Tietokoneen näyttö rikki, mikä siinä on?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Oireet ovat sellaiset, että joko ruutuun ei tule mitään tai sitten siihen tulee hetken kuvan näkymisen jälkeen viiva. On kuulemma tosi yleinen vaiva vanhojen telkkujen suhteen.

Huollossa eivät mukamas osaa sanoa MITÄÄN, ellen vie näyttöä näytille.

Mä olen taas sitä mieltä, että ne haluaa vaan sen diagnosointirahan ja saan sitten kuulla, että kuvaputki on rikki ja korjaus niin kallis, että parempi ostaa uusi näyttö.

Kiitos ei.

Kysyn siksi arvon tietokonetietäjäpakkislaisilta miltä tuo kuulostaa. Kannattaako viedä huoltoon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olethan testannu toisellä näytöllä ettei koneessa ole vikaa? Jos ei ole takuuta niin korjaus ei kannata. Uusi 17" n.120€ ja 19" alle 200€.

Originally posted by phy73
Olethan testannu toisellä näytöllä ettei koneessa ole vikaa? Jos ei ole takuuta niin korjaus ei kannata. Uusi 17" n.120€ ja 19" alle 200€.

Jos haluaa nähdä silmillään jotain vielä vanhanakin, voi harkita flättinäyttöä.

Juu, kokeile ottaa piuhat irti ja laittaa takasin, kopauta näyttöä sivulta ja jos ei auta, osta uus näyttö. noiden korjaaminen on lähes poikkeuksetta aika kallista puuhaa, ja kun uusi ei maksa kovin paljoa, niin..

Kaikk' on kokeiltu. Ei se ees ole mun näyttö, vaan mun isän, joka tietää tietokoneista ja sähköjutuista kohtuullisesti.

Halusin vaan varmistaa meidän epäilymme, jotka nähtävästi ovat olleet ihan aiheellisia.

Originally posted by igf1bp3

Jos hankkii flätin, niin kannattaa hankkia kerralla laadukas. Olen töiden kautta nähnyt jos jonkin näköistä flättinäyttöä ja vasta viime aikoina niiden kuvanlaatu on alkanut olemaan siedettävä. Todella monessa ei kuvan tarkkuus ole kovinkaan kehuttava ja liikkuvan kuvan laatu ei yllä kuvaputkinäytön tasolle. Itse käytän kuvaputkinäyttöä edelleen.

Originally posted by igf1bp3

Muaki kiinnostaa et mihin tää perustuu? Meinaan CRT-näyttöjen ei pitäis vahingoittaa silmiä millään tavalla ellei sitten pidä virkistystaajuutta 60hz tai alle, joka voi kuulema vahingoittaa pitkän päälle verkkokalvoa.

Ja se sun näyttö tosiaanki taitaa olla paskana. Tuskin sun kannattaa sitä ees viedä huoltoon ku samal hinnal saat jo uuden.

Originally posted by voittaja
Muaki kiinnostaa et mihin tää perustuu? Meinaan CRT-näyttöjen ei pitäis vahingoittaa silmiä millään tavalla ellei sitten pidä virkistystaajuutta 60hz tai alle, joka voi kuulema vahingoittaa pitkän päälle verkkokalvoa.

Mitenkäs sitten käy television katsojalle, kun virkistystaajuus on vain 50 Hz? :rolleyes:

Joo itsekin olisin kiinnostunut kuuleman, miten virkistystajuus vaikuttaa näönheikentymiseen ja lähinnä siis miksi. Tosiaan mielenkiintoista olisi lukea myös syy tavallisen näytön näköä huonontavaan vaikutukseen verrattuna litteään näyttöön (siis kuvaputkellinen vs. plasmanäyttö vai mikä sitten onkaan) vai onko eroa esim. runsaaseen kirjojen lukemiseen edes olemassa.

Jatkanpa samaa linjaa kuin moni muukin. Eli tuskin kannattaa huoltaa, ellei sitten kyseessä ole joku oikeasti kallis näyttö. Tosin oletan ettei ole, sillä kaikissa(?) näytöissä taitaa olla kolmen vuoden takuu ja näyttö on ilmeisesti tuon yli, kun takuuseen sitä ei ole viety. Ja yli kolmen vuoden ikäisellä tuskin on mitään kovin suurta arvoa.

Itse tekisin siten, että pyytäisin jotain tuttava/sukulaista joka tietää laitteista paljon(olettaen että sellainen löytyy), arvioimaan onhan näyttö varmasti rikki, mikäli itsellä on pienikin epäilys että vika voisi olla muualla. Ja jos näyttö sitten osoittautuu senkin jälkeen rikkinäiseksi, niin sen jälkeen lueskelisin ainakin seuraavat sivut: http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2003/04/naytot/ http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2003/01/naytot/ http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2003/02/littunaytot/ ja miettisin millainen näyttö sopii parhaiten omalle budjetille sekä tarpeelle. Myös liikkeissä kannattaisi käydä katselemassa miltä ne kuvat käytännössä näyttää. Ja lopuksi ostaisin parhaaksi katsomani näytön.

Nii ja ihan lopuksi vielä kantasin sen vanhan näytön kaupungin korkeimman talon katolle ja heittäisin alas ja katsoisin miten se hajoaa osuessaan maahan.

Pitäisi ostaa tilalle jotakuinkin samanlainen näyttö, 17" ja suora ruutu. Näytön ei siis tarvi olla fyysiseltä kooltaan litteä, mutta ei sellainen pyöreäpintainen ruutukaan.

Öh, vähänkö olen guru (not!) :rolleyes:

No anyway.. Kallis ei saisi olla.

Osaisko kukaan suositella?

Originally posted by Hippa
Mä olen taas sitä mieltä, että ne haluaa vaan sen diagnosointirahan ja saan sitten kuulla, että kuvaputki on rikki

Ainakin vanhoissa telkkareissa kuvaputken olessa kunnossa ruudun pinta on vähän jännän tuntuinen ja paperin saa jäämään siihen kiinni. Tosin vaikkei se paperi jää kiinni niin ei se kuvaputki ole välttämättä rikki, voi olla ettei se vain saa jännitettä. En kyllä tiedä pitäisikö sen paperin tarttua monitoriisi vaikka se olisi kunnossakin, nimittäin tähän monitoriin mitä nyt katson ei tartu paperi. En tosin tiedä miksei, tämä on kyllä Trinitron CRT, enkä ole sen kuvanmuodostus tekniikasta perillä, enkä edes muista paljon mitään kotikonsteja kun on ammattikoulu ajoista niin kauan, että on oikeastaan kaikki unohtunut.

Elikkä vastauksestani ei ole muuta hyötyä kuin, että jos paperi tarttuu niin kuvaputki kunnossa, jos ei tartu niin ei välttämättä rikki.

Omien kokemuksien perustella 4/5 tapauksessa kyseessä on kylmäjuotos, ainakin oireet viittaavat siihen. Lämäyttele näyttöä kunnolla kämmenellä eri puolilta ja kato herääkö...

Pitäis ottaa auki ja käydä juotokset läpi, jos löytyy tuttavista joku, jolla kolvi pysyy kädessä. Jos ei niin eiköhän täältä joku avulias löydy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom