Tietokoneesi kovalevy hajoaa... NYT

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Weeboom
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meitsin tapauksessa pelkät valokuvat vievät jo 200 gigaa. Niiden polttelu on ikävää, se vaatii 50 dvd levyä.

Puhuin kuitenkin matti meikäläisesti. Olen kuitenkin käsittänyt, että hieman vakavammin harrastelet? Noilla määrillä kustannustehokas vaihtoehto laittaa useampia kovalevyjä peilaamaan RAID:lla. Yhden kovalevyn hajotessa data on toisella tallessa. Sitten vain kauppaan hakeen uus kovo hajonneen tilalle, ja taas on valokuvat varmistettu. Hinnaksi tulee muutama sata euroa. Tämä ei tietenkään auta, jos kämppä syttyy tuleen.

En tajua kyllä laisinkaan tuota RAID juttua. Jos joku ystävällinen selostaisi.

Löytyy siis 2 ulkoista kovoa, toinen usb2 ja toinen FW 400/800.

Voishan noi toki synkata keskenään Lacien softalla, joten jos toiseen jotain muuttaa, niin se muuttuu myös toisessa.

Suomeksi:
RAID

Ja Englanniksi (huomattavasti syvempi tietomäärä):
RAID

Voihan noita ulkoisia peilailla softalla, mutta häiriöalttiita tahtovat olla, varsinkin jos eri liitännöissä ovat. Monesti sisäisiä kiekkoja RAIDaillaan nopeuden takia tai jos on joku serveri niin peilataan käyttis jotta jos kiekko paukahtaa niin vielä toimii.

Tuommoinen ylempänä mainittu LaCien RAID purkki on jo suht turvallinen jos sen konffaa parhaalle turvatasolle. Periaatteessa kaksi kiekkoa voi silloin jo läsähtää ennenkuin katastrofi iskee. Pitää vaan aikamoista mekkalaa... Ja tuo on nimenomaan työlevyksi tarkoitettu.

Eipä paljoa tiedostojen puolesta harmittaisi kun eilen kävin hakemassa gigasen muistitikun jolla on kaikki über-tärkee tallessa. Kouluhommat jne.

Eipä paljoa tiedostojen puolesta harmittaisi kun eilen kävin hakemassa gigasen muistitikun jolla on kaikki über-tärkee tallessa. Kouluhommat jne.

Itse olen varmistanut tärkeimpiä tietojani (treenitaulukoita monen vuoden ajalta yms) juurikin USB-muistitikun avulla. Hyödyt ovat helpompi backupin ottaminen polttamiseen verrattuna ja sitten tiedostoja voi tikulta muuttaa ja tuhota myöhemmin. Onko tietoa hajoileeko nuo helposti? Itse en ole kuullut että kenelläkään olisi koskaan hajonnut.

EDIT: 1000 POSTIA!!!

Itse olen varmistanut tärkeimpiä tietojani (treenitaulukoita monen vuoden ajalta yms) juurikin USB-muistitikun avulla. Hyödyt ovat helpompi backupin ottaminen polttamiseen verrattuna ja sitten tiedostoja voi tikulta muuttaa ja tuhota myöhemmin. Onko tietoa hajoileeko nuo helposti? Itse en ole kuullut että kenelläkään olisi koskaan hajonnut.

jos tikulta ajaa esim käyttöjärjestelmää(koko ajan luetaan ja kirjoitetaan) niin kuulema suuri riski että hajoaa, ei taida kestää moista. mutta esim kerran päivässä backuppaus pitäis olla ihan eri asia. eipä noilla taida kauheesti takuita tosin olla... ainakaan joku aika sit ei myönnetty (ja joissain mp3-soittimissa on myös että jos flash - muisti hajoaa, takuu ei korvaa)

On hajonnut. Kaikkia merkkejä. Itse en enää USB-tikulla pidä mitään arvokasta tietoa. Häviää/tuhoutuu jne turhan helposti.

USB-tikun "varmistukseen" käyttämisessä pitää ehdottomasti muistaa alustaa tikku halutun koneen käyttikselle. Esim. jos Macissä halutaan käyttää tikkua "varmistukseen" niin ehdottomasti Mac-muotoon alustus.

USB-tikun "varmistukseen" käyttämisessä pitää ehdottomasti muistaa alustaa tikku halutun koneen käyttikselle.

Jaa? En ole mitään alustellut (en edes tiennyt että voi alustaa), senkun vaan lyönyt palikan koneeseen ja menoksi :)

Täytyy ensi kerralla kokeilla tuommoista temppua.

Jaa? En ole mitään alustellut (en edes tiennyt että voi alustaa), senkun vaan lyönyt palikan koneeseen ja menoksi :)

Täytyy ensi kerralla kokeilla tuommoista temppua.

Mutta sullahan on PC? FAT32 on tikkujen oletusalustus. Lähinnä siis neuvo koski Mac-käyttäjiä.

Onkos jotain softaa, jolla saa ulkoisen USB-kovalevyn kunnon tarkastettua. Ostin tämän threadin innoittamana tänään juuri tuollaisen Lacien 500 Gigan ulkoisen levyn ja aloin siirtää kamojani sinne, mutta tuo alkoi äsken käyttäytyä melko merkillisesti. Välillä tiedostot näkyvät siellä ja välillä eivät, Windows antaa virheilmoituksia viivästetyn tiedonkirjoittamisen epäonnistumisesta yms.

Alkoi epäilyttää, että tuo varmistukseen tarkoitettu levy olisi jo valmiiksi paskana ja olisi mukava saada selvyys asiaan hyvin nopeasti.

Ei kandee liikaa niihin luottaa. Mä sain rikkinäisen suoraan paketista. Vaihtoivat toimivaan, ei lisännyt kyllä luottamusta.
Jotain tuollaista aloin epäillä itsekin. Tarkoitus oli vain hankkia ulkoinen levy, jonne otan läppäriltä kopiot kaikista tärkeistä tiedoista ja lisäksi siirrän sinne sitten muita vähemmän tärkeitä säilytykseen. Eli, että tärkeät olisivat jatkuvasti tallessa kahdessa paikassa, niin levyrikon sattuessa eivät katoaisi. DVD:iden kanssa pelaaminen on aika perseestä, kun niistä ei ikinä muista, että mitä on milläkin.

Tuollaista herjaa:
attachment.php

Eli meinaako tuo nyt sitä, että Master File Table on lauennut, vai mitä? D-asema on siis tuo ulkoinen kovalevy. Vaihtoon taitaa lähteä asema heti huomenna.

Liitteet

• USB_levyn_virheilmo.jpg
    USB_levyn_virheilmo.jpg
    21,4 KB · Katsottu: 539
Aja jylli ainakin checkdisk ? Siihen se virheenkorjaus päälle ja jos se ei löydä virheitä niin reformatointi (täydellinen ei "nopea") ja uusi yritys..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom