Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Aika paha, ettei tää kamu nyt olis vaan käyny talon keskuksessa vähän säätelemässä? Jotenki vois kuvitella että kaikkien muiden netti on jaettu jotenki yhden/kahden kaistan käyttöön. Sekään mikään ihme olis et puhelinyhtiö olis kämmänny jotenki asennuksessa. Kerrohan sit ku asiaa selviää et mikä siel oli väärin. Tollasta ei ihan joka päivä kuitenkaan kuule.
Ne sai tänään netin kuntoon ja nyt tulee tännekin se 14-15 megaa, mikä on täällä maksimi. Kukaan ei vain tunnu tietävän missä oli vika ja mitä sille tehtiin. Täytyy selvitellä, kun kiinnostais itseänikin.

Osaisko joku tietokonepeli ihminen kertoa mistä vois johtua/miten vois korjata sellasen, kun latasin vanhan kunnon Dungeon Keepperin koneelle ja muuten pelittää hyvin, mutta pelissä kun kursoria liikuttaa niin nykii melko ikävästi? Muuten ei edes silleen pätki mutta hiirtä liikuttaessa tökkii. Pelaan siis XP:llä WIN98 yhteensopivuustilassa ja käyttäen vain 256 väriä minkä neuvon jo jostain netistä bongasin että sain pelin pyörimään ylipäänsä.

Nyt tulee tosi tyhmä kysymys vanhalta äijältä, joka tietokoneesta ei paljoa teknistä tiedä:

Mulla on tuo Vistan ohjelma. Yläosassa näyttöä on näkykyt nuo normaalit jutut, joita klikkaamalla pääsee toiselle sivulle, on valmis kenttä googlea varten jne.

Alhaalla norm. työkalurivi jne.

Mun sormi/sormet osu vahingossa jollekin näppäimelle/näppäimille, jolloin molemmat näytön osat hävisi näyttökentästä. Yläosa tulee näkyviin kun vien hiiren tuonne näytön yläosaan, mutta jos vien hiiren näytön alaosaan niin sieltä ei mitään tule näkyviin...

Millä vitun näppäimillä saan vanhan näyttöni takaisin?

ja anteeksi kun en tiedä näistä termeistä mitään. Toivottavsti joku sai selvää mitä tarkoitan ja pystyy auttamaan... grr!

nyt tulee tosi tyhmä kysymys vanhalta äijältä, joka tietokoneesta ei paljoa teknistä tiedä:

Mulla on tuo vistan ohjelma. Yläosassa näyttöä on näkykyt nuo normaalit jutut, joita klikkaamalla pääsee toiselle sivulle, on valmis kenttä googlea varten jne.

Alhaalla norm. Työkalurivi jne.

Mun sormi/sormet osu vahingossa jollekin näppäimelle/näppäimille, jolloin molemmat näytön osat hävisi näyttökentästä. Yläosa tulee näkyviin kun vien hiiren tuonne näytön yläosaan, mutta jos vien hiiren näytön alaosaan niin sieltä ei mitään tule näkyviin...

Millä vitun näppäimillä saan vanhan näyttöni takaisin?

Ja anteeksi kun en tiedä näistä termeistä mitään. Toivottavsti joku sai selvää mitä tarkoitan ja pystyy auttamaan... Grr!

Selain on koko näytön tilassa. Paina F11.

Mitäs näyttöä porukka suosittelisi pelaamiseen yms.? Ei tuo ikivanha Samsungin rotisko okein tee arvoa uudelle koneelle. Dellin u2312hm olen katsellut, mutta menee jo hitusen yli budjetin. Mutta taitaapi olla tuo paras IPS näyttö suunnilleen tuohon <200e hintaan. Tuo menee kyllä jo yli.

Mitäs näyttöä porukka suosittelisi pelaamiseen yms.? Ei tuo ikivanha Samsungin rotisko okein tee arvoa uudelle koneelle. Dellin u2312hm olen katsellut, mutta menee jo hitusen yli budjetin. Mutta taitaapi olla tuo paras IPS näyttö suunnilleen tuohon <200e hintaan. Tuo menee kyllä jo yli.

Jos et mikään hc pelaaja oo nii IPS:llä varmaa pärjää pelatessakin vaikka onkin hitaampi ku tn-paneelit ja kuvanlaatu ja katselukulmat tiettu parempia IPS:ssä. Itellä joku lg:n 200 euron IPS näyttö eikä oo mitään moittimista.

Verkkokaupa.com:ista vaan selailemaan. Jos nyt haluut hifistellä niin kandee katella Full HDta, n. 2ms vasteaikaa, HDMI-liitäntää ja merkkiä. LG/Samsung/Asus ainakin ihan laadukkaita, 200-250e kun pistät budjetiks niin luulis jo saavan aika hyvän.

Verkkokaupa.com:ista vaan selailemaan. Jos nyt haluut hifistellä niin kandee katella Full HDta, n. 2ms vasteaikaa, HDMI-liitäntää ja merkkiä. LG/Samsung/Asus ainakin ihan laadukkaita, 200-250e kun pistät budjetiks niin luulis jo saavan aika hyvän.
Pakko kommentoida että Full HD ei ole millään tasolla hifiä, oletus aivan halvimmissakin.

Mitä eroa on DVI-I Dual-link ja single-link porteilla? Kummasta saan paremman ulostulon jos ajatellaan vaikka perus 1920x1080 HD resoluutiota tietokoneen näytöllä. Mitä jos mennään tuosta vielä korkeammaksi? Entä jos lyön DVI-HDMI adapterin tuohon porttiin kiinni ja vedän hdmi-piuhalla kuvan näyttöön, vaikuttaako silloin kuvan laatuun kumpaa porttia käytetään? Lisäksi jos näyttiksestä löytyy Display Port, mikä noista nyt on se kaikkein paras vaihtoehto valita?

Puhutaan nyt yleisesti että näyttöön olen liittämässä, mutta miten jos vedän 42" televisioon kiinni?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Single linkistä ei taida saada ulos edes yli 1080p resoa. Eli jos tuo reso niin ei väliä kumpaa käytät.

Hmm okei. Google kertoo jotain että single linkistä irtoais vaan 60Hz taajudella tota HD resoa, kun taas duallinkistä sitä sais 85Hz taajuudella. Onko tässä mitään perää, oli vähän paintilla tehdyn näköinen sivu josta luin. Menee niin isotöiseksi ton näyttiksen kans jos pitää alkaa käyttää tota duallink porttia, se kun ei toimi jos ei väännä kytkimestä toista biosta käyttöön, joka on tehottomampi.

Mitä eroa on DVI-I Dual-link ja single-link porteilla? Kummasta saan paremman ulostulon jos ajatellaan vaikka perus 1920x1080 HD resoluutiota tietokoneen näytöllä. Mitä jos mennään tuosta vielä korkeammaksi? Entä jos lyön DVI-HDMI adapterin tuohon porttiin kiinni ja vedän hdmi-piuhalla kuvan näyttöön, vaikuttaako silloin kuvan laatuun kumpaa porttia käytetään? Lisäksi jos näyttiksestä löytyy Display Port, mikä noista nyt on se kaikkein paras vaihtoehto valita?

Puhutaan nyt yleisesti että näyttöön olen liittämässä, mutta miten jos vedän 42" televisioon kiinni?

Ite oon kytkeny 42" töllön näytönohjaimen HDMI liittimeen ja taas koneen näyttö 22" on kytketty näytönohjaimen DVI liittimeen, vertailin noita et onko noissa mitään eroa mut ihan sama kumminpäin kytken niin kuvassa mitään ero huomaa. Ja resoluutio 1920-1080.

Isän läppärissä on jostain syystä ("No ihan iteksiään!") Internet Explorerissa näköjään päällä joku kieliasetus sloveniaks. Esimerkiksi YouTubessa on kaikki valikot sloveniaksi. Miten takas suomeksi?

Hommasin uuden tietokoneen niin miten saan parhaiten kaikki tarpeellisen siirrettyä vanhalta koneelta siihen? Ilmeisesti kovalevy uuteen koneeseen kiinni jos siinä on ylimäärästä paikkaa ja siitä vaan kopioiden kaikki uudelle? Vai meneekö jotkut asennetut sovellukset sekaisin kun niiden sijaintia muutetaan? ainakin Jcadin piirrustukset on perhanan tarkkoja sijainnista. Meni kerran ihan sekaisin kun siirsin ihan koneen sisäisesti toiselle asemalle.
Mites sitten kaiken maailman steam/origin pelit? pitääkö ne ladata uudelleen vai saako siirrettyä suoraan? Ja sitten on vielä tuo World of tanks peli josta muistaakseni kaverilla ainakin oli murhetta koneen vaihdon yhteydessä kun hävisi kaikki ostetut tankit. Sai ne kuitenkin ruinattua takaisin pelin valmistajilta.
Mulla on kyllä kaikki siirrettävä materiaali D: asemalla, eli C: llä ei ole juurikaan muuta kuin windowsin tiedostot eli siinä mielessä on helppo vaikka kopata koko asema.

^^ Steamin pelit onnistuu ainaskin siirtämään, kun asentaa Steamin uudestaan uudelle koneelle, jonka jälkeen kopioittet vanhalta koneelta kansion steam-->steamapps-->common uuteen steamiin. Sitten tarkistat pelien välimuistin,niin pitäisi toimia. Steamin tallennukset voipi olla sitten kansiossa Steam--->Userdata.

Ja jos joku ohjelma on tarkka jonkun kansion sijainnista,niin vaihda kohdekoneessa levy samannimiseksi kuin vanhakin on ollut(kirjain siis, esim D:/)
Jotkut ohjelmat voi herjata jonkun d3d9x.dll tai vastaavan tiedoston puuttumista, niin lataa ne netistä ja asentaa kyseisen ohjelman kansioon.

Tässä jotain, muitakin tapoja voi olla ;)

mikähän vittu on koneessa vikana kun ei tule näyttöön virtaa, ei hiirelle eikä näppikselle, kone ei mene edes biosiin vaan näytössä lukee "no signal".
ei toimi erillisellä näyttiksellä eikä integroidullakaan.

prossun tuuletin pyörii sekä muut tuulettimet, mutta tosiaan ei hiiren tai näppäimmistönkään valo edes vilahda.
kasaamisen jälkeen ei ole toiminu, osia kiinni pultatetessa on pidetty huolta ettei staattistasähkö riko mitään.

Seuraavat osat uusia;

Poweri
prossu+cooleri
rammit
emo
näyttis

Olisikohan mahdollista että emo on viallinen tms?

^^ Mulla teki samaa ja autto kun otti yhden tai useamman muistikamman pois. Esim itsellä 4 muistipaikkaa ja näyttö jää mustaksi,jos kahdessa ekassa paikassa muistikampa, perimmäiset toimii.
Toinen että koittaa eri muistikampoja jos mahdollista, ja kattoo että virtalähteen kaikki liittimet kunnolla emossa kiinni ja että se s-tanan prossucooleri on kunnolla kiinni. Intelin coolerin klipsut on tosi v-mäsiä laittaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom