Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
No perskele, enään pitää keksiä keino miten saan tuon eri version tuonne sisään :D

Noi BIOS tuet prosessoreille kannattaa katsoa Asuksen sivuilta suoraan.
Eilen vilkaisin ja oli muistaakseni 0304 versiosta alkaen tuki kaikille prosessoreille.
Asuksella on ainakin oman kokemuksen mukaan ollut niin, että uudemmat BIOS versiot tukevat aina myös samoja kuin vanhemmat versiot, tuettujen prossujen määrä siis vaan kasvaa BIOS versioiden myötä.

Eli itse en usko, että syynä olisi liian uusi BIOS. Liian vanhakaan se tuskin on, jos emolevy on vain pari kk vanha.

BIOS päivitys on valitettavasti sellainen prosessi, että ilman kuvaa ei kyllä onnistu millään, etenkin, jos kone ei edes biokseen asti päästä.

Jonski

Näyttö rikki? :lol2:

EDIT: Jaa, tota puitiin jo. Aika interesting keissi. Olisiko mahdollista saada jokin yhteenveto kaikesta mitä on kokeiltu?

Samaa mieltä MTM1977:n kanssa, toi prosessorin tukemattomuus BIOSissa vois olla looginen mutta aika outo jos emolevy uusi ja kantaan sopiva.

Pistellääs listaa. Toivottavasti en unohda mitään. :D

*Kone ostettu noin 2 viikkoa sitten
*Kaikki osat ulkoisesti kunnossa
*Kolmea eri näyttöä testattu
*Eri piuhoja testattu
*Eri näytönohjainta testattu
*Poweri testattu toimivaksi
*Näytönohjain testattu toimivaksi
*Prosessorissa ainakin pinnit yms. kunnossa
*Virrat tulee, flektit pyörii ja kaikki näyttää siltä miltä pitääkin
*Testailtu ilman levyjä ja asemia
*Olen irrotellut osat ja tarkistellut ettei ole jäänyt mitään hiuksia yms. väliin
*Kaikki kytkennät tarkistettu

Nuo nyt ainakin on tehty. Voin laittaa illemmalla perusteellisemman listan mikäli keksin jotain tässä työpäivän aikana mikä ei nyt tullut mieleen.

Oliko kokeiltu eri muistikampoja? Jotain puhetta oli jo aiemmin.

Kerran kaverille konetta kasatessa kävi yksinkertaisesti niin uskotmaton tuuri että kammat ei syystä tai toisesta emolevyn kanssa sopinut yhteen. Asian huomasi liike joka sen kokosi. Kammat siis oli toimivat, mutta ne ei vain jollain miljoonan tuurilla käynyt yhteen.

Oliko kokeiltu eri muistikampoja? Jotain puhetta oli jo aiemmin.

Kerran kaverille konetta kasatessa kävi yksinkertaisesti niin uskotmaton tuuri että kammat ei syystä tai toisesta emolevyn kanssa sopinut yhteen. Asian huomasi liike joka sen kokosi. Kammat siis oli toimivat, mutta ne ei vain jollain miljoonan tuurilla käynyt yhteen.

;)
http://www.pakkotoisto.com/tietotek...man-tyhmien-kysymysten-kerho-293/#post3130096

Tuo toisen muistin testaus taisi olla seuraavana to do listalla :D

TML:
Juu tuo muistien kokeilu eri kammoilla on tosiaan seuraava missio. Tuon saan tossa viikonlopussa testailtua.

Mr.M
Kone on koottu ja verkkokaupasta osat osteltu.

Haluan Macin, mielellään Airin. Ajattelin ostaa Amazonista käytettynä, koska suoraan sanottuna mulla ei ole mitään väliä vaikka koneessa olisi naarmuja tms., kunhan se toimii. Kriteerejä ovat lähinnä koulutöihin sopiva muisti (pitää pystyä käsittelemään ja tallentamaan isojakin dokumentteja), hinta < £800 ja yleinen helppokäyttöisyys.
Alla on pari vaihtoehtoa mitä katselin, mutta omaan silmääni ne näyttävät kaikki samalta :D Mitä pitää ottaa huomioon valinnassa ja minkä te valitsisitte?

Vaihtoehto 1
Vaihtoehto 2

Vaihtoehto 3
Kaikki vaihtoehdot

Tekisi mieli päivittää modeemin software ja firmware, jos se auttaisi tähän netin pätkimiseen. En vaan ole varma, että mitä tarkalleen ottaen mun pitää täältä ladata ftp://ftp.a-link.com/old/rr24ap/

Kyseessä siis A-link RR24AP

Modeemin oman setupin etusivu näyttää tältä. En vain löydä mistään, että mitkä versiot pitäisi ladata.
modeemi.webp

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Haluan Macin, mielellään Airin. Ajattelin ostaa Amazonista käytettynä, koska suoraan sanottuna mulla ei ole mitään väliä vaikka koneessa olisi naarmuja tms., kunhan se toimii. Kriteerejä ovat lähinnä koulutöihin sopiva muisti (pitää pystyä käsittelemään ja tallentamaan isojakin dokumentteja), hinta < £800 ja yleinen helppokäyttöisyys.
Alla on pari vaihtoehtoa mitä katselin, mutta omaan silmääni ne näyttävät kaikki samalta :D Mitä pitää ottaa huomioon valinnassa ja minkä te valitsisitte?

Vaihtoehto 1
Vaihtoehto 2

Vaihtoehto 3
Kaikki vaihtoehdot

Air jos se pitää saada joka kuppilaan ja luennolle ja käsilaukkuun mukaan. Muutoin 13" pro. Air ohuempi, mutta tehoissa häviää prolle. Prossa lisäksi taustavalaistu näppis. Akkukestokin taitaa Prossa olla parempi. Ellei ole kiire, itse odottaisin maaliskuun loppuun ainakin, silloin voi tulla jo uutta mallia. Hintaero 800-1000 ei nyt niin suuri ole, joten itse ostaisin varmaankin tulevan mallin airin tai pron uutena. Saat kuitenkin täyden takuun ja tuliterän vehkeen.

Mitä veikkaat, onko noi käytetyt ihan susipaskoja? Noi mun linkittämät ovat £600 luokkaa. Kirjoittaisin statsit tähän, mutta en osaa etsiä niitä tuolta product descriptionista. Paljonko suunnilleen pitää vähintään olla muistia noihin kouluhommiin ja yleensäkin sujuvaan käyttöön?

Mitä veikkaat, onko noi käytetyt ihan susipaskoja? Noi mun linkittämät ovat £600 luokkaa. Kirjoittaisin statsit tähän, mutta en osaa etsiä niitä tuolta product descriptionista. Paljonko suunnilleen pitää vähintään olla muistia noihin kouluhommiin ja yleensäkin sujuvaan käyttöön?

Vaikeapa sitä on näkemättä sanoa mikä on paska ja mikä ei. Kyllä nuo nykyiset täysin riittäviä ovat tehdaskokoonpanoillaan kaikki perus luentokäyttöön. 4gb nyt yleensä on se normaali millä pärjää tietyissä rajoissa. Ostaessasi uutena applestoresta saanet ainakin opiskelijana alennusta. En tiedä onko Briteissä jtn omia etuuksia, mutta lyyran kautta se alennus oli muistaakseni noin 10 % luokkaa.

Vaikeapa sitä on näkemättä sanoa mikä on paska ja mikä ei. Kyllä nuo nykyiset täysin riittäviä ovat tehdaskokoonpanoillaan kaikki perus luentokäyttöön. 4gb nyt yleensä on se normaali millä pärjää tietyissä rajoissa. Ostaessasi uutena applestoresta saanet ainakin opiskelijana alennusta. En tiedä onko Briteissä jtn omia etuuksia, mutta lyyran kautta se alennus oli muistaakseni noin 10 % luokkaa.

Sanoit tossa aiemmin, että tulevan mallin airin saa about tonnilla. Mistä? Mä en ole ikinä nähnyt uusia noin halvalla.

Tajusin muuten just etten voi ostaa Airia, koska tarvitsen ethernet-kolon kampuksen nettiä varten. Ovatko Prot kovinkin kömpelöjä, isoja ja painavia ympäriinsä kanniskelua varten?

Ostat halvimman 13" mb pron ja varmasti pärjäät eikä ole liian iso.

E: ei stä kyllä alta 1000&euro; saa. Tsekkaa applestoren hinnat.

Sanoit tossa aiemmin, että tulevan mallin airin saa about tonnilla. Mistä? Mä en ole ikinä nähnyt uusia noin halvalla.

Tajusin muuten just etten voi ostaa Airia, koska tarvitsen ethernet-kolon kampuksen nettiä varten. Ovatko Prot kovinkin kömpelöjä, isoja ja painavia ympäriinsä kanniskelua varten?

Se 800-1000 oli punnissa kerta tuo rajasi oli £800.

Lyyran hinnat Suomessa(noin):

Halvin 11" Air 918 euroa
13" Air alkaen 1198 euroa
Macbook Pro 13" 1050 euroa

IMO 13" Air ei ole hintansa arvoinen suhteessa Prohon.

Kiitos avusta!

Ostan koneen luultavasti täältä, mutta mitä katselin hintoja niin aikalailla samoissa pyöritään. Air tuli takaisin vaihtoehtoihin kun mietin että teen kuitenkin ison osan töistä kirjastossa tms. missä en tarvitse kaapelia nettiin (itseasiassa oma huone on ainoa missä tarvitsen sen), joten ehkä se kaapelikolon puuttuminen ei haittaisi niin paljon. Pitänee mennä johonkin katselemaan koneita paikan päälle...

hei kertokaas viisaammat että mitä hittoa tuolle tietokoneelle aina tapahtuu kun se jäätyilee. löytyy siis samurize joka monitoroi rammia, prossua, verkkoa, kovalevyjä ja gputa(gpu-z:n kautta). aina kun kone jäätyy niin kaikki rasitukset pysyy ihan nollissa mutta joku tuuletin rupeaa ottamaan kierroksia kopan sisällä. kusettaako samurize ja rasitukset on oikeasti tapissa vai mikä hiton tuuletin siellä aina alkaa pöhisemään?

hei kertokaas viisaammat että mitä hittoa tuolle tietokoneelle aina tapahtuu kun se jäätyilee. löytyy siis samurize joka monitoroi rammia, prossua, verkkoa, kovalevyjä ja gputa(gpu-z:n kautta). aina kun kone jäätyy niin kaikki rasitukset pysyy ihan nollissa mutta joku tuuletin rupeaa ottamaan kierroksia kopan sisällä. kusettaako samurize ja rasitukset on oikeasti tapissa vai mikä hiton tuuletin siellä aina alkaa pöhisemään?
En voi helpolla uskoa että Samurize näyttäisi oikeita tietoja jos kone jäätyilee.

"Aina kun kone jäätyilee", onko tuota ollut pitkään? Mitään isompaa tapahtunut, esim. uutta osaa tai ohjelmia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom