Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä tapahtuu, jos muutan koneella olevan teräväpiirto-pätkän standardiin DVD-muotoon ja poltan DVD:lle? Wikipedia ilmoittaa DVD:lle korkeimmaksi resoksi 720×576 pikseliä eli 720p olisi tarkin mitä DVD:lle saan perinteisenä DVD-muotona poltettua?
720p on kylläkin 1280x720. Teräväpiirtopätkällä tarkoitat siis varmaan 1080p (1920x1080, "Full HD") tai 720p (1280x720) tarkkuutta. Ainakin nuo kaksi on ne netissä useimmiten saatavilla olevat.

Eli muuntoprosessissa kuvanlaatu heikkenee DVD:n (576p, myös TV lähetys) tasolle. Ei siinä mitään käy, kuvanlaadun heikkenemisen lisäksi, kyllä nuo DVD ohjelmat sen hoitaa.

Oletko jo asentanut käsin uudet ajurit verkkosovittimelle? Läppäreiden kohdalla helpointa on mennä valmistajan sivuille, ja sieltä etsiä oikeat ajurit huomioiden etenkin käyttöjärjestelmän sekä sen bittisyyden.

Olen asentanut heti ensimmäisenä ongelman huomattuani.

Olen asentanut heti ensimmäisenä ongelman huomattuani.
Mikä käyttöjärjestelmä?

Ihan vain varmistaakseni että ymmärsin ekan viestin oikein, niin läppärin netti on hidas LAN portin kautta vaikka olisi tismalleen samalla tavalla kiinnitetty boksiin (modeemi tai reititin?) kuin pöytäkone?

Heipati hei,

Olen perustamassa nettisivuja. Sikäli kun rahaa on käytössä ei yhtään, tarkoitus on tehdä ilmaiset sivut. En halua myöskään törmätä yllärikuluihin, joten pyydän apua. Lisäksi taitoa ei ole yhtään. Olen päätynyt tekemään sivut kotisivukonella, joita jotkut ilmaiseksi tarjoavat. Eli ei html tai open source (joomla) eikä mitään muutakaan vastaavaa joka vaatii opettelua ja hiusten repimistä. Lisäksi en kaipaa viagrojen mainoksia sivuilleni, eli joudun maksamaan jollekin webhotellille houstaamisesta (?).

Eli, ymmärsinkö oikein, nettisivujen perustaminen vaatii

1) kotisivupohjan (esim. se kotisivukoneella tehty),

2) Hosting (webhotelli)

3) Domain (verkkotunnus)?? Muuta?

Löysin esim. www.hostgator.com joka tarjoaa nämä kaikki kolme n. 2,5e/kk hintaan. www.hostbig.com tarjoaa hintaan 0,66e/kk mutta ilman domainia, eli sen joudun ostamaan lisäksi. Toimiiko tämä niin, että nämä palvelutarjoajat aktivoivat valitsemani/ostamani nettiosoitteen heti kun saan sivut rakennettua ja haluan ne julkaista? Mun ei tarvii vaivata päätäni millään muulla asialla?

Sellainen asia tuli mieleen, jos haluan myöhemmin .fi -verkkotunnuksen, ostan sen a) joltain firmalta hintaan 13e+X tai b) Viestintävirastosta hintaan 13e, kumpi kannattaa ja miksi? Ja saanko sen liitettyä noille jenkkiläisille palvelutarjoajien sivuille ja miten se käytännössä toimii? Aktivoidaanko .fi -osoite sieltä mistä sen ostin vaiko siellä missä on webhotelli+domain? Onko se käytännössä ihan suht helppoa?

Lisäksi mitä tarkoittaa sub-domain? Jos haluan sivuni kolmella kielellä, niin tarkoittaako se sitä että kaksi muunkielistä sivua tehdään sub-domainilla?
Mikä on parked domain? Mitkä ovat sen edut?

Ja lopuksi maailman tyhmin kysymys, jos aloitan nettisivujen rakentamisen duunipaikan windows-koneella, niin voinhan jatkaa niitä koti-Macilla? :)

joudun maksamaan jollekin webhotellille houstaamisesta (?)
Ellet käytä laajakaistaliittymäsi (todennäköisesti) mukana tullutta tilaa.

1) kotisivupohjan (esim. se kotisivukoneella tehty),
Eihän se ole käsittääkseni ilmainen, vaan siinä on vain ilmainen kokeilujakso. Tuskin he antavat sinun ottaa sitä pohjaa sieltä, se olisi huonoa bisnestä.

2) Hosting (webhotelli)
Kyllä.

3) Domain (verkkotunnus)?? Muuta?
Ei välttämättä, vain jos haluat www.osoite.pääte.. tosin yleensä halutaan. Vaihtoehtoisesti voit käyttää palveluntarjoajan antamaa osoitetta, eli nuo esim. http://www.elisanet.fi/oma.nimi

Eri päätteet maksaa joskus eri verran, esim. .com on halvempi kuin .fi.

Löysin esim. www.hostgator.com joka tarjoaa nämä kaikki kolme n. 2,5e/kk hintaan. www.hostbig.com tarjoaa hintaan 0,66e/kk mutta ilman domainia, eli sen joudun ostamaan lisäksi. Toimiiko tämä niin, että nämä palvelutarjoajat aktivoivat valitsemani/ostamani nettiosoitteen heti kun saan sivut rakennettua ja haluan ne julkaista? Mun ei tarvii vaivata päätäni millään muulla asialla?
Onko tuohon sun Hostgator hintaan siis laskettu se erillinen domainin vuosimaksu?

Palveluntarjoajat järjestävät sen domainin. Se aktivoituu riippumatta siitä onko sivut valmiit, tosin hallintapaneeleista voit usemmiten kytkeä domain pois käytöstä kunnes sivut ovat valmiit.

Sellainen asia tuli mieleen, jos haluan myöhemmin .fi -verkkotunnuksen, ostan sen a) joltain firmalta hintaan 13e+X tai b) Viestintävirastosta hintaan 13e, kumpi kannattaa ja miksi? Ja saanko sen liitettyä noille jenkkiläisille palvelutarjoajien sivuille ja miten se käytännössä toimii? Aktivoidaanko .fi -osoite sieltä mistä sen ostin vaiko siellä missä on webhotelli+domain? Onko se käytännössä ihan suht helppoa?
Harva firma ottaa välistä itsellensä rahaa domainista, ja yleensä se ostetaan vain siltä omalta webhotellin tarjoajalta. Ylivoimaisesti helpointa...

Tarkista erikseen noista jenkkiläfirmoista (vai mitä ovatkaan) että tarjoaako ne myös .fi osoitteita.

Lisäksi mitä tarkoittaa sub-domain? Jos haluan sivuni kolmella kielellä, niin tarkoittaako se sitä että kaksi muunkielistä sivua tehdään sub-domainilla?
Subdomain ei ole pakollinen millään tavalla, se on vain kiva tapa kertoa että sivu on jotenkin erilainen. Nuo fi.wikipedia.org, ja en.wikipedia.org on hyviä esimerkkejä.

Sivut voi tehdä niinkin että sillä samalla www.domain.fi sivustolla on valinta kielestä ja se ei vaikuta osoitteeseen mitenkään. Se riippuu vain toteutustavasta... vois tehdä vaikka www.domain.fi/kieli/, tai kieli.domain.fi, tai sama osoite ja kielenvaihto ei näy mitenkään osoitteessa.

Mikä on parked domain?
Tarkoittaa vain sitä että rekisteröit osoitteen ja pidät sitä hotellipaketissasi. Et siis ohjaa sillä mihinkään, estät vain muiden sen rekisteröimisen.

Ja lopuksi maailman tyhmin kysymys, jos aloitan nettisivujen rakentamisen duunipaikan windows-koneella, niin voinhan jatkaa niitä koti-Macilla? :)
Toki, sillä ei ole väliä.

Tämä nyt on kyllä tosi tyhmä kysymys, tai pikemminkin pyyntö.. Kuuluis leffapuolelle mut en löytäny sopivaa ketjua. Tiiättekö sen leffan Lolita (1997 versio)? Kuka guru googlais/tubettais mulle siitä esiin semmosen kohtauksen kun se proffa ja Lolita istuu sylikkäin keinutuolis, Lolita muka lukee ihan coolina sarjakuvia, mutta oikeesti ne nussii. Anyone?

PS. Kyllä, olen pervo.

Olisiko jotain hyviä ideoita kannettavaksi tietokoneeksi?

Tarkoitus sillä olisi tehdä opiskelu- ja työhommia (tekstinkäsittelyä siis), surffata netissä ja kantaa mukana.

Toivon pitkää käyttöikää, pitkäkestoista akkua ja mahdollisimman huokeaa hintaa (max 600e).

Ps. Ja mä koko ajan etsiskelen itsekin, mutta valikoima on niin valtava, että en tiedä, miten ihmeessä saan tehtyä päätöksiä.

Tämä nyt on kyllä tosi tyhmä kysymys, tai pikemminkin pyyntö.. Kuuluis leffapuolelle mut en löytäny sopivaa ketjua. Tiiättekö sen leffan Lolita (1997 versio)? Kuka guru googlais/tubettais mulle siitä esiin semmosen kohtauksen kun se proffa ja Lolita istuu sylikkäin keinutuolis, Lolita muka lukee ihan coolina sarjakuvia, mutta oikeesti ne nussii. Anyone?

PS. Kyllä, olen pervo.

http://www.youtube.com/watch?v=7JReUEKTNg8&feature=related
Alkaa noin 7 minuutin kohdalla.

Olisiko jotain hyviä ideoita kannettavaksi tietokoneeksi?

Tarkoitus sillä olisi tehdä opiskelu- ja työhommia (tekstinkäsittelyä siis), surffata netissä ja kantaa mukana.

Toivon pitkää käyttöikää, pitkäkestoista akkua ja mahdollisimman huokeaa hintaa (max 600e).

Ps. Ja mä koko ajan etsiskelen itsekin, mutta valikoima on niin valtava, että en tiedä, miten ihmeessä saan tehtyä päätöksiä.

Olisikos tämmöinen ok: ASUS U31F (Core i3-380M, 4 GB, 13,3", Win 7 Home Premium) Hinta tuon 600e.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Olisikos tämmöinen ok: ASUS U31F (Core i3-380M, 4 GB, 13,3", Win 7 Home Premium) Hinta tuon 600e.
Näppärä peli, ja varmasti tarpeisiin riittäävä. Meinasin jo aiemmin vastata että tsekkaa jotain i3 kannettavia.

13" näyttö kyllä piisaa kunhan resoluutio on riittävä ja omat silmät pelittää tarpeeksi hyvin. Onko koko jo päätetty aiemmin? Voi pidemmän päälle olla rasittava tuo 13", en osaa sanoa.

Missä tuo on hintaan 600€? Onkohan siinä kumpi akku, koska tietääkseni saa kahtena eri versiona.

Näppärä peli, ja varmasti tarpeisiin riittäävä. Meinasin jo aiemmin vastata että tsekkaa jotain i3 kannettavia.

13" näyttö kyllä piisaa kunhan resoluutio on riittävä ja omat silmät pelittää tarpeeksi hyvin. Onko koko jo päätetty aiemmin? Voi pidemmän päälle olla rasittava tuo 13", en osaa sanoa.

Missä tuo on hintaan 600€? Onkohan siinä kumpi akku, koska tietääkseni saa kahtena eri versiona.

Tuolla ainaskin: http://www.kannettavatietokone.fi/tuotteet/U31F-RX130V.html

Tuossa on tekstin mukaan se isompi 8-kennoinen akku, kyl mä voisin tuohon hintaan ton poistaa.

3D:n voi sitten unohtaa, mutta se ei olekaan tässä kriteeri. Tosin se mukaan niin hinta pomppaakin jo monta sataa euroa.

Hintaansa todella kova laite. Verkkokaupassa esim. ei juuri tavaraa 13" luokassa edes löydy 600€ luokkaan, ja ne jotka siellä on ei tehojensa puolesta vedä tähän vertoja. Kaikki oleellinen löytyy, n-wifi, bluetooth, 4GB keskusmuistia, ja riittävä resoluutio.

Tuossa on tekstin mukaan se isompi 8-kennoinen akku, kyl mä voisin tuohon hintaan ton poistaa.

3D:n voi sitten unohtaa, mutta se ei olekaan tässä kriteeri. Tosin se mukaan niin hinta pomppaakin jo monta sataa euroa.

Hintaansa todella kova laite. Verkkokaupassa esim. ei juuri tavaraa 13" luokassa edes löydy 600€ luokkaan, ja ne jotka siellä on ei tehojensa puolesta vedä tähän vertoja. Kaikki oleellinen löytyy, n-wifi, bluetooth, 4GB keskusmuistia, ja riittävä resoluutio.

Joo ei mua 3D:t tällä hetkellä nappaa :) Mua vielä hiukan mietityttää tuo 13" koko. Ehdotit tossa toisessa ketjussa 15" laitetta. Onks siinä käytännössä kuinka paljon eroa noilla tuumilla?

Joo ei mua 3D:t tällä hetkellä nappaa :) Mua vielä hiukan mietityttää tuo 13" koko. Ehdotit tossa toisessa ketjussa 15" laitetta. Onks siinä käytännössä kuinka paljon eroa noilla tuumilla?
Tietenkin tarkkuus on hyvinkin todennäköisesti sama, eli 1366x768, koska hinta nousee kun samalle alueelle ahdetaan enemmän pikseleitä. Isommassa näytössä tarvitsee vain tihrustaa vähemmän, eli pikselit on suurempia. Eli on kiinni siitä mitä omat silmät kestää. Fyysinen ero on ihan havainnollistettavissa mittanauhalla, eli kun tuumakoot on ylänurkasta vastakkaiseen alanurkkaan.

Sitten taas jos 15" löytää isommalla tarkkuudella, niin ruudulle mahtuu enemmän tavaraa. Se on ihan oma preferenssi.

Henkilökohtaisesti pystyn käyttää korkeaa resoluutiota (tarkkuutta) pienelläkin näytöllä, joten itse kallistuisin 13" puoleen jossa sama tarkkuus kuin 15". Parhaiten ratkaisee ongelma niin että käy ihan liikkeessä kattoo vaan jotain 13 ja 15" koneita, ja katsoo aina mikä on näytön tarkkuus. Sitten voi tilata netistä sen perusteella koneen jossa hyvät speksit.

Nyt on ongelma! En ole koskaan meseä käyttänyt ja nyt sille olis käyttöä. Eli miulla on joku helvetin windows live tunnus ja mesetunnus? siis hotmail osoite. No oon kirjautuneena sisälle ja lisään jonku ystäväks, ni se ei mene hänelle perille, eikä hän löydä miuta tuolla miun osotteella? Mikä vittu tässä on näin vaikeeta? :D Ihmiset näkyy vaan offline-tilassa.

Miks mikää ei toimi mitä yritän :)

Saako logitechin z3 kaiuttimet (+subwoofer) kiinni suoraan taulutelkkarin ääniliitäntään? Ei mikään hifistelysetti mutta ois kunnon kotiteatterin vaatiman rahan puutteessa ihan ok. Telkkaria en siis vielä ole ostanut, että onko silläkin jotain merkitystä yhteensopimiseen?

Tiedetään, olen paska näissä hommeleissa, siksi kysyn tyhmiä.

Nyt on ongelma! En ole koskaan meseä käyttänyt ja nyt sille olis käyttöä. Eli miulla on joku helvetin windows live tunnus ja mesetunnus? siis hotmail osoite. No oon kirjautuneena sisälle ja lisään jonku ystäväks, ni se ei mene hänelle perille, eikä hän löydä miuta tuolla miun osotteella? Mikä vittu tässä on näin vaikeeta? :D Ihmiset näkyy vaan offline-tilassa.

Miks mikää ei toimi mitä yritän :)
Ootko kirjautunut sinne erilliseen ohjelmaan, vai selaimen kautta? Selaimen kautta tuo pitää kai ekan kerran laittaa päälle, se messenger ominaisuus. Siellähän on kaikkea muutakin roskaa.

Saako logitechin z3 kaiuttimet (+subwoofer) kiinni suoraan taulutelkkarin ääniliitäntään? Ei mikään hifistelysetti mutta ois kunnon kotiteatterin vaatiman rahan puutteessa ihan ok. Telkkaria en siis vielä ole ostanut, että onko silläkin jotain merkitystä yhteensopimiseen?

Tiedetään, olen paska näissä hommeleissa, siksi kysyn tyhmiä.
Sopii luultavasti, jos telkkarissa on 3,5mm tai RCA ulos. Voi tosin vaatia adapterin, ellei laita kuulokeliitäntään (3,5mm kuten tietokoneen kaiuttimet) mutta se voi olla tyhmässä paikkaa (edessä) tai äänitasot vähän hassut kaiuttimille.

Kiitos vastauksista :)) Moni asia selkeni.

Harva firma ottaa välistä itsellensä rahaa domainista, ja yleensä se ostetaan vain siltä omalta webhotellin tarjoajalta. Ylivoimaisesti helpointa...
Tarkista erikseen noista jenkkiläfirmoista (vai mitä ovatkaan) että tarjoaako ne myös .fi osoitteita.

Kyllä ne firmat ottaa välistä rahaa, jokaikinen jota jaksoin googlettaa, sehän se vasta huonoa bisnestä olisi, jos ne rekisteröisi domainit Ficoran hinnalla. Mutta kannattaako mun maksaa 25e jollekin firmalle fi-domainista jos saan sen Ficoralta 13e? Onko firman tarjoama palvelu 12e arvoista? Mikä siinä domainin Ficoralta suoraan ostamisesta on siis niin vaikeaa? Ulkomaiset yritykset eivät ymmärtääkseni voi myydä fi-domaineja, koska sen rekisteröitiin tarvitaan suomalainen henkilötunnus.

Mites kun hosting yritys tarjoaa sub-domaineja rajoittamattomasti, niin se tarkoittaa kuitenkin sitä, että mun on ostettava se sub-domainpaikka jostain x firmasta x hintaan? Eli jos toteutan monikieliset sivut sub-domainien avulla, niin maksan niistä sub-domaineista kuitenkin erikseen?

MIkä oli se toinen tapa tehdä monikieliset sivut? Saako sellaiset tehtyä kotisivukoneella? Vai vaatiiko se ohjelmointia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom