Kiitos vastauksista) Moni asia selkeni.
Kyllä ne firmat ottaa välistä rahaa, jokaikinen jota jaksoin googlettaa, sehän se vasta huonoa bisnestä olisi, jos ne rekisteröisi domainit Ficoran hinnalla. Mutta kannattaako mun maksaa 25e jollekin firmalle fi-domainista jos saan sen Ficoralta 13e? Onko firman tarjoama palvelu 12e arvoista? Mikä siinä domainin Ficoralta suoraan ostamisesta on siis niin vaikeaa? Ulkomaiset yritykset eivät ymmärtääkseni voi myydä fi-domaineja, koska sen rekisteröitiin tarvitaan suomalainen henkilötunnus.
Mites kun hosting yritys tarjoaa sub-domaineja rajoittamattomasti, niin se tarkoittaa kuitenkin sitä, että mun on ostettava se sub-domainpaikka jostain x firmasta x hintaan? Eli jos toteutan monikieliset sivut sub-domainien avulla, niin maksan niistä sub-domaineista kuitenkin erikseen?
MIkä oli se toinen tapa tehdä monikieliset sivut? Saako sellaiset tehtyä kotisivukoneella? Vai vaatiiko se ohjelmointia?
Sub-domaneja ei tarvitse rekisteröidä mihinkään, vaan "omistat" ne kaikki jo, kun sinulla on päädomain. Palveluntarjoajan pitää kuitenki reitittää subdomain menemään oikealle sivulle/kansioon, ellet voi sitä itse tehdä hallinta käyttöliittymän kautta. Voit ajatella web-osoitteita oikeelta päin luettaessa, että pisteen jälkeen alkaa aina uusi subdomain.
Monikielisyydenhän voi toteuttaa monilla tavoilla. Kotisivukoneesta on vaikea sanoa, mutta luultavasti voi ainakin tehdä alihakemistoja eri sivuille. Tämä on kuitenki työlästä, ku joudut päivittämään kaikkien sivujen ulkoasun, jos yhden kielinen muuttuu. Luulisi, että kotisivukone tukisi jonkinlaisia kielitiedostoja tms. jonne voisi linkata sisällön suoraan.