Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Miten SSD formatoidaan? Voiko tuon SSD:n formatoida normaalilla Windowsin quickformat-toiminnolla? Minulla on Kingstonin SSDNow V+ 128GB+Bundle Kit mutta en löytänyt mistään netistä Kingstonin levyille ohjeita tohon formatoimiseen. Sen sijaan OCZ:n valmistamille levyille näkyi olevan ohjelmia yms apuja ympäri nettiä. Sen sain selville, että SSD:tä ei saa formatoida Windowsin fullformatilla? Windows jotenkin kusi ja tarvitsisi se asentaa uudelleen, en kuitenkaan uskalla lähteä soitellen sotaan. Sen verran kallis komponentti kuitenkin...

Miten SSD formatoidaan? Voiko tuon SSD:n formatoida normaalilla Windowsin quickformat-toiminnolla? Minulla on Kingstonin SSDNow V+ 128GB+Bundle Kit mutta en löytänyt mistään netistä Kingstonin levyille ohjeita tohon formatoimiseen. Sen sijaan OCZ:n valmistamille levyille näkyi olevan ohjelmia yms apuja ympäri nettiä. Sen sain selville, että SSD:tä ei saa formatoida Windowsin fullformatilla? Windows jotenkin kusi ja tarvitsisi se asentaa uudelleen, en kuitenkaan uskalla lähteä soitellen sotaan. Sen verran kallis komponentti kuitenkin...

SSD näkyy koneelle sinänsä samanlaisena laitteena kuin perinteinen kiintolevy. (Tietenkin, eihän se muuten toimisi ilman erillisiä ajureita.) Näin ollen sen VOI formatoida millä tavalla vain. Mutta kun Windows XP ei ainakaan perusasennuksessa mitenkään tue SSD-levyjen erityispiirteitä, koko levyä kannattaa käyttää Windows 7:lla. Ja sen pitäisi sitten taas automaattisesti tietää mitä tehdä.

Vanhanaikaisella levyllä on vain kaksi toimintoa: lue ja kirjoita. SSD:llä on lue, pyyhi ja kirjoita. Pyyhintä tapahtuu isompi pala kerrallaan kuin kirjoitus. Siksi käyttöjärjestelmän pitäisi antaa eräänlaisia vinkkejä levylle sen käytöstä, jotta levy toimisi tehokkaasti ja kestäisi pitkään.

Mun mielestä voi formatoida normaalisti. Full format on turha, toki eriäviä mielipiteitä varmasti löytyy. Perustuu siis lukemaani/keskusteluihin... ei siihen että olisin kokeillut.

Mihin käytät? Onko sulla toinenkin? Siksi kysyn, että eniten hyötyy jos asennat käyttöjärjestelmän sille.

Uuteen koneeseeni halusin vielä lisää vauhtia. Käytän sitä normaalin HDD:n rinnalla juurikin käyttikseen ja useimmin käyttämilleni ohjelmille. On kyllä huomattava ero. Luin myös, että full format olisi turha/ei suositeltava. Jotkut väittävät että se sotkisi tuon Trim toiminnon, joka korjaa kovoa itsestään Windowsin defragmentin tavoin? Jossain väitettiin myös että full format laskisi SSD:n käyttöikää. (Anteeksi puuttuvat linkit, selannut päivän aikana lukusia sivuja). Kai minä sitten uskaltaudun formatoimaan sillä quickillä. W7 64bit siis käytössä.

SSD ainoastaan quick format, ei full format. Kuulemma rasittaa rajusti elinikää. Googlella löytää lisätietoa.

Kai minä sitten uskaltaudun formatoimaan sillä quickillä. W7 64bit siis käytössä.

Eipä full format ole tarpeen oikeastaan koskaan, perinteisilläkään levyillä. Jos levy on kunnossa, pika-alustus tekee mitä tarvitaan. Jos taas leyvn kuntoa epäilee, on joka tapauksessa parempi testata se jollain vähän paremmalla ohjelmalla kuin formatilla. Ja pitkiin aikoihin ei kiintolevy ole näyttänyt koneelle todellista kuntoaan. Näennäisesti esim. 2 GT levy sisältää vaikkapa 2,02 GT oikeasti ja jos joku sektori alkaa hajota, se automaattisesti korvataan levyn sisäisellä logiikalla jollain varasektoreista.

Tuosta SSD:n erosta perinteiseen ja TRIM-komennosta ks. esim. http://fi.wikipedia.org/wiki/SSD#TRIM-komento_ja_ylikirjoitusongelma (ja purnuta jos et ymmärrä, on tätä kirjoitettaessa lähinnä minun tekstiäni).

Telewell 510, ei pääse muuttamaan mitenkään asetuksia nettiselaimessa? 192.168.0.254 osoitteeksi, mutta tulee vain sivun lataamisvirhe eikä mene. Laitetta on kokeiltu resetoida tehdasasetuksille, mutta ei muutosta. Mikäs vitja tässä nyt TAAS on? Telewell ei kyllä ole koskaan toiminut kunnolla, aina jtn häikkää sen kanssa.

kokeillut eri selaimella? tai ota telewellin ja puhelinpistorasian välinen johto irti ja sammuta palomuurit/virustorjunnat jos ne blokkaa sen jostain syystä pois.

Kokeiltu mozilla ja ie, ei toimi. Kokeiltu ottaa kaikki piuhat irti, resetointi jne, ei toimi. Virustorjunta/palomuuri pois, ei toimi.
Tarkotus olisi nyt vain päästä muuttamaan asetuksia, että saisi ps3 nettipelin pelittämään :(

EDIT. No nyt pääsinkin, ei mennytkään kun 40 minuuttia ja 5 resetointia. Mikäs olisi hyvä/paras korvaaja tälle romukasalle?

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Miniläppärin tarvitsisin ,mutta mitään kokemuksia ei noista oikein ole vielä. suositelkaa?
Hintaluokka?

Valtavia eroja esim. 300 ja 500€ välillä. 500€ yli kun mennään aina lähes tonniin asti niin saa todella mahtavia vehkeitä...

Tuohonhan sais ängettyä jo uuden Macbook Airin.
Olin jo samaa sanomassa, ja tämä on ensimmäinen kerta kun voisin ehdottaa Applea mutta tuo 11" Macbook Air on huima. Tuon halvimman Airin ongelma tosin on että kiintolevytilaa on vaivaiset 64GB, toki se on nopeaa flash-muistia... ainahan sitä voi kantaa jotai taskukokoista monen sada gigan ulkoista kovalevyä jossa USB-virta. Applessa on varmaan kovin akkukesto, en ole lukenut noin mutta uskoisin.

Toki vaatii että ei ole PC-miehiä, ja haluaa Applea käyttää. Tietenkin osista maksaa vielä vähän enemmän.

PC puolelta löytyy tosin paljonkin noita 11" koneita siinä 7-900€ hintaluokassa, ja ainakaan puhdin puolesta ne ei häviä. Design on eri asia. ~800€ saa miniläppärin (mun mielestä 11" on myös mini) jossa 4GB keskusmuistia, i3 330UM joka päihittää tuon 11" Macbook Airin suorittimen, ja suurella tallennuskapasiteetillä.

olen kysynyt muistaakseni kerran jo aikaisemmin mutta vielä toistoksi:

Yritän asentaa läppärini sisäistä mikrofonia toimintaan mutta painaessa "asenna mikrofoni" kone suoltaa error tekstin "your current speech engine does not support this action at this time". Eli mitähän vittua sille tulisi sitten tehdä? Koneena on hp:n peruskamaa windows 7:lla.

olen kysynyt muistaakseni kerran jo aikaisemmin mutta vielä toistoksi:

Yritän asentaa läppärini sisäistä mikrofonia toimintaan mutta painaessa "asenna mikrofoni" kone suoltaa error tekstin "your current speech engine does not support this action at this time". Eli mitähän vittua sille tulisi sitten tehdä? Koneena on hp:n peruskamaa windows 7:lla.
Windows 7 asennettu jälkeenpäin ilmeisesti kun mikki ei toimi? Vai tuli mukana eli kaikki ajurit pitäs olla kunnossa?

Mitä tarkoitat kun sanot että yrität asentaa sitä, yrität siis valita sitä ohjelmassa vai?

Miniläppärin tarvitsisin ,mutta mitään kokemuksia ei noista oikein ole vielä. suositelkaa?
500-1000e konetta ajattelin itselle ja pikkusiskolle riittää 300-400e kone.
3-400€ hintaluokassa mun mielestä kaksi mallia erottuu yli muiden, eli nämä:

Sony Vaio VPC-M12M1E/W

Lenovo IdeaPad S10-3S 10.1" SD+

Niissä on paljonkin eroja, itse kaatuisin IdeaPad:in puoleen, vaikka suoritin on hieman (hyvin vähän) hitaampi kuin Sonyssa, niin siinä on tuo huomattavasti isompi resoluutio näytössä ja puhtaasti se mun mielestä nostaa sen reippaasti yli Sonyn. Sony on tietenkin paljon "hienompi".. ja siinä on hieman tehokkaampi suoritin (huom. hieman), mutta siinä on huonompi akkukesto ja näyttö ei tärkeimmässä eli resoluutiossa pärjää.

IdeaPadista on tuollain noin 35€ kalliimpi versio, ja siinä on 3G intergroitu (eli sim-paikka ja modeemi), mutta siinä ei taas ole tuota HD (720p) näyttöä. Itse henkilökohtaisesti mielummin kannan mokkulaa taskussa ja otan tuon 1280x720 reson, kuin built-in 3G ja perus 1024x600. Tämä siis: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=28582

500-1000€ koneita en ole vielä näin paljoa vilkaissut.

500-1000e konetta ajattelin itselle ja pikkusiskolle riittää 300-400e kone.
500-1000€ koneita en ole vielä näin paljoa vilkaissut.
No niin, tutkiskelin tuota 500-1000€ hintaluokkaa. Ilmeisesti etsit kuitenkin ihan miniläppäriä myös itsellesi?

Nämä on kaikki toki mielipiteitä, ja perustuu siihen mitä olen komponenteista lukenut ja miten itse asian näen. Toki lopussa kannattaa aina kokeilla miltä nuo vaikuttaa käteen jne., mutta...

Tuossa hintaluokassa 3G on mielestäni ehdoton, samoin vähintään 2GB keskusmuistia toki mielellään 4GB. Miniläppäreissä useimmiten 2GB maksimi mutta noissa "pienissä läppäreissä" (jotka on yhtä pieniä mutta kalliimpia ja tehokkaampia) on jopa 4GB ja niissä voi aina vaihtaa sitten 2GB -> 4GB myöhemmin. Resoluutiot alkaa myös kasvaa kun mennään yli 500€ aina 1000€ asti, ja lähinnä se on 1366x768.

Nyt on sitten sellainen valinnan aika, että haluaako tehokkaamman pienen (mini) läppärin vai perinteisen miniläppärin joka tehossa häviää mutta hinnassa ja akkukestossa voittaa. Tuolla erotuksella osui silmään kaksi vaihtoehtoa, ja vaikka Acer fani en ole niin niillä oli kovin vaihtoehto tuohon "tehokkaaseen" pieneen läppäriin.

HP Mini 5103 10.1" HD
  • 10.1" 1366x768 LED
  • Atom N550 1.5 GHz (tupla-ydin)
  • 2GB - ei voi lisätä
  • 250 GB kovalevy
  • LAN / WLAN (a/b/g/n) / Bluetooth / 3G
  • 3x USB, VGA, mikki/kuuloke
  • Webkamera
  • Akkukesto jopa 10 tuntia
  • Win 7 Pro 32-bit

Acer TravelMate 8172 11.6"
  • 11.6" 1366 x 768 LED
  • Core i3-380UM (tupla-ydin, "oikea" suoritin)
  • 4GB DDR3
  • 320 GB kovalevy
  • LAN / WLAN (b/g/n) / Bluetooth 3.0 / 3G
  • 3x USB, VGA, mikki/kuuloke, telakkaliitäntä
  • Webkamera, muistikortinlukija
  • Akkukesto epävarma, yhden lähteen mukaan jopa 7+ tuntia
  • Win 7 Pro 32-bit (outoa... 4gb keskusmuistia..) / + XP downgrade

Tuossa nyt kaksi hyvin erilaista vaihtoehto, eri hinnoissa, mutta kumpikin on "mini". Tuo kalliimpi on toki huomattavasti tehokkaampi, eli riippuu siitä mitä etsii.

Tosiaan painotan että nämä ovat mielipiteitä. Perustuus vain omaan tietoon ja komponenttien tutkiskeluun.

Tää nyt ei varsinaisesti ole mikään peruskysymys, mutta jospa täältä löytyisi apua. Eli ongelma on ton pöytäkoneen kanssa, se tuntuu paskovan itsensä aina muutaman viikon-kuukauden välein. Asennan siis winukan (64 win7 ultimate, piraatti btw), ja kaiken tilpehöörin mitä nyt pitää, tosin chipset driverit ei tunnu asentuvan koskaan oikein tohon. No kone pelittää ihan mallikkaasti aina tietyn aikaa, mutta ykskaksyllättäen sitten kun käynnistän tätä vehjettä joku kaunis aamu, isketään käynnistäessä bluescreeniä jossa lukee jotain errorcodea ja että jokin tiedosto puuttuu tjsp tai ihan muutenvaan ei suostu enää käynnistämään eikä löydä muka windowsin asennusta mistään. Kovon uusin jo, josko vika olis siinä, mutta saman paskan teki taas ton uusimisen jälkeen.
Mietinkin että voiko vika olla sitten emolevyssä, vaiko tossa piraattiwindowsissa. Halvemmaks toki tulis ostaa toi winukka, emon kun uusii nykyaikaiseen niin aikalailla pitää prossukin ostaa jonka jälkeen kaikki muukin on sama uusia. Vituttaa vaan tollanen kun ei uskalla ostaa mitään pelejä tohon värkkiin, ja pelaaminen on hieman turhauttavaa kun tallennukset pitää viedä ulkoiselle kovolle ettei vaan hävii kun kone taas päättää paskoa itsensä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom