Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos vastauksista :)) Moni asia selkeni.

Kyllä ne firmat ottaa välistä rahaa, jokaikinen jota jaksoin googlettaa, sehän se vasta huonoa bisnestä olisi, jos ne rekisteröisi domainit Ficoran hinnalla. Mutta kannattaako mun maksaa 25e jollekin firmalle fi-domainista jos saan sen Ficoralta 13e? Onko firman tarjoama palvelu 12e arvoista? Mikä siinä domainin Ficoralta suoraan ostamisesta on siis niin vaikeaa? Ulkomaiset yritykset eivät ymmärtääkseni voi myydä fi-domaineja, koska sen rekisteröitiin tarvitaan suomalainen henkilötunnus.

Mites kun hosting yritys tarjoaa sub-domaineja rajoittamattomasti, niin se tarkoittaa kuitenkin sitä, että mun on ostettava se sub-domainpaikka jostain x firmasta x hintaan? Eli jos toteutan monikieliset sivut sub-domainien avulla, niin maksan niistä sub-domaineista kuitenkin erikseen?

MIkä oli se toinen tapa tehdä monikieliset sivut? Saako sellaiset tehtyä kotisivukoneella? Vai vaatiiko se ohjelmointia?

Sub-domaneja ei tarvitse rekisteröidä mihinkään, vaan "omistat" ne kaikki jo, kun sinulla on päädomain. Palveluntarjoajan pitää kuitenki reitittää subdomain menemään oikealle sivulle/kansioon, ellet voi sitä itse tehdä hallinta käyttöliittymän kautta. Voit ajatella web-osoitteita oikeelta päin luettaessa, että pisteen jälkeen alkaa aina uusi subdomain.

Monikielisyydenhän voi toteuttaa monilla tavoilla. Kotisivukoneesta on vaikea sanoa, mutta luultavasti voi ainakin tehdä alihakemistoja eri sivuille. Tämä on kuitenki työlästä, ku joudut päivittämään kaikkien sivujen ulkoasun, jos yhden kielinen muuttuu. Luulisi, että kotisivukone tukisi jonkinlaisia kielitiedostoja tms. jonne voisi linkata sisällön suoraan.

En tiiä tuleeko oikeesee ketjuu mut miten saan iphonest jaettuu netin ps3:lle. Käytössä siis iphone+ps3+läppäri. Läppäriinhän saan ton netin ihan normaalisti mut miten saan jatkettuu sen tonne pleikkarille asti, verkkoasetuksist pitää jotaa laittaa toi siltaus päälle mut onnistuuks tää homma nyt langattomast vai pitääks mun pistää ethernet kaapeli pleikan ja läppärin välii? toivottavast joku tajus.

En tiiä tuleeko oikeesee ketjuu mut miten saan iphonest jaettuu netin ps3:lle. Käytössä siis iphone+ps3+läppäri. Läppäriinhän saan ton netin ihan normaalisti mut miten saan jatkettuu sen tonne pleikkarille asti, verkkoasetuksist pitää jotaa laittaa toi siltaus päälle mut onnistuuks tää homma nyt langattomast vai pitääks mun pistää ethernet kaapeli pleikan ja läppärin välii? toivottavast joku tajus.
Läppärin käyttöjärjestelmä olisi kiva tietää. Kyllähän netin jako eteenpäin onnistuu, mutta asetukset vaihtelee, tai oikeastaan tapa miten ne asetetaan.

Miten liität iPhonen nyt läppäriin?

Onnistuuhan se periaatteessa niin että teet iPhonella sen hotspotin, mutta en tiedä miten siinä riittää lähetysteho yhtään kauemmaksi ja kahdelle laitteelle. En oikeastaan myöskään ole tutustunut iPhone hotspotin saatavuuteen ennen nelosta.

Vistahan täs on, muutaman vuoden vanha kone. iphone 3gs ja ihan liitän tolla puhelimen omalla piuhalla joka tulee usbii kiinni ja sitte vaa puhelimest internet jako päälle ja näin on netti koneessa, en ainakaan saannu langattomast toimimaa mut koitan myöhemmin laittaa ton nettipiuhan pleikkarin ja läppärin välii jos saisin sen sit pelittää.. mikä hotspot? :D

Meille tulee kotiin dna:n kiinteistö laajakaista ja nurkassa minulla on D-Linkin reititin. Langaton yhteys toimi noin vuoden moitteetta, mutta viime viikkoina se on alkanut pätkiä. Katkaisee langattoman yhteyden ja yrittää yhdistää sitä uudelleen siinä onnistumatta. Välillä auttaa, kun käyttää konetta valmiustilassa tai käynnistää uudelleen. Todella raivostuttava vika ja tekee netin selaamisen käytännössä mahdottomaksi. Mistähän vika voisi löytyä? Yhteys siis välillä toimii, joten täysin pimeä se ei ole. Ja koneena IBM:n T42 läppäri, jos se jotain merkitsee.

edit. ja siis koneen tai reitittimen paikkaa en ole muuttanut vaan etäisyys ym. on ennallaan. Vika on jossain muualla.

PCIe 2.0 kortit sopii normi PCIe paikkoihin, mutta täyttä hyötyä siitä ei saada irti. Kattoin tosta jonkun p5k emon ja siinä oli ainakin vaan tavalliset PCIe:t.

Emolevy on Asus p5k, osaako tuo emo käyttää PCI-E 2.0 näyttiksiä? En saa kirveelläkään kaivettua sitä tietoa mistään.

PCIe 2.0 kortit sopii normi PCIe paikkoihin, mutta täyttä hyötyä siitä ei saada irti. Kattoin tosta jonkun p5k emon ja siinä oli ainakin vaan tavalliset PCIe:t.
Monella tuntuu olevan outoja ongelmia P5K ja uudempien näyttisten kanssa.... pitäisi olla takaperin käypä kuten Pasipaavali jo totesi, mutta joillain kone toimii normaalisti kun laitto vanhemman kortin sisään.

Ahaa okei, no helvetti uskaltaiskohan tuota sitten ostaa. Kuinka paljon siitä jää tehoja ottamatta jos sellaisen nyt laittais? Jos nyt saan ensinnäkään koko konetta kuntoon :D

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive (6 kg)

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
^^ Kröhöm, mulla oli siinä P5K:ssa ATI Radeon HD 3870 x2, näytönohjain kaatuili aika usein Steamia pelattaessa, mutta pääsääntöisesti toimi ihan OK.

Ahaa okei, no helvetti uskaltaiskohan tuota sitten ostaa. Kuinka paljon siitä jää tehoja ottamatta jos sellaisen nyt laittais? Jos nyt saan ensinnäkään koko konetta kuntoon :D

PCI-E 2.0 väylän teoreettinen siirtonopeus on 2x nopeampi verrattuna vanhempaan väylään. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että tehoista suoraan menetetään puolet.

Riippuu ihan siitä kuinka high end näytönohjainta sitä ollaan ostamassa. Uskaltaisin veikata, että jos vähänkään tehottomampi näyttis on niin tehohäviö on suhteellisen pieni.

Jos uutena olet ostamassa, niin voithan yrittää liikkeen kanssa sopia, että voisit vaihtaa toisenlaiseen, jos yhteensopivuusongelmia ilmenee.

^^ Kröhöm, mulla oli siinä P5K:ssa ATI Radeon HD 3870 x2, näytönohjain kaatuili aika usein Steamia pelattaessa, mutta pääsääntöisesti toimi ihan OK.
Tää on näitä "mulla toimii", "ja mulla", juttuja. On sitä nähty niin erikoisia ongelmia jopa eri valmistajien samanlaisten tuotteiden välillä. Katselin vaan niin noita p5k keissejä on kaikenlaisia.

Mikäs tämä ostos nyt on? Menikö se nyt ohi jossain vaihees? Siis emoa ostamassa?

On noita LGA775 emoja 2.0 tuella vaikka muille jakaa.

Tää on näitä "mulla toimii", "ja mulla", juttuja. On sitä nähty niin erikoisia ongelmia jopa eri valmistajien samanlaisten tuotteiden välillä. Katselin vaan niin noita p5k keissejä on kaikenlaisia.

Mikäs tämä ostos nyt on? Menikö se nyt ohi jossain vaihees? Siis emoa ostamassa?

On noita LGA775 emoja 2.0 tuella vaikka muille jakaa.

Ei kun kävi niin mahtava setti että cybershamanilla hajos näyttis ja ymmärtääkseni nyt aikoo kasata uuden kokoonpanon. Otti sitten ystävällisenä kaverina yhteyttä että saan vanhan p5k emon häneltä posteja vastaan joten tottakai se mulle käy :) Eli jos rauta alkaa nyt toimimaan kuten pitäis, niin mahtava homma. Sitten huomasin että MTM1977 myy tuolla EVGA Geforce GTX275 (896mb versio) näyttistään joten ajattelin että samalla voisin päivittää tuon oman Geforce 8800GT 512mb:n tuohon kun sais halpaan hintaan. Mutta en tiedä kannattaako tota ostaa sitten jos tehoja menetetään, ei minkäänlaista käryä millainen noiden ohjainten ero käytännössä edes on :D

Ei kun kävi niin mahtava setti että cybershamanilla hajos näyttis ja ymmärtääkseni nyt aikoo kasata uuden kokoonpanon. Otti sitten ystävällisenä kaverina yhteyttä että saan vanhan p5k emon häneltä posteja vastaan joten tottakai se mulle käy :) Eli jos rauta alkaa nyt toimimaan kuten pitäis, niin mahtava homma. Sitten huomasin että MTM1977 myy tuolla EVGA Geforce GTX275 (896mb versio) näyttistään joten ajattelin että samalla voisin päivittää tuon oman Geforce 8800GT 512mb:n tuohon kun sais halpaan hintaan. Mutta en tiedä kannattaako tota ostaa sitten jos tehoja menetetään, ei minkäänlaista käryä millainen noiden ohjainten ero käytännössä edes on :D
Siitä vaan settiä ostat. Halvalla saa hyvää rautaa!

Kyllä mä vahvasti veikkaan että toimii, ymmärsin koko homman jotenkin aivan väärin.

Kaiken järjen mukaan pitäisi toimia, eikä se tehon menetys ole välttämättä edes huomattava millään tasolla.

Joo, nyt kun vielä kone alkais toimimaan halutulla tavalla tuon emon myötä :D

Toki tosta vois koittaa MTM1977:n kanssa sopia että jos ei toimikkaan, voinko palauttaa mutta katsoo nyt.

Ei tuolla taida olla tahnaa sen enempää mitä siinä vakkarina on mukana, sitä pitäis varmaan tuubi käydä jostain ostamassa kun tuon emon vaihtaa. Perse kun ei mistään löydä varmaa tietoa että toimiiko toi näyttis vai ei, harmi mennä arpapelillä ostelemaan ja testaamaan.

Ei tuolla taida olla tahnaa sen enempää mitä siinä vakkarina on mukana, sitä pitäis varmaan tuubi käydä jostain ostamassa kun tuon emon vaihtaa. Perse kun ei mistään löydä varmaa tietoa että toimiiko toi näyttis vai ei, harmi mennä arpapelillä ostelemaan ja testaamaan.
Lisää googlailemalla olen lähes 100% varma että toimii. Virallisten dokumenttien mukaan pitäisi toimia 2.0 kortti myös 1.1 paikassa kuten täällä jo Pasipaavalikin sanoi.

Se että onko sun ongelmat siinä emossa, niin ratkesiko se vielä. ;)

Tahnaa varmaa saa lähes mistä vain. Itse olen käyttänyt Arctic Silver tuotteita, mutta ehkä jo vähän hifistelyä. Tosin se alle 10€ tuubi riittää yhden sukupolven koneisiin melkeinpä, menee vanhaks ennen kuin loppuu.

Hehe joo turhaan tässä ehkä stressailen tuosta kortista, kattoo nyt ensin että onko se edes tuossa emossa vikaa. Mä vahvasti veikkaisin että on, kun tuon viimeisimmän bluescreenin jälkeen koittelin käynnistää, ei auennut. Kun löin käyttislevyn sisään ja se alko tutkimaan että onko windowsia asennettuna, alkoi jatkuva herjaaminen "C:windows/fonts folder is corrupted" ja ties mitä muita paikkoja tuolta oli korruptoitunut. Eli käynistyksenkorjauksella ei tullut mitään tulosta. Näkyy tässä kunhan toi paketti tulee postiin ja pääsee testaileen, harmi kun sitäkään ei voi oikein varmaksi testata kai millään, joskus tuo on toiminut kuukauden ja toisinaan pari päivää ennen kaatumista eikä välttämättä kunnon rasituskaan kaada (3dmark06 esimerkiksi).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom