria samanlaiseksi kuin edelliset versiot? Nyt tässä ei näy niitä osoite,tehtävä jne palkkeja missään vaan ovat jossain piilossa tai jonkun nörtin perseessä kun piti suunnitella täysin vittu keksintö. Se osoite palkkikin on jossain alareunassa.
Miksi vitussa tämä kysyy onedriveen jotain saatanan profiilia kun olen tehnyt kaikki puhelimella sekä pöytäkoneella. Tämä ei suostu aukaisemaan onedriveä vaan kysyy että pitää koneelle tehdä asetukset jne. profiili ennen kuin sen voi aukaista. Pöytäkoneelle ei tarvinnut uin asentaa OneDrive ja siirtää ne kansiot jotka halusi sinne niin OneDrive kansioon.

Onko muuten tämä w8.1 niin idiootti varma ohjelma että siihen ei enää tarvitse mitään asennuslevyjä kun paketissa ei ollut kuin kone ja johdot. Jos joutuisin joskus tämän jotenkin tyhjentämän niin miten saan uudestaan sen asennuttua?

Tarviaako nämä erillistä palomuuria? Tarkoituksena on surffata wlanin kautta sekä puhelimen kautta.

Entä virustorjunta? Mikkitoosan oma löytyy mutta ei siitä missään ole kuvaketta tai palkkia joka ilmaisisi että se on päällä. Kun sen aukaisee niin sitten ilmoittaa että on toiminnassa. OLi tässä joku mc???? virustutka mutta poistin tai yritin poistaa sen kun on aikaisempia huonoja kokemuksia siitä että pisti koneen aina jumiin sekä tuossa oli vaan joku 3kk ilmaista sitten olisi pitänyt ostaa se.

Huoh, kylläpä helpotti avautuminen mutta niitä tulee viellä kymmeniä tämän saatanan takia, kaduttaa jo nyt että piti ostaa tämä

ps. viikon tai parin päästä voi olla kone halvallla myynissä....

Mulla on Asuksen pöytäkoneen takana musta mökkylä (ikään kuin tulppa) jonka vieressä lukee HDMI. Pitääkö tuo mökkylä repiä väkivalloin irti että saan sen käyttöön, vai tä?

Ja nyt sitten pahimman virheen mitä voin tehdä.... ostin kannettavan jossa on wintoosa 8.1.
.
Itse tein aikoinaan saman virheen, eikä siitä ole oppinut pitämään vuodessakaan. Asenna Classic Shell, niin saat sen näyttämään aika paljon seiskalta. Työpöydältä kun käynnistää IE:n, niin pitäisi aueta se tavallinen. Sen saa myös jostakin asetuksista muutettua, että käyttää aina perusversiota.

Ei tarvi asentaa yhtään mitään ylimäärästä ni 8.1 boottaa ihan suoraan työpöydälle enkä oo parin ekan käynnistyksen jälkeen metron käyttöliittymää nähnykkään.

Saan kaverilta telkkarin, jossa on kaverin mukaan "sisäinen antenniviritin". Asun kerrostalossa, ja kämpässä on seinässä se perus pyöreä reikä johon menee se antennijohto.

Osaako kukaan sanoa, tarvitsenko digiboxia? Vai pitääkö isännöitsijältä tiedustella ja jos pitää, niin mitä kysyn?

T. Tähän asti ilman telkkaria pärjännyt :nolo:

Saan kaverilta telkkarin, jossa on kaverin mukaan "sisäinen antenniviritin". Asun kerrostalossa, ja kämpässä on seinässä se perus pyöreä reikä johon menee se antennijohto.

Osaako kukaan sanoa, tarvitsenko digiboxia? Vai pitääkö isännöitsijältä tiedustella ja jos pitää, niin mitä kysyn?

T. Tähän asti ilman telkkaria pärjännyt :nolo:

Ei oikeastaan liity tietokoneisiin, mutta vastataan nyt kuitenkin ;)
Se riippuu parista seikasta:
1. Onko tv niin uusi, että se antenniviritin on digiviritin?
2. Onko taloyhtiön tv sisääntulo kaapelin vai antennin kautta? Veikkaan kaapelia, joten silloin tuo ei toimi ilman digiboxia. Jos kuitenkin on antennin kautta, niin sitten pitäisi toimia, olettaen, että on tuo kohdassa 1 mainittu digiviritin.

Digibokseja saa melkein ilmaiseksi nykyään, jos et oo tähän astikaan telkkaria tarvinnut niin voi olla parempi jättää koko telkkari tietokone/konsolikäyttöön. :D

Et oo meinaa mitään menettänyt..

uusi ongelma: eli miksi kannettavassa näkyy onedriveen tallennetut kuvat todella rakeisena, laatu todella surkeaa kun pöytäkoneen näytöllä ihan ok ja jopa puhelimella on tarkkuus ja laatu parempi.

Voiko olla näyttis tai jotain niin rikki että se sotkee valokuvat noin kun edellä mainitsen. Sillä olipa mikä kuva hyvänsä ja tallennan se kannettavalle ja sitten klikkaa että katso kuva niin kuva on helvetin rakeinen ja huono. Kaikki asetukset mitä olen löytänyt niin olen käynnyt läpi.

Back
Ylös Bottom