Tiedätkö miten yhdys sanat kirjoitetaan?

Huomasin tässä kun lueskelin juttuja täällä niin helvetisti pistää silmään karkeita kieli oppi virheitä.. Onko muut huomannu samaa? Yhdys sanat näyttää olevan erityisen vaikeita...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en osaa kovin hyvin kirjoittaa ja kielioppivirheitä löytyy mun teksteistä varmasti. Mun mielestä sillä ei ole väliä, jos virheet ei ole kovin räikeitä. Jos ei osaa, niin sit ei osaa. En ymmärrä miksi joka ainoalla keskustelupalstalla pitää ruveta väittelemään tästä aiheesta. Tärkeintä kai on, että asia tulee selväksi. Tietenkin on mukavampi lukea hyvin kirjoitettua tekstiä.

En tosiaankaan ajettele kirjoittaessani onko sanat ja lauseet kieliopillisesti oikein. Pääasia että asia tulee mahdollisimman hyvin selväksi. Ei tälläkään keskustelupalstalla kaikki voi olla äidinkielenopettajia. Toivottavasti andorkin sen ymmärtää.:)

Monesti kun kirjottaa niin ei tule ajateltua kielioppia, ja pilkut ja isot kirjaimet saattaa joskus puuttua. Eli kunhan saa selvää.

Olen kyllä yrittänyt siistiä tekstiäni ihan tietoisesti.. Kun huomasin kerran ärsyyntyväni suunnattomasti lukiessani tekstiä jossa ei ollu ollenkaan välimerkkejä. On muuten yllättävän vaikeeta ymmärtää siitä mitään :)

Originally posted by Krusifiksi
MUTTA TIKKUKIRJAIMET SATTUU SILMÄÄN. :mad:
Krusisifisikiksi puhuu asiaa. ÄLKÄÄ PERHANA KIRJOITTAKO ISOILLA KIRJAIMILLA, USKOMME PIENEMMILLÄKIN!!! Vesihiisi sihisi...

johan nyt... yhdyssanat kyllä osaan ainakin jotenkuten (meniköhän oikein?), mutta isoja kirjaimia en silti viitsi käyttää. ainakaan kovin usein. en oikeastaan ikinä. nojoooo.......

Alottakaa irssaaminen, niin ette osaa enää kirjotta mitään oikein :eek:

Ei näihin teksteihin liikaa viitti panostaa

ps. mutt tän palstan virhethän johtuu TÄYSIN siitä, että bodairit ovat yksin kertaiseisti niin tyhmä

Viimeksi muokattu:
Re: Samaa mieltä.

Originally posted by J.Jake
I´m not very smart but I can lift heavy things!
Mistä tuo lause muuten on? On jotenkin niin tutun kuuloinen?:p

josjokujaksaaviettääkokoillanmuotoilemassaomaavastausta/kymysystätäydellisenpoliittisestikorrektiksiniinsiitävaan, mut mä en sitä aioi tehä!!!!!!

Olen minäkin kiinnittäny välillä huomiota kun yhdyssanat vedellään välillä päin helvettiä. Ei se niin paha jos niitä siellä täällä tekstin seassa on väärin kirjoitettuna, mutta sitten kun jo otsikko on kirjoitettu väärin.. Kyllä nyt sen verran pitäis ymmärtää katsoa, että otsikko menee oikein. Kovin näkyvistä virheistää jää helposti kuva: "ei bodarit oo tymiä!!!"

Originally posted by hemmmo
OKyllä nyt sen verran pitäis ymmärtää katsoa, että otsikko menee oikein. Kovin näkyvistä virheistää jää helposti kuva: "ei bodarit oo tymiä!!!"

PaskanMarjat!! Jos joku vetää herneen nenäänsä otsikossa olevan kielioppivirheenvuoksi niin pitäköön tunteen purkauksensa ihan omana tietonaan :confused: Jos palstan nimi olisikin kielioppi.com niin ehkä sitten ymmärtäisin, mutta täällä... vain asia sisältö ratkaisee! Jos mä en osaa kirjoittaa lauseita virheettömästi, niin ei se musta tyhmää tee tai jos en osaa selittää miksi mikään reaalinen kappale ei voi saavuttaa valon nopeutta EI sekään tee musta tyhmää!! En vaan ole opiskellut/opetellut kyseisiä asioita.

Heh, mitä vuodatusta :D

Sen verran lisäisin, että vaikka kielipoliisia ei periaatteessa täällä tarvita, enkä siitä valittamisessa välttämättä mitään mieltä olekaan, niin _yleisellä tasolla_ on ikävää huomata (ei siis vain täällä vaan kaikkialla) se fakta, että suomalaiset eivät enää osaa omaa äidinkieltään.
Joka paikkaan tunkenut englannin kieli on tuhonnut suomalaisten yhdyssanakäsityksen lähes tyystin. Jopa lehtikirjoituksissa ja mainoksissa näkee YHDYS SANOJA ja muuta totaalista epäsuomea.

Kenties se ei kaikkia kiinnosta, mutta se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä ,että suomen kieli on muutumassa ja nimenomaan väärään suuntaan, eli kadottamassa oman identiteettinsä.

Mielenkiintoinen ongelma on esim Ruotsissa ja Norjassa: slangit ja murteet ovat sekoittuneet yhdeksi massaksi, kaikki kansakunnan uutiset, jne tehdään paikallisella murteella, jopa lehtikirjoitukset ja dokumentit saattavat olla slangikielisiä.
Tämä on johtanut siihen, että varsinainen kirjakieli on näissä maissa katoamassa ja joiltain osin käytännössä jo kadonnut.
Kuka silloin määrittää mikä on tämän maan kieli?

Ja jos joku väittää argumentiksi sitä, ettei ole suomen kielen maisteri eikä sitä opiskellut, niin todettakoon, että tuskin täällä on ketään (suomalaista, suomenkielistä ainakaan) joka ei olisi käynyt peruskoulua. Kyllä siellä oma äidinkieli ja sen kielioppi opetetaan.

hyvä S225T!

Hyvä kommentti S225T:ltä. Vaikka näin inetin punttireenipalstalla ei oikeinkirjoituksella tai muilla kieliopin säännöillä ole niin suurta merkitystä kuin monilla muilla foorumeilla, niin aina sitä voisi pikkusen tarkastella omaa tekstiään, ees muutama minuutti, ennenkuin napsauttaa "Submit Reply" nappia.

Mä olen englanninopena suorastaan yliherkkä anglisismeille, vaikka joskus laitan niitä tietoisesti (ja joskus jopa mokaan ja käytän niitä tiedostamatta) tyylikeinona tekstiini. Suomen kielellä pystyy ilmaisemaan varmasti ihan kaiken sen, mitä muillakin kielillä kun vähän miettii asiaa.

Eniten tympii justiinsa TV:n "toimittajien" kieli, pahimpia ovat nuorten ohjelmat. Niinkuttelu, totanoittelu, kyllästyneen kuuloinen virkanarina (tuntuu olevan kovin muodikasta nykyään vars. etelä-suomalaisten nuorten keskuudessa) ja anglisismit saavat puheen ja tekstin vaikuttamaan epävarmalta, kuten puhujansa ja kirjoittajansakin. Sanomalehdissäkin näkee melkoisia virheitä nykyään, jopa Hesarissa, Kalevassa tms. isommissa lehdissä.

Toisaalta kielitieteen perusperiaate on "vain muutos on ikuista", joten turha kai on tapella tuulimyllyjä vastaan. Kieli muuttuu aina ja siihen suuntaan kuin kielenkäyttäjät sen sattuvat muuttamaan. Sille eivät ns. kielipoliisit mahda mitään.

Originally posted by S225T
Joka paikkaan tunkenut englannin kieli on tuhonnut suomalaisten yhdyssanakäsityksen lähes tyystin.

Ja jos joku väittää argumentiksi sitä, ettei ole suomen kielen maisteri eikä sitä opiskellut, niin todettakoon, että tuskin täällä on ketään (suomalaista, suomenkielistä ainakaan) joka ei olisi käynyt peruskoulua. Kyllä siellä oma äidinkieli ja sen kielioppi opetetaan.

S225T puhuu asiaa, mutta se että jokainen on käynyt peruskoulun, ei todellakaan tarkoita sitä, että jokainen osaa kirjoittaa oikein! Juurikin tuossa esitit, että joka paikkaan tungettu englannin kieli tuhoaa äidinkielen osaamista. Vanhat mallit korvataan uusilla.. eli opittu unohtuu! Sama ilmiö on havaittavissa kaikessa oppimassamme. Esim lukion käynyt kaveri joka on lukemut pitkän matematiikan, mutta on ollut 4 vuotta raksalla töissä koulun jälkeen ei luultavasti osaa derivoida tai integroida enää pätkääkän.

Se, että kaveri on suomen kielen maisteri ja koulutustaan vastaavassa ammatissa tarkoittaa sitä, että on alan ammattilainen ja siksi on oletettavaa, että hän osaa oikeinkirjoituksen paremmin kuin esim. minä (joka ei vaadi todellakaan paljoa)

Mutta on todellakin sääli, että me emme enään hallitse kunnolla omaa äidinkieltämme, joka on pian ainoa asia, joka erottaa meidät kansana. Kauanko menee sun Suomessakin puhutaan vain englantia??!?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom