Päätin etten lähde tota tekemään. Kaksi kertaa on tarvinnut asiantuntijan paikalle netin takia, silloin kun tähän kämppään muutin ja koneen huollon jälkeen. Kummallakaan kerralla ei netti lähtenyt käyntiin, vaikka kaiken piti olla "ihan ok" sen kun vaan painaa virran päälle.
Ihme ammattilainen sulla on puhelimen päässä ollut.
Et tietenkään pääse modeemiin kiinni, koska se on siltaavassa tilassa. Ja sillä "ei" ole IP:tä. (on oikeasti, mutta unohdetaan se).
Laitteen resetointi on kyllä paras vaihtoehto, mutta jos se pelottaa, niin tässä ohje:
Koska modeemi on siltaavana (sinun WAN IP:t on määritelty suoraan koneelle). Sinun pitää muuttaa tietokoneesi verkkoasetuksia. Ota kaikki nykyiset asetukset talteen. Joko koneesi hakee automaattisesti IP:n. (tämä todennäköinen vaihtoehto, ellei sinulla ole Nebulan liittymää), tai sitten ne on määritelty itse.
1. Eli ota kaikki mitä näet talteen. IP, maski, yhdyskäytävä ja DNS palvelimet. Jos kone hakee nuo automaattisesti, ei tarvitse ottaa talteen.
2. Koska modeemi oli Zyxel(?), niin sen default IP on 192.168.1.1. Muuta koneesi IP:ksi 192.168.1.2 ja maski 255.255.255.0 ja gatewayksi 192.168.1.1.
3. Nyt netti ei toimi, mutta voit mennä selaimella osoitteeseen. 192.168.1.1. tai
https://192.168.1.1
4. Sisään pääsee admin/1234, tai googleta default password purkillesi, jos ei pääse ja passuja sulla ei ole, niin ohjeet loppu tähän. Ilma resettiä ei voi jatkaa. Palauta verkkoasetukset koneelle.
5. Jos pääsit sisään, niin ota taas asetukset talteen. Muuta WAN Asetukset täsmäämään tietokoneeltasi saatuja asetuksia. Laita DHCP palvelin päällle ja liitä läppäri. Muistaa vaihtaa asetus Bridget pois
6. jos kaikki toimii, niin laita vielä ekasta tietokoneesta verkkoasetuksista hakemaan IP automaattisesti.
EDIT. Tai aloita suoraan kohdasta 2 läppärillä. Niin ei tarvitse koskea pöytäkoneen asetuksiin