Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
PS. Voiko joku kertoa että MIKSI IHMEESSÄ pitäis ottaa miniläppäri normiläppärin sijasta? Miniläppärin toimivuus kun on risan taskulaskimen luokkaa ja tehot on siinä herätyskellon korvilla. Joskus jouduin 2pv semmosella kituuttelemaan, kyllä pahaa teki.

Koko on etuna. Se mahtuu matkalaukun/repun pieniin lokeroihin, hanskalokeroon autossa, ovitaskuihin, lähes taskuun. Toimivuusvertaustasi en ymmärrä, ainakin tuo juuri ostettu toimii täydellisesti ja mitään nykimistä yms ei ollut vaikka monta ohjelmaa oli samaan aikaan päällä. Jopa pelaaminen onnistui. Tosin läppäreiden touchpadillähän ei tee mitään, eli langallisen hiiren ostin tuolle kaveriksi.
Pelkästään kotikäytössä en läppäriä tosin ymmärrä, mutta jos kuljettelemaan mukana joutuu niin sitten en kyllä mitään 15-17 tuumaista rahtaamaan edes takas.

Akunkestoista en osaa sanoa, luulisi kestävän paremmin pienissä. Itsellä oli tuo IdeaPad 7h päällä yhteen menoon ja akkua jäi vielä reilusti, käyttö oli surffailua , musiikin kuuntelua ja mesettelyä yms.

Mikähän mättää kun videot tökkii? Pienellä näytöllä pyörittää jotenkuten mutta kokonäytössä ei mitään toivoa että toimisi. Käyttiksenä windows vista ja sekin vasta asennettu uusiksi. Youtubessa pyörittää koko näytössäkin. Mikä puuttuu? Ajurit? Joku päivitys?

Mikähän mättää kun videot tökkii? Pienellä näytöllä pyörittää jotenkuten mutta kokonäytössä ei mitään toivoa että toimisi. Käyttiksenä windows vista ja sekin vasta asennettu uusiksi. Youtubessa pyörittää koko näytössäkin. Mikä puuttuu? Ajurit? Joku päivitys?
Jos on uusin fläsh, ja päivitykset muuten kunnossa, niin kokeiles videota klikata oikealla napilla ja valitse settings. Ekasta välilehdestä (heti auki, nimeltään display) kytke pois hardware acceleration.

Ah tännehän on tullutkin pari vastausta. Joo pitää kokeilla tuota memtestiä yms kunhan saan joskus asennettua tuohon koneeseen käyttiksen, tekee muuten sellaista hauskaa juttua että asentaessa käyttistä kone hyytyy kesken tän "expanding files" osion, jotain 1/5 asennuksista onnistuu (taitaa olla tossa .ISO filussa tosiaan jotain vikaa). Lämmöt on mun mielestä ihan hanskassa, koppa on aina auki ja ei se kuumu yli 70 asteen juuri koskaan. Tosta bluescreenistä, jotain tän tyylistä:

“Page_Fault_In_Nonpaged_Area

Stop: 0×00000050” ja jotain errorcodea perään (tiedän, ne koodit ois aika jees mutta enhän mä tajunnut ottaa ylös niitä, ja nyt oon jo forkannu koko paskan kun yritin asentaa käyttiksen...)

sit pyytää poistamaan uutta hardwarea (jota ei ole), ja valittaa jostain wifsys? tjsp. tiedostosta

Ah tännehän on tullutkin pari vastausta. Joo pitää kokeilla tuota memtestiä yms kunhan saan joskus asennettua tuohon koneeseen käyttiksen

Memtest86 ei ole käyttöjärjestelmän päällä pyörivä ohjelma. Teet siitä rompun tai korpun ja boottaat siltä. Se on suoraan raudan päällä toimiva ohjelma. (Ja juuri siksi se onkin hyvä, IMO.)

Ah tännehän on tullutkin pari vastausta. Joo pitää kokeilla tuota memtestiä yms kunhan saan joskus asennettua tuohon koneeseen käyttiksen, tekee muuten sellaista hauskaa juttua että asentaessa käyttistä kone hyytyy kesken tän "expanding files" osion, jotain 1/5 asennuksista onnistuu (taitaa olla tossa .ISO filussa tosiaan jotain vikaa). Lämmöt on mun mielestä ihan hanskassa, koppa on aina auki ja ei se kuumu yli 70 asteen juuri koskaan. Tosta bluescreenistä, jotain tän tyylistä:

“Page_Fault_In_Nonpaged_Area

Stop: 0×00000050” ja jotain errorcodea perään (tiedän, ne koodit ois aika jees mutta enhän mä tajunnut ottaa ylös niitä, ja nyt oon jo forkannu koko paskan kun yritin asentaa käyttiksen...)

sit pyytää poistamaan uutta hardwarea (jota ei ole), ja valittaa jostain wifsys? tjsp. tiedostosta
Mitä asiaa olen netistä tutkinut, kovin moni toteaa että kyseessä on ongelma ajureiden kanssa. Voi tosin olla myös huono sun .ISO.

Ensiksi yrittäisin asentaa näytönohjaimen ajurit uudestaan. Eli katsot mikä on sen malli, ja etsit *valmistajan* sivuilta siihen ajurit. Sulla on Win 7, siihen käy Vista ajurit (jos ei löydy Win 7 ajureita kuten usein on hieman vanhemmissa koneissa) ja muistat vaan valita oikean bittisyyden (tosin ei pitäisi asentua väärät).

Sitten katsomaan onko emolevylle olemassa Vista tai Win 7 ajureita oikealle bittisyydelle.

EDIT: Voi olla myös fyysinen vika, eli esim. muistit. Kuten täällä jo todettu, niin memtest joko cd-levylle tai USB-tikulle ja siltä boot. Testiä rullaamaan.

Yks hyvin pieni mahdollisuus, on ajaa CCleaner jos sulla on jotain ylimääristä häikkää rekistereissä tai tiedostoissa. Eli ajat sillä perus putsauksen sekä rekisterien putsauksen.

Mitä asiaa olen netistä tutkinut, kovin moni toteaa että kyseessä on ongelma ajureiden kanssa. Voi tosin olla myös huono sun .ISO.

Ensiksi yrittäisin asentaa näytönohjaimen ajurit uudestaan. Eli katsot mikä on sen malli, ja etsit *valmistajan* sivuilta siihen ajurit. Sulla on Win 7, siihen käy Vista ajurit (jos ei löydy Win 7 ajureita kuten usein on hieman vanhemmissa koneissa) ja muistat vaan valita oikean bittisyyden (tosin ei pitäisi asentua väärät).

Sitten katsomaan onko emolevylle olemassa Vista tai Win 7 ajureita oikealle bittisyydelle.

EDIT: Voi olla myös fyysinen vika, eli esim. muistit. Kuten täällä jo todettu, niin memtest joko cd-levylle tai USB-tikulle ja siltä boot. Testiä rullaamaan.

Yks hyvin pieni mahdollisuus, on ajaa CCleaner jos sulla on jotain ylimääristä häikkää rekistereissä tai tiedostoissa. Eli ajat sillä perus putsauksen sekä rekisterien putsauksen.

Thänks, laitetaan näitä testaukseen! Noista ajureista, aina olen ottanut valmistajan sivuilta ajurit niin näyttikseen kuin emollekkin chipset driverin. Näyttiksen ajuri asentuu kiltisti, mutta chipsetin kohdalla aina kun asennus on suoritettu, windows popuppaa tän kivan viestin "Ohjelma ei ehkä asentunut oikein; Asenna uudelleen tai Ohjelma asentui oikein" vaihtoehdoilla. Aloin miettiin kyllä tota .ISO filua, nimittäin asensin ton ekan kerran dvd:ltä jolla kaverikin asensi, ja sillä ei ole mitään ongelmaa ollut homman kanssa eli se ei ehkä siinä vika sitten olekaan. Jos toi memtest kusee, riittääkö että ostan uudet kammat vai voiko vika olla emon liittimissä tai vastaavassa?

Ja tosta rekisterin putsauksesta, kai ne putsautuu siinä samalla jos formatoi koko kovon? Sen olen tehnyt ~8 kertaa kuluneen vuoden aikana kun toi kone on aina hyytynyt ja käyttis pitänyt asentaa uudelleen.

Jos toi memtest kusee, riittääkö että ostan uudet kammat vai voiko vika olla emon liittimissä tai vastaavassa?

Ja tosta rekisterin putsauksesta, kai ne putsautuu siinä samalla jos formatoi koko kovon?

Muistivirheen -- jos sellaisen löydät, mitä valitettavasti epäilen -- selvittely kannattaa aloittaa ottamalla toinen muistipiiri irit. Voihan olla, että toinen piiri on ehjä.

Rekisteri puhdistuu kun kiintolevy formatoidaan. (Siis Windowsin rekisteri; sana on valitettavan monimerkityksellinen.)

Siis joo... rekisteristä puhuttaessa 98% ajasta puhutaan Windowsin rekisteristä.

Formatointi tietenkiin poistaa kaiken, eli myös ongelmat. Tai ainakaan merkkaa poistetuksi jos kyseessä quick format. :p

EDIT: Tuli mieleen yksi asia, ja ihan viime viikon keissi itsellä. Läppäri sekoili kuten olisi muistit rikki, memtestiä ajoin eikä mitään, loppujen lopuksi ekan kerran oli huono .ISO ja tokalla kerral oli kunnon image (MS:ltä saatu) ja sitten errorit aiheutti sopimaton näytönohjaimen ajuri jonka Windows Vista SEKÄ Windows 7 asensi ihan itse. Olikin pähkäilemistä, ensin huono .ISO (kaikin puolin sekaisin), sitten virallinen Vista .ISO sekoili, ja sitten vielä kolmantena asensin virallisen Windows 7 Pro:n ja sekin sekoili. Lopputulos se, että jos unohdetaan tuo viallinen .ISO, niin sekä Vista että Windows 7 asensi Windows Updaten kautta videoajurit jotka sekoitti koneen ja aiheutti mm. mustaa ruutua ja BSOD:ta. Hain valmistajan (en koneen, vaan näyttiksen) sivuilta tuoreimmat Vista ajurit ja kaikki pelitti.

Siis joo... rekisteristä puhuttaessa 98% ajasta puhutaan Windowsin rekisteristä.

Formatointi tietenkiin poistaa kaiken, eli myös ongelmat. Tai ainakaan merkkaa poistetuksi jos kyseessä quick format. :p

EDIT: Tuli mieleen yksi asia, ja ihan viime viikon keissi itsellä. Läppäri sekoili kuten olisi muistit rikki, memtestiä ajoin eikä mitään, loppujen lopuksi ekan kerran oli huono .ISO ja tokalla kerral oli kunnon image (MS:ltä saatu) ja sitten errorit aiheutti sopimaton näytönohjaimen ajuri jonka Windows Vista SEKÄ Windows 7 asensi ihan itse. Olikin pähkäilemistä, ensin huono .ISO (kaikin puolin sekaisin), sitten virallinen Vista .ISO sekoili, ja sitten vielä kolmantena asensin virallisen Windows 7 Pro:n ja sekin sekoili. Lopputulos se, että jos unohdetaan tuo viallinen .ISO, niin sekä Vista että Windows 7 asensi Windows Updaten kautta videoajurit jotka sekoitti koneen ja aiheutti mm. mustaa ruutua ja BSOD:ta. Hain valmistajan (en koneen, vaan näyttiksen) sivuilta tuoreimmat Vista ajurit ja kaikki pelitti.

No mutta hei tossahan se vika voisi olla myös, jos se uppailee updaten kautta itse noita ajureita. Mutta pitää ajaa toi memtest kunhan pääsen takas kämpille, kyselen sitte lisää jos sieltä jotain selviää :P kiitti kaikille tähän mennessä!

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Moi. En jaksanut tosiaan ihan kaikkia +400 sivua käydä läpi, joten kysäisen nyt tällaisen aika varmasti usein kysytyn kysymyksen.

Jokin aika sitten authasin itseni quakenettiin, toimi parisen päivää ongelmitta. Nyt tunnukseni ei ole kuitenkaan toiminut enää pariin viikkoon. Kun yritän authata, tulee viesti "Q No such nick".

Luin jostain, että syy on siinä, ettei Q ole serverillä. En kuitenkaan ymmärrä että kuinka sama ongelma voisi olla päällä pari viikkoa? Varsinkin, kun parilla muulla kaverilla ei näyttänyt samaa ongelmaa ilmenevän?

Moro, ongelma koskee langatonta verkkoyhteyttä. Ostin dlink 615 sarjan langattoman reitittimen joka käyttää 802.11n standardia, mukana tuli usb palikka jonka avulla n-yhteys pitäisi onnistua. Idea oli siis että kun aikaisemmin wlan on rajoittanut internet yhteyden nopeutta niin olisin saanut paremmin koko kaistan laajuuden käyttöön tällä reitittimellä. yhteyden latausnopeus ethernet kaapelilla on jotain 600-800kt/s ollut ja wlanilla aikaisemmin n. 250kt/S. mutta nyt sitten kun asensin tämän uuden reitittimen käyttöön niin paras nopeus mihin pääsen on n. 160kts... eihän tässä näin pitänyt käydä??????? Mikä näin matalaan nopeuteen voisi olla syynä? ainakin uusimmat firmwaret ja ajurit pitäs olla käytössä....

Tietotekniikan kehitys on nopeaa ja minä hidas seuraamaan; mikä olisi hyvä prosessori tämän hetken peliskeneen niin ettei tarvitse heti olla uutta ostamassa (tämäkin suhteellinen käsite). Budjetti sellainen 200-300 euroa. Onko esim Intelin Core i7 860 mistään kotoisin?

Tietotekniikan kehitys on nopeaa ja minä hidas seuraamaan; mikä olisi hyvä prosessori tämän hetken peliskeneen niin ettei tarvitse heti olla uutta ostamassa (tämäkin suhteellinen käsite). Budjetti sellainen 200-300 euroa. Onko esim Intelin Core i7 860 mistään kotoisin?

Lähes mikä tahansa tuossa hintaluokassa riittää, näytönohjaimeen kannattaa se sijoitus tehdä.

Siis, varmasti tiedät myös että eri prosessorit vaati erilaisia emolevyjä ja jopa muistiyhdistelmiä. Kysyn vain, kun ihmettelen miksi et kysy muista osista.

300€ jos viitsit laittaa, niin i7 950 on minun mielestä paras vaihtoehto etenkin kun ajatellaan että ei tarvitsisi heti uutta ostaa, eli: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0692

Tuo on LGA 1366 socketin emolevyyn, ja esim. i7 860 on taas socket 1156 kantaan sopiva. Luultavasti (korjatkaa joku jos olen väärässä) jos valitset tuon paremman i7 950 niin myös muut osat maksaa enemmän, eli lähinnä emolevy ja muistit. Muistit kalliimpia siksi että 1366-kantaiset ovat kolmikanavaisia, eli tarvitset kolmen seteissä muistia, yleisimmin 3x 2GB.

Tosin, siitä voidaan vääntää että i7 860 on parempi hinta/teho -suhde, ja i7 950:n etu ei ole järisyttävä. Tuosta voit katsoa suorittimien vertailua, joissan 860 jopa vie... http://www.anandtech.com/bench/Product/100?vs=108
Niin, ja i7 860 kanssa voit ostaa 2x 2GB keskusmuistia, vs. i7 950:n 3x 2GB. Kertoo myös jotain että 1156 emolevy on alkaen ~90€, ja 1366 alkaen ~150€.

1366:n, jonka itse valitsisin, puolesta puhuu taas paremmat ominaisuudet, triple channel muistit (sen hyöty kans niin ja näin riippuen keltä kysyy), ja parempi tuki kahdelle näytönohjaimelle (enemmän "kaistaa".

Lähes mikä tahansa tuossa hintaluokassa riittää, näytönohjaimeen kannattaa se sijoitus tehdä.
Se on totta.

1156 vs 1366 sen sijaan on karrikoidusti "halvempi ja riittävä" vs. "kalliimpi ja kaikki kilkkeet".

Itse valitsisin aina 1366, mutta koko paketti maksaa sen ehkä 100-200€ enemmän.

Ei tässä nyt ihan untuvikkona olla hommissa, tiedän kyllä että palikat vaikuttaa paljonkin toisiinsa. Ei ole vaan aikoihin tarvinut perehtyä skeneen ja tarvitsin jonkun lähtökohdan. Kun yksi palikka on katsottu niin voi alkaa kasaamaan sen ympärille sitten muita.

Taidan pysyä tuossa 1156 kannassa, riippuen minkälaiseen näytönohjaimeen sitä päätyy. Onko ehdotuksia mikä on se tämän hetken "kova" juttu näyttisten osalta? Tai hinta/laatu suhteelta hyvä?

Ei tässä nyt ihan untuvikkona olla hommissa, tiedän kyllä että palikat vaikuttaa paljonkin toisiinsa. Ei ole vaan aikoihin tarvinut perehtyä skeneen ja tarvitsin jonkun lähtökohdan. Kun yksi palikka on katsottu niin voi alkaa kasaamaan sen ympärille sitten muita.

Taidan pysyä tuossa 1156 kannassa, riippuen minkälaiseen näytönohjaimeen sitä päätyy. Onko ehdotuksia mikä on se tämän hetken "kova" juttu näyttisten osalta? Tai hinta/laatu suhteelta hyvä?
Joo, en vaan nyt ollut ihan varma ton aiemman viestin perusteella. :david:

Hinta/laatu suhteen kuningas taitaa nyt olla 6870, hinta vain hieman yli 200 ja melkein pärjää ~350€ 5870:n kanssa. 5870 kaverilla (i7 860) pyörittää high asetuksilla Dirt 2:sta kolmella näytöllä eli resoluutio sen 5760x1080. Eli jos esim. 6950 sijoittuu 300€ tuntumaan se on huisi peli, 6970:sta puhumattakaan mut kai se on jo lähemmäs 400€. Noiden 69xx hinnoista ei ole juur tietoa vielä.

Osaakos joku kertoa, että miten tapahtuu ps3 kytkeminen nettiin mokkulan avulla? Jos siis hommaan wlan-tukiaseman johon mokkulan voi liittää, miten saan pleikan löytämään tämän kyseisen verkon, tai suojattua sen etteivät muut löydä. Ja pitääkö mokkulan simkortilta ottaa pin-koodin kysely pois päältä, vai millä ihmeellä sen saa suoraan yhdistämään itsensä kun tökkään sen tukiasemaan?

Osaakos joku kertoa, että miten tapahtuu ps3 kytkeminen nettiin mokkulan avulla? Jos siis hommaan wlan-tukiaseman johon mokkulan voi liittää, miten saan pleikan löytämään tämän kyseisen verkon, tai suojattua sen etteivät muut löydä. Ja pitääkö mokkulan simkortilta ottaa pin-koodin kysely pois päältä, vai millä ihmeellä sen saa suoraan yhdistämään itsensä kun tökkään sen tukiasemaan?
Itselläni on tuossa vieressä tollanen tukiasema avaamattomana, katsotaan mitä se sanoo pin-koodista.... no niin, ainakin tässä A-Linkin versiossa on modeemissa asetus PIN-koodille. Eli se syötetään sinne kerran.

Boksihan pitää konfiguroida tietokoneen avulla, eli selaimella mennään tiettyyn osoitteeseen kuten esim. 192.168.1.254 jossa se sitten kysyy tunnukset. Tunnukset on manuaalissa. Siellä selaimen käytettävässä ohjelmassa on sitten asetukset jolla kytketään WLAN päälle jos ei ole (eli langallisesti ensin kiinni reitittimeen), ja usein ei ole sen takia että pitää ensin konfiguroida suojaus. Suojaus toki voi olla jollain merkillä jo valmiina... mutta uutiskynnyksen ylittäneet "naapuri vei verkkoani minun tietämättä" -artikkelit on pistäny valmistajat usein kytkemään defaulttina WLAN pois.

PS3 kyllä löytää verkon sitten aivan normaalisti kuten minkä tahansa muun WLANin, ja sille annetaan vain salasana verkkoon jonka laitoit (ellet tehnyt toisenlaista suojausta)...

Noissa vehkeissä on kyllä hyvät ja selkeät ohjeet mukana. Sellainen pointti vielä, että kannattaa tarkkaan tutkia tukeeko tukiasema sun mokkulaa. Itse en tarkistanut, ostin vain sellaisen joka tuki montaa eri merkkiä ja toivon että toimii sitten joskus kun asennan paikalleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom